Υπάρχουν στιγμές στην εκκλησιαστική ιστορία όπου η αλήθεια λάμπει μέσα από σύγκρουση, αίμα και ομολογία. Και υπάρχουν και άλλες στιγμές, πιο σύγχρονες, όπου η αλήθεια καλύπτεται κάτω από ευγενικές χειραψίες και καλοφωτισμένες τελετές. Η πρόσφατη συνάντηση του Πατριάρχη με τον Πάπα στο Φανάρι ανήκει δυστυχώς στη δεύτερη κατηγορία — λαμπρή προς τα έξω, αλλά βαθιά προβληματική για όσους γνωρίζουν τι υπερασπίστηκαν οι Άγιοι Πατέρες επί αιώνες.
Γιατί η Ορθοδοξία δεν έφτασε ως εδώ μέσα από χαμόγελα, αλλά μέσα από ομολογητές, από συνόδους που στάθηκαν σαν τείχη φωτιάς απέναντι σε πλάνες. Και καμία πλάνη δεν απασχόλησε περισσότερο την Εκκλησία όσο αυτή του Παπισμού: το Φιλιόκβε, η παπική αλαθήτου εξουσία, το πρωτείο εξουσίας που υποκαθιστά την καθολικότητα της Εκκλησίας, τα τεχνητά δόγματα, η Ουνία που μέχρι σήμερα χρησιμοποιεί μεθόδους θρησκευτικού προσηλυτισμού.
Όλα αυτά δεν είναι ιστορικές λεπτομέρειες. Είναι οι αιτίες για τις οποίες οι Πατέρες από την Νίκαια μέχρι τον Μάρκο τον Ευγενικό στάθηκαν σαν βράχοι. Είναι οι λόγοι που στην Φλωρεντία, παρά την πίεση της ανάγκης, οι περισσότεροι Ορθόδοξοι είπαν «όχι» στη νοθεία της πίστεως. Και είναι οι λόγοι που ο Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς ονόμασε τον Οικουμενισμό «παναίρεση» — γιατί προσπαθεί να κάνει την αλήθεια διαχειρίσιμη, τόσο όσο χρειάζεται για να χωρέσει σε κοινές δηλώσεις.
Γι’ αυτό η εικόνα της κοινής ανάγνωσης του «Πάτερ ημών» στη λατινική δεν είναι «συγκινητική». Είναι οδυνηρή. Όχι επειδή ειπώθηκε μια ξένη γλώσσα, αλλά επειδή η ίδια αυτή Εκκλησία παραμένει σε ακοινωνησία εξαιτίας δογματικών καινοτομιών που αρνείται να αποσύρει. Οι ιεροί κανόνες δεν γράφτηκαν για να τους θυμόμαστε στις επετείους· γράφτηκαν για να μας προστατεύουν από τέτοιες συγχύσεις.
Και η μεγαλύτερη σύγχυση είναι να πανηγυρίζεται η «ενότητα» όταν η αλήθεια παραμένει τραυματισμένη. Ποια Νίκαια επικαλούμαστε όταν η Ρώμη εξακολουθεί να αλλοιώνει το ίδιο το Σύμβολο της Πίστεως της Νίκαιας; Ποια κοινή μαρτυρία επιδιώκουμε όταν ο Παπισμός διατηρεί το πρωτείο εξουσίας, ακριβώς αυτό που οι Πατέρες απέρριψαν; Και ποια «γεφύρωση» γίνεται όταν τα θεμέλια των δύο πλευρών είναι εκ των πραγμάτων ασύμβατα;
Αυτό που ακούστηκε στο Φανάρι ήταν λόγια γλυκά, λόγια περί ειρήνης και συμπόρευσης. Αλλά οι Άγιοι Πατέρες δεν μίλησαν ποτέ έτσι. Είπαν ότι η ενότητα είναι καρπός ορθής πίστης· ότι δεν υπάρχει αγάπη χωρίς αλήθεια· και ότι η Εκκλησία δεν χτίζεται με δημόσιες σχέσεις αλλά με ομολογία.
Και κάπου μέσα σε όλη αυτή την τελετουργική λαμπρότητα, το Φανάρι έμοιασε να ξεχνά ότι ο θρόνος του δεν στηρίζεται στη διπλωματία, αλλά στην πιστότητα προς την Παράδοση. Γιατί αν χαθεί αυτό, τότε θα μείνει μόνο μια φωτογραφία, μια δήλωση και μια μεγάλη σιωπή — η σιωπή των Πατέρων που περιμένουν από εμάς να φανούμε αντάξιοι της φωνής τους.
Και τίποτα δεν είναι πιο δηλητηριώδες για την Ορθοδοξία από το να χειροκροτεί τον Παπισμό την ώρα που οι ίδιοι οι άγιοί της θεμελίωσαν την πίστη τους ακριβώς απέναντι σε αυτόν.
ΧΑΝΙΑ ΠΑΡΩΝ

5 σχόλια:
... δίπλα στὸ... κόβι τὸ δυστοπικό,
ἡ υποταγή στὴν ὑποδόρεια ἀκίδα,
γυμνῇ τῇ κεϕαλῇ...
καὶ ὁ βραχίων ἀπογυμνωμένος,
ὁ νοῦς πλήρως παραδομένος
στὴν αὐθεντία καὶ τὸ ἀλάθητο...
τῶν νέων
"εἰδικῶν" δογματουργούντων
(καὶ ὑποτίθεται ἀδογμάτιστων)
καὶ παραδίπλα, τὸ παλιό μας γνώριμο ἀλάθητο,
τὸ πρῶτο καὶ καλύτερο, πρῶτο διδάξαν, δικαιωματικά πλέον
σὲ νέα οἰκολογική συσκευασία
χωρίς ϕιλιόκβε πρόσθετα καὶ... συντηρητικά...
διαϕορετικό, συμπεριληπτικό, μὲ γαρνιτοῦρα νόηση συναισθησιακή... ἀγαπαιτητικότητα...
δύο σὲ ἕνα καὶ τὸ τρῖτο δῶρο...
καὶ τὶ χαρά...
τί χάρις... ϕωτογένεια
-ἀγένειος κι ἐνγένειος-
καὶ πόση ἡ λᾶμψις ἡ ἀνεκδιήγητος σπουδαῖα καὶ μοιραῖα
καὶ ποιός ν ' ἀνθέξει τόσας σατινέ ϕωτοχυσίας καὶ διαχύσεις...
τηλετελετοργιώδεις(...)
καὶ πόσον ἡ ἀναξιότης... ἄξιος,
ἀπαξιωτική κάθε ἀξιωσύνης,
κι ἐπάξιον κάθε ληστρικότητος,
πτῶμα... ἐξαίσιον... !
Το της φραγκίας έλαιον ουκ εις έλαιον αγαλλιάσεως αλλ' εις φραγγέλιον καταστήσεται.
Έχει καταντήσει κουραστικός ο Φαναριώτης.
Του έταξαν πρωτείο στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία που όμως δεν είναι θεολογικά αποδεχτό καθώς στην Ορθόδοξη Εκκλησία όλοι οι Πατριάρχες είναι ίσοι και μόνος Αρχιερέας είναι ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός και που αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε νέο σχίσμα ανάμεσα σε αυτούς που θα αποδεχτούν το Φαναριώτικο πρωτείο και σε αυτούς που δεν θα το αποδεχτούν.
Η απουσία - παρά την πρόσκληση - του Πατριάρχη Ιεροσολύμων από το πανηγυράκι της Νίκαιας είναι σημειολογική .
... ὅλοι οἱ Πατριᾶρχες
εἶναι ἴσοι
καὶ ὡς ἐπίσκοποι
ἐξίσου ἴσοι,
μ' ὅλους τοὺς
ὁρθοδόξους ἐπισκόπους
ὅπου γῆς...
καὶ ἱσόψηϕοι εἰς τάς συνόδους...
παρεκτός ἴσως(;)
εἰς τὴν
ἐπ 'ἐσχάτοις
νέας ληστρικῆς
-τῆς κολυμπαριώνυμης-
μικρᾶς καὶ ἀνοσίου
ὅπου ἐ σ τ ε ρ η μ έ ν ο ι
λ ό γ ο υ
ἐκτός τῶν ἐπικεϕαλῆς τῶν ἀντιπροσωπειῶν,
ἐψήϕιζαν ὑπό τὰ ὅμματα τῆς σιαϊέης
καὶ ὑπεγράϕοντο ὑπό τῶν μή ὑπογραϕόντων...
μὲ ὑπογράϕοντας ὡς ἀντ' αὐτῶν, τινάς προθύμους δεδεμένους καὶ ἀναγκεμένους,
καθῶς εγένετο γνωστόν...
καὶ πλέον
ὡς ἀϕηνιασμένοι
κι αντ' αὐτῶν
-τῶν ὡς λεόντων ἤτοι ὁρυωμένων ἴνα τίνα καταπίουν-
ὀρύωνται καὶ ἀπειλοῦν νὰ καταϕάγουν πλέον ἄπαν τολμητία,
τὸν μὴ συμμορϕούμενον,
ὡς πρός τὰς ἀλαθήτους ὑποδείξεις... σιαϊέης ἅμα τε καὶ παποσύνης,
τὰς δογματίζουσας,
κι ὁμοῦ συνεσϕιγμένας
εἰς ἐναγκαλισμόν τανάλιας σιδηρᾶς,
περί τῶν συναϕῶν ἐγκόσμιων καὶ χοϊκῶν
καὶ ἀπαιτοῦν τὴν θέσιν των
τὴν θεωρουμένην πλέον...
ὑπεράνω πάντων τῶν ἐπουρανίων...!!
Δημοσίευση σχολίου