Ω του παραδόξου θαύματος!!
Η "μητέρα" εκκλησία στο Φαναρι αποφάσισε το πιο οξύμωρο των τελευταίων 2000 ετών. Επί λέξει :
“Κατά τήν ἐξέτασιν τοῦ φακέλλου τοῦ θέματος, διεπιστώθησαν παραλείψεις κατά τήν ἐν τῇ Ἱερᾷ Συνόδῳ τῆς Ἐκκλησίας Κύπρου ἐκδίκασιν τῆς ὑποθέσεως τοῦ Μητροπολίτου Τυχικοῦ”,
αλλά….
Συνεστήθη ἐν τέλει εἰς τόν Μητροπολίτην πρῴην Πάφου νά ὑπακούσῃ εἰς τάς ἀποφάσεις τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας αὐτοῦ καί τοῦτο διά τό ἴδιον αὐτοῦ πνευματικόν συμφέρον καί διά τήν εἰρήνην καί ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας.
Είναι βέβαιον ότι θα αποτελεί κομβικό σημείο αναφοράς η χθεσινή ημέρα για τις επόμενες χιλιετίες για την Ορθόδοξη εκκλησία.
Δεν ξέρω αν θα εορτάζεται πανηγυρικώς ή αν θα είναι ημέρα νηστείας (πένθιμη) αλλά σίγουρα δεν θα ξεχαστεί. Γέλωτα ή κλάμα σίγουρα θα φέρει πάντως.
Ίσως λοιπόν η χθεσινή ημέρα να μείνει πράγματι στην ιστορία — όχι ως ημέρα σοφίας, αλλά ως ημέρα εκκλησιαστικής αυτολογοκρισίας.
Ναι, το κατηγορητήριο ήταν για τα κλάματα, με κανονικές παραλείψεις, αλλά και με το κάτσε Δεσπότη μου στα βραστά σου και υπάκουσε στην αδικία που υπέστης για το καλό και την ειρήνη στην εκκλησία! Το Φανάρι ουσιαστικά αναγνωρίζει πανηγυρικά τις παραλείψεις στην παύση του Μητροπολίτη Τυχικού και την κακοδικία, αλλά επικυρώνει την απόφαση και καλεί τον ίδιο σε υπακοή – ένα παράδοξο που αποκαλύπτει τη ρωγμή ανάμεσα στην κανονικότητα και τη διπλωματία. Με απλά λόγια: το Πατριαρχείο παραδέχεται ότι η διαδικασία ήταν αντικανονική, αλλά ζητά από τον θιγόμενο να την αποδεχθεί χάριν… ταπεινώσεως.
Αν αυτό δεν αποτελεί θεσμική αντίφαση, τότε τι είναι; Από πότε η υπακοή χρησιμοποιείται ως κάλυμμα για την αδικία;
Από πότε η «ειρήνη της Εκκλησίας» απαιτεί τη σιωπή του αδίκως κατηγορουμένου;
Πώς να μιλήσεις για ειρήνη, όταν η ειρήνη οικοδομείται πάνω στη σιωπή των αδίκως καταδικασμένων;
Η υπόθεση Τυχικού, όμως, δεν είναι προσωπική.
Είναι σύμπτωμα ενός βαθύτερου προβλήματος: της μετατροπής των εκκλησιαστικών θεσμών από θεματοφύλακες της πίστης σε μηχανισμούς ισορροπιών.
Η στάση του Φαναρίου στέλνει ένα επικίνδυνο μήνυμα: ότι η εκκλησιαστική ενότητα μπορεί να διασωθεί ακόμη και με την παραγνώριση της κανονικότητας.
Η υπακοή είναι πράγματι αρετή – όταν απευθύνεται στον Χριστό και στην αλήθειά Του.
Όταν όμως μετατρέπεται σε πρόσχημα για να νομιμοποιηθεί μια αδικία, τότε παύει να είναι υπακοή, γίνεται συνενοχή.
Όμως μέσα από την απόφαση και πίσω από τις λέξεις κρύβονται νοήματα που ο κοινός νους, ο Γεώργιος και οι περί αυτόν Ιεράρχες πολύ καλά καταλαβαίνουν και ξέρουν.
Από την μια είναι η μη αθώωση του Τυχικού μέσα από την κακοδικία, την οποία το Πατριαρχείο αρχικά αναγνώρισε όπως μερικοί από εμάς γνωρίζουμε (τι άλλαξε στην πορεία; ο νοών νοείτω) αλλά από την άλλη καρφώνει τον Γεώργιο και την ομάδα του…. Δεν τα κάνατε καλά, πάσχει το κατηγορητήριο σας με παραλείψεις, αλλά τι να γίνει (για να μην έχουμε προβλήματα με την εκκλησία της Κύπρου) επικυρώνουμε την απόφαση σας.
Ουσιαστικά εκθέτει ανεπανόρθωτα τον Γεώργιο και τις πράξεις του. Βέβαιο είναι ότι ο Γεώργιος δεν είναι ευχαριστημένος με το λεκτικό, αφού θα ήθελε η απόφαση του Φαναριού να λέει μόνο : επικυρώνουμε την απόφαση της εκκλησίας της Κύπρου!! Κοινώς αν το λεκτικό του Φαναρίου ήταν στην αργκώ θα του έλεγε : Έτσι που τα κάνατε μαντάρα , εμείς τι να σας κάνουμε, μείνετε με την απόφαση που πήρατε. Φυσικά ο λόγος είναι ότι μέσα στο πατριαρχείο υπήρξαν σφοδρές αντιδράσεις από ιεράρχες στην αδικία που επιτελέσθηκε, ακόμη και μετά την περισφιγμένη και ασθμαίνουσα «ομόφωνη» απόφαση. Ουσιαστικά ο Τυχικός και όσοι τον υποστήριζαν δικαιώθηκαν.
Πλήρως παράτυπη η διαδικασία, την οποία παραδέχθηκε το Φανάρι.
Αυτό το χαρτί του Πατριαρχείου είναι πολύ δυνατό όμως για πιθανή μελλοντική προσφυγή σε πολιτικά δικαστήρια. Και είμαι βέβαιος ότι ακόμη και σε άθεο δικαστή να πέσει η υπόθεση, ο ίδιος θα μάθει και το εκκλησιαστικό : «Απορώ και εξίσταμαι..»!!
Θα ήταν παράλειψη να αναφέρω ότι σε ραδιοφωνική συνέντευξη την περασμένη εβδομάδα ο Γεώργιος ανέφερε ότι : «ως τοποτηρητής της μ. Πάφου που είναι ο ίδιος δεν θα ήταν σωστό να πάρει δεσμευτικές αποφάσεις για την Πάφο (σε σχέση με ένα ναό στον κήπο που θέλουν να χτίσουν) αλλά να περιμένουν να γίνουν οι εκλογές για την ανάδειξη νέου μητροπολίτη!!!». Δηλαδή πριν να συνεδριάσει το Φανάρι ήξερε την απόφαση! Ότι ο Τυχικός δεν θα δικαιωθεί και δεν θα αποκατασταθεί. Χρειάζεται να πούμε κάτι άλλο;
Αυτή είναι η μια πλευρά του νομίσματος της απόφασης.
Η άλλη είναι ότι το ίδιο το Φανάρι εκτέθηκε ανεπανόρθωτα με τον ποντιοπιλατισμό του. Αναγνωρίζει τις παραλείψεις και την κακοδικία αλλά δεν κάνει τίποτα. Νίπτω τα χείρας μου… Και επειδή είναι πιο εύκολο να δείρεις το σαμάρι παρά τον γάιδαρο, δέρνει το σαμάρι. Δεν θέλω να προσβάλω κανένα με αυτή την παροιμία αλλά πιο δόκιμη δεν έβρισκα.
Όσο για τους Κύπριους ιεράρχες που συνηγόρησαν σε αυτή την κακοδικία στάθηκαν πίσω από τον λόγο του Αρχιεπισκόπου, όχι γιατί πίστεψαν, αλλά γιατί βολεύτηκαν. Ο καθένας για τους λόγους του. Και υποψιάζομαι για μερικούς γιατί..
Ο μητροπολίτης Τυχικός πληγώθηκε κατά το ανθρώπινο μέρος αλλά και με βάση την απόφαση του Φαναρίου περί κακοδικίας δικαιώθηκε. Δικαιώθηκε όχι από την επικύρωση της απόφασης του Γεωργίου ως ερευνώντα , κατηγόρου και δικαστού (ούτε στο Ισλάμ δεν γίνονται αυτά) αλλά από την απόδειξη της κακοδικίας. Σε 3 ώρες τον έπαυσαν και το Φανάρι έκανε 3 μήνες και πλέον να δει τι θα πει. Ασφυκτική η πίεση..
Χωρίς ίχνος υπερβολής και γνωρίζοντας τον ταπεινό και ανεξίκακο χαρακτήρα του μητ. Τυχικού η ιστορία του προσομοιάζει με του Αγίου Νεκταρίου. Και αυτού ο πατέρας του Πατριάρχης Αλεξανδρείας ton εξεδίωξε χωρίς στοιχεία, τον διέσυρε , τον συκοφάντησε στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών κλπ αλλά τελικά ποιον ξέρει ο Θεός και η ιστορία; τον Άγιο Νεκτάριο και όχι τον ανώνυμο Πατριάρχη Αλεξανδρείας.
Και από ότι γνωρίζω ο αρχιεπίσκοπος μας εορτάζει και αποδέχεται τον άγιο Νεκτάριο.
Αντιλαμβάνεται όμως ότι πήρε την θέση του τότε Πατριάρχη Αλεξανδρείας 140 χρόνια μετά;
Καλή φώτιση
Νέαρχος Παναγή
σχολιο :Ἐν τέλει, εἶχε δίκαιον ὁ θολολόγος τηλεαστὴρ τῆς Κύπρου Θεόδωρος Κυριακοῦ, φεῦ!
4 σχόλια:
Όταν το Έκκλητο αυτοαναιρείται
Γεώργιος Τρακάκης*
Μια πληγή για το κύρος της Ορθοδοξίας και την αξιοπιστία του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Η Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία εδώ και αιώνες οργανώθηκε πάνω σε θεμέλια αλήθειας, δικαιοσύνης και κανονικής ευταξίας. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ως Πρωτόθρονη Εκκλησία, φέρει την ύψιστη ευθύνη να διαφυλάττει αυτά τα θεμέλια, λειτουργώντας ως τελευταίο καταφύγιο δικαίου μέσα στο εκκλησιαστικό σώμα. Όμως, η πρόσφατη απόφαση της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου σχετικά με την έκκλητο προσφυγή του Μητροπολίτη Πάφου Τυχικού γεννά βαθιά ανησυχία και προβληματισμό.
Ο θεσμός του Έκκλητου δεν είναι μια τυπική δυνατότητα, αλλά εκφράζει τη συνοδικότητα και την ενότητα της Εκκλησίας. Η προσφυγή στον Οικουμενικό Πατριάρχη είναι η ύστατη έκκληση ενός αρχιερέα που ζητά να κριθεί δίκαια. Κι όμως, στην προκειμένη περίπτωση, ο Πατριάρχης και η Σύνοδος του Πατριαρχείου, αφού αναγνώρισαν ρητά ότι κατά την εκδίκαση της υπόθεσης στην Εκκλησία της Κύπρου υπήρξαν παραλείψεις του Καταστατικού Χάρτη, κατέληξαν -παραδόξως- να επικυρώσουν ομόφωνα την ίδια εκείνη απόφαση, προτρέποντας τον Μητροπολίτη Τυχικό «να υπακούσει διά το πνευματικόν αυτού συμφέρον».
Εδώ γεννάται το καίριο ερώτημα:
Πώς είναι δυνατόν μια ανώτατη εκκλησιαστική αρχή να αναγνωρίζει την αντικανονικότητα μιας δίκης και ταυτόχρονα να επικυρώνει την απόφαση που εκδόθηκε κατά παράβαση των κανόνων; Αν η κανονικότητα δεν τηρείται, τι ακριβώς επικυρώνεται; Και ποιο μήνυμα στέλνει αυτό σε όσους πιστεύουν ότι το Πατριαρχείο είναι ο φύλακας της δικαιοσύνης και όχι ο διαχειριστής των ισορροπιών;
Πανω σε αυτο το θεμα
Ω του παραδόξου θαύματος!!
Η απόφαση αυτή δεν είναι απλώς αμφιλεγόμενη· είναι εσωτερικά αντιφατική. Αναγνωρίζει το άδικο, αλλά δεν το διορθώνει. Δικαιώνει το αίτημα του προσφεύγοντος ως βάσιμο, αλλά στη συνέχεια το απορρίπτει. Πρόκειται για μια θεσμική “λύση” που θυσιάζει τη Δικαιοσύνη στο βωμό μιας ψευδεπίγραφης “ειρήνης”. Η ειρήνη, όμως, στην Εκκλησία δεν επιτυγχάνεται με τη σιωπή απέναντι στο άδικο. Ούτε με την επίφαση ενότητας που εδράζεται στην αδικία. Η αληθινή ενότητα είναι καρπός της Αλήθειας, όχι της σκοπιμότητας.
Δεν μπορεί να παραγνωριστεί ότι η απόφαση αυτή φέρει έντονα τα σημάδια διπλωματικών ισορροπιών και παρασκηνιακών πιέσεων. Αντί να κυριαρχήσει η κανονική κρίση και η διακονία της αλήθειας, φαίνεται πως προτιμήθηκε μια στάση συμβιβασμού και θεσμικής αυτοπροστασίας. Μα εάν σε ένα τόσο σαφές και εκκλησιολογικά ξεκάθαρο ζήτημα το Πατριαρχείο επιλέγει να «νίπτει τας χείρας του», τι μπορεί να ελπίζει ο πιστός λαός σε ευρύτερα και πολυπλοκότερα ζητήματα; Η απάντηση είναι προφανής… Η σιωπή μπροστά στο προφανές άδικο δεν γεννά ειρήνη - γεννά απελπισία. Και μια Εκκλησία που διστάζει να υπερασπιστεί το δίκαιο, χάνει σταδιακά το κύρος της ως πνευματικός οδηγός.
Αυτή η στάση του Πατριαρχείου μοιάζει με αυτοαναίρεση του ίδιου του Έκκλητου. Διότι, αν το Πατριαρχείο, αφού εξέτασε την υπόθεση, καταλήγει να αποδεχθεί μια αντικανονική διαδικασία «για χάρη της ειρήνης», τότε το Έκκλητο παύει να είναι θεσμός δικαίωσης - γίνεται απλώς ένας μηχανισμός επικύρωσης του ήδη τετελεσμένου, ένα όργανο στάθμισης του συμφέροντος. Και αυτό συνιστά πλήγμα ιστορικών διαστάσεων για τον θεσμό που επί αιώνες λειτουργούσε ως εχέγγυο κανονικής αποκατάστασης.
Η Εκκλησία της Κύπρου έχει, ασφαλώς, τη δική της αυτοκεφαλία και δικαιοδοσία. Όμως το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν είναι απλώς θεσμικός παρατηρητής - είναι ο πνευματικός κριτής, εκείνος που οφείλει να υπερασπιστεί την αλήθεια όταν αυτή καταπατείται. Η υπακοή που ζητείται από τον Μητροπολίτη Τυχικό ίσως έχει, στην επιφάνειά της, πνευματικό περιεχόμενο. Αλλά ποια υπακοή μπορεί να θεωρηθεί “πνευματική” όταν θεμελιώνεται πάνω σε παραδεδεγμένη αντικανονικότητα;
Το Πατριαρχείο έπραξε ό,τι πιο επικίνδυνο μπορεί να πράξει ένας θεσμός που φέρει την ευθύνη της ενότητας: επέλεξε τη διπλή γλώσσα. Είπε «ναι, υπήρξαν παραβάσεις», και ταυτόχρονα είπε «αλλά ας τις δεχθούμε». Είπε «οφείλουμε να ακούμε τη φωνή του δικαίου», και ταυτόχρονα είπε «ας σωπάσουμε για χάρη της ειρήνης». Μα η ειρήνη χωρίς δικαιοσύνη είναι ψευδαίσθηση· κι η Εκκλησία χωρίς αλήθεια είναι κενό περίβλημα. Πώς γίνεται αρχιερείς, λειτουργοί του Υψίστου, να μην μιμούνται Αυτόν που είναι η μόνη Αλήθεια; Τα μέλη των Συνόδων, τόσο του Πατριαρχείου όσο και της Κύπρου αποδείχθηκαν κατώτεροι των περιστάσεων.
Πανω σε αυτο το θεμα
Ο διωγμός του Επισκόπου Τυχικού
Η λύπη και η απογοήτευση πολλών πιστών δεν πηγάζει από φανατισμό, αλλά από την αίσθηση ότι το φως της Κωνσταντινουπόλεως, που κάποτε έλαμπε ως φάρος δικαιοσύνης, δείχνει να τρεμοπαίζει. Και αν ο Πατριάρχης, ως πρώτος μεταξύ ίσων, παύσει να υπερασπίζεται τη δικαιοσύνη, τότε ποιος θα τολμήσει να προσφύγει ξανά; Ποιος θα πιστέψει πως υπάρχει κάπου μια φωνή που δεν υπολογίζει σκοπιμότητες, αλλά μόνο το δίκαιο και την αλήθεια του Χριστού;
Το Έκκλητο είναι ένας από τους θεμέλιους λίθους της εκκλησιαστικής τάξης. Αν αυτός ο λίθος ραγίσει, η Ορθοδοξία δεν θα πληγωθεί από εξωτερικούς εχθρούς, αλλά εκ των έσω - από τη δική της σιωπή. Κι αυτό, μαζί με την καταδίκη ενός αθώου, είναι ίσως το πιο οδυνηρό απ’ όλα. Μα και σε αυτή την θλίψη, η παρηγοριά έρχεται όπως πάντα από τα λόγια του Κυρίου μας: “Μακάριοι οι δεδιωγμένοι ένεκεν δικαιοσύνης, ότι αυτών εστίν η βασιλεία των ουρανών. Μακάριοι έστε όταν ονειδίσωσιν υμάς και διώξωσι και είπωσι παν πονηρόν ρήμα καθ' υμών ψευδόμενοι ένεκεν εμού. Χαίρετε και αγαλλιάσθε, ότι ο μισθός υμών πολύς εν τοις ουρανοίς· ούτω γαρ εδίωξαν τους προφήτας τους προ υμών” (Μτθ. ε' 10-12). Σε Αυτόν πρέπει πάσα δόξα, τιμή και προσκύνηση, εις τους αιώνας των αιώνων.
*Επιστήμονας Υλικών
Δρ. Επιστήμης και Τεχνολογίας Πολυμερών
... δίπλα στὸ "ἔκκλητο"... ἔκπληξη,
ποὺ γέννησε ἕναν...
τρομο..τόμο ἐν τέλει
στὴν ἤδη διχασμένη καὶ πολυδιασπασμένη,
μικρᾶ Ρωσσία
τοῦ Κιέβου
ποὺ ὡς κρανίου τόπος και...
οὐ-κρανία,
ἡ Δύση ἔκρινε, πὼς ἦταν τόπος
νὰ κριθεῖ τὸ μέλλον της...
καὶ... ἤδη... κρίνεται...
μὰ... ὄχι ὅπως τὸ περίμενε...
κι ὁ τόμος ἔγινε ἕνα σημαιάκι
ποὺ κομματιάζει ὁ ἅγριος ἄνεμος...
ἕνα θλιβερό κουρελάκι...
ὅμως οἱ ἐντολές, δείχνουν νὰ ἀπαιτοῦν... νὰ μείνει ἀνέγγιχτο...
καὶ ἀς θυσιαστεῖ καὶ τὸ ὅποιο λίγο κύρος ποὺ τρεμοσβύνει
τῆς καταπληγωμένης Νέας Ρώμης...
κι ἐδῶ, ἡ αἱμάσσουσα ὑπόθεση τοῦ Πάϕου Τυχικοῦ
ἦρθε λές γιὰ νὰ ὑπογραμμίσει τὰ γνωστά...
νὰ κάνει ὁλοϕάνερο τὸ νόθο ἔλεος τῆς ἐκκοσμικευμένης παρέκκλησης,
μιᾶς... ἴσως μόνον τύποις, πλέον, μεγάλης... (κάποτε) ἑκκλησίας... !
Με τα μαγουλάκιια και την κοιλιά που εχει ο Κύπρου καλά που εφαγε μονο 1
Δημοσίευση σχολίου