Τετάρτη 16 Ιουλίου 2025

Η Νεο-Πατερική σύνθεση - του τραγικού Περγάμου Ιωάννη Ζηζιούλα



Νεο-Πατερική σύνθεση
Μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη Ζηζιούλας



Είπε  ο τραγικός_"Νομίζω ότι στην ουσία η Νεο-Πατερική σύνθεση δεν είναι τίποτε άλλο από την προσπάθεια να απαντήσουμε με βάση τα υπάρχοντα κείμενά τους στο ερώτημα: τί θα έλεγαν οι Πατέρες αν βρίσκονταν στην εποχή μας; Το εγχείρημα είναι δύσκολο, και στη γλώσσα του Φλωρόβσκυ,"θαρραλέο και ριψοκίνδυνο". Αλλά ποιός μας λέει ότι η θεολογία είναι εύκολη υπόθεση;

Εύκολη είναι όταν επαναλαμβάνουμε σαν παπαγάλοι τί είπαν οι Πατέρες στην εποχή τους. Αλλά, όπως κάθε δάσκαλος, έτσι και οι Πατέρες απεχθάνονται τους μαθητές που παπαγαλίζουν, και χαίρονται εκείνους που λένε το μάθημα "με δικά τους λόγια". Τα δικά μας λόγια είναι τα ερωτήματα που θέτει ο πολιτισμός στον οποίο ανήκουμε, και σ΄αυτά πρέπει να πούμε το μάθημα των Πατέρων.

Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούμε να τους υποκαταστήσουμε ως διαχρονικούς διδασκάλους μας. Σημαίνει ότι πρέπει να τους κατανοήσουμε τόσο βαθιά, ώστε να μπορούμε να πούμε τί θα μας έλεγαν σήμερα. Αυτή είναι η Νεο-Πατερική σύνθεση. Και αυτή είναι στην ουσία η ίδια η Ορθόδοξη θεολογία".

σχολιο :Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΕΖΗΣΕ Ο ΖΗΖΙΟΥΛΑΣ ΕΘΕΣΕ ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΤΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΟΣ, ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ Ο ΖΗΖΙΟΥΛΑΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕ ΘΕΤΙΚΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΒΡΕΘΕΙ ΜΟΝΟΣ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ ΟΡΓΑΝΩΣΕ ΚΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΣΥΝΟΔΟ ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΕΙ ΣΤΟ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΔΟΓΜΑ!

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΥΧΑΙΟ ΟΤΙ Ο ΓΙΑΓΚΑΖΟΓΛΟΥ, Ο ΒΑΣΙΚΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗΣ, ΠΡΩΤΟΣΤΑΤΗΣΕ ΣΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ Woke ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΠΑΙΔΙΚΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ.

ΦΥΣΙΚΑ Η ΣΧΕΣΗ ΠΡΟΣΩΠΟ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΟ ΣΤΗΝ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ ΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΩΔΗΣ. Ο ΕΧΘΡΟΣ ΤΟΥ ΗΣΥΧΑΣΜΟΥ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ;

2 σχόλια:

ORTHODOXIA ORTHO είπε...

Δεν συμφωνούμε!
Ο Αγ.Ιωαννης ο Δαμασκηνός ,σε ένα έργο του που λέγεται " Πηγή γνώσεως",απέδωσε το έργο σε άλλες πηγές..
Λέγει στην αρχή του έργου ότι ο,τι υπάρχει,το έλαβα από παλαιότερους διδασκάλους.
Η συνεισφορα μου εγγειται στο γεγονός,πως όσο μπορούσα,
παρουσιάζω τα λόγια τους εν συντομία.

Και σε άλλο έργο του είχε γράψει ότι όσα θα πη,προέρχονται από τον φωτισμό Του Αγ.Πνευματος.
Ακόμα δε θεωρεί ο Δαμασκηνός,πως δεν είναι ο ίδιος παρά μας μεταβιβαστης που μεταφέρει,
στο βαθμό που αφέθηκε να δεχθη
τους καρπούς της Θειας εμπνεύσεως...

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

... σωστά,

κι ὁ Ἅγιος Μάξιμος ὁ ὁμολογητής, ἀναϕέρει κάτι ἀνάλογο στὴν "Μυσταγωγία" του,

ἀποδίδοντας τὰ ὅσα θὰ γράψει, στὸν "σοϕό καὶ μέγα γέροντα",
ποὺ δὲν εἶναι ἄλλος ἀπὸ τὸν Ἅγιο Διονύσιο τὸν Ἀρεοπαγίτη,
ὁ ὁποῖος εἶχε ἀναϕερθεῖ μὲ ἐκτενέστερο τρόπο, σ'αὐτές τὶς μυσταγωγικές ἀποκαλύψεις...



καὶ ποὺ οἱ δυτικοί, ἀρέσκονται νὰ ὀνομάζουν "ψευδοδιονύσιο",
χώνοντας μέσ' στὰ Ἀρεοπαγιτικά συγγράμματα, μιά μύτη, ποὺ στάζει ϕαρμάκι καὶ... ξέρει πὼς ν' ἀμϕισβητεῖ τὰ πάντα...

(ἐκτός ἀπ' τὴν... δοκούμενη... σοϕία, τῆς γνώσης τους...
ἤτοι, τῆς... πλήρους καὶ παχυλῆς ἀγνοίας, περί τῶν ὑψηλῶν ἀποκαλύψεων... )