Τρίτη 24 Δεκεμβρίου 2024

Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου - Εις το γενέθλιον του Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού

 Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο

Μυστήριο παράξενο και παράδοξο αντικρύζω. Φωνές ποιμένων φθάνουν μέχρι τ’ αυτιά μου. Δεν παίζουν σήμερα με τις φλογέρες τους κάποιο τυχαίο σκοπό. Τα χείλη τους ψάλλουν ύμνο ουράνιο.
Οι άγγελοι υμνολογούν, οι αρχάγγελοι ανυμνούν, ψάλλουν τα χερουβείμ και δοξολογούν τα σεραφείμ. Πανηγυρίζουν όλοι βλέποντας τον Θεό στη γη και τον άνθρωπο στους ουρανούς.
Σήμερα η Βηθλεέμ μιμήθηκε τον ουρανό: αντί για αστέρια δέχθηκε τους αγγέλους. αντί για ήλιο, δέχθηκε τον ήλιο της δικαιοσύνης. Μη ζητάς να μάθης πώς. «Όπου γαρ βούλεται Θεός, νικάται φύσεως τάξις».
Εκείνος λοιπόν το θέλησε. Και το έκανε. Κατέβηκε στη γη και έσωσε τον άνθρωπο. Όλα συνεργάστηκαν μαζί του γι’ αυτό τον σκοπό.
Σήμερα γεννιέται αυτός που υπάρχει αιώνια, και γίνεται αυτό που ποτέ δεν υπήρξε. Είναι Θεός και γίνεται άνθρωπος. Γίνεται άνθρωπος, και πάλι Θεός μένει.
Όταν γεννήθηκε, οι Ιουδαίοι δεν δέχονταν την παράδοξη γέννησί του: Από τη μια οι Φαρισαίοι παρερμήνευαν τα ιερά βιβλία. κι από την άλλη οι γραμματείς δίδασκαν άλλα αντί άλλων. Ο Ηρώδης πάλι ζητούσε να βρη το νεογέννητο βρέφος όχι για να το τιμήση, μα για να το σκοτώση.
Ε, λοιπόν, όλοι αυτοί σήμερα τρίβουν τα μάτια τους, βλέποντας τον βασιλιά τ’ ουρανού να βρίσκεται στη γη, μ’ ανθρώπινη σάρκα, γεννημένος από παρθενική μήτρα.
Και ήρθαν οι βασιλείς να προσκυνήσουν τον επουράνιο βασιλιά της δόξης.
Ήρθαν οι στρατιώτες να υπηρετήσουν τον αρχιστράτηγο των ουρανίων δυνάμεων.
Ήρθαν οι γυναίκες να προσκυνήσουν εκείνον που μετέβαλε τις λύπες της γυναίκας σε χαρά.
Ήρθαν οι παρθένες να προσκυνήσουν εκείνον που δημιούργησε τους μαστούς και το γάλα, και τώρα θηλάζει από μητέρα παρθένο.
Ήρθαν τα νήπια να προσκυνήσουν εκείνον που έγινε νήπιο, για να συνθέση δοξολογικό ύμνο «εκ στόματος νηπίων και θηλαζόντων».
Ήρθαν τα παιδιά να προσκυνήσουν εκείνον που η μανία του Ηρώδη τα ανέδειξε σε πρωτομάρτυρες.
Ήρθαν οι άνδρες να προσκυνήσουν εκείνον που έγινε άνθρωπος για ν’ απαλλάξη τους ανθρώπους από τα δεινά τους.
Ήρθαν οι ποιμένες να προσκυνήσουν τον καλό ποιμένα, που θυσίασε τη ζωή του για χάρι των προβάτων.
Ήρθαν οι ιερείς να προσκυνήσουν εκείνον που έγινε αρχιερεύς «κατά την τάξιν Μελχισεδέκ».
Ήρθαν οι δούλοι να προσκυνήσουν εκείνον που πήρε δούλου μορφή, για να μετατρέψη τη δουλεία μας σ’ ελευθερία.
Ήρθαν οι ψαράδες να προσκυνήσουν εκείνον που τους μετέβαλε σε «αλιείς ανθρώπων».
Ήρθαν οι τελώνες να προσκυνήσουν εκείνον που από τους τελώνες ανέδειξε ευαγγελιστή.
Ήρθαν οι πόρνες να προσκυνήσουν εκείνον που παρέδωσε τα πόδια του στα δάκρυα μιας πόρνης.
Κοντολογής, ήρθαν όλοι οι αμαρτωλοί να δουν τον Αμνό του Θεού, που σηκώνει στους ώμους του την αμαρτία του κόσμου:
Οι μάγοι για να τον προσκυνήσουν.
οι ποιμένες για να τον δοξολογήσουν.
οι τελώνες για να τον κηρύξουν.
οι πόρνες για να του προσφέρουν μύρα.
η Σαμαρείτις για να ξεδιψάση.
η Χαναναία για να ευεργετηθή.
Αφού λοιπόν όλοι σκιρτούν από χαρά, θέλω κι εγώ να σκιρτήσω, θέλω να χορέψω, θέλω να πανηγυρίσω. Χωρίς κιθάρα, χωρίς αυλό, χωρίς λαμπάδες αναμμένες στα χέρια μου. Πανηγυρίζω κρατώντας, αντί γι’ αυτά, τα σπάργανα του Χριστού. Αυτά είναι η ελπίδα μου, αυτά η ζωή μου, αυτά η σωτηρία μου, αυτά ο αυλός μου, αυτά η κιθάρα μου. Γι’ αυτό τα 'χω μαζί μου: για να πάρω από τη δύναμί τους δύναμι, για να φωνάξω μαζί με τους αγγέλους «δόξα εν υψίστοις Θεώ», και με τους ποιμένες «και επί γης ειρήνη, εν ανθρώποις ευδοκία» (Λουκ. 2, 14).

2 σχόλια:

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

.... πάντως, σκέψις μου εἶναι πὼς...

ὅσα καὶ αν μᾶς γνώρισε ὁ Μόρϕου Νεόϕυτος, γιὰ τὸν Ἱωσήϕ τὸν Μνήστορα
σοϕά ὅπως πάντα καὶ ξεδιψαστικά,
καθῶς καὶ ὅλα τὰ λοιπά τοῦ ἀναπτῆρος καὶ τῶν ἀναπτήρων (ποὺ ἀναμενόμενα...
κι ὕστερα ἐρχόμενα, πάντοτε καταλήγουν νὰ μᾶς συγκλονίζουν...)

ἡ θέσις τοῦ Ἁγιίου Ἱωσήϕ

στὴν ἁγιογραϕίαν τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως
ὁπως τὸ ἐκαθόρισεν ἡ ὑμνογραϕία τῆς ἑκκλησίας μας

ἀντλῶντας ἀπὸ τὸ ἐν λόγῳ "πρωτευαγγέλιον", Ἁγίου Ἱακώβου τοῦ Ἀδελϕοθέου,
εἶναι νομίζω καὶ παραμένει
ἡ...

ἐν ἀμϕιβολία, ἀναπαράστασίς του

ποὺ ἀν ἴσως τοῦ ἐστέρησεν τὴν δόξαν,
ἡμῶν... τῶν εὐμετάβλητων ἀνθρώπων
ποὺ... ἀν κι ἐν διαχύσει τοῦ νοός διατρίβωμεν

καὶ πλήρεις ἀμϕιβόλων λογισμῶν

δὲν βλέπουμε ἐδῶ τὴν εὐκαιρίαν τὸν Ἅγιον νὰ μιμιθοῦμε,
ποὺ... καθῶς τὸ γνωρίζουμε

ἐλευθερώθηκε ἀπό τὴν ταραχή του
καὶ μὲ τὸν Νοῦν του Καθαρόν
ἐστερεώθη εἰς τὸ Ἀγαθόν

τῶν Θεουμένων... !



σαλός είπε...

το γραπτό κείμενο πάντως,
πραγματικό χρυσάφι ο λόγος,
του Αγίου Χρυσοστόμου!!!