του Άκη Σιαμαντζιούρα
Ήρθε, επιτέλους, η εποχή που οι στρατιωτικές μπάντες δεν παρατάσσονται στον προαύλιο χώρο των εκκλησιών. Τα στρατιωτικά εμβατήρια δεν υποδέχονται βουλευτές, περιφερειάρχες και δημάρχους. Και κυβερνητικοί επίσημοι δεν εκκλησιάζονται, εθιμοτυπικά και ψηφοθηρικά.
Πλέον, ο εκκλησιασμός χαρακτηρίστηκε παράνομη πράξη και το κλείσιμο των εκκλησιών για δεύτερη Σαρακοστή έριξε τις μάσκες, αποκαλύπτοντας μία Πολιτεία, τουλάχιστον, εχθρική. Κι έτσι, η εποχή της ισότιμης σύμπλευσης Εκκλησίας και Κράτους έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί.
Το σκληρό (κρατικό) lockdown
Με πρόσχημα την προστασία από τον κορωνοϊό (SARS-COV-2) και τη λοίμωξη που προκαλεί (COVID-19), η Τελετή του Μέγα Αγιασμού των Υδάτων σε ανοικτούς χώρους απαγορεύθηκε στην Ελλάδα και την Κύπρο, ενώ τελέστηκε ελεύθερα στην Κωνσταντινούπολη και την Ίμβρο. Η ελληνική και η κυπριακή Εισαγγελία επενέβησαν, αντίστοιχα, στο Μητροπολίτη Αιγιαλείας και Καλαβρύτων Ιερώνυμο και το Μητροπολίτη Μόρφου Νεόφυτο, γιατί τέλεσαν παράνομα την Ακολουθία του Μέγα Αγιασμού των Υδάτων στο λιμάνι του Αιγίου και τον ποταμό Καρκώτη της Κύπρου. Αντίθετα, την ίδια ακριβώς ημέρα, η τουρκική αστυνομία διέκοπτε την κυκλοφορία των οχημάτων για να επιτρέψει την εκκλησιαστική πομπή να φτάσει από τον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου στον Κεράτιο Κόλπο. Κι έτσι, το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της ελευθερίας της θρησκευτικής συνείδησης προστατεύεται από την Τουρκική Δημοκρατία, ενώ καταλύεται από την Ελλαδική και Κυπριακή Δημοκρατία. Ναι, την ημέρα των Θεοφανίων του 2021, το Τουρκικό Κράτος παραδίδει μαθήματα δημοκρατίας στην Ελλάδα, την Κύπρο κι ολόκληρη την Ευρώπη.
Το επώδυνο (πνευματικό) lockdown
Με την επιβολή από την Πολιτεία του κρατικού lockdown, η Διοικούσα Εκκλησία όχι μόνο δέχθηκε αμαχητί το αντισυνταγματικό κλείσιμο των Εκκλησιών, αλλά προέκτεινε πνευματικά το lockdown της Πολιτείας. Αν η Ελληνική και Κυπριακή Πολιτεία στέρησε στους Έλληνες και Κύπριους πιστούς από τον ενεργό εκκλησιασμό και τη συμμετοχή τους στο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, η εκκλησιαστική ηγεσία για δεύτερη Σαρακοστή στέρησε τη δυνατότητα προσέλευσης των πιστών στο Μυστήριο της Εξομολογήσεως. Επιπλέον, υπήρξε Μητρόπολη της Μακεδονίας που σφράγισε τους ενοριακούς της ναούς, απορρίπτοντας την άδεια της Ελληνικής Πολιτείας για τέλεση λειτουργιών με περιορισμένο αριθμό πιστών για τα Χριστούγεννα του 2020, το Νέο Έτος και τα Θεοφάνια του 2021. Παράλληλα, Μοναστηριακές Αδελφότητες κράτησαν ερμητικά κλειστές τις πύλες τους σε πιστούς της ελλαδικής και κυπριακής επικράτειας. Ναι, τη Σαρακοστή του 2021, η πλειονότητα της Διοικούσας Εκκλησίας διεύρυνε τις αντισυνταγματικές αποφάσεις της Πολιτείας με την επιβολή ενός δεύτερου ακόμη πιο σκληρού και επώδυνου πνευματικού lockdown.
Οι σύγχρονοι Κρυπτοχριστιανοί
Η επιβολή του διπλού lockdown αποκάλυψε μία εντελώς αναπάντεχη σύμπλευση της πλειοψηφίας της Διοικούσας Εκκλησίας με την Επίσημη Πολιτεία. Σε πείσμα αυτής της ζοφερής πραγματικότητας, αναδύθηκε το ιστορικό φαινόμενο του Κρυπτοχριστιανισμού. Πιστοί να προσέρχονται κρυφά σε ενοριακούς ναούς κάτω από τη δαμόκλειο σπάθη των χρηματικών προστίμων από την Πολιτεία. Ιερείς να τελούν μεταμεσονύχτια την Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία στην Ελλάδα, σε αντίθεση με την ανακοίνωση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησία της Ελλάδας. Πνευματικοί να τελούν κρυφά το Μυστήριο της Εξομολόγησης, παρά τη ρητή απαγόρευση από τις κατά τόπους Μητροπόλεις. Μοναστήρια να κρατούν ορθάνοικτες τις θύρες τους στους πιστούς, κατά παράβαση των κυβερνητικών υπουργικών αποφάσεων. Πλέον, ιερείς, μοναχοί και πιστοί θα πρέπει να επιλέξουν: Νόμιμοι με κλειστές εκκλησίες ή παράνομοι με ανοικτές εκκλησίες; Με τη σύμπλευση Εκκλησίας και Πολιτείας ή με το δοκιμαζόμενο Κλήρο και Λαό; Υπακούοντας σε αντισυνταγματικές κυβερνητικές υπουργικές αποφάσεις ή προασπίζοντας το συνταγματικό δικαίωμα της ελευθερίας της θρησκευτικής συνείδησης;
Κι, όμως, στη ζοφερή αυτή πνευματική δοκιμασία για την Εκκλησία, μια «νέα μαγιά» κρυπτοχριστιανών γεννιέται. Συγκροτείται από κληρικούς, μοναχούς και λαϊκούς που επιλέγουν ανοικτές ενορίες ή μοναστήρια, τακτικό εκκλησιασμό με ενεργή συμμετοχή στα Μυστήρια της Εκκλησίας, προάσπιση στην πράξη του συνταγματικού δικαιώματος της ελεύθερης άσκησης της θρησκευτικής συνείδησης. Μια «νέα μαγιά» κρυπτοχριστιανών, η οποία μετασχηματίζει το διπλό lockdown από μηχανισμό επιβολής αντιεκκλησιαστικών αποφάσεων σε μία πνευματική ευκαιρία για μια αναγεννημένη Ορθοδοξία. Άλλωστε, «τίς ἡμᾶς χωρίσει ἀπό τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ; θλῖψις ἤ στενοχωρία ἤ διωγμός ἤ λιμός ἤ γυμνότης ἤ κίνδυνος ἤ μάχαιρα;» (Ρωμ. 8. 35).
aristeia.news
4 σχόλια:
Αυτός είναι ο ένας τρόπος θεώρησης, η μία όψη του νομίσματος, η αισιόδοξη.
Έστω και έτσι, το ερώτημα είναι: γιατί αυτή η μαγιά δεν ζυμώνει το αλεύρι;
ΩΣ ΑΓΑΠΗΤΑ τα σκηνώματά σου, Κύριε των δυνάμεων.
Ποσον αγαπητοί και ποθητοί είναι εις εμέ οι ιεροί χώροι του ναού σου, όπου κατοικείς συ, ο Κυριος των ουρανίων και επιγείων δυνάμεων.
Φλέγεται η ψυχή μου από τον πόθον, λυώνει από την επιθυμίαν να ευρεθή εις τας αυλάς του Κυρίου. Η ψυχή μου και το σώμα μου σκιρτούν από χαράν και ευφροσύνην διο· τον αληθινόν και ζώντα Θεόν.
Και αυτά τα στρουθία ευρήκαν στον ναόν σου κατοικίαν. Η τρυγών έκαμε εκεί την φωλεάν δια τους νεοσσούς της. Το θυσιαστήριόν σου ποθώ και εγώ, Κυριε των δυνάμεων, ο βασιλεύς μου και ο Θεός μου.
Τρισευτυχισμένοι και ευλογημένοι είναι εκείνοι, που κατοικούν εις τας αυλάς του ναού σου, διότι αυτοί και οι απόγονοί των θα σε υμνολογούν παντοτεινά.
Τρισευτυχισμένος ο άνθρωπος, που ευρίσκεται κάτω από την κραταιάν προστασίαν σου και απεφάσισε με την καρδιά του να πραγματοποιήση ιεράν άνοδον, ευλαβή επίσκεψιν προς την Σιών.
Θα διέλθη από την κοιλάδα του κλαυθμώνος, θα ανεβή στον ιερόν τόπον της Σιών, εκεί όπου εσκόπευε να φθάση. Και ο Κυριος, που εθεσμοθέτησε τας εορτάς και τους ιερούς αυτούς τόπους, θα γεμίση με τας ευλογίας του τους προσκυνητάς.
Αυτοί θα πορεύωνται προς την Σιών, με νέας πάντοτε και ακμαίας δυνάμεις. Και όταν φθάσουν εκεί, θα εμφανισθή ο Θεός των Θεών και Κυριος των κυρίων εις την Σιών.
Κυριε και Θεέ των ουρανίων και επιγείων δυνάμεων, άκουσε με ευμένειαν την προσευχήν μου, δέξαι την εις τα αυτιά σου, ω Θεέ του Ιακώβ και των απογόνων του.
Ω Θεέ, συ ο οποίος είσαι ο υπερασπιστής και προστάτης μας, ρίξε ένα ευμενές βλέμμα στο πρόσωπον του βασιλέως, τον οποίον συ έχρισες ως βασιλέα.
Δι' εμέ είναι προτιμότερον να ζήσω έστω και μίαν ημέραν εις τας αυλάς του ναού σου, παρά να ζω χιλιάδας ημέρας μακράν από σε και τον ναόν σου. Εχω πλέον προτιμήσει και προτιμώ να είμαι κάπου παραπεταμένος στον ναόν του Θεού μου, παρά να κατοικώ εις πλουσίας κατοικίας αμαρτωλών ανθρώπων.
Διότι ο Κυριος και Θεός αγαπά το έλεος και την αλήθειαν, θα δώσης δε στους προσκυνούντας και πιστεύοντας εις αυτόν χάριν και δόξαν. Ο Κυριος δεν θα στερήση ποτέ τα αγαθά από εκείνους, οι οποίοι πορεύονται με αγαθότητα και απλότητα.
Ω Κυριε και Θεέ των δυνάμεων ουρανού και γης, τρισευτυχισμένος και ευλογημένος είναι ο άνθρωπος εκείνος, ο οποίος έχει αποθέσει την ελπίδα του μετά πίστεως εις σέ.
Ψαλμ.83
Ὑπομένων ὑπέμεινα τὸν Κύριον, καὶ προσέσχε μοι καὶ εἰσήκουσε τῆς δεήσεώς μου
Οι Δεσπότες (sic) και το έμμισθο παπαδαριό συμπεριφέρονται τελευταία σαν να ΜΉ συνέβη τίποτα τα τελευταία χρόνια!!! πιστεύουν -οπως και τα κολλητάρια τους ,οι πολιτικοί -πως ο βλαξ ελληνικός λαός έχει ΉΔΗ ξεχάσει!!! μοιράζουν σε πανηγύρια και χοροστασιες σαρδωνια και ψεύτικα χαμόγελα δεξιά και αριστερά, κάνοντας δημόσιες σχέσεις από θρόνου υψηλού και επηρμένου όπου τους ανέβασε η επαίσχυντη δήλωση υποτέλειας και άνευ όρων νομιμοφροσύνη ενώπιον του ανωτάτου πολιτειακού "άρχοντος" πλανωντες και πλανωμενοι!!! ΌΜΩΣ ΠΟΛΛΟΊ Ή ΈΣΤΩ ΛΊΓΟΙ ΔΕΝ ΘΑ ΞΕΧΆΣΟΥΜΕ ΠΟΤΈ!!!
Δημοσίευση σχολίου