Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2019

ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΜΕΤΑ ΠΡΩΤΕΙΟΜΑΝΟΥΣ ΤΟ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ ΚΑΙ Η ΔΙΑΚΟΠΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΚΑΙ “ΤΡΙΤΗΣ» ΡΩΜΗΣ (Β')

Αποτέλεσμα εικόνας για πατριαρχης κωνσταντινουπολεως και ρωσιας
Γεώργιου Ιωάννου Καραλή

 η συνέχεια απο το πρώτο μέρος
ΠΡΩΤΕΙΟΜΑΝΗ Οι μετανάστες όμως από την Ουκρανία και την Ρωσία πώς αντέδρασαν και τι σχέση είχαν με το περιοδικό;
ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ Πολλοί από αυτούς εισήλθαν στις ορθόδοξες ενορίες. Άλλοι στις ελληνικές εκεί που υπήρχαν μόνο ελληνικές, άλλοι στις ρωσικές εκεί που υπήρχαν μόνο ρωσικές. Οι ουκρανοί και οι ρώσοι δεν ήταν διαιρημένοι μεταξύ τους και προτιμούσαν τις ρωσικές εκκλησίες γιατί την λειτουργία μπορούσαν να την καταλάβουν πιο πολύ.
ΠΡΩΤΕΙΟΜΑΝΗΣ Μα ιερείς στις πιο πολλές από αυτές, όπως είπες ήταν ιταλοί προσήλυτοι, που δεν μιλούσαν ρωσικά. Πώς γινόντουσαν οι λειτουργίες;
ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ Στις ρωσικές ενορίες των μεγάλων πόλεων της Ιταλίας όπως στο Μιλάνο, Τορίνο, Γένοβα, Ρώμη, Φλωρεντία εκτός από ρώσους και ουκρανούς πήγαιναν και οι ιταλοί προσήλυτοι, πολλοί σέρβοι και ελάχιστοι έλληνες και ρουμάνοι συνήθως αυτοί που είχαν προβλήματα με τους εφημερίους. Ήταν δηλαδή μικτές ενορίες και χρησιμοποιούσαν πιο πολύ ιταλική γλώσσα, λίγο παλαιοσλαβικά και λιγότερο ρουμανικά και καμμιά φορά λίγα ελληνικά. Σιγά σιγά όμως οι μετανάστες ουκρανοί και ρώσοι θέλησαν να δημιουργήσουν τις δικές τους ενορίες και να φέρουν ιερείς ρώσους ή ουκρανούς, πράγμα που το κατόρθωσαν εν μέρει. Η προσπάθεια βέβαια συνεχίζεται ως τις μέρες μας.
Οι ρώσοι και οι ουκρανοί όμως είχαν μια διαφορετική νοοτροπία που τους έφερε σε αντιπαράθεση με τους ιταλούς προσήλυτους. Επειδή όμως ήταν οι πιο πολλοί αριθμητικώς η Μόσχα τους υποστήριξε, δυνάμωσε πολύ τις ενορίες με ρώσους και ουκρανούς και ταχύτατα μετέφερε ιερείς από το πατραρχείο της Μόσχας για να μπορέσει να ελέγξει όλη αυτή την κατάσταση. Δεν είχε μεγάλη εμπιστοσύνη στους ιταλούς ιερείς, που θεολογικά μπορούσαν να αντιδράσουν στις αποφάσεις του Πατριαρχείου Μόσχας, γι᾽αυτό τον λόγο όταν αυτοί έβγαιναν σε σύνταξη τους αντικαταστούσε με ρώσους, όταν ήταν πιο νέοι μετέφερε ενορίες και δημιουργούσε δύο, όπως στο Μιλάνο, ή αν αυτό δεν μπορούσε να το κάνει μαζί με τους ιταλούς ιερείς μετέτεθε στη ίδια ενορία για ιερείς ουκρανούς ή ρώσους του Πατριαρχείου της Μόσχας ή του Ονουφρίου. Οι λαϊκοί ιταλοί προσήλυτοι σιγά σιγά πέρασαν στο περιθώριο και πολλοί από αυτούς απομακρύνθηκαν από τις ρωσικές ενορίες. Άλλοι πέρασαν με τους παλαιοημερολογίτες και αντικανονικούς, άλλοι ξαναγύρισαν στην παπική εκκλησία, μια μικρή μερίδα όπου μπορούσαν δημιουργούσαν μικρές ενορίες και άλλαζαν δικαιοδοσίες μέχρι να βρούν κάποιον ιερέα να τους κάνει τα μυστήρια στα ιταλικά, άλλοι παρέμειναν και πήγαιναν μόνο μια Κυριακή στην λειτουργία χωρίς να ενδιαφέρονται για τίποτε παραπάνω.
ΠΡΩΤΕΙΟΜΑΝΗΣ Οι ουκρανοί οι ρώσοι μετανάστες και οι ιερείς είχαν θεολογική κατάρτηση;
ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ Όχι βέβαια καμμία θεολογική κατάρτηση.Οι γυναίκες για παράδειγμα πήγαιναν στις ρωσο-ουκράνικες ενορίες φορώντας τα μαντήλια στο κεφάλι, έκαναν τις μεγάλες μετάνοιες και τους μεγαλοσταυρούς, τυπικά φαινόντουσαν γνήσιοι ορθόδοξοι, αλλά θεολογικά υστερούσαν κατά πολύ. Δεν μπορούσαν να καταλάβουν όχι τους Πατέρες και το περιοδικό italia ortodossa αλλά ούτε τους ρώσους της διασποράς και την θεολογία του προσώπου. Αρκούσε μόνο σ᾽αυτές να φιλούν το χέρι στον ιερέα, να του κάνουν μεγάλες μετάνοιες και να υπακούουν χωρίς κανένα δισταγμό σε ότι τους λέει ο επίσκοπός τους και το πατραρχείο της Μόσχας ανευ καμμίας κριτικής διαθέσεως. Σε χειρότερο βαθμό από τους λατίνους πιστούς και ακόμη χειρότερα από τους πιο συνειδητούς προτεστάντες.Οι ιερείς από την Ρωσία ή Ουκρανία δεν γνώριζαν ολοτελώς την θεολογία και μόνο τα μυστήρια μπορούσαν να τελέσουν. Όταν οι οικουμενιστές τους καλούσαν να μιλήσουν δεν ήταν σε θέση ούτε το στόμα τους ν᾽ανοίξουν γι᾽αυτό πέρασε η φράση στα οικουμενιστικά περιβάλλοντα ignoranti come preti ortodossi δηλαδή αμόρφωτοι σαν τους ορθοδόξους ιερείς. Η Κατήχηση ήταν μόνο η λειτουργική την οποίαν βέβαια δεν ήταν σε θέση να καταλάβουν ολοσχερώς. Η ορθοδοξία των ιερέων και πιστών εκδηλωνόταν μόνο στην τυφλή υπακοή στο Πατραρχείο της Μόσχας, στον μύθο της τρίτης Ρώμης και στις ατέλειωτες λειτουργίες που καθημερινώς γινόντουσαν και όσο πιο πολύ κρατούσαν τόσο πίστευαν ότι ήταν αρεστοί στον Χριστό. Όπως καταλαβαίνεις πια το περιοδικό έχασε το θεολογικό έδαφος από τα πόδια του, πολλούς αναγνώστες και σιγά σιγά μετά από δέκα χρόνια θεολογικό αγώνα έπνεε τα λήσθια και οδηγόταν προς το κλείσιμό του.
ΠΡΩΤΕΙΟΜΑΝΗΣ Μιλάς για γυναίκες. Οι άνδρες τι νοοτροπία είχαν;
ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ Άνδρες ελάχιστοι υπήρχαν, συνήθως οι οικογένειες ουκρανών και ρώσων ήταν μητριαρχικές. Δηδαδή ερχότανε μια νέα γυναίκαι με τα παιδιά, χωρισμένη από τον άνδρα της – γιατί υπήρχε η συνήθεια στην Ρωσία και Ουκρανία η γυναίκα, μέχρι τα τριάντα, να αποκτησει παιδια, με οποιοδήποτε άνδρα, για να μην θεωρηθεί αποτυχημένη στην κοινωνία. Έπειτα βέβαια παρατούσαν τον άνδρα και μετανάστευαν με τα παιδιά. Μαζί ερχόταν και η μητέρα για να βοηθήσει την κατάσταση. Συνήθως αυτές οι γυναίκες με τα παιδιά έψαχναν στην Ιταλία έναν σύζυγο για να μπορέσει να τις συντηρήσει και το ίδιο έκαναν και οι μανάδες τους. Επομένως αρκετοί ιταλοί λατίνοι παντρευόντουσαν ρωσίδες και πολλοί μεταστρεφόντουσαν στην ρωσική “ορθοδοξία».
ΠΡΩΤΕΙΟΜΑΝΗΣ Οι Ρωμαιοκαθολικοί πώς αντέδρασαν σε αυτό το μεταναστευτικό κίνημα ορθοδόξων λαών:
ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ Φοβηθήκανε και προσπάθησαν να το ελέγξουν.
ΠΡΩΤΕΙΟΜΑΝΗΣ Πώς θα μπορούσαν να το κάνουν;
OΡΘΟΔΟΞΟΣ Κατα πρώτον βοηθώντας όλες τοις ρουμάνικες ενορίες και κυρίως τους ιερείς και κατα δεύτερον σε κάθε μεγάλη πόλη της Ιταλίας δημιούργησαν ουνίτικες ουκρανικές ενορίες για να μπορέσουν να τραβήξουν ουκρανούς και ρώσους στην ουνία. Φέραν ουνίτες ιερείς από την Ουκρανία τους έδωσαν τις καλύτερες ενορίες και την δυνατότητα να επιτελούν μυστήρια σε κάθε περιοχή στην Ιταλία, πράγμα που οι ορθόδοξοι δεν ήταν σε θέση να κάνουν. Για να σου δώσω να καταλάβεις στην Γένοβα πόλη 600.000 κατοίκων έχουμε μόνο τρεις ορθόδοξες ενορίες. Μία ελληνική του Πατριαρχείου της Πόλεως, μία ρωσική του Πατριαρχείου της Μόσχας και μία Ρουμανική του Πατριαρχείου της Ρουμανίας. Στον νομό της Λιγκουρίας στην οποία πρωτεύουσα είναι η Γένοβα δεν υπάρχουν άλλες ορθόδοξες ενορίες. Τώρα οι ουνίτες ουκρανοί έχουν μία μεγάλη ενορία στο πιο κεντρικό και ωραίο μέρος της Γένοβας, αλλά και τους παραχωρούν ναούς για να επιτελέσουν όλα τα μυστήρια σε πολλές μικρότερες πόλεις της Λιγκουρίας. Όταν πρωτοδημιουργήθηκε αυτή η ενορία έλεγαν ότι ήταν ορθόδοξη και έστελναν γράμματα σε πιστούς ουκρανούς και ρώσους να μην πηγαίνουν στην ρωσική εκκλησία αλλά στην ουνίτικη. Έτσι σε διάφορες πόλεις και ελληνικές ενορίες έχασαν πολλούς πιστούς γιατί προτιμούσαν να πηγαίνουν στις ενορίες που η λειτουργία γινότανε στα ουκρανικά και όχι στα ελληνικά. Οι πιστοί δεν μπορούσαν να καταλάβουν την διαφορά μετάξύ ουνίτικης εκκλησίας και ορθοδόξου. Εκείνο που έβλεπαν σε τί γλώσσα γινότανε η λειτουργία. Έπειτα οι λατίνοι βοηθούσαν οικονομικά όλους τους πιστούς που πήγαιναν στις ουνίτικες εκκλησίες. Όχι μόνο τους ιερείς, και γιατί να μην το κάνουν αφού είναι λατίνοι, αλλά και τους πιστούς. Καμμία ορθόδοξη ενορία δεν θα μπορούσε πιά να συναγωνισθεί τις ουνίτικες.
ΠΡΩΤΕΙΟΝΑΝΗΣ Καταλαβαίνω την δύσκολη κατάσταση. Όταν ξέσπασε ο πόλεμος με τους ρώσους τι προβλήματα δημιουργήθηκαν;
ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ Δεν είμαι ειδικός επί του θέματος. Για τους ουκρανούς πολίτας και ιερείς που είναι συνδεδεμένοι με την Μόσχα, όπως μου εξήγησαν ουκρανοί ιερείς του Ονουφρίου, ο πόλεμος δεν είναι μεταξύ ρώσων και ουκρανών αλλά ένας εμφύλιος πόλεμος στον οποιο είναι ανακατεμένοι από την μια μεριά οι Αμερικάνοι, Ευρωπαίοι που τον υπέθαλψαν για πολιτικούς οικονομικούς λόγους και οι Ρώσοι. Κατ᾽ αυτούς λοιπόν από την μια μεριά έχουμε τους εθνικιστάς ουκρανούς που θέλουν την ανεξαρτησία-αυτοκεφαλία από την Ρωσία από την άλλη μεριά τους Ουκρανούς που δεν θέλουν τον αυτοκεφαλία από την Ρωσία και υποστηρίζουν ότι η Ουκρανία είναι ήδη αυτόνομη. Οι εθνικιστές ουκρανοί, υποστηρίζουν οι ιερείς του Ονουφρίου, είναι κατά το πλείστον ουνίτες. Από τους υπολοίπους ουκρανούς πολίτας οι πιο πολλοί είναι οι ορθόδοξοι και από αυτούς, ισχυρίζονται ότι, το 60 τοις εκατό ανήκει στον Ονούφριο ο οποίος είναι συνεδεμένος με το πατριαρχειο της Μόσχας και το 40 τοις εκατό ανήκει στον Φιλάρετο και τον Μακάριο τους οποίους μονομερώς και αντικανονικά χωρίς να συμβουλευτεί τις υπόλοιπες ορθόδοξες Εκκλησίες, απεκατέστησε ο Πατριάρχης κκ. Βαθολομαίος, ενώ πριν βρισκόντουσαν σε σχίσμα με όλες αυτές.
Για τους ουκρανούς όμως εθνικιστές τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Οι Ρώσοι επιτέθησαν πρώτοι και προσάρτησαν την Κριμαία επόμένως ο αγώνας είναι εναντίον μιάς ξένης δυνάμεως της Ρωσίας που προσπαθεί να καταλάβει την Ουκρανία και να ξαναδημιουργήσει την σοβιετική αυτοκρατορία.
Οι ουνίτες λοιπόν της Ιταλίας δημιούργησαν μετά τον πόλεμο ένα εθνικιστικό μέτωπο και προσπάθησαν να τραβήξουν με το μέρος τους όλους τους ουκρανούς για να τους βγάλουν από τις ορθόδοξες ρωσικές ενορίες. Ισχυρίζονται ότι οι Ρώσοι τους κάνουν τον πόλεμο και προσπαθούν να τους κατακτήσουν. Επομένως αν θέλουν να διατηρήσουν την ανεξαρτησία από το ρωσικό κράτος και την εθνική τους συνείδηση θα πρέπει να φύγουν από τους δυνάστες τους, από τους κατακτητές των και να ενωθούν με την ουνίτικη εκκλησία. Την ίδια προπαγάνδα επιτελεί η λατινική εκκλησία η οποία θα ήθελε να ελέγξει με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο όλο το μεταναστευτικό κίνημα.
ΠΡΩΤΕΙΟΜΑΝΗΣ Αυτός λοιπόν ήταν ο λόγος που ανάγκασε το Πατραρχείο της Κωσταντινουπόλεως να αποκαταστήσει τον Φιλάρετο και τον Μακάριο. Διαφορετικά όλοι οι ουκρανοί εθνικιστές που θα ήθελαν την αποσύνδεση από την Ρωσία, την οικονομική σύνδεση με την Ευρώπη και την είσοδο της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ θα αναγκαζόντουσαν να γίνουν ουνίτες. Το Πατριαρχείο της Κωσταντινουπόλεως εμφανίζεται ως ένα υπερεθνικό κέντρο ενότητος όλων των ορθοδόξων ενώ από την άλλη μεριά έχουμε τον Πατριαρχείο της Μόσχας που εμφανίζει ένα εθνικιστικό πανσλαβισμό.
ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ Θα συμφωνήσω μονομερώς μαζί σου. Όντως το Πατριαρχείο της Μόσχας εμφανίζει ένα πανσλαβικό προσωπείο που γίνεται επικίνδυνο για όλη την ορθοδοξία. Αρκεί να σκεφθεί κανείς πως γίνεται η εκλογή του Πατριάρχου της Μόσχας. Όλοι οι ρώσοι ορθόδοξοι, ιερείς, λαϊκοί επίσκοποι και μοναχοί από όλες τις περιοχές συναθροίζονται και στέλνουν αντιπροσώπους. Ακόμη και η διασπορά. Για παράδειγμα από την Ιταλία πήγαν τρεις αντιπρόσωποι. Συγκεντρώνονται σ᾽ένα μοναστήρι και ψηφίζουν τον Πατριάρχη όλων των σλάβων. Φέρει τον τίτλον Πατριάρχης της Μόσχας αλλά ψηφίζεται από όλους τους απανταχού σλάβους. Δεν είναι δηλαδή επίσκοπος μόνο της Μόσχας αλλά παγκόσμιος επίσκοπος όλων των απανταχού σλάβων.

συνεχίζεται..

Δεν υπάρχουν σχόλια: