Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025

Γιατί ο «Καποδίστριας» ήξερε για τον Μινωικό Πολιτισμό

 

Ο εξυπνακισμός ο εξευτελισμός και τα κόμπλεξ των κοτζαμπάσηδων των μίντια...

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.από τον Μάκη Ανδρονόπουλο
Η ατάκα του Καποδίστρια να λέει στο τρέιλερ της ομώνυμης ταινίας του Γιάννη Σμαραγδή «Η φυλή για την οποία μιλάω είναι απόγονοι τριών πολιτισμών: του Μινωικού, του Κλασικού Ελληνικού και του Βυζαντινού» που θεωρήθηκε ιστορικό φάουλ, αφού ο Καποδίστριας δεν θα μπορούσε να γνωρίζει για τον Μινωικό πολιτισμό, γιατί αυτός ανακαλύφθηκε το 1900 από τον Βρετανό αρχαιολόγο Άρθουρ Έβανς, ενώ ο Καποδίστριας είχε δολοφονηθεί ήδη από το 1831, δεν είναι βαρύνουσας σημασίας για το εγχείρημα αυτής της ταινίας και του δημιουργού της.
Κι αυτό γιατί μπορεί ο Μινωικός πολιτισμός να βαφτίστηκε έτσι τότε, αλλά την ύπαρξή του την μαρτυρούσαν έμμεσα πολλοί αρχαίοι συγγραφείς, όπως θα καταδείξουμε στη συνέχεια.
Επειδή δεν γνωρίζω την εμπλοκή που είχε ο φερόμενος ως ιστορικός σύμβουλος για την ταινία του Σμαραγδή καθηγητής Γιώργος Κοντογιώργης και επειδή είχα τη βεβαιότητα ότι υπήρχαν αναφορές στον προϊστορικό πολιτισμό της Κρήτης από τους αρχαίους συγγραφείς, προσέφυγα στο ChatGTP, το οποίο αφού επεσήμανε ότι αυτός είχε ήδη χαθεί περίπου χίλια χρόνια πριν από τον Όμηρο ή τον Ησίοδο, μου ανέφερε τις ακόλουθες μυθολογικές και έμμεσες αναφορές που θεωρούνται αντηχήσεις της μινωικής πραγματικότητας. Ας τις δούμε αναλυτικά:
1. Ο Πλάτων και η Ατλαντίδα
• Κείμενα: Τίμαιος και Κριτίας.
• Αναφορά: Ο Πλάτων περιγράφει την Ατλαντίδα, έναν θαλασσοκράτορα πολιτισμό με προχωρημένη τεχνολογία, οργανωμένες πόλεις, πλούτο και ισχυρό στόλο, που καταστράφηκε ξαφνικά από φυσική καταστροφή.
• Σχόλιο: Πολλοί μελετητές (από τον 19ο αιώνα και εξής) έχουν υποθέσει ότι η αφήγηση του Πλάτωνα ίσως διασώζει θραύσματα μνήμης από τον Μινωικό πολιτισμό και την καταστροφή της Θήρας (Σαντορίνης) γύρω στο 1600 π.Χ.
Βέβαια, ο Πλάτων γράφει τον μύθο αυτόν με καθαρά φιλοσοφικό σκοπό – δεν δηλώνει ότι είναι ιστορικός.
2. Μυθολογία του Μίνωα και της Κρήτης
Οι μύθοι γύρω από τον βασιλιά Μίνωα, τον Λαβύρινθο, τον Μινώταυρο, τη Θησεϊάδα και τον Δαίδαλο θεωρούνται ευρύτατα αναμνήσεις του Μινωικού κόσμου:
• Ο Μίνως παρουσιάζεται ως δίκαιος βασιλιάς και νομοθέτης, γιος του Δία και της Ευρώπης, που κυβερνά την Κρήτη με δύναμη και δικαιοσύνη.
• Ο Λαβύρινθος (του Μινώταυρου) πιθανώς αντανακλά την περίπλοκη αρχιτεκτονική των ανακτόρων της Κνωσού.
• Ο Δαίδαλος και οι τεχνικές του (μηχανές, αγάλματα που κινούνται, φτερά) ίσως υποδηλώνουν την τεχνολογική υπεροχή των Μινωιτών.
• Οι ναυτικές αποστολές του Μίνωα και ο φόρος αίματος από την Αθήνα υποδηλώνουν θαλασσοκρατία και επιρροή στο Αιγαίο.
Αυτά δεν προέρχονται από συγκεκριμένο συγγραφέα αλλά εμφανίζονται σε πολλούς (Όμηρο, Ησίοδο, Απολλόδωρο, Παυσανία, Διόδωρο Σικελιώτη κ.ά.).
3. Ο Όμηρος
• Αναφορές:
o Ιλιάδα Β 645–652: ο Όμηρος απαριθμεί ενενήντα πόλεις στην Κρήτη, ανάμεσά τους και την Κνωσό – κάτι που υποδηλώνει παλαιό και ισχυρό πολιτισμό.
«ἐννέα γὰρ γένε᾽ ἀνθρώπων, ἐν δ᾽ ἑνενήκοντα πόληες… Κνωσός τε μεγάλη…»
o Οδύσσεια τ 174–179: αναφέρει ξανά την Κρήτη ως πολυάνθρωπη και πλούσια σε πολιτισμούς.
• Σχόλιο: Αυτές οι αναφορές φαίνεται να βασίζονται σε μια παράδοση για μια ένδοξη Κρήτη του παρελθόντος, που μπορεί να προέρχεται από τη μνήμη του Μινωικού κόσμου.
4. Ο Ησίοδος
• Ο Ησίοδος δεν κάνει άμεση αναφορά στον Μίνωα ή στην Κρήτη ως θαλασσοκράτειρα δύναμη, αλλά αναφέρεται στον Δία και την Ευρώπη (γονείς του Μίνωα).
• Στο Κατάλογο Γυναικών (χαμένα αποσπάσματα), γίνεται λόγος για την ένωση του Δία με την Ευρώπη στην Κρήτη και για τους γόνους Μίνωα, Ραδάμανθυ και Σαρπηδόνα, που ίδρυσαν βασίλεια και νόμους — μια έμμεση αναφορά στην παλαιά έννομη και οργανωμένη Κρήτη.
5. Άλλοι αρχαίοι συγγραφείς
• Θουκυδίδης (Α΄ 4): γράφει ρητά ότι ο Μίνως ήταν «ὁ πρῶτος τῶν Ἑλλήνων ὃς ἔσχε ναυτικὸν καὶ θαλασσοκράτησε» — δηλαδή ο πρώτος θαλασσοκράτορας της Ελλάδας.
«Μίνως γὰρ πρῶτος… ναυτικὸν ἔσχε καὶ τῶν Κυκλάδων νήσων ἐπῆρξε…»
• Αυτή η φράση είναι ίσως η πιο σαφής ιστορική αντήχηση του Μινωικού πολιτισμού μέσα στην αρχαία γραμματεία.
• Διόδωρος Σικελιώτης (1ος αι. π.Χ.) αναπτύσσει πιο εκτενώς τον μύθο του Μίνωα και τον περιγράφει σχεδόν ως ιστορικό βασιλιά που ανέπτυξε ναυτικό και πολιτισμό.
Συμπέρασμα, ο Καποδίστριας προφανώς ήξερε και ο Σμαραγδής δικαιούται να βάλει στο στόμα του ήρωά του αυτή τη γνώση, προφανώς απλουστευμένη ώστε να γίνει αντιληπτή και κατανοητή από το ευρύτερο κοινό και πιθανώς τους ξένους που θα δουν την ταινία. Η χρήση του μεταγενέστερου αυτού όρου είναι απόλυτα δικαιολογημένη στη λειτουργία του κινηματογράφου και στην προκειμένη περίπτωση δεν είναι καν ιστορική απλούστευση αλλά ένας συμβολισμός με μια λέξη κατανοητή.
Τώρα, δεν ξέρω πιο γατόνι της ελληνικής κριτικής κινηματογράφου έπιασε το «φάουλ», αλλά θα έπρεπε να ξέρει πως είναι άδικο για τη δουλειά του Σμαραγδή. 
 
Ο εξυπνακισμός των κοτζαμπάσηδων των ελληνικών μίντια σπανίως μας επιτρέπει να διαβάσουμε μια κριτική που έχει ελληνική προστιθέμενη αξία και δεν είναι μεταφορά των ξένων απόψεων...
 

4 σχόλια:

ΤΡΕΛΟ-ΓΙΑΝΝΗΣ είπε...

«Υπάρχει μια φατρία που ελέγχει τον ελληνικό κινηματογράφο, που δεν θέλει εθνικού περιεχομένου ταινίες».
🇬🇷ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΜΑΡΑΓΔΗΣ🇬🇷
📽️Η ταινία για τον Ιωάννη Καποδίστρια δεν είναι απλώς ένα έργο κινηματογράφου. Είναι μια μάχη για την αλήθεια και την ταυτότητα του ελληνικού έθνους! Ακριβώς γι'αυτό, όπως ήταν αναμενόμενο, κάποιοι που θέλουν να ελέγχουν τον ελληνικό κινηματογράφο προσπαθούν να την υπονομεύσουν πριν καν την δουν.
Κριτική; Ναι, δεκτή. Αλλά όταν ξεκινάει από προκατάληψη και μικροπολιτικά συμφέροντα, τότε δεν είναι κριτική, είναι πόλεμος. Δυόμισι μήνες πριν την προβολή της ακόμη από το trailer έγινε στόχος.Luben,γ-lifo και όλα τα σαπάκια της αφαν γκάτε επικρατούσας υποκουλτούρας βγήκαν παγανιά.Η περίφημη φράση περί Ελληνικής συνέχειας του Καποδίστρια για τους «τρείς πολιτισμούς»(μινωικό, κλασσικό και βυζαντινό)παρουσιάστηκε ως τεράστιο λάθος, επειδή κάποιοι εστιάζουν σε μια λέξη αντί να δουν την ουσία του μηνύματος. Ας είμαστε ξεκάθαροι,δεν μιλάμε για ιστορικό ντοκιμαντέρ, μιλάμε για ταινία μυθοπλασίας που θέλει να αποδώσει το πνεύμα , τις ιδέες αλλά και τον ανηλεή πόλεμο που δέχθηκε ο μεγαλύτερος Έλληνας ηγέτης των τελευταίων δύο αιώνων.
Αν οι ξένες παραγωγές όπως οι "300" και ο επικείμενος "Οδυσσέας" μπορούν να κάνουν υπερβολές χωρίς να μας «πιάσουν από το λαιμό», τότε γιατί να τιμωρούμε την ελληνική προσπάθεια που θέλει να αναδείξει την ιστορία μας;
Η απάντηση είναι απλή,οι ταινίες με εθνικό περιεχόμενο θίγουν το σύστημα που θέλει εύκολα, άνευρα έργα και γι’ αυτό πρέπει να τους δείξουμε ότι δεν θα περάσει. Κάθε εισιτήριο, κάθε προβολή, κάθε κοινοποίηση είναι μια πράξη αντίστασης. Είναι η στιγμή να δείξουμε ότι η ιστορία, η κληρονομιά και η ελληνική δημιουργία έχουν αξία.
📽️ Η ταινία για τον Καποδίστρια δεν είναι απλώς μια ταινία. Είναι κάλεσμα σε όλους εμάς που αγαπάμε την Ελλάδα να στηρίξουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά. Ας μην αφήσουμε κανέναν να αποφασίζει ποιοι ήρωες θα ζήσουν στη μνήμη την δική μας άλλα κυρίως των παιδιών μας!!!

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

... μιά φατρία... κι από πίσω τους μία κάστα... ;
(ένα ολόκληρο σύστημα, πανίσχυρο... ;)

που αρέσκεται να μιλά για ιουδαιοχριστιανισμό

και... μήπως πράγματι εκεί κατέληξε η διαμαρτύρηση...
και οι... ένα σωρό προτεσταντικες παραφυάδες... (αναδενδράδες... )

με τίς σχολές σκέψεις,
τού πιό
ακραίου ανορθολογισμού, όπου κατήντησε

ο υποτιθέμενος... ορθολογισμός... ;


και η έτερη... ιδιοτροπία...
(μιά απ τα ίδια...
μα... διαφορετικά... )
αμιλλόμενη ασταμάτητα την ετεροζυγωτή της δίδυμη αδερφούλα
(όντας το έτερο πανίσχυρο αδερφάτο)
με τίς... κατόλικές της ρίζες
τίς βατικάνειες,
τίς συντηρητικές κι αυταρχικές,
τίς ριζωμένες λες
στην βάρβαρη στρατοκρατούμενη
καβαλλαρία,
που πάτησε την δυτική Ευρώπη

σφραγίζοντάς την στον ατέρμονο Μεσαίωνα

και που... η ημιβάρβαρη κι εξίσου στυγνή τάξη

τών τοκογλύφων,

στην συνέχεια,

τον έντυσε με τέχνη...
με μετάξια χρυσοκέντητα...
και τον πασπάλισε με ηδονικά μπαχαρικά...

αναγεννώντας τον υποτιθεται, (με... άλλου είδους σκοταδισμούς... )


κι... απίστευτες εν τέλει
οι συνυφάνσεις αυτών τών τάχα δύο κόσμων,

με τα κοινά συμφέροντα
απέναντι στους λαούς

(που τούς θελουν... ευνουχισμένες και "σωστά" δασκαλεμένες και διαμορφωμένες μάζες
πλήρεις... "διαφώτισης"... )

και... άν συγκρούονται για
π ρ ω τ ο κ α θ ε δ ρ ί ε ς

είναι για μάς ένα αγκάθι σουβλερό

που διαφημίζεται έντεχνα στα πλήθη
και λατρεύεται...

(πάντοτε... μ α ζ ι κ α... )

και οι σ χ ο λ έ ς ... "σκέψης"
τους

ηγεμονεύουν πλέον

σχεδόν απόλυτα και αποκλειστικά

την σκέψη τών ανθρώπων...

παγκοσμίως...

(ωσάν να ... επέτυχε... ! ).

ΤΡΕΛΟ-ΓΙΑΝΝΗΣ είπε...


Ο “Καποδίστριας” του Σμαραγδή και το Βυζάντιο

Στὸ Documernto, ὁ ἀρθρογράφος «Χρ. Κ.» γράφει πὼς «Το Βυζάντιο δεν αποτελεί στοιχείο του Ελληνισμού προεπαναστατικά ούτε στη διάρκεια του Αγώνα και ουτε οι Διαφωτιστές το αναφέρουν.»

Γιάννης Ταχόπουλος – Facebook

Τυχαίνει ὡστόσο μερικοὶ νὰ γνωρίζουν ὅτι στὶς ἐθνοσυνελεύσεις τοῦ 1821 ὁρίστηκαν τὰ παρακάτω, καὶ ὅτι οἱ Βυζαντινοὶ σύμφωνα μὲ τὰ ἐπίσημα κείμενα τοῦ 1821 εἶναι οἱ:

– «Ἀείμνηστοι Χριστιανοὶ Αὐτοκράτορες τ ῆ ς Ἑ λ λ ά δ ο ς» (Νομικὴ Διάταξις τῆς Ἀνατολικῆς Χέρσου Ἑλλάδος ἢ Ὀργανισμὸς τοῦ Ἀρείου Πάγου (1821), τμῆμα Γ΄, κεφάλαιο Α΄, Β΄).
–«Ἀείμνηστοι Χριστιανοὶ ἡ μ ῶ ν Αὐτοκράτορες» (Προσωρινὸν πολίτευμα τῆς Ἑλλάδος (1822), Τίτλος Ε΄, τμῆμα Θ΄, ϟη΄)
–«Ἡ μ έ τ ε ρ ο ι ἀείμνηστοι Χριστιανοὶ αὐτοκράτορες τῆς Κωνσταντινουπόλεως» (Νόμος τῆς Ἐπιδαύρου (1823), Τμῆμα Ζ’, κεφάλαιο Θ΄, π΄).
Στὸ ἴδιο, πδ΄: «Ὅλοι οἱ κριταὶ ὑπόκεινται εἰς εὐθύνας κατὰ τοὺς κατὰ κριτῶν βυζαντινοὺς χριστιανικοὺς νόμους».
– «Ἡ μ έ τ ε ρ ο ι ἀείμνηστοι βυζαντινοὶ αὐτοκράτορες» (Πρακτικὰ τῆς Β΄ Ἐθνικῆς τῶν Ἑλλήνων Συνελεύσεως συγκροτηθείσης ἐν Ἄστρει, 1 Ἀπριλίου 1823).
–Στὶς 1 Μαΐου 1827, ἡ Ἐθνοσυνέλευση τῆς Τροιζήνας ἀποφάσισε ἡ Ἑλλάδα νὰ διαιρεθεῖ σὲ «Θέματα», τὰ ὁποῖα μὲ τὴ σειρά τους θὰ διαιροῦνταν σὲ ἐπαρχίες. Ὅπως εἶναι γνωστό, τὸ «Θέμα» ἦταν ἡ βασικὴ διοικητικὴ διαίρεση τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας ἀπὸ τὸ 667 ὣς τὸ 11ο αἰ. ἐνῶ θέματα ἀπαντοῦν ὡς διοικητικὲς διαιρέσεις ἀκόμη καὶ στὴν Αὐτοκρατορία τῆς Νίκαιας (13ος αἰ.), δηλαδὴ τουλάχιστον γιὰ 6-7 αἰῶνες. Βλ. Ἀρχεῖα τῆς Ἑλληνικῆς Παλιγγενεσίας 3, 1821 – 1832, Αἱ Ἐθνικαὶ Συνελεύσεις, τόμος πρῶτος, Ἀθήνα 1971, σσ. 536-537:
«Διάταξις διοικήσεως τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπικρατείας. Α΄ Ἡ ἑλληνικὴ ἐπικράτεια διὰ τὴν ἐσωτερικὴν διοίκησίν της, διαιρεῖται εἰς θέματα. Β΄ Θέμα εἶναι ἄθροισμα ἐπαρχιῶν».

Τὰ παραπάνω καθιστοῦν τελείως ἀβάσιμη τὴν ἄποψη τοῦ Documento. Θὰ μποροῦσα παρομοίως νὰ κάνω λόγο, μὲ συγκεκριμένα κείμενα τῶν ἐποχῶν ἐκείνων, καὶ γιὰ τὴν προεπαναστατικὴ ἀποδοχὴ τοῦ Βυζαντίου, καθὼς καὶ γιὰ τὴν ἀποδοχή του ὡς ἑλληνικοῦ ἀπὸ τοὺς (περισσότερους) Διαφωτιστές. (Ἐνδεικτικά, οἱ Ἄνθιμος Γαζῆς, Δ. Καταρτζῆς, Π. Κοδρικᾶς, Φιλιππίδης – Κωνσταντᾶς, Γ. Φατζέας, Δ. Ἀλεξανδρίδης, Ἀ. Χριστόπουλος κ.ἄ.) Ἀλλὰ ἀρκεῖ ἡ ἀναφορὰ στὸ ’21, γιὰ νὰ δειχτεῖ ὅτι ὁ ἀρθρογράφος μιλᾶ γιὰ πράγματα ποὺ ἀγνοεῖ.

Οὔτε λατρεύω τὸν Καποδίστρια, ὅπως πολλοί, οὔτε μὲ συγκινοῦν οἱ ἐθνοπατριωτικὲς ταινίες. Ποὺ θὰ τὶς προτιμοῦσα, παρὰ ταῦτα, ἀπὸ τὶς ἀντίστοιχες ἀντεθνοπατριωτικὲς ταινίες καὶ θεατρικὰ ἔργα (ἔχουν βγεῖ καὶ τέτοια στὴν Ἑλλάδα μὲ τὸ τσουβάλι).

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

... καὶ ϕυσικά

ἡ Ἰουστινιάνειος νομοθεσία, ἀποτελοῦσε τὴν βάση δικαίου γιὰ τοὺς σκλαβωμένους, Ἕλληνες Ρωμηούς, στὶς ἐσωτερικές τους ὑποθέσεις,

καὶ ϕυσικά, ἡ Ιουστινιάνεια Νομοθεσία ποὺ εἶχε προσανατολίσει τὸ Ρωμαϊκό Δίκαιο
στὴν νέα καὶ ϕ ι λ ά ν θ ρ ω π ο
Χριστιανική πορεία τῆς αὐτοκρατορίας

ἔγινε, στὸ ξεκίνημά του,

τὸ ἐπίσημο Δίκαιο

τοῦ νέου μικροῦ κράτους μὲ τὴν μεγάλη
-ἀν καὶ καταπληγωμένη-
κ α ρ δ ι ά ... !