Τὴν εἰκόνα τῆς Γεννήσεως τὴν βλέπουν ἐκεῖνοι ποὺ δὲν εἶναι μυημένοι στὸ πνεῦμα τῆς ὀρθοδόξου λατρείας φορτωμένη μὲ περιττὲς λεπτομέρειες.
Ἡ σύνθεσή της τοὺς φαίνεται κάπως παιδαριώδης, ἄταχτη, περισσότερο ἁπλοϊκὴ παρὰ σοβαρή. Ἐν τούτοις, αὐτὴ ἡ ἀφέλεια κι αὐτὴ ἡ ἁπλοϊκότητα εἶναι κάτι πολὺ βαθύ, κάτι ποὺ μᾶς κάνει νὰ θυμηθοῦμε τὰ λόγια τοῦ Κυρίου: «Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὃς ἐὰν μὴ δέξηται τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ὡς παιδίον, οὐ μὴ εἰσέλθῃ εἰς αὐτήν».
Ἡ εἰκόνα τῆς Γεννήσεως, βασιζόμενη πάνω στὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ τὴν Ἱερὰ Παράδοση, μᾶς ἀποκαλύπτει τὸ δογματικὸ περιεχόμενο καὶ τὴν ὅλη ἔννοια τῆς Ἑορτῆς.
Μὲ τὰ χρώματα καὶ τὸν πλοῦτο τῶν λεπτομερειῶν κι ἀκριβῶς μὲ τὴν ἁπλοϊκότητά της, εἶναι ἡ πιὸ χαρωπὴ ἀπὸ τὶς εἰκόνες τῶν μεγάλων δεσποτικῶν ἑορτῶν.
Λεωνίδας Ουσπένσκυ
2 σχόλια:
“Ἡ εἰκόνα τῆς Γεννήσεως, βασιζόμενη πάνω στὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ τὴν Ἱερὰ Παράδοση, μᾶς ἀποκαλύπτει τὸ δογματικὸ περιεχόμενο καὶ τὴν ὅλη ἔννοια τῆς Ἑορτῆς.”
Μὲ συγχωρεῖτε, ἀλλὰ ἡ σκηνὴ τοῦ “λουτροῦ” δὲν βασίζεται στὴν Ἱερὰ Παράδοση, οὔτε “ἀποκαλύπτει τὸ δογματικὸ περιεχόμενο… τῆς Ἑορτῆς”. Τουναντίον, εἶναι ἐναντίον τοῦ δόγματος τῆς ἀειπαρθενίας τῆς Θεοτόκου.
Ἡ ἀπεικόνηση αὐτὴ ὑποθέτει μία γέννηση ὅπως ὅλες. Ὅμως σύμφωνα μὲ τὴν πίστη μας, ἡ Παναγία γέννησε παραμένοντας παρθένος. Τὸ βρέφος Ἰησοῦς γεννήθηκε ὅπως μιὰ ἀκτίνα τοῦ ἤλιου περνᾶ μέσα ἀπὸ τὸ τζάμι δίχως νὰ τὸ σπάζει. Τὰ μυστήρια τῆς πίστης μας τὰ δεχόμαστε δίχως νὰ τὰ περιεργαζόμαστε.
Η γνώμη αυτή εκφράστηκε
από τον Αγ. Νικόδημο τον
αγιορείτη και είναι κατά πάντα αξιοσέβαστη.
Επειδή όμως το λουτρό
απεικονίζεται ,νομίζω, στις περισσότερες αρχαίες
εικόνες είναι αξιοπρόσεχτο το πως ποτέ
κανείς δεν είχε εκφράσει
αντιρρήσεις επ αυτού.
Ας ελπίσουμε στην πανορθόδοξη που επείγει
να συνέλθει να τεθούν
και κάποια τέτοια,δύσκολα
κατά την ταπεινή μου
γνώμη σημεία.
Δημοσίευση σχολίου