Το «Βυζάντιο» ήταν ένα ουζερί στην πλατεία Αμβιορίξ, στις Βρυξέλλες, που πήρε το όνομά του προς τιμήν του πάλαι ποτέ καφενείου «Βυζάντιο», της πλατείας Κολωνακίου. Δεν είναι το «Βυζάντιο» των Βρυξελλών όμως που κάθε Δευτέρα και Τρίτη έχει ρεπό, όπως μας πληροφορεί «επιγραφή στην πόρτα του καταστήματος», αλλά το ομώνυμο εστιατόριο, στην πλατεία Μοριχόβου, στα Λαδάδικα της Θεσσαλονίκης. Το ουζερί «Βυζάντιο» των Βρυξελλών είχε ανοίξει στη δεκαετία του ’80 ο Γιάννης Διακογιάννης, «διπλά συνονόματος» του διάσημου αθλητικογράφου και σπίκερ ποδοσφαιρικών αγώνων και αθλητικών συναντήσεων, συνεπικουρούμενος από τον πολυτεχνίτη και, μεγίστη μορφή των Αθηνών, Γιώργο καλύτερο Κούνδουρο (όπως αποκαλούσε τον εαυτό του ο ίδιος, τον αυτοπροσδιορισμό του οποίου αναφέρει πλειστάκις ο Πεντζίκης στο βιβλίο του) – έναν από τους δύο αδελφούς του σκηνοθέτη Νίκου Κούνδουρου. (Όσοι προλάβαμε να ζήσουμε, έστω και κατ΄ολίγον, τον Γιώργο Κούνδουρο, μόνον ευτυχισμένες αναμνήσεις έχουμε. Προσωπικά, τον έζησα την διετία 1981-1982, όταν είχε επανασυστήσει για λίγο το ιστορικό μπαρ ρέστοραν «Στοά» (το οποίο αρχικώς είχε ανοίξει το 1964, στην οδό Ξάνθου), στο Κολωνάκι, αλλά και αργότερα, αλλού, σε άλλα στέκια της αθηναϊκής ζωής εκείνης της εποχής, μέχρι τον θάνατό του.
Από την κοινή ονοματοδοσία ουζερί, εστιατορίων, καφέ και ξενοδοχείων, ο Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκης επιχειρεί μιαν αναδίφηση στην επίσημη και στην κρυφή Ιστορία του Βυζαντίου, αλλά και στη σύγχρονη ζωή, σε μια «ομιλία σαν μυθιστόρημα». Το μυθιστόρημα είναι το πρώτο βιβλίο μιας Τριόδου, που αναμένεται να ολοκληρωθεί στα αμέσως επόμενα χρόνια. Βαθύς γνώστης του Βυζαντίου ο υιός Πεντζίκης, ο οποίος, συν τοις άλλοις, έχει συγγράψει δίτομο ταξιδιωτικό και προσκυνηματικό οδηγό του Αγίου Όρους, σαρώνει στην κυριολεξία ο,τιδήποτε έχει να κάνει με το Βυζάντιο, και όχι μόνο.Θα μπορούσαμε να πούμε ότι πρόκειται για μα καταβύθιση στο παρελθόν του Βυζαντίου και στον κόσμο του, με τα μάτια όμως συνεχώς ανοιχτά στο παρόν και στις πρόσφατες δεκαετίες της σύγχρονης ζωής, όπως τις έζησε ο συγγραφέας στην Ελλάδα και στις Βρυξέλλες. «Θρύλοι, παραδόσεις, τελετουργικά, προσκυνήματα, αυτοκράτορες, σεβαστοκράτορες, σουλτάνοι, πατριάρχες και νεομάρτυρες, σταυροφόροι κι αιρεσιάρχες, περιηγητές και χρονογράφοι, στρατηλάτες κι οπλίτες, μάγοι και γελωτοποιοί, πλαστογράφοι και δικηγόροι, συναναστρέφονται τον συγγραφέα, φίλους και συγγενείς του», σημειώνει ο Γ. Ν. Πεντζίκης στο οπισθόφυλλο του βιβλίου. Δύσκολα μπορείς να μεταφέρεις όσα και όσους παρελαύνουν καταιγιστικά σε αυτόν τον καλειδοσκοπικό λαβύρινθο που συνιστά το μυθιστόρημα του Πεντζίκη.
Από την κοινή ονοματοδοσία ουζερί, εστιατορίων, καφέ και ξενοδοχείων, ο Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκης επιχειρεί μιαν αναδίφηση στην επίσημη και στην κρυφή Ιστορία του Βυζαντίου, αλλά και στη σύγχρονη ζωή, σε μια «ομιλία σαν μυθιστόρημα». Το μυθιστόρημα είναι το πρώτο βιβλίο μιας Τριόδου, που αναμένεται να ολοκληρωθεί στα αμέσως επόμενα χρόνια. Βαθύς γνώστης του Βυζαντίου ο υιός Πεντζίκης, ο οποίος, συν τοις άλλοις, έχει συγγράψει δίτομο ταξιδιωτικό και προσκυνηματικό οδηγό του Αγίου Όρους, σαρώνει στην κυριολεξία ο,τιδήποτε έχει να κάνει με το Βυζάντιο, και όχι μόνο.Θα μπορούσαμε να πούμε ότι πρόκειται για μα καταβύθιση στο παρελθόν του Βυζαντίου και στον κόσμο του, με τα μάτια όμως συνεχώς ανοιχτά στο παρόν και στις πρόσφατες δεκαετίες της σύγχρονης ζωής, όπως τις έζησε ο συγγραφέας στην Ελλάδα και στις Βρυξέλλες. «Θρύλοι, παραδόσεις, τελετουργικά, προσκυνήματα, αυτοκράτορες, σεβαστοκράτορες, σουλτάνοι, πατριάρχες και νεομάρτυρες, σταυροφόροι κι αιρεσιάρχες, περιηγητές και χρονογράφοι, στρατηλάτες κι οπλίτες, μάγοι και γελωτοποιοί, πλαστογράφοι και δικηγόροι, συναναστρέφονται τον συγγραφέα, φίλους και συγγενείς του», σημειώνει ο Γ. Ν. Πεντζίκης στο οπισθόφυλλο του βιβλίου. Δύσκολα μπορείς να μεταφέρεις όσα και όσους παρελαύνουν καταιγιστικά σε αυτόν τον καλειδοσκοπικό λαβύρινθο που συνιστά το μυθιστόρημα του Πεντζίκη.
Το επίτευγμα όμως εδώ δεν συνίσταται μόνο στον αστείρευτο πλούτο των γνώσεων του Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκη για το Βυζάντιο και στον τρόπο με τον οποίο συσχετίζονται με τη ζωή του και τις μέρες μας, αλλά κυρίως στη γλώσσα. Το λόγιο ύφος και τα εύφορα ελληνικά του συγγραφέα φτιάχνουν ένα ανεκτίμητο εργόχειρο από λέξεις, ένα παλίμψηστον της ελληνικής γλώσσας σε κάθε εκδοχή της, «ένα νηφάλια μεθυσμένο πανηγύρι της ελληνίδας λαλιάς, από τα ομηρικά έπη μέχρι το σπηκάρισμα ποδοσφαιρικών αγώνων», όπως αναγράφεται χαρακτηριστικά στο οπισθόφυλλο του βιβλίου.
Το «Βυζάντιο έχει ρεπό» μπορεί να συγκαταλεχθεί στα πλέον σημαντικά μυθιστορήματα των τελευταίων τριάντα ετών∙ ως εκ τούτου, δεν είναι άξιον απορίας το γεγονός ότι η μακάρια κριτική το αγνόησε και συνεχίζει να το αγνοεί επιδεικτικά, από το 2013 που κυκλοφόρησε, προς χάριν της οικείας και ημετέρας μετριότητος: η αμηχανία είναι πρόδηλη∙ ο βασιλιάς είναι γυμνός.
________________________
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου