Δευτέρα 5 Μαΐου 2025

Το γράμμα του Νόμου αποκτείνει!


Άγιος Γέροντας Παϊσιος ο Αγιορείτης 

 

Είπα σε κάποιον μια φορά: «Τι είσαι εσύ; Μαχητής του Χριστού ή μαχητής του πειρασμού; Ξέρεις πως υπάρχουν και μαχητές του πειρασμού;».

Ο Χριστιανός δεν πρέπει να είναι φανατικός, αλλά να έχη αγάπη για όλους τους ανθρώπους. Όποιος πετάει λόγια αδιάκριτα, και σωστά να είναι, κάνει κακό. Γνώρισα έναν συγγραφέα που είχε ευλάβεια πολλή, άλλα μιλούσε στους κοσμικούς με μια γλώσσα ωμή, που προχωρούσε όμως σε βάθος, και τους τράνταζε. Μια φορά μου λέει: «Σε μια συγκέντρωση είπα αυτό και αυτό σε μια κυρία». Αλλά με τον τρόπο που της το είπε, την είχε σακατέψει. Την πρόσβαλε μπροστά σε όλους. «Κοίταξε, του λέω, εσύ πετάς στους άλλους χρυσά στεφάνια με διαμαντόπετρες, έτσι όμως που τα πετάς, σακατεύεις κεφάλια, όχι μόνον ευαίσθητα άλλα και γερά».

Ας μην πετροβολάμε τους ανθρώπους... χριστιανικά. 
Όποιος ελέγχει μπροστά σε άλλους κάποιον που αμάρτησε ή μιλάει με εμπάθεια για κάποιο πρόσωπο, αυτός δεν κινείται από το Πνεύμα του Θεού· κινείται από άλλο πνεύμα.

Ο τρόπος της Εκκλησίας είναι η αγάπη· διαφέρει από τον τρόπο των νομικών.

Η Εκκλησία βλέπει τα πάντα με μακροθυμία και κοιτάζει να βοηθήση τον καθέναν, ό,τι και αν έχη κάνει, όσο αμαρτωλός και αν είναι.Βλέπω σε μερικούς ευλαβείς ένα είδος παράξενης λογικής. Καλή είναι η ευλάβεια που έχουν, καλή και η διάθεση για το καλό, άλλα χρειάζεται και η πνευματική διάκριση και ευρύτητα, για να μη συνοδεύη την ευλάβεια η στενοκεφαλιά, η γεροκεφαλιά (το γερό δηλαδή αρβανίτικο κεφάλι). Όλη η βάση είναι να έχη κανείς πνευματική κατάσταση, για να έχη την πνευματική διάκριση, γιατί αλλιώς μένει στο «γράμμα του νόμου», και το «γράμμα του νόμου αποχτείνει». Αυτός που έχει ταπείνωση, δεν κάνει ποτέ τον δάσκαλο· ακούει και, όταν του ζητηθή η γνώμη του, μιλάει ταπεινά. Ποτέ δεν λέει «εγώ», αλλά «ο λογισμός μου λέει» ή «οι Πατέρες είπαν». Μιλάει δηλαδή σαν μαθητής. Όποιος νομίζει ότι είναι Ικανός να διορθώνη τους άλλους έχει πολύ εγωισμό.- Όταν, Γέροντα, ξεκινάη κανείς από καλή διάθεση να κάνη κάτι και φθάνη στα άκρα, λείπει η διάκριση;
- Είναι ο εγωισμός μέσα στην ενέργειά του αυτή και δεν το καταλαβαίνει, γιατί δεν γνωρίζει τον εαυτό του, γι' αυτό πιάνει τα άκρα. Πολλές φορές από ευλάβεια ξεκινούν μερικοί, αλλά που φθάνουν! Όπως οι εικονολάτρες και οι εικονομάχοι. Άκρη το ένα, άκρη το άλλο! Οι μεν έφθασαν στο σημείο να ξύνουν την εικόνα του Χριστού και να ρίχνουν την σκόνη μέσα στο Άγιο Ποτήριο, για να γίνη καλύτερη η Θεία Κοινωνία· οι άλλοι πάλι έκαιγαν τις εικόνες, τις πετούσαν... Γι' αυτό η Εκκλησία αναγκάσθηκε να βάλη ψηλά τις εικόνες και, όταν πέρασε η διαμάχη, τις κατέβασε χαμηλά, για να τις προσκυνούμε και να απονέμουμε τιμή στα εικονιζόμενα πρόσωπα.

Πηγή: Γέροντος Παϊσίου Αγιορείτου ΛΟΓΟΙ Β' σελ. 78-80

2 σχόλια:

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

... εἶναι ἄλλο, πάντως, νὰ μιλᾶμε
ἀσυλλόγιστα καὶ μὲ ἐμπάθεια

δημόσια ἤ ἰδιωτικά,
π ρ ο σ ω π ι κ ά...

πληγώνοντας κάποιον,

καὶ... προσβάλλοντας ἔτσι τὸν ἐγωϊσμό του
νὰ γινόμαστε ἐμεῖς ἡ αἰτία
νὰ προσκολληθεῖ μὲ βία
σὲ κάποια λάθος θέση ἤ ἀβλεψία του

ψάχνωντας τρόπο, κάπως νὰ
δικαιολογήσει καὶ νὰ δικαιώσει
τὸν ἐαυτό του καὶ τὶς ἱδέες του
( καὶ οἱ λογισμοί , ποὺ σπρώχνουν ἀπ'τὰ δεξιά... τάχα γιὰ τὸ καλό...
σπεύδουν, χωρίς νὰ χάσουν εὐκαιρία... καὶ... συντρέχουν...)

κι ἔτσι ἀντί νὰ βοηθήσουμε, νὰ τὸν δυσκολέψουμε μᾶλλον
(καὶ νὰ τὸν... χαντακώσουμε...)



και ἄλλο νὰ λέμε τὰ σῦκα-σῦκα
καὶ τὴν σκάϕη-σκάϕη

χωρίς περιττές ὡραιολογίες καὶ
χωρίς νὰ μοιράζουμε συγχωροχάρτια

ἐπαινῶντας μάλιστα δημόσια
-κάτι ποὺ ἔγινε συρμός πιά-
τὴν ἀ μ ε τ α ν ό η τ η ...
πορνεία καὶ... τελωνεία...

ἀϕοῦ ἡ... μόδα
ἡ... παρεκκλησιαστική
που ἐξουσιάζει πλέον, μὲ τὸ πνεῦμα αὐτό
θεολογικές σχολές καὶ ἀναλόγια καὶ ἄμβωνες...
μοιάζει νὰ θριαμβεύει
(ἔτσι ὅπως ἐπαινεῖται και δοξάζεται μὲ τέχνη ἀπ'τὰ γνωστά κανάλια)

μὲ τ'ἁγιονόρος νὰ συμπλέει
(πιεζόμενο...;)
καὶ νὰ ξαναδιώκει
τὸν ἡ σ υ χ α σ μ ό
χάριν ξανά τῶν ἀργυρίων... !

ORTHODOXIA ORTHO είπε...

Χριστός Ανέστη!
Ο ίδιος ο γ.Παισιος είχε πει τα λόγια του Χριστού ότι
...όσο αξίζει μια ψυχή,δεν αξίζει κόσμος όλος!

Αλλά και πολλά θέματα είναι και πνευματικά.
Βλέπω αυτόν που δικαιώθηκε με το ποσο των 50000€ κ ζητάει περισσότερα.
Ενώ είναι αδυνατον να επανελθη!

Με τα πιο πολλά χρήματα θα επανέλθη,ρωτάμε,ένα σπίτι ζητούν,που σήμερα μια ζωή δουλεύεις και δεν ξοφλας ούτε εσύ ούτε και τα παιδιά σου!
Ερωτώ ,τόση αξία έχει ένας άνθρωπος;!
Έχει λοιπόν και πιο μεγάλη αξία!
... δεν είναι κάποια θέματα και πνευματικά;!
ΜΉΠΩΣ Ο Χριστός δεν γεννηθηκε ,σταυρώθηκε και αναστήθηκε για τον άνθρωπο;!

Υπάρχουν κ διαφορές μεταξύ ακροτήτων!
Δεν είναι όλα ακραία ότι λέμε,τα θέτουμε ενώπιον όλων.