Ὑπάρχει μία τάση ἀπὸ διαφόρους ἀγαπολόγους νὰ σπιλωθεῖ ὁ Ἅγιος Νικόλαος ἐπειδὴ χαστούκισε τόν αἰρετικὸ Ἄρειο εἰς τὴν Α΄ Σύνοδο τῆς Νικαίας το 325 μ.Χ.
ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ
Τὴν ἐποχὴ τοῦ Μ. Κωνσταντίνου ἐμφανίζεται καὶ ὁ αἱρετικὸς Ἄρειος. Ὃ Ἄρειος πρέσβευε καὶ διαλαλοῦσε περίτρανα ὅτι ὁ Χριστὸς δὲν εἶναι Θεὸς ἀλλὰ κτίσμα καὶ ποίημα τοῦ Θεοῦ. Ἂν καὶ καθαιρεῖται, ἐξακολουθεῖ νὰ ὑποστηρίζει σθεναρὰ τὴν ἄποψή του, μὲ συνέπεια νὰ παρασύρονται ἀρκετοὶ ἀπὸ τὰ κηρύγματά του καὶ νὰ ἐπικρατεῖ στὶς τάξεις τῆς Ἐκκλησίας μεγάλη σύγχυση. Βλέποντας ὁ Μ. Κωνσταντῖνος τὸ πρόβλημα ποὺ εἶχε δημιουργηθεῖ, συγκαλεῖ σὲ σύσκεψη ὅλους τούς Ἀρχιερεῖς καὶ τοὺς πρώτους τῶν...Μοναχῶν στὴ Νίκαια, γιὰ νὰ ἀποδειχθεῖ ποιὸς τελικὰ ἔχει δίκαιο.
Ἐπιφανεῖς ἀρχιερεῖς καὶ Μοναχοί, ἀνάμεσα στοὺς ὁποίους καὶ ὁ Ἅγιος Νικόλαος συγκεντρώνονται στὴ Νίκαια τὸ 325 μ.Χ. στὴν Α΄ Οἰκουμενικὴ Σύνοδο καὶ τίθενται ἀντιμέτωποι τοῦ Ἀρείου. Ἡ συζήτηση εἶχε ξεκινήσει καὶ ἡ ἀγωνία ἦταν μεγάλη. Βλέποντας σὲ κάποιο χρονικὸ σημεῖο ὁ Ἅγιος Νικόλαος ὅτι ὁ Ἄρειος προσπαθεῖ νὰ ἀποστομώσει τοὺς ἀρχιερεῖς, κινούμενος ἀπὸ ἱερὴ ἀγανάκτηση σηκώθηκε καὶ κατάφερε δυνατὸ ράπισμα στὸν Ἄρειο.
Ὁ Ἄρειος, μὲ περισσὴ ψυχραιμία, διαμαρτυρήθηκε στὸ βασιλιά, ἀναφέροντας ὅτι ἡ ἐν λόγω συμπεριφορά, ἂν μὴ τί ἄλλο, ἦταν προσβλητικὴ καὶ γιὰ τὸν ἴδιο. Ὀ Μ. Κωνσταντῖνος, ἀπευθυνόμενος στοὺς ἀρχιερεῖς, θύμισε ὅτι ὁ νόμος προβλέπει νὰ κόβεται τὸ χέρι ἐκείνου ποὺ τόλμησε μπροστὰ στὸ βασιλιὰ νὰ χτυπήσει τὸν ὁποιοδήποτε. Ὡστόσο, ἔδωσε τὴν πρωτοβουλία ν’ ἀποφασίσουν οἱ ἴδιοι οἱ ἀρχιερεῖς γιὰ τὴν τύχη τοῦ ''παραβάτη''.
Στὴν πρόκληση αὐτὴ οἱ ἀρχιερεῖς παραδέχθηκαν τὸ λάθος τῆς συμπεριφορᾶς ἀλλὰ παρακάλεσαν τὸ βασιλιά, γιὰ νὰ μὴ διαταραχθεῖ ἡ σπουδαία Σύνοδος ποὺ διεξαγόταν τὴν ὥρα ἐκείνη, νὰ φυλακίσει τὸν Ἅγιο ἀφήνοντας τὴν τιμωρία του γιὰ τὸ πέρας τῶν ἐργασιῶν τῆς Συνόδου.
Πράγματι, ὁ Ἅγιος φυλακίζεται, ἀλλὰ καὶ πάλι θαυμαστὸ γεγονὸς λαμβάνει χώρα στὴ φυλακή. Τὸ βράδυ παρουσιάζεται σὲ ὅραμα ὁ Χριστὸς καὶ ἡ Θεοτόκος ρωτώντας τὸν Ἅγιο τὸ λόγο γιὰ τὸν ὅποίο αὐτὸς βρισκόταν στὴ φυλακή. Ὅταν ὁ Άγιος ἀποκρίθηκε ὅτι φυλακίστηκε γιὰ τὴ δική τους ἀγάπη, ὁ Χριστὸς τοῦ ἔδωσε τὸ Ἅγιο Εὐαγγέλιο ἐνῶ ἡ Θεοτόκος τὸ ἀρχιερατικὸ ὠμοφόριο.
Τὴν ἑπόμενη μέρα, γνωστοί τοῦ Ἁγίου, ποὺ τὸν ἐπισκέφθηκαν, γιὰ νὰ τοῦ προσφέρουν λίγο ἄρτο, βρίσκουν τὸν Ἅγιο ἀπαλλαγμένο ἀπὸ τὰ δεσμὰ νὰ φορᾶ τὸ ὠμοφόριο καὶ νὰ διαβάζει ἀπὸ τὸ Εὐαγγέλιο. Ὅταν ὁ βασιλιὰς πληροφορήθηκε τὰ γεγονότα ποὺ διαδραματίσθηκαν στὴ φυλακὴ, ἐλευθέρωσε τὸν Ἅγιο, καὶ μαζὶ μὲ τοὺς ἄλλους ἀρχιερεῖς ζήτησε συγνώμη ἀπὸ τὸν Ἅγιο γιὰ τὴ συμπεριφορὰ ποὺ ἐπέδειξαν ἀπέναντί του. Μετὰ τὸ πέρας τῆς Συνόδου, ὁ Ἅγιος ἐπέστρεψε στὴν ἐπαρχία του.
«Ποίοις μελωδικοῖς ἄσμασιν ἐπαινέσωμεν τὸν Ἱεράρχην, τὸν τῆς ἀσεβείας ἀντίπαλον, καὶ τῆς εὐσεβείας ὑπέρμαχον· τὸν τῆς Ἐκκλησίας πρωτοστάτην· τὸν μέγαν, προασπιστὴν τὲ καὶ διδάσκαλον· τὸν πάντας, τοὺς κακοδόξους καταισχύνοντα· τὸν ὀλετήρα Ἀρείου, καὶ θερμὸν ἀντίμαχον· τὸν δι’ οὗ τὴν τούτου ὀφρύν, Χριστὸς καταβέβληκεν, ὁ ἔχων τὸ μέγα ἔλεος»
(Πηγή: Κατακόμβη, Ἑξαμηνιαία ἔκδοση Μητροπολιτικοῦ –Καθεδρικοῦ Ἱ. Ν. Ἁγ. Νικολάου Βόλου, Ἀφιέρωμα στὸν Ἅγιο Νικόλαο, Βίος τοῦ Ἁγίου Νικολάου, Ἀποστόλου Ἀκριβοπούλου, Φιλολόγου, Δεκέμβριος 1998, σσ. 31-32).
Ἕνα χαρακτηριστικό τῆς Εἰκόνας τοῦ Ἁγίου Νικολάου εἶναι ὅτι μᾶς κοιτάει προσεχτικά, μὲ μάτια ὀρθάνοιχτα, μὲ μία περίσκεψη ποὺ πηγάζει ἀπὸ κάποια παλιὰ ἀνάμνηση ποὺ δὲ θέλει καὶ δὲν μπορεῖ νὰ τὴν ξεχάσει. Τὴν ἀνάμνηση ἑνὸς χαστουκιού.
Ἡ εἰκονογραφικὴ μορφὴ τοῦ Ἁγίου μάς ἐξηγεῖ ὅτι δὲν πρόκειται γιὰ μία ἐμπαθὴ χειρονομία, ἀλλὰ γιὰ ἀποτέλεσμα τῆς Θεολογικῆς ἀκριβείας, συνοδευόμενης ὅμως ἀπὸ ἕνα εσωτερικό βίωμα, ἀντίστοιχο τοῦ ὁποίου μποροῦμε νὰ βροῦμε μόνο στὴν ἁγιογραφικὴ διήγηση τῆς ἀπομάκρυνσης τῶν ἐμπόρων ἀπὸ τὸ ναό. Ἀπὸ τὸν Υἱὸ τοῦ Θεοῦ.
Τὸ πόσο σημαντικὸ ἦταν αὐτὸ ποὺ ἔγινε τὸ 325 στὴ Νικαία, φάνηκε δύο αἰῶνες ἀργότερα, ὅταν οἱ βησιγότθοι ἀρειανοὶ «υἱοθετήθηκαν» ἀπὸ τὴ δυτικὴ «ἐκκλησία», ἀρχίζοντας τοὺς δογματικοὺς συμβιβασμοὺς ποὺ ὡς ἀποτέλεσμα εἶχαν τὸ σχίσμα.
Ἡ εἰκονογραφικὴ ἀπεικόνιση τοῦ Ἁγίου Νικολάου λοιπόν, μὲ τὸ μέτωπο χαρακωμένο ἀπὸ τὶς ρυτίδες, μᾶς μιλάει γιὰ τὴ βαρύτητα ὅσων ἔγιναν τότε καὶ ὅσων ἀκολούθησαν.
Τὸ τεράστιο μέτωπό του, φωλιὰ πνευματικῆς δύναμης καὶ σοφίας, ἀχώριστα ἀπὸ τὴν ἀγάπη καὶ ρυτιδωμένο ἀπὸ τὶς ἔγνοιες τοῦ πράου ἐπισκόπου ἀπὸ τὰ Μύρα τῆς Λυκίας, μᾶς λέει ὅτι και ἡ πραότητα ἔχει τὰ ὅριά της καὶ ὅτι οἱ ἐκτροπὲς ἀπὸ τὴν ὀρθὴ πίστη ξεπληρώνονται καὶ μὲ ἄλλον τρόπο, ἐκτὸς ἀπ΄αὐτὰ τὰ γλυκανάλατα ποὺ βλέπουμε καὶ ἀκοῦμε στὶς μέρες μας.
Ὁ Ἅγιος Νικόλαος σφραγίζει τὴν ἀκεραιότητα τοῦ Μυστηρίου τῆς Ἐνανθρωπήσεως τοῦ Κυρίου ἠμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, τὸν Υἱὸν τοῦ Θεοῦ, τὸν μονογενῆ, τὸν ἐκ τοῦ Πατρὸς γεννηθέντα πρὸ πάντων τῶν αἰώνων.
Φῶς ἐκ Φωτός, Θεὸν ἀληθινὸν ἐκ Θεοῦ ἀληθινοῦ, γεννηθέντα οὐ ποιηθέντα, ὁμοούσιον τῷ Πατρὶ, δι οὗ τὰ πάντα ἐγένετο.
5 σχόλια:
Ο Άγιος Φούσκος, που τάραξε συνθέμελα από τότε μέχρι σήμερα και μέχρι της 2ας Παρουσίας όλα τα αιρετικά εγγόνια τού Αρείου.
«Ή στραβός είναι ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε»
Αφού αρμένιζε στραβά ο Άρειος, τι ποιο απλό από μία χαστούκα να ισιώσει το στραβαλωμένο του στόμα.
... ο Άγιος Κωνσταντίνος δίνει... τόπο στην οργή...
και αντί εν θερμώ να επιβάλλει με ψυχρότητα τον νόμο
συνετός σε όλα του,
δίνει με σοφία διέξοδο,
διά τής κράτησης τού Αγίου στην φυλακή...
το ίδιο ακριβώς που έκανε σύμφωνα με τον π. Γεώργιο Μεταλληνό,
κι όταν η Φαύστα, θέλοντας να παραμερίσει τον πρώτο του γυιό από την διαδοχή στον θρόνο,
πρός χάριν τών δικών της τέκνων
και τον κατηγόρησε γιά επίθεση εναντίον της και βιασμό της
διέταξε δηλαδή την φυλάκισή του κι όχι την θανάτωσή του όπως ο νόμος προέβλεπε...
όμως η Φαύστα, έχοντας εύκολη πρόσβαση στις σφραγίδες του,
φρόντισε και κατάφερε τελικά, συνωμοτικά και ύπουλα να τον θανατώσει,
γεγονός που δικαιολογεί και την απομάκρυνσή της, συμφωνα με ιστορικές πηγές, από το παλάτι και περιορισμό της σε γυναικεία μονή
πρός περισυλλογή και μετάνοια...
και μόνον 200 χρόνια μετά ένας ιστορικός και γνωστός ως ειδωλολάτρης,
κατηγορεί ως παιδοκτόνο τον Άγιο θέλωντας να σπιλώσει την μνήμη του...
και είναι εκεί που βασίζεται,
το γνωστό για το αντιχριστιανικό μένος του... τατσοπουλέικο φύραμα,
για να λασπολογεί περήφανα
καί... επετειακά, αλλά και με την όποιαν ευκαιρία
κατά τού Αγίου μας αυτοκράτορα της Ρωμανίας
και γενάρχη του Γένους τών Ρωμιών...
Ο Αυτοκράτοραε αδελφέ, έπρεπε να εφαρμόσει τον νόμον όπου σύμφωνα με την εποχή, όστις εράπιζε έμπροσθεν του Βασιλέως άλλον έτερον, θα έπρεπε να του κοπεί το χέρι. Ωστόσο ο Αυτοκράτορας ρώτησε την Σύνοδο για την άσκηση πειθαρχικού ελέγχου. Και η Σύνοδος για να κάμψει και την οργή του μέχρι τότε συνεπισκότου Αρείου για το ράπισμα, είπε πως είναι δίκαιη η τιμωρία της φυλακής. Και το πρώτο βράδυ εμφανίστηκε στη φυλακή στο κελί του Αγίου Νικολάου ο Δεσπότης μας Χριστός και η Κα Θεοτόκος και ρώτησε τον Άγιο γιατί Νικόλαε είσαι στην φυλακή; Και εκείνος αποκρίθηκε. Για την δικήν σου την αγάπην. Και αμέσως ο Δεσπότης μας Χριστός του παρέδωσε το Άγιο Ευαγγέλιο, και η Κα Θεοτόκος το Αρχιερατικόν ωμοφόριον, ώσπου βλέποντας την επόμενη το πρωί το μέγα θαύμα οι Άγιοι Πατέρες τον έβγαλαν από την φυλακή.
Βλέπεις αδελφέ, πως δόθηκε το Αγιον ωμοφόριον που φορούν σήμερα οι Αρχιερείς; Από τον Άγιο Φούσκο, γι αυτό τον ονομάζω Άγιο ετούτο το ράπισμα. Και γιατί τού δόθηκε το Ευαγγέλιο του Αγίου, γιατί το τήρησε μέχρι κεραίας που οι σημερινοί Αρχιερείς που φέρουν το ωμοφόριον του Αγίου Νικολάου και χαριεντίζονται με τους αιρετικούς, αναξίως το φέρουν και θα πρέπει να ντρέπονται, και το Άγιο ράπισμα δεν έγινε από φθόνο και κακία προς τον βλάσφημο Άρειο, αλλά δεν άντεξε η φλεγόμενη από αγάπη για τον Χριστόν καρδιά του Αγίου Νικολάου, τις φοβερές βλασφημίες που έλεγε ο Αρχιαιρετικος των αιρετικών.
... με φούσκο ο Άγιος λοιπόν πορεύεται...
κι όχι με σχίσμα...
Δημοσίευση σχολίου