Δευτέρα 24 Μαΐου 2021

«Βδέλυγμα σε τόπο άγιο»

Χρήστος Γιανναράς

Η  επιφυλλίδα επιτρέπεται να αιθεροβατεί – είναι φιλολογικό είδος, δεν πειθαρχεί στις απαιτήσεις επικαιρότητας της ειδησεογραφίας.

Στην οργάνωση και στη λειτουργία του ελλαδικού κράτους, ποια δεδομένα δεν είναι ελληνικά, δεν τα γέννησε η σοφία της ανάγκης, η εμπειρική παράδοση του Ελληνισμού; Είναι πολλά, ας ξεχωρίσουμε τρία: Ο διακοσμητικός ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δηλαδή το συγκεντρωτικό κράτος. Επίσης, η προτεραιότητα δάνειων ιδεολογημάτων (όχι της επιχώριας ανάγκης) στην άσκηση της πολιτικής. Και η αλλοτρίωση του εκκλησιαστικού κοινωνικού θησαυρίσματος σε «επικρατούσα θρησκεία».

Η θρησκεία συνήθως είναι θεσμοποιημένη αγοραπωλησία: κάποιοι πουλάνε, κάποιοι αγοράζουν. Πωλούνται χρηστικά ωφελιμοθηρικά προτάγματα, αγοράζονται παρηγορητικές ψευδαισθήσεις. Το κράτος κατοχυρώνει τη συναλλαγή, διότι του εξασφαλίζει λιγότερο φόρτο δουλειάς για την αστυνομία και τα δικαστήρια. Αλλοτριώνει θεσμικά σε θρησκεία (σε ατομοκεντρικό νομικισμό και ηθικοπλαστική προπαγάνδα, δηλαδή σε «κήρυγμα») την ανατροπή της θρησκείας, που είναι ο εκκλησιαστικός γιορτασμός της ζωής. Παραβλέπει το κράτος ότι μπροστάρηδες στη Γιορτή της Εκκλησίας είναι ο ληστής, η πόρνη, ο άσωτος. Στη θέση της τολμηρής απελευθερωτικής ανατροπής, το κράτος αντιτάσσει ένστολους υπαλλήλους της δημόσιας τάξης και του καθωσπρεπισμού.

Οι θρησκευτικοί υπάλληλοι του κράτους διαβαθμίζονται – οι υψηλόβαθμοι είναι ογδόντα δύο (82) «μητροπολίτες». Πώς επιλέγονται; Πρέπει να είναι άγαμοι (όχι έμπειροι μοναστικής άσκησης, απλώς απάντρευτοι). Να έχουν και πτυχίο «πανεπιστημιακής» Θεολογικής Σχολής. Με ποια διαδικασία εκλέγονται; Μόνο με παρασκήνιο – η ψηφοφορία είναι μυστική, οι εκλέκτορες δεν αιτιολογούν την ψήφο τους. Πρόκειται για το απόλυτο της αυθαιρεσίας.

Η μετάβαση από τη βαθμίδα του «πρεσβυτέρου» (ιερέα) στη βαθμίδα του μητροπολίτη επισκόπου συνιστά υπαρκτική μετάλλαξη, κυριολεκτική – από σερνάμενη κάμπια σε χρυσοστολισμένη πεταλούδα. Το ασήμαντο, καλογεροφορεμένο «παπαδάκι» μεταμορφώνεται ακαριαία σε πρίγκηπα, γίνεται αφέντης, δεσπότης, μπορεί και τριανταπεντάρης αλλά σεβασμιότατος, όλοι γονατίζουν μπροστά του και τον προσκυνούν.

Συχνά διαχειρίζεται χρήματα πολλά, αλλά τον άνθρωπο τον αλλάζει κυρίως η δύναμη, η εξουσιαστική ισχύς, το ακαταμάχητο κύρος του αξιώματος. Και μαζί, το αιφνίδιο της ριζικής μεταβολής. Ο φτωχός, χιλιοταπεινωμένος στις σημερινές συνθήκες «παπάς», που τον έχει λιώσει η μοναξιά και η περιθωριοποίηση, «εξαίφνης» γίνεται οικοδεσπότης επισκοπικής έπαυλης, συχνά διώροφης ή τριώροφης, με κήπο, ανθοκομική ποικιλία, υπηρετικό προσωπικό, ένα ή και «στόλο» αυτοκινήτων, με οδηγό ή οδηγούς, μάγειρα, οικονόμο.

Αυτή η ονειρώδης «μεταστοιχείωση» κερδίζεται με ένα πτυχίο Θεολογικής, που το παίρνει πια σήμερα ο πάσα ένας. Το μεγαλωμένο συνήθως στην ένδεια, συμπλεγματικό χωριατόπουλο, χωρίς εμπειρία και εθισμούς στην αστική συμπεριφορά, μεταφυτεύεται σε συνθήκες και όρους άρχοντα. Επίσημα δείπνα, συνεχής συγχρωτισμός με τους σκληροπετσωμένους της εξουσίας, αλισβερίσια μυθικών κονδυλίων, περίγυρος αδίστακτων κερδομανών.

Και όταν «λειτουργεί», τα παραισθησιογόνα κορυφώνονται: Ο χθεσινός «Μήτσος», «Κώτσος» ή «Παναγής» ντύνεται ακέραιη τη στολή τού άλλοτε απόλυτου μονάρχη της «οικουμένης»: Σάκο αυτοκρατορικό και μανδύα με «ουρά», μίτρα και σκήπτρο επίσης του «άρχοντος και δεσπότου βασιλέως», με τον διάκονο να του κρατάει την «ουρά». Αυτά όλα, με καταιγιστικούς τους πολυχρονισμούς και άφθονο το θυμίαμα, όχι στον καθεδρικό, της πρωτεύουσας του κράτους ναό, αλλά και στο τελευταίο κουτσοχώρι όπου ιερουργεί «δεσπότης».

Από όλα αυτά τίποτε δεν είναι ανάγκη να αλλάξει στην ιεροτελεστία, αρκεί να λείψει το ψέμα και η αφόρητη αδικία. Είναι πρόκληση και μάλιστα βάναυση, άνθρωποι τόσο ελάχιστων προσόντων ή και κραυγαλέα ανύπαρκτης σοβαρότητας να έχουν μεταβάλει ένα τεράστιας δυναμικής λειτούργημα σε λαχείο, που μεταμορφώνει θλιβερούς σπιθαμιαίους σε υπερευνοημένους μεγιστάνες. Το μυστικό για να μην χαθεί τίποτα και όλα να μεταμορφωθούν, είναι να προταχθεί η δίψα και ανάγκη για ανθρώπινη ποιότητα.

Ανοίξτε την ετήσια έκδοση «Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος», όπου απογράφονται τα βιογραφικά σημειώματα όλων των μητροπολιτών. Είναι ίλιγγος: για τη συντριπτική πλειονότητα, τα προσόντα εξαντλούνται στο πτυχίο της Θεολογικής και σε θητεία ιεροκήρυκα, δηλαδή αμειβόμενου προπαγανδιστή. Με αυτά τα δύο «εφόδια» γίνεσαι από πληβείος άρχοντας πολυζήλευτος. Ακόμα και υπουργό σήμερα δεν σε κάνουν με ένα πτυχίο και κάποια θητεία προπαγανδιστή. Δεσπότη, αν έχεις αποδείξει ότι είσαι (και θα παραμείνεις) πειθήνιος, σε χειροτονούν.

Μέσα από διαβλητές και εξοργιστικά άδικες διαδικασίες εκλογής, το «σώμα» των επισκόπων-μητροπολιτών στο ελλαδικό κρατίδιο έχει να επιδείξει (αλλά δεν το κάνει) και κάποια δείγματα εξαιρετικής ανθρώπινης ποιότητας. Είναι μια μειονότητα πολύτιμη, αλλά μάλλον ανενεργός συνοδικά. Θα ήταν ενδιαφέρον να μελετήσει κανείς ποιοι παράγοντες ή ποιοι συντελεστές παγιδεύουν αυτή την ποιότητα στην ατολμία. Είναι πρόβλημα που πιστοποιείται σε πολλούς κομβικής λειτουργίας θεσμούς στο παρακμιακό μας Ελλαδέξ.

Ασυγκρίτως οδυνηρότερη από την πλημμυρίδα της ανικανότητας και φαυλότητας, είναι η παραλυτική ατολμία της ποιότητας.

πηγή

8 σχόλια:

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

Πικρές αλήθειες,

από κάποιον, εξαιρετικό μέν
διανοητή
και δάσκαλο για πολλούς
-όχι απαραιτητα με τήν
επίσημη, ακαδημαϊκή έννοια-

που όμως... μισθίος τού
πλέον ύπουλου φύλλου
-μετερίζι "καθημερινού"
καθωσπρεπισμού και μεσοαστικής
κουλτουρολογίας-

αποδυναμώνει τον λόγο του,
και υποσκάπτει τήν αξία του..!

Ανώνυμος είπε...

Ήταν αναμενόμενο από τη στιγμή που υποβιβάστηκε ο έγγαμος πρεσβύτερος. Ο πρεσβύτερος που διακονούσε αρκετά χρόνια, γινόταν πνευματικός, όταν γινόταν πνευματικός μετά από πολλά πολλά χρόνια γινόταν οικονόμος ως υπενθύμιση της ευθύνης και κοντά στη σύνταξη όταν πλέον είχε πολλά πολλά πνευματικοπαίδια, συνήθως όλη την ενορία γινόταν σταυροφόρος πάλι ως υπενθύμιση της μεγαλυτέρας του ευθύνης. Σήμερα γίναμε ένα κοτοπουλάδικο αρχιμανδριτών που βλέπουν τον εαυτό τους ως εκολαπτόμενους δεσποτάδες. Να για παράδειγμα η παραδοσιακή Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας που τόσου ευλογημένους κληρικούς έβγαλε, κατάντησε από κει που είχε πάντα 2 - 3 αγάμους ιεροκήρυκες να έχει σήμερα παραπάνω από 25 αγάμους ..... ιερομονάχους, αρχιμανδριτάρια ..... που μέχρι την πέμπτη ψάχναν για παπαδιές και την Κυριακή έγιναν άγαμοι. Αυτά συμβαίνουν όταν δε σεβόμαστε την τάξη και την παράδοση της Εκκλησίας μας.... Λυπηρόν......

Eva είπε...

Δυστυχώς όσες αλήθειες και να λέει είναι κι αυτός ένας αιρετικος. Για έναν ορθόδοξο η γνώμη του περισσεύει...
Ο Νικολαιτισμος είναι το φόρτε του...

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

Είναι και μαμάδες τινές δυστυχώς...

πού επιβάλλουν τον γάμο
ασυζητητί(!)...

σε παιδιά, πού θα μπορούσαν να γίνουν άξιοι άγαμοι κληρικοί...

οπότε...

απ'όπου και να το πιάσουμε...
...ξεφτίζει...αδερφέ...

Ανώνυμος είπε...

Δον.... Παπάδες του χωριού δομ' !!!!

Ανώνυμος είπε...

Παιδιά, το κείμενο λέει αλήθειες, αλλά κατ' αρχήν είναι παλιό. Κοντά δύο χρόνια. Νομίζω ήταν όταν τον έκανε το Γιανναρά ο πατριάρχης άρχοντα δομέστικο ανατολής και δύσης, ρήτορα των εφτά θαλασσών, ιππότη της Στρογγυλής Τραπέζης, ξέρω κι εγώ τι στην ευχή τον έκανε. Και τον έβαλε παράλληλα ή λίγο πριν να τρίξει τα δόντια στην Εκκλησία της Ελλάδος, για κάποιο λόγο τότε, δε θυμάμαι καλά, για να συμπλεύσει στο ουκρανικό; Κάτι τέτοιο.

Κατά τα άλλα σωστά είναι κι αυτά που λέτε στα σχόλια. Γενικά, δεν έχει νόημα ο άγαμος κληρικός στον κόσμο, παρά μόνο ως εξαίρεση. Φωτεινή εξαίρεση κάποτε, αλλά πάντως εξαίρεση. Ο ενοριακός παπάς του χωριού ή της γειτονιάς είναι έγγαμος, και λέω καλό είναι να ήταν και ντόπιος, να τον ξέρει η ενορία από λαϊκό, να έχει και κάποιο νόημα το "άξιος" που φωνάζουμε. Ο άγαμος κληρικός είναι καλόγερος και μένει στο μοναστήρι του, άντε και κατ' εξαίρεση να κατεβαίνει πότε πότε να καλύπτει ανάγκες ή να κάνει κανένα κήρυγμα. Ή τέλος πάντων να διακονεί σε κανένα αστικό μετόχι ή κάτι τέτοιο. Φυσικά και υπάρχουν υγιείς και άγιες εξαιρέσεις. Όμως ο 25χρονος αρχιμανδριτούλης (για τους φίλους Τούλης) που νοικιάζει γκαρσονιέρα και φτιάχνει βιογραφικό για να γίνει δεσπότης είναι φαινόμενο βαθιάς βαθιάς βαθιάς βαθιάς παρακμής.

Ε και σε μια Εκκλησία που λειτουργεί όπως παραπάνω ως Εκκλησία του Χριστού και όχι με τη σημερινή παρακμή, οι επίσκοποι επιλέγονται από τις τάξεις των ιερομονάχων, δηλαδή τους παίρνουν σηκωτούς από το μοναστήρι τους, θέλουν δε θέλουν!

Ανώνυμος είπε...

Καλέ.... Που ζης??? Στην Αιτωλίας και Ακαρνανίας διώξαμε δύο ιερείς απ τις ενορίες τους για να πάνε αρχιμανδριτες.Αναλογιζεστε???? Μετεθεσε έγγαμους από μεγάλη σε μικρή ενορία για να πάει αρχιμανδριτες.... Που εκ του καταστατικού χάρτου δε μπορούν να αναλάβουν προϊστάμενοι!!!!

Unknown είπε...

Για μένα τα μόνα που αξιζουν απτον Γιανναρα ειναι οι αναλύσεις του για το πολιτικοοικονομικοκοινωνικο Βατερλώ του Νεοτερου Ελληνισμού και της συγχρονου ΜΗ Ελλάδος και "ΤΟ ΚΑΤΑΦΎΓΙΟ ΙΔΕΏΝ "!!! ΠΟΥ ΞΕΥΤΙΛΙΖΕΙ ΤΙΣ ΟΡΓΑΝΏΣΕΙΣ ΑΠΤΑ ΣΠΛΆΓΧΝΑ ΤΩΝ ΟΠΟΊΩΝ ΠΡΟΉΛΘΕ!!! Ο αείμνηστος δάσκαλος μας στο θεολογικό αθηνων Κ.Παπαπέτρου μας ειχε πει πως παραλίγο... Απο τρίχα δεν έγινε καθηγητής ο Γιανναράς στη Θεολογική Αθηνών...(δεν θυμαμαι τον λόγο)