Μια πρόσφατη έρευνα για τη σχέση παιδιών και ανάγνωσης στη χώρα μας ήταν αποκαλυπτική και απογοητευτική. Έχουμε ανάγκη ένα «εθνικό σχέδιο» αλλαγών που θα σκοπεύει στην καλλιέργεια της συνήθειας της ανάγνωσης στα σχολεία μας. Γιατί Εκπαίδευση και Παιδεία, δηλαδή το μέλλον ενός λαού, σημαίνει πρώτα και πριν απ’ όλα «παιδεία κειμένων».
Γράφει ο Νίκος Σαλτερής από το protagon.gr
Η σχέση των νέων μας με την ανάγνωση αποτέλεσε το αντικείμενο της πρόσφατης έρευνας του ΟΣΔΕΛ «Παιδί και ανάγνωση». Τα αποτελέσματά της ανακοινώθηκαν και διαδικτυακά από τον επικεφαλής της, τον καθηγητή Κοινωνιολογίας Νίκο Παναγιωτόπουλο, και συζητήθηκαν εν συνεχεία από ομάδα ειδικών στην παιδική λογοτεχνία με εμπειρία «πεδίου». Είναι αλήθεια ότι δεν χρειάζεται ιδιαίτερη έρευνα για να διαπιστωθεί ότι η συγκεκριμένη σχέση ήταν και παραμένει προβληματική. Εμπειρικά, ακόμα και γονείς που διαθέτουν ισχυρό μορφωτικό κεφάλαιο και καλή σχέση με την ανάγνωση παρακολουθούν ανήμποροι τα παιδιά τους να βυθίζονται στα smartphones και τα τάμπλετ τους, αδιαφορώντας για τα βιβλία. Αν και συνήθως, τα παιδιά απλά τους μιμούνται. Αδιάψευστη, όμως, μαρτυρία της υστέρησης των νέων μας σε δεξιότητες ανάγνωσης αποτελούν οι μετρήσεις των διαγωνισμών PISA, όπου οι μαθητές μας «πατώνουν» στην κατανόηση κειμένου και οι πλέον δραματικές διαστάσεις του προβλήματος αποτυπώνονται στα ψηλά ποσοστά λειτουργικού αναλφαβητισμού των νέων, ποσοστά που υποδηλώνουν ότι πολλοί από αυτούς οδηγούνται αναπόφευκτα στο επαγγελματικό και κοινωνικό περιθώριο.
Η έρευνα, τα συμπεράσματα και οι προτάσεις της
Η ως άνω έρευνα δεν έκανε σαφή διάκριση μεταξύ υποχρεωτικής ανάγνωσης («για το σχολείο») και ανάγνωσης για ευχαρίστηση (βιβλία λογοτεχνίας και γνώσεων), κάτι ιδιαίτερα σημαντικό, κατά την άποψή μας. Γιατί γνωρίζουμε επιστημονικά ότι καθοριστικής σημασίας είναι η δεύτερη, επειδή εμπλέκει τους νέους σε όλο και πιο απαιτητικά κείμενα, με αποτέλεσμα να αναπτύσσουν σύνθετες δεξιότητες κατανόησης-κριτικής σκέψης, και κυρίως «έθος» συστηματικού αναγνώστη. Τα κεντρικά συμπεράσματα της έρευνας διατυπώθηκαν σε γλώσσα ελαφρώς δυσνόητη για τους μη εξοικειωμένους με τη θεωρία του πολιτισμικού κεφαλαίου. Βασική διαπίστωση το γεγονός ότι «η μαθητεία στη ανάγνωση εγγράφεται» μέσω οικογενειακών πρακτικών «στα σώματα των παιδιών», μετατρέποντας την αναγνωστική συνήθεια σε ένα είδος αυτονόητης ανάγκης για τα ίδια. Με τη σειρά τους τα παιδιά διαμορφώνουν σταδιακά τις αναγνωστικές τους προτιμήσεις, σύμφωνα πάντα με τον κόσμο που ζουν. Δηλαδή επιβεβαιώθηκε ο βασικός νόμος της προαναφερθείσας θεωρίας του Pierre Bourdieu, σύμφωνα με τον οποίο «το πολιτισμικό κεφάλαιο πάει στο πολιτισμικό κεφάλαιο». Δηλαδή συνήθως διαβάζουν τα παιδιά προνομιούχων μορφωτικά οικογενειών. Συμπέρασμα σημαντικό γιατί επιβεβαιώνει τη θεωρία, αλλά με μικρή πρακτική αξία και ήδη εμπειρικά γνωστό στους φωτισμένους εκπαιδευτικούς. Οσους τουλάχιστον παλεύουν καθημερινά να ανατρέψουν στο «πεδίο» την κοινωνική/μορφωτική «μοίρα» των λιγότερα ευνοημένων μαθητών πολλαπλασιάζοντας τις ευκαιρίες επαφής τους με την ανάγνωση. Γιατί υπάρχουν και «άλλοι»… Οι προτάσεις που κατατέθηκαν επικεντρώθηκαν, όπως ήταν αναμενόμενο, στον καθοριστικό ρόλο του σχολείου στη δημιουργία αναγνωστών. Ετσι, προτάθηκε αυτό να δίνει ιδιαίτερη έμφαση σε «ασκήσεις έκφρασης της σκέψης των παιδιών», να στελεχωθεί με σώμα «βοηθών εκπαίδευσης» επιφορτισμένων με «φροντιστηριακού τύπου αναγνωστική μελέτη», να αποκτήσει θεσμούς «ανάκτησης και επανόρθωσης της αναγνωστικής ικανότητας» που θα λειτουργούν ακόμα και την περίοδο των σχολικών διακοπών, και γενικότερα να οργανωθεί έτσι ώστε η «αναγνωστική πρακτική» να ευνοείται σε όλες τις εκφάνσεις της Εκπαίδευσης. Παράλληλα, υπογραμμίστηκε η ανάγκη ισοκατανομής του «πολιτιστικού εξοπλισμού» στα σχολεία. Καλά όλα αυτά όταν δεν ακούγονται γενικόλογα ή έχουν απαγορευτικό κόστος υλοποίησης (π.χ. σώμα βοηθών). Γιατί εύλογα αναρωτιέται κανείς, πώς το σχολείο μας, που διαθέτει μια από τις ευνοϊκότερες αναλογίες εκπαιδευτικών-μαθητών στον κόσμο, χρειάζεται επιπλέον διορισμούς για να φέρει σε πέρας τη βασική του αποστολή, δηλαδή να μάθει τα παιδιά να αγαπούν το διάβασμα και να κατανοούν τι διαβάζουν; Στη συζήτηση που ακολούθησε την παρουσίαση των ευρημάτων και προτάσεων της έρευνας οι ειδικοί στην παιδική λογοτεχνία έθεσαν επιτακτικά το αίτημα αύξησης των παιδικών βιβλιοθηκών, ως απαραίτητο εργαλείο πολλαπλασιασμού των ευκαιριών επαφής των παιδιών με το βιβλίο, ανεξάρτητα από την κοινωνική και μορφωτική καταγωγή τους. Συμπερασματικά, η έρευνα απέδειξε τον καθοριστικό ρόλο της οικογένειας στη δημιουργία αναγνωστών και επιφόρτισε το σχολείο με τη θεραπεία των όποιων κενών και παραλείψεων οικογένειας και Πολιτείας, χωρίς να προχωρά σε εξειδικευμένες προτάσεις στήριξης της οικογένειας στην όποια προσπάθεια εθισμού των παιδιών στην ανάγνωση από την τρυφερή τους ηλικία. Μήπως θεωρείται αυτονόητο ότι κάτι τέτοιο αποτελεί ένα ακόμα καθήκον του σχολείου; Πιθανώς συνηθίσαμε εδώ και δεκαετίες να του ζητάμε όλο και περισσότερα και να του παρέχουμε όλο και λιγότερα…
Μεγαλώνοντας, σταματούν να διαβάζουν
Από τα επιμέρους ευρήματα της έρευνας, το σημαντικότερο όλων και λίαν απογοητευτικό ταυτόχρονα είναι αυτό που δείχνει ότι η σχέση των παιδιών με το βιβλίο χειροτερεύει όσο αυτά μεγαλώνουν και περνούν από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Βέβαια δεν είναι δύσκολο να ερμηνευθεί κάτι τέτοιο. Το ελληνικό σχολείο, παρά τις όποιες θετικές αλλαγές του περιεχομένου του τις τέσσερις τελευταίες δεκαετίες σε βιβλία, προγράμματα σπουδών, ενδιαφέροντα project κ.ο.κ., στέλνει σταθερά το ίδιο «μήνυμα» στα παιδιά, ανεξαρτήτως του μορφωτικού «κεφαλαίου» που αυτά διαθέτουν: «Αποστηθίστε και γίνετε καλοί παπαγάλοι, να θέλετε να γράφετε στις εξετάσεις σας και να μπείτε τελικά στο πανεπιστήμιο». Eτσι, όσες αποσπασματικές προσπάθειες κι αν γίνονται –γιατί συστηματικές-συστημικές ουδέποτε υπήρξαν στη χώρα μας– από φωτισμένους και με κέφι εκπαιδευτικούς, που έτσι κι αλλιώς δεν αποτελούν την πλειοψηφία, ώστε να αγαπήσουν τα παιδιά το διάβασμα ευχαρίστησης (βιβλία λογοτεχνίας-γνώσεων), στο τέλος συντρίβονται στον σκόπελο της άτυπης αλλά τόσο «υλικά» παρούσας πραγματικότητας του ελληνικού σχολείου: στην παπαγαλία. Που βέβαια, με τη σειρά της και προϊόντος του χρόνου μετατρέπει και την «υποχρεωτική ανάγνωση» σε μια συναισθηματικά αφόρητη, καταναγκαστική και άνευ νοήματος διαδικασία για τα παιδιά μας. Oσο, λοιπόν, η «αναγνωσοκτόνα» παπαγαλία αποτελεί την κυρίαρχη «μαθησιακή» πρακτική στην εκπαίδευση μας και ταυτόχρονα σημαντικό ποσοστό των εκπαιδευτικών μας δεν αγαπούν την ανάγνωση απόλαυσης, ώστε να υλοποιείται στις τάξεις τους ο «μαγικός» παιδαγωγικός κανόνας «οι μαθητές αγαπούν ό,τι και οι δάσκαλοί τους», λίγα πράγματα μπορούν να γίνουν. Πόσο μάλλον όταν απουσιάζουν ολοσχερώς συστηματικές πολιτικές για το βιβλίο και ένα ολοκληρωμένο και χωρίς την απαίτηση υπερβολικών πόρων (δεν θα εξασφαλιστούν ποτέ) σχέδιο στήριξης της ανάγνωσης στα σχολεία μας. Ιδιαίτερα σήμερα που ο ψηφιακός κόσμος και η εικόνα κυριαρχούν παντού. Γιατί μέχρι σήμερα βαδίζουμε στην αντίθετη κατεύθυνση. Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, όπως όλοι γνωρίζουν, υπήρξε ένα από τα πρώτα «θύματα» της Κρίσης και σήμερα, δέκα και πλέον χρόνια μετά, ο αντικαταστάτης του βρίσκεται ακόμα στα σπάργανα. Μάλιστα, ας θυμίσουμε επιπλέον ότι το ΕΚΕΒΙ έκλεισε ενώ άρχιζε να ξεδιπλώνει ένα φιλόδοξο και καλοσχεδιασμένο πρόγραμμα φιλαναγνωσίας χαμηλού κόστους στα σχολεία, σε συνεργασία με την Ενωση Σχολικών Συμβούλων, δηλαδή τους καθοδηγητές και επιμορφωτές (χωρίς κόστος) των εκπαιδευτικών.
Μπορεί να γίνει κάτι;
Θα το διατυπώσουμε καθαρά: Αν επιθυμούμε τα ελληνόπουλα να μην είναι σταθερά οι ουραγοί των συνομηλίκων τους διεθνώς στην κατανόηση κειμένων, δηλαδή να οδηγηθούν μαζικά στο επαγγελματικό, κοινωνικό και πολιτικό περιθώριο του κόσμου, που κάτι τέτοιο συνεπάγεται, έχουμε την υποχρέωση να επεξεργαστούμε ένα διευρυμένο σχέδιο αλλαγών στην Εκπαίδευσή μας, ώστε να ανατραπεί η «εγκατεστημένη» τάση «μη κατανόησης» και «αποστροφής» προς την ανάγνωση. Γιατί το πρόβλημα είναι τόσο έντονο και καθοριστικό για το μέλλον των παιδιών μας, που δεν επαρκούν «μικροδιορθώσεις». Εχουμε ανάγκη ένα «εθνικό σχέδιο» αλλαγών, που θα υποστηρίζεται από χρηματοδότηση υποδομών και πολιτικών για το βιβλίο και θα σκοπεύει στην καλλιέργεια αναγνωστικού έθους στα σχολεία μας. Γιατί Εκπαίδευση και Παιδεία, δηλαδή το μέλλον ενός λαού, σημαίνει πρώτα και πριν απ’ όλα «παιδεία κειμένων». Σε αυτό το σχέδιο μπορούν να ενταχθούν σωρεία αλλαγών. Ξεκινούν από τη διαρκή βελτίωση των σχολικών εγχειριδίων όλων των γνωστικών αντικειμένων με στόχο την αύξηση της ενασχόλησης με τα κείμενα (όπως υποδεικνύει και η έρευνα), εκτείνονται στην αρχική εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και τον τρόπο επιλογής και αξιολόγησής τους (π.χ. ένταξη της κατανόησης κειμένων στον διαγωνισμό πρόσληψής τους του ΑΣΕΠ) και φτάνουν στον σχεδιασμό και στην ίδρυση του «νέου ΕΚΕΒΙ», ως ενορχηστρωτή του «εθνικού σχεδίου ανάγνωσης». Ενός σχεδίου που πάνω απ’ όλα θα συμπεριλάβει και καθοριστικές αλλαγές στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα πανεπιστήμια, ώστε να χτυπηθεί αποφασιστικά και στη ρίζα του το τέρας της παπαγαλίας.
Η εξαγγελία του υπουργείου Παιδείας
Μέρος του σχεδίου αυτού μπορεί να αποτελέσει η πρόσφατη εξαγγελία του υπουργείου Παιδείας, που προβλέπει την ανάγνωση τεσσάρων βιβλίων ανά σχολικό έτος από όλους τους μαθητές των σχολείων μας. Δηλαδή μιας μικρής βιβλιοθήκης περίπου 50 βιβλίων κατά τη διάρκεια της μαθητικής τους ζωής, ανεξαρτήτως του οικογενειακού, μορφωτικού και κοινωνικού τους στάτους. Μάλιστα, η γνωστή και πετυχημένη αυτή πολιτική στο γαλλικό εκπαιδευτικό σύστημα θα έχει άλλη μια ακόμα ευεργετική επίδραση στο δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα: για πρώτη φορά οι μαθητές μας θα έρθουν, θεσμικά πλέον, σε επαφή με ολοκληρωμένα κείμενα/βιβλία, και όχι με αποσπάσματα κειμένων, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα. Γιατί, όπως τονίζουν οι ειδικοί, η επαφή με ολόκληρα βιβλία είναι που συμβάλλει αποφασιστικά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής κατανόησης κειμένων – και όχι αυτή με αποσπάσματα. Φτάνει το συγκεκριμένο μέτρο να μην υλοποιηθεί με τον γνωστό «σοβιετικό τρόπο». Δηλαδή να επιλέξει το κράτος αποκλειστικά βιβλία ελεύθερα πνευματικών δικαιωμάτων ή να προβεί σε «ακριβοδίκαια» κατανομή της «πίτας» μεταξύ των εκδοτών για τους γνωστούς λόγους, αλλά να προσφέρει σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και σχολεία το δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής. Δηλαδή να τους παρακινήσει να το «ψάξουν», καθιστώντας τους έτσι ενεργούς κοινωνούς της όλης διαδικασίας.
πηγή*Ο Νίκος Σαλτερής είναι επίτιμος σχολικός σύμβουλος Δ.Ε. και συγγραφέας.
15 σχόλια:
Τα ανθρωποκεντρικά συστήματα, που στηρίζονται στον ΜΕΤΑ-πτωτικό δηλαδή άρρωστο και αφύσικο άνθρωπο, και ΟΧΙ στον Θεάνθρωπο Ιησού Χριστό, είναι βαθιά αποτυχημένα.
Οι καλοπροαίρετοι άνθρωποι που δεν το κατάλαβαν αυτό ακόμα, θα έχουν πολλές ευκαιρίες για να το καταλάβουν στο μέλλον.
... γέννημα του ρομαντισμού το μυθιστόρημα ("le roman" για τους φράγκους)
έκανε τον κύκλο του και απαξιώθηκε από μόνο του
όταν κατήντησε ρυπαρογράφημα τού τυπου "ο μεγάλος ανατολικός" η φεμινιστικό μπουρδολόγημα τύπου "το ακριβό φαρμάκι"
κι ενα σωρό μεσαιωνικόμορφα τού τύπου "το όνομα τού ρόδου"
πού μαζί με "το εκκρεμές του Φουκω" άνοιξε τον δρόμο σ'ένα πλήθος χαρυποτεριάδες
και απίστευτα παιδικά χαζοχαρούμενα αναγνώσματα και τριβιζογραφήματα...
που γέμισαν τον τόπο (και τις τσέπες των εκδοτών τους με μυθικό παρά...)
ενώ σοβαρά καλά βιβλία πολτοποιούνται γιατί δεν τα προωθούν οι γνωστές μας φυλλάδες στο κοινό τους...
κι επειδή δυστυχώς, ένας βάρβαρος κόσμος, έχει καθώς φαίνεται τα βιβλία που τού πρέπουν
θα πρέπει να γίνουν πολλά, μέχρι να πολτοποιηθεί ότι άχρηστο και να ανακυκλωθεί
ενώ το κ α λ ό βιβλίο,
σ ύν Θ ε ώ
να φτάσει στα χέρια των ανθρώπων που τα χρειάζονται και τα χαίρονται
(χωρίς υποχρεωτικότητες και ζόρια)
άλλωστε ο Αγ Ιωάννης ο Χρυσόστομος θεωρεί τον αγρότη και τον ποιμένα ως τούς ευρισκόμενους στις καλύτερες συνθήκες για ν'αναπτυχθεί το πνεύμα τους δίπλα στο σώμα τους
κι εδώ συμφωνούν και οι αρχαίοι φιλόσοφοι
μόνον εμείς οι διασκοτισμένοι δεν λέμε να το καταλάβουμε
και βαυκαλιζομαστε να μπαλώσουμε όπως-όπως ένα σαπιοκάραβο που μπάζει νερά από παντού και βουλιάζει
και να καθησυχάζουμε τον κόσμο με άνοστα ανέκδοτα
αντί να φροντίσουμε να μάθουμε κολύμπι (και να καβατζάρουμε ένα καλό σωσίβιο... )
...
Ένα σχόλιο για την επόμενη ανάρτηση, δεν είδα που δεν επιτρέπει το σχολιασμό ο τρελογιανος.
Phil Collins :
Rocker of ages :
The Boss :
One man show: drummer, singer, lead singer, actor, songwriter, and record producer.
Οτι και να πούμε είναι λίγα. Πολύ μεγάλος, ολοκληρωμένος καλλιτέχνης, χωρίς ταττού, χωρίς ανακατωμένα μούσια, χωρίς ψεύτικα μαλλιά να κρύψουν την φαλάκρα, χωρίς μεγάλες κορώνες και πολύβουη ζωή, χωρίς εκκεντρικά παρδαλά ρούχα.
Απαλή μελωδική ροκάτη φωνή, που κράτησε δεκαετίες.
Μεγαλώσαμε μαζί του. Θυμάμαι, μαθητής λυκείου σε σχολική εκδρομή το 1986 όταν μπήκα σε ένα δισκάδικο στη Θεσσαλονίκη και πήρα μια πειρατική κασέτα με ξένη μουσική, άκουσα για πρώτη φορά το that's all των Genesis και εντυπωσιάστικα.
... πολύ νεολαία μαζευτήκαμε... βλέπω...
νἄστε πάντα γεροί, παλιοσείρια... !
Μια σημαντική παράμετρος για αυτό το θέμα που δεν αφορά μόνο τη μη ανάγνωση βιβλίων από μαθητές και τις μαθησιακές δυσκολίες που διογκώνονται - αλλά και την έξαρση της βίας - είναι η χωρίς όρια χρήση των smartphones - tablets από όλο και μικρότερες ηλικίες στην Ελλάδα.
Στο τόπο που ζω , αλλά νομίζω και σε όλη την επικράτεια, βλέπουμε παιδάκια ηλικίας Δημοτικού και Νηπιαγωγείου με τα κινητά στα χέρια όλη την ημέρα . Αντί να παίζουν όλοι μαζί στον ελεύθερο τους χρόνο , παίζουν παιχνίδια στα κινητά, μπαίνουν σε αμφιλεγόμενες πλατφόρμες διαφθείροντας τις ψυχούλες τους και τα δείχνουν στα άλλα παιδιά , οπότε γίνεται μια μαζική τάση.
Άκουγα τις προάλλες από γειτονικό σπίτι μικρό παιδί 8 ετών να λέει με απειλητικό τόνο : πού είναι το κινητό μου ; Δώσε μου το κινητό μου ΤΩΡΑ !
Τα παιδιά που εθίζονται από τόσο μικρά στα βίντεο και τα βιντεοπαιχνίδια μαθαίνουν να σκέφτονται μόνο με εικόνες . Δυσκολεύονται πολύ να διαβάζουν μια πρόταση γιατί τα μάτια τους δεν μπορούν να εστιάσουν σε μία πρόταση διαβάζοντας από αριστερά προς τα δεξιά λέξη - λέξη. Στην Αγγλία πριν 35 χρόνια όπου έκανα μια δικτατορική εργασία πάνω στη διδασκαλία , μπήκα σε δημοτικό σχολείο όπου δεν υπήρχαν καθόλου βιβλία παρά μόνο υπολογιστές. Το κάθε παιδί είχε τον δικό του υπολογιστή και ο δάσκαλος με τον δικό του κεντρικό υπολογιστή επικοινωνούσε με τον κάθε μαθητή μέσω του pc για να δώσει εργασίες , να παρακολουθεί τι κάνει ο κάθε μαθητής , κ.ο.κ. Στο διάλλειμμα έπαιζαν πάλι στον υπολογιστή. Ρώτησα τη διευθύντρια ποιο είναι το τελικό αποτέλεσμα αυτής της "παιδαγωγικής " πρακτικής και μου απάντησε ειλικρινώς ότι τα παιδιά γίνονται καλοί χειριστές υπολογιστών, έχουν τεράστιο input πληροφοριών, αλλά δεν μπορούν να εκφραστούν και να γράψουν μια απλή έκθεση εκφράζοντας σκέψεις και συναισθήματα. Αποτέλεσμα : γίνονται αντικοινωνικά, εγωιστικά και βίαια.
Πριν λίγες εβδομάδες το υπουργείο παιδείας της Σουηδίας έβγαλε μια ανακοίνωση όπου ζητούσε επιτακτικά από τους γονείς να μην αφήνουν τα παιδιά τους να έχουν καμία επαφή με οθόνη κινητού η τάμπλετ - υπολογιστή μέχρι την ηλικία των 10 - 12 ετών. Γιατί ; Έχει ξεφύγει στη Σουηδία η κατάσταση με τη βία ανηλίκων που φτιάχνουν μέχρι και συμμορίες .
Στην Ελλάδα όπου η υπερβολή είναι ο κανόνας σε ό,τι κάνουμε , κανένας περιορισμός και ωχαδελφισμός. Αφού το κάνουν όλοι και το δικό μου παιδί μας πιέζει να αποκτήσει κινητό, υποκύπτουμε ή το βρίσκουμε και βολικό για να έχουμε πιο πολύ χρόνο να ασχολούμαστε και εμείς με τα ανούσια στα μέσα δικτύωσης και μετά πέφτουμε από τα σύννεφα όταν ανακαλύπτουμε ότι το παιδί μας έχει βίαιη ή προβληματική συμπεριφορά . Πραγματική επανάσταση σήμερα είναι η αποσύνδεση και το να ζήσουμε πραγματικά και όχι εικονικά τη κάθε στιγμή, που μπορεί να είναι και η τελευταία. Και τα παιδιά μεγαλώνουν τόσο γρήγορα !
Αγαπημένος ο Phil Collins και για εμάς τους νεότερους και ρομαντικούς που τον προτιμήσαμε στον δρόμο μας να τον ακούμε και να ονειρευόμαστε!
Χαζεύω με τα σχόλια στην ανάρτηση γιατί τα ελληνόπουλα δεν (ξέρουν να) διαβάζουν!😅
Κάτι μαθαίνουμε κι εμείς οι νεότεροι από τους παλιότερους!
... κρεμασμένοι, ἐξ ἐπαγγέλματος, ἀπὸ ἕνα... φαντασιακό...
("ὡραῖο σὰν ψεύτικο")
φ α ί ν ε σ θ α ι...
ἀωνίζονται νὰ κρατήσουν τὴν ψευδαίσθηση ζωντανή
ποὖναι ταυτόχρονα
καὶ τὸ... μεροκαματό τους,
φουσκωτό μὲν καὶ γενναῖο...
ἀλλά που μπορεῖ και νὰ γίνει μὶα θηλιά στὸν λαιμό...
ἡ... ἁπλᾶ(;)
σὰν τό φούσκωμα στὸ στομάχι τὸ λαίμαργο,
ἕνα... αἴσθημα τόσο βαθύ... ποὺ δὲν μᾶς ἐγκαταλείπει... μονάχους..
οὖτε καὶ στὰ ὄνειρά μας τὴν νύχτα...
Anna τα Ελληνόπουλα δεν ξέρουν να διαβάζουν αλλά ξέρουν να θυμούνται, να εμπνέονται, να ερωτεύονται, διαβαίνουν έναν δρόμο αλλιώτικο από τους άλλους, έστω και αδιάβαστοι.
.
Και όσο θυμάμαι τον εαυτόν μου στο σχολείο, όλο αδιάβαστος ήμουν, και τα μεγαλύτερα χτυποκάρδια στα θρανία δεν ήταν ερωτικά, ήταν μην με ρωτήσει ο δάσκαλος.. 😅😅
Σωστά μιλάς για νεολαία "εμπεσών", καθώς μετα τα πενήντα-εξήντα κοντοζυγώνει η πύλη προς την νεωνιώτητα...
... στενή ἡ πύλη...
νὰ...(συν)χωρέσει ἅραγε
τὰ ἔνα σωρό περιττά ἐμπεσῶντα ϕορτία
καὶ τὰ ὅσα ϕαντασιακά (μικρο)μεγαλεία,
ἅμα κάνω λίγο ἔτσι στὸ πλάϊ... (ὡς... στενόμυαλος...)
καὶ κάπως νὰ... στριμωχτῶ νὰ περάσω...
χωρίς ἄνω βοήθεια...;
χωρίς κάπου κάτι καὶ κάπως νὰ σκαλώσει ἀπ τὰ τόσα...;
(μπά... ποιόν κοροϊδεύω...)
.. Θαλασσινέ, η ζωή μας κάνει διαβασμένους για τα καλά τελικά 😅
Όσο για το χτυποκάρδι εγώ το είχα για τον ίδιο τον δάσκαλο..😅😂
Τώρα που έχουν και εμπλουτισμένο curriculum από το Νηπιαγωγείο και την Α ' Δημοτικού με το μάθημα σεξουαλικής αγωγής θα βλέπετε περιστατικά σαν αυτό που έγινε σε σχολική τάξη στην Αλεξανδρούπολη όπου πεντάχρονος μαθητής βιάστηκε στο διάλειμμα από δύο πεντάχρονα αγόρια που χρησιμοποίησαν κάποιο αντικείμενο αφού ακινητοποίησαν στο πάτωμα τον συμμαθητή τους , όλο και συχνότερα.
Για το σύστημα που έθαψε το γεγονός και που έριξαν την ευθύνη στους νηπιαγωγούς - όπως ο σταθμάρχης που είναι ο μόνος που φταίει για το έγκλημα των Τεμπών - είναι λογικό να το κάνει για να μην αποκαλυφθεί το έγκλημα που συντελείται μέσα στα σχολεία .
Για εμάς τους υποτιθέμενους Χριστιανούς Ορθόδοξους που όλα τα τρώμε αμάσητα και όλα τα δεχόμαστε μοιρολατρικά και τη βρίσκουμε με το να τη πέφτουμε σε συνανθρώπους μας στο διαδίκτυο για να βγάλουμε το άχτι μας και να νιώσουμε ότι τάχα κάτι κάνουμε , τι γίνεται, οέο ;
Δημοσίευση σχολίου