Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2020

Ζιζέλ, ένα από τα διασημότερα μπαλέτα του ρομαντισμού

 Tο 2016  το δοκιμασμένο  για την αξιοσύνη του Μπαλέτο της  Εθνικής Λυρικής Σκηνής μας ανέβασε με μεγάλη επιτυχία  τη Ζιζέλ με πολύ μεγάλη επιτυχία.
Τύχη αγαθή , την ίδια χρονιά  η Ζιζέλ  παρουσιάστηκε και στην Κοπεγχάγη από το αξιολογότατο Βασιλικό Μπαλέτο της Δανίας .



Από την παράσταση της ΕΛΣ παρουσιάζουμε ένα μέρος από το κατατοπιστικότατο πρόγραμμα που είχαν στα χέρια τους οι τυχεροί θεατές της ελληνικής παράστασης.


«Η Ζιζέλ, ένα από τα διασημότερα μπαλέτα του ρομαντισμού, σε γοητευτική μουσική του Αντόλφ Αντάμ , αποτελεί φαινόμενο στην ιστορία του μπαλέτου. Αν και στην Ευρώπη είχε ξεχαστεί για πολλά χρόνια, εντούτοις στις αρχές του 20ού αιώνα άρχισε να περιλαμβάνεται ξανά στο ρεπερτόριο μεγάλων σχημάτων.

Ο ομώνυμος ρόλος, που έχει χαρακτηριστεί ως "ο Άμλετ του μπαλέτου" αποτελεί έως σήμερα την ύψιστη πρόκληση για την καθιέρωση μιας χορεύτριας κλασικού μπαλέτου. Για το πολυπληθές κοινό του χορού, η Ζιζέλ δεν γερνάει ποτέ, γιατί είναι ένα έργο που φωτίζει πολύ βαθιά συναισθήματα, όπως ο έρωτας, η ζήλεια, η προδοσία και πάνω από όλα περιγράφει την τεράστια αγάπη που καταφέρνει να ξεπεράσει τον θάνατο για να προστατεύσει την ίδια τη ζωή.

Η ιστορία αφορά τον άτυχο έρωτα της χωριατοπούλας Ζιζέλ για τον κόμη Άλμπρεχτ, που της παρουσιάζεται ως απλός χωρικός. Όταν η Ζιζέλ ανακαλύπτει την πραγματική του ταυτότητα και μαθαίνει ότι είναι μνηστευμένος με άλλη, χάνει τα λογικά της και αυτοκτονεί.

Mια νύχτα με πανσέληνο στο δάσος, oι ψυχές των κοριτσιών που προδόθηκαν από τους εραστές τους την παραμονή του γάμου τους, έρχονται να πάρουν εκδίκηση μεταμορφωμένες σε ξωτικά. Παρασύρουν κάθε περαστικό άντρα, υποχρεώνοντάς τον να χορέψει μαζί τους ασταμάτητα ώσπου να πέσει νεκρός. Παρασύρουν και τον μετανοημένο Άλμπρεχτ, όμως παρεμβαίνει η Ζιζέλ στηρίζοντάς τον έως την αυγή, οπότε παύει η εξουσία των ξωτικών. Τότε, αφού τον συγχωρήσει, επιστρέφει στον τάφο της, αφήνοντάς τον απαρηγόρητο.

Η αρχική χορογραφία της Ζιζέλ ήταν του ιταλικής καταγωγής Γάλλου Ζαν Κοραλλί (1779-1854), ωστόσο τα μέρη για την πρώτη χορεύτρια είχε αναλάβει ο Γάλλος Ζυλ Περρό (1810-1892), που διατηρούσε δεσμό με την πρωταγωνίστρια Καρλόττα Γκρίζι. Στη δουλειά τους βασίστηκε ο Μαριύς Πετιπά, ο οποίος παρουσίασε τη δική του εκδοχή με το Αυτοκρατορικό Μπαλέτο της Αγίας Πετρούπολης. Σε αυτή την εκδοχή στηρίζονται οι περισσότερες σύγχρονες χορογραφίες. Ήταν ο Πετιπά εκείνος που μετονόμασε τον πρωταγωνιστικό αντρικό ρόλο από Αλμπέρ σε Άλμπρεχτ.»

πηγή

1 σχόλιο:

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

Στα πρώτα τους βήματα,
ο Παπαδιαμάντης
αλλά και ο Κόντογλου

δείχνουν φυσικά
-δεν ήρθαν δα κι απ'το
πουθενά-
έντονα επιρρεασμένοι
από τον ρομαντισμό.

Στην συνέχεια,
συνεχίζουν τον δρόμο τους,
απομακρυνόμενοι απ'αυτόν

χωρίς να παρασυρθούν
στον μοντερνισμό
(ο κυρ Αλέξανδρος
αποχώρησε έγκαιρα,
για τον Κόντογλου,
...ο ιός ήταν τότε
στα φόρτε του).

Νομίζω, αυτό αποδεικνύει
την δυνατότητα της
Ρωμηοσύνης να διαφυλάσσει
-καί- την πολιτιστική της
ανωτερότητα

-οχι απο ντιενέϊ,

αλλ'εξ'Ύψους...-

έστω κι άν συχνά,
μιά ελάχιστη μ α γ ι ά ασήμαντη για τα
κοσμικά μεγέθη

συνεχίζει την πορεία
της, εμπιστευόμενη
-όχι, προς Θεού-
τις δικές της μικρές
ανθρώπινες δυνάμεις

περιθωριακή γιά τον
κόσμο
σημαντική για την
πορεία του ανθρώπου.

Θα μου πείς
τι μας ζαλίζεις
με τον πόνο σου;

Έλα ντε...
μιά ζωή
εκτός θέματος.