«Zωγραφία σιωπώσα εν τοίχω λαλεί πλείονα και ωφελιμώτερα»
(Αγ. Γρηγόριος Nύσσης – Εγκώμιο
εις Μάρτυρα Θεόδωρον – P.G. 46,737)
Η Ορθόδοξη Αγιογραφία ελέγχει αυστηρά την πειθήνια υπακοή των σημερινών επισκόπων στο άθεο ελληνικό κράτος (πολιτεία).
Στο Ιερό Βήμα παρατηρώντας τις παραστάσεις των Ιεραρχών, βλέπουμε τον καθένα να κομίζει με τα ειλητάρια την κοινή πνευματική αποστολή τους, που τόσο θεολογικά διατυπώνει ο Αγ. Γρηγόριος ο Θεολόγος:
«Οἶδα τίνος ἐσμέν λειτουργοί, καί ποῦ κείμενοι, καί ποῦ πέμποντες» δηλ. «γνωρίζω καλά ποιανού είμαστε υπηρέτες, πού βρισκόμαστε και πού στέλνουμε τους ανθρώπους» (Ε.Π.Ε. 1ος, 166).
Αυτή έπρεπε να είναι η πνευματική πρακτική αναγωγή των Ιεραρχών–Ιερέων, ως ποιμαντική στάση, έναντι της απαιτήσεως του κράτους για κλείσιμο των Ι. Ναών και αναστολή της Θείας Λατρείας.
Ξέχασαν ότι, ως λειτουργοί στέκονται στον τόπο του Χριστού, εκ του οποίου και μόνο λαμβάνουν πνευματικές εντολές. «Νυν ουκ εστίν ειπείν επί της Μωϋσέως καθέδρας εκάθισαν οι ιερείς, αλλ’ επί της του Χριστού», υπογραμμίζει ο Ι. Χρυσόστομος (Ε.Π.Ε. 14, 714).
Μετάφραση: «Τώρα όμως δεν ημπορούμεν να ειπούμε, εις την έδραν του Μωϋσέως εκάθησαν οι ιερείς, αλλ’ εις την έδραν του Χριστού».
Είναι αλήθεια, ότι η Ορθόδοξη Αγιογραφία εκφράζει με ακρίβεια την Πίστη και το Δόγμα, υπηρετώντας την Θεολογία, ιδίως μετά την Ζ΄ Οικουμενική σύνοδο. Έχει δε χαρακτηρισθεί ως τέχνη Μυσταγωγική, κάλεσμα δηλ. μίμησης των Αγίων προσώπων.
Ο Μ. Φώτιος ονομάζει την Αγιογραφία «διδάσκαλον της ευσεβείας», διότι εκφράζει τα δόγματα και τις εντολές της Εκκλησίας με τόση ευκρίνεια, όσο και ο προφορικός κηρυκτικός λόγος.
Αβίαστα μπορούμε να ισχυρισθούμε, ότι η Αγιογραφία–Εικόνα ανήκει στο καθολικότερο φαινόμενο και νόημα της Θείας Λατρείας. Είναι, θα λέγαμε, μια Λειτουργική έκφραση της τέχνης.
Ο Μ. Βασίλειος υπογραμμίζει: «Ἃ γὰρ ὁ λόγος τῆς ἱστορίας διὰ τῆς ἀκοῆς παρίστησι, ταῦτα γραφικὴ σιωπῶσα διὰ μιμήσεως δείκνυσιν».
Μετάφραση: «Αυτά τα οποία ο ιστορικός λόγος φέρνει στην ακοή μας, όλα αυτά η σιωπώσα αγιογραφία μας τα δείχνει προς μίμηση».
Οι εικονιζόμενοι Ιεράρχες στο Ιερό Βήμα, συγκλίνουν προς το κέντρο της κόγχης κρατώντας λειτουργικές δέλτους και την ομολογιακή ιδιαιτερότητά τους. Πολλοί εκ των Πατέρων είναι οι ίδιοι, που ενομοθέτησαν στην α΄ Οικουμενική Σύνοδο. Μας υπενθυμίζουν, ότι η μετοχή στην κοινή λατρεία σημαίνει κράτημα της παραδόσεως. Στα ειλητάριά τους διαβάζουμε τις ευχές «έτι προσφέρομεν σοι την λογικήν ταύτην και αναίμακτον λατρείαν» ή «μεμνημένοι τοίνυν της σωτηρίου ταύτης εντολής». Αυτή η Πατερική υπακοή και στοίχιση στην κανονική τάξη της Λατρείας, τηρουμένη επί αιώνες, προδόθηκε τη ανοχή κλήρου και λαού από το φόβο της επιδημίας. Ο Ι. Χρυσόστομος ελέγχει το σημερινό πλήρωμα στην ομιλία του (Εβρ. 2, 5-7), ως εξής (P.G. 63, 42): «Μη δη προδώμεν την δοθείσαν ημίν δωρεάν, ου γαρ ελάβομεν, φησιν, πνεύμα δειλίας, αλλά πνεύμα δυνάμεως και αγάπης και σωφρονισμού. Στώμεν ουν γενναίως καταγελώντες τον θάνατον».
Είναι αλήθεια, ότι η Λειτουργική πράξη της Εκκλησίας είναι τόσο πλούσια και εκτεταμένη σε ιαματική δύναμη, που επί σειρά μακρών χρονικών περιόδων ενίκησε θανατηφόρες επιδημίες. Όντως τον θάνατον εχλεύασε! Πιστεύω, ότι οι σημερινοί επίσκοποι αντιμετωπίζουν προτεσταντικά την πανδημία, διότι διαχώρισαν τον αγιασμό του έσω ανθρώπου και τον αγιασμό του σώματος (που όντως λαμβάνουν χώρα εντός των Ι. Ναών) από τον περιβάλλοντα ιερό χώρο. Αυτό που σκανδαλίζει τους προτεστάντες είναι και η «υλικότητα» της Ορθόδοξης Εκκλησίας, της Λατρείας της. Διαχωρίζουν το υλικό και το πνευματικό στοιχείο και απορούν γιατί η Ορθόδοξη Εκκλησία ευλογεί όχι μόνο τον άνθρωπο αλλά και τον περιβάλλοντα χώρο του, ακόμη και τα εργαλεία του!
Οι Ιεράρχες ή, καλύτερα, οι Θεοφόροι Πατέρες που εικονίζονται στο Ιερό Βήμα, ουδέποτε έδειξαν ολιγοψυχία.
Ο φόβος σε αλληλεπίδραση με την αμφιβολία για την ασφάλεια των Ι. Ναών, ως σατανικές σπορές, συμπίπτουν σε σημαντικό βαθμό με την νεοταξική προπαγάνδα σε βάρος της Ορθοδοξίας.
Οι Ιεράρχες που εικονίζονται στο Ιερό Βήμα, είναι η απάντηση στους κοντόθωρους ευσεβισμούς προσαρμογής της Θείας Λατρείας στην τηλεοπτική μετάδοση. Για όσους εικονιζόμενους στο Ι. Βήμα ήσαν παρόντες στην Α΄ Οικουμενική Σύνοδο, ο Ι. Χρυσόστομος υπογραμμίζει:
«Οὕτω πανταχόθεν ἐπανῄεσαν τότε τῶν Ἐκκλησιῶν οἱ προστάται τὰ στίγματα τοῦ Χριστοῦ βαστάζοντες, καὶ πολλὰς ἔχοντες ἀριθμεῖν τιμωρίας, ἃς διὰ τὴν ὁμολογίαν ὑπέμειναν. Οἱ μὲν γὰρ εἶχον εἰπεῖν μέταλλα καὶ τὴν ἐν αὐτοῖς ταλαιπωρίαν, οἱ δὲ δημεύσεις τῶν ὄντων ἁπάντων, οἱ δὲ λιμούς, οἱ δὲ πληγὰς συνεχεῖς· καὶ οἱ μὲν τὰς πλευρὰς κατεξεσμένας, οἱ δὲ τὰ νῶτα συντριβέντα, οἱ δὲ τοὺς ὀφθαλμοὺς ἐξορυγέντας, οἱ δὲ ἄλλο τι τοῦ σώματος μέρος ἀφῃρημένους ἑαυτοὺς διὰ τὸν Χριστὸν ἐπιδείκνυσθαι εἶχον. Καὶ ἀπὸ τῶν ἀθλητῶν τούτων ἡ σύνοδος ἅπασα συγκεκρότητο τότε».
Μετάφραση: «Έτσι από παντού ήλθαν τότε εις την Νίκαιαν οι αρχηγοί των Εκκλησιών, οι οποίοι έφεραν εις τα σώματά των τα στίγματα του Χριστού και οι οποίοι είχαν να απαριθμήσουν πολλάς τιμωρίας, που υπέμειναν χάριν της ομολογίας των, διότι άλλοι μεν θα ημπορούσαν να ομιλήσουν δια τα διάφορα μεταλλεία και τα βασανιστήρια, που υπέστησαν εις αυτά, άλλα δε δια την δήμευσιν των περιουσιών, άλλοι δια την πείναν και άλλοι δια συνεχείς δαρμούς. Και άλλοι μεν είχαν να επιδείξουν τα καταπληγωμένα πλευρά τους, άλλοι δε την σακατεμένην ράχιν, άλλοι τα βγαλμένα μάτια και άλλοι άλλο μέρος του σώματός των, που τους είχαν αφαιρέσει δια την πίστιν των εις τον Χριστόν. Η σύνοδος εκείνη συγκροτήθηκε τότε απ’ όλους αυτούς τους αθλητάς…» (Λόγος γ΄ κατά Ιουδαίων).
16 σχόλια:
Φίλε Νίκο Σακαλάκη , άν μέσα σε μία πόλη είμασταν 50 άνθρωποι νά στηθούμε έξω απο τον ναό , κάτι θα μπορούσε νά γίνει , κάτι νά διασώσουμε . Όμως είμαστε ψόφιοι . Οι ίδιοι οι παπάδες τον ένα τον αντιμετωπίζουν σαν την μυίγα στην προβοσκίδα τους . Δεν διαθέτουν ποιμαντική συνείδηση . Η συνείδησή τους και το τομάρι τους είναι χοντρό σαν τον ελέφαντα . Μόνο απο εξαναγκασμό καταλαβαίνουν και απο βούρδουλα . Καλό ύπνο ! Άς παρακολουθήσουμε λοιπόν απαθείς την διάλυση της εκκλησιαστικής ζωής . Αυτό μας αξίζει .
Δεν αντιδράσαμε στην διαβόητη αιρετική ακαδημία , που την διάνθιζαν περίφημοι θεολόγοι σαν τον Ζουμπουλάκη , δεν αντιδράσαμε στην μεταπατερική θεολογία ,στις μεταφράσεις των εκκλησιαστικών κειμένων -- οι χαζοχαρούμενες καλόγριες ακόμα τώρα τους διαβάζει στο αυτί την βιβλική εταιρεία -- δεν κυνηγήσαμε τον Ιγνάτιο όταν επέδτρεψε απο το Κολυμπάρι , υποδεχτήκαμε τον τρισόλβιο Ολβίας ....και έτσι έμαθαν την τέχνη νά πηδά ...τα προβά ....! Μιά χαρά προβά ...είμαστε ...για πηδά ....!
Τα προβά για νά κάνουν κάτι θα πάνε νά ζητήσουν άδεια -- ευλογία το λένε -- απο τον πηδά . Οπότε και αυτός ελεύθερα πηδά τα προβά ...!
Άλλο αγιογραφία και άλλο χαλκομανία ! Κάποιες χαλκομανίες θεωρούν οτι είναι αγιογραφίες και κάθονται κολλημένες στον τοίχο , εκεί που η αναίδεια και η αδράνεια τους έχουν κολλημένους !
Ούτοι εν άρμασι
και ούτοι εν ίπποις ...
ημείς δε...;
...ημείς δε,
εν ονόματι Κυρίου τού Θεού
ε π ι κ α λ ε σ ώ μ ε θ α ... !
Αγαπητη Ελένη, γιατί τοση απαισιοδοξία αποπνεουν τα περισσοτερα μηνύματα σου? Στην δική μας ενορια και σε αρκετες αλλες που γνωριζω, αρκετοι πιστοι ειμαστε καθε Κυριακη εξω απο τον ναο( τα μεγαφωνα ανοιγουν στις 8π.μ) και παρακολουθουμε με αποστασεις την θ.λειτουργια.Στο τελος μπαινουμε για θ.κοινωνια ή αντιδωρο.Επισης οι λιγοι που μπορει να βρεθουμε πριν την εναρξη τπυ ορθρου( οποτε κλεινει η θυρα) μπαινουμε και μεσα στον ναο.Εννοειται οτι υπαρχει χτυποκαρδι, κυριως γιατι σκεφτομαστε το μεγαλο προστιμο για τον ιερεα μας.Αλλα, εχει ο Θεος...αν συμβει, θα λυθει κι αυτο.Θεληση και πιστη να υπαρχει...Ξερω πως εξαρταται κι απο τους κατα τοπους επισκοπους και ιερεις, αλλα με την συνεχη " ιερη" ενοχληση απο μας, ξυπνανε και οι πιο επιφυλακτικοι και υπακουοι.Καλά Χριστουγεννα, οπως τα θελει ο Χριστος!
Αγαπητή Δόν , διάβασε το ακριβώς προηγούνο σχόλιό μου ! Δεν είσαι αγιογραφία στον τοίχο νά κρατάς ειλητάριο μέ τα πεπραγμένα σου , γιατί απλά δεν έχεις και δεν έχω . Είσαι απλά χαλκομανία !
Αγαπητός!
όχι... αγαπητή βρε...
πειραχτηράκι!
Είμαι απαισιόδοξη γιατί βλέπω το πόσο ψόφιοι είμαστε ! Δεν θέλω την ανοχή κάποιου θέλω τα δικαιώματά μου . Δεν ξέρω ποιός είστε και σε ποιά ενορία αναφέρεστε . Μήπως στον αγιο Νεκτάριο Ν. Ιωνίας ? Όχι πως έχει κάτι η ενορία , απλά δεν είναι η δική μου μέ ό, τι σημαίνει αυτό πρακτικά . Αυτό το φευγιό σημαίνει οτι κάποιος είναι κυνηγημένος. Δεν θέλω
να αναφερθώ στην περιπτωσιολογία μιάς κουραστικής περιπλάνησης , όταν μέ απομάκρυναν απο την ενορία μου τον αγιο Νικόλαο . Υπάρχουν
και λόγοι ψυχολογικοί . Αλλού δεν σου αρέσουν τα μούτρα του παπά , αλλού δεν σου αρέσει ο ψάλτης που γκαρίζει , αλλού δεν σου αρέσει ο νεωκόρος που κάνει τον ψάλτη κ.ο.κ. Μήν μου πείτε οτι σε κάποιον αρέσουν τα μούτρα του κοντού ! Φείδομαι του χώρου για νά επεξηγήσω . Ενώ ο Χαρίλαος Ε ! Νά τον χαίρεται η γυναικούλα του , που την σέβεσαι ως παπαδιά και της λές καλημέρα και σου κάνει Μμμμ! Τί Μμμμ.. παιδί μου ! Μουλάρα είσαι και κάνεις Μμμμ??? Επι τέλους δεν
έχουμε το δικαίωμα νά ακούσουμε τις ακολουθίες της εκκλησίας όπως πρέπει ? Για ποιόν έχουν κτισθεί οι ναοί , για ποιόν ψάλλουν οι επαίοντες ψαλτάδες ? Για ποιόν οι άγιοι συνέθεσαν ύμνους ? Για τις καρακάξες ? Σε λίγο θα κατοικήσουν στους ναούς οι καρακάξες . Ο καθείς ας διεκδικήσει τα δικαιώματά του στην ενορία του εκεί που αναπαύεται . Γιατί αυτό που περιγράφετε νά γίνεται σε ναούς περιφερειακούς , που δεν τους παίρνει μάτι και όχι σε ένα κεντρικό ναό ? Στον αγιο Κων /νο υπάρχουν 4-5 παπάδες και άριστος ψάλτης . Δεν μπορούν νά κάνουν όρθρο και Θεία Λειτουργία ? Μού είπαν οτι δεν κάνουν όρθρο γιατί δεν έχει πολύ κόσμο . Τον κάνουν στον εσπερινό ,καταλαβαίνεις ...μπούρ μπούρ ...Δηλαδή στον εσπερινό έχει κόσμο ? Δεν το καταλαβαίνουμε οτι οι νεωτεριστές θέλουν νά καταργήσουν τον όρθρο ? Οι τρείς απανωτές Θείες Λειτουργίες που ανακοίνωσαν θα έχουν όρθρο ? Το είπαν οτι θα είναι σύντομες για νά χωρέσουν πολύ κόσμο βλ. για νά βολευτεί χρονικά πολύς κόσμος . Τάχα μου , τάχα μου νά γίνουμε σαν τους παπικούς . Μήν ανησυχείτε όλα είναι πιλοτικές δοκιμές . Ουδέν μονιμότερον του προσωρινού . Ποιός ο λόγος νά τελειώνει στον αγιο Κων/νο η Θεία Λειτουργία στις 8.30 άντε στις 9.00 . Μετά τί λέει το πρόγραμμα ? Άν μή τι άλλο στον αγιο Κων/νο υπάρχει το επιχείρημα οτι 15 μέτρα πιό εκεί στα πεζούλια κάθονται κατα παρέες . Ας ξεμπροστιαστούν πού το πάνε ! Δεν μπορεί νά επιτρέπονται οι πολιτικές διαδηλώσεις και όχι οι λατρευτικές διαδηλώσεις !
Όλο αυτό το σκηνικό το θεωρώ μία κοροιδία . Θα είχα χίλιους και σοβαρούς λόγους νά απέχω απο την αίρεση και την κακοδοξία της μητροπόλεως Δημητριάδος . Κατα μία ελαστικότατη ανοχή δεν το έκανα . Καταλαβαίνω όμως οτι απλά τους ενοχλούμε . Είμαστε η μυίγα στην προβοσκίδα του χοντρόδερμου ελέφαντα . Δεν έχουν ποιμαντική συνείδηση . Η συνείδησή τους είναι χοντρή και δυσκίνητη σαν το τομάρι του ελέφαντα . Το μόνο που ξέρουν νά κάνουν είναι νά τρέχουν πίσω απο τον κ...καμμιάς ξεβράκωτης και ξώβυζης ! Χέ...η φοράδα στ' αλώνι για καμμιά θεούσα .
Δεν πειράζει ! Δεν είστε οι ποιμένες της μάνδρας και τα αφεντικά ! Είστε μισθωτοί τσομπαναρέοι . Άλλος είναι ο αρχιποίμην , για τον οποίο είμαστε πολύτιμοι ! Νά είστε σίγουροι γι αυτό ! Άλλωστε δεν βαρεθήκατε επι τόσα χρόνια νά κάνετε υβριδικό πόλεμο ? Είδατε νά χαμπαριάζουμε ? Είδατε νά σας παραδίνουμε την ψυχή μας ; Ξωφλήσατε και εσείς και οι ιδέες σας .
Ό, τι και νάσαι είναι καλό αυτό που είσαι ! Επομένως τί σημασία έχει ! Εκεί θα κολλήσουμε !
Αγαπητή Ελένη,το κακό στην πατρίδα σου ξεκίνησε το 1974...
Γνωρίζω επίσκοπο,που όχι γραπτά, έχει διαμηνυσει οι εκκλησίες όλες ανοιχτές και αν έλθει αστυνομία, να με καλέσετε... Ε σάς πληροφορώ η αστυνομία δεν έχει εμφανιστεί, δεν θέλουν να τον ανεβάσουν στην εκτίμηση τού λαού.... Το γνωρίζω προσωπικά, εκκλησιάζομαι κανονικά
Ας ξεκολλήσουμε λοιπόν
από υπονοούμενα
γιά πράγματα
-έτσι κι αλλιώς ανυπόστατα όσον με αφορά-
που μάθαμε πιά οι
δυστυχείς να τα περνάμε στο ντούκου...
...πράγματα πολύ βαρειά -και σιχαμερά- τόσο...
που για τη Γραφή
είναι ξεκάθαρα
α ι σ χ ρ ό ν
ε σ τ ί
κ α ί
λ έ γ ε ι ν...
Ήταν ένας μικρομέγαλος ο μακαριστός . Εμοιζε για μεγάλος , αλλά ήταν μικρός .
Το πιστεύω απόλυτα . Τί τον έκαναν τον Κυθήρων πέρυσι , τί θα τον κάνουν και φέτος ? Ντα ντά ! Νά δούμε άν στα Κύθηρα θα έχουν κάποια μαζική μόλυνση
"Κλεπται εισί και λησται"... Γι αυτο ρε παιδί μου, "τους θεοκαπήλους απέλασον!!!"αγ. Γρηγόριος ο Θεολόγος
Καλή ψυχουλα...
αλλά με όλα τα στραβά
της νεοελληνικής φαντασίωσης...
που αναπτύχθηκε
σιγά-σιγά...
γενιά με γενιά...
(τους πήρε κάπου δυόμισυ αιώνες)
και
που βλέπει για σπουδαία
τα γυαλισμενα μπακίρια,
αλλά, αγνοεί
αυτά που ο Μακρυγιάννης ονομάζει
τζιβαϊρικά πολυτίμητα...
Είχε και μιά ... κουρία ...
από το γνωστό...
υπεροργανωμένο φυτώριο...
...
τι να σου κάμει ο άνθρωπος...!
Το ότι υπάρχουν φανατικοί θιασώτες του πάντως...στά πλείστα... ...περιρρέοντα... 'βλόγια... λέει
πολλά και γιά τον λαό...
που καλείται σήμερα
τσακισμένος από τις απανωτές φάπες
να νιώσει... ποιός... υπήρξε...
τι ειδους πραμάτια είχεν καταντήσει για ν'αξίζει τέτοιους ταγούς...
βγαλμέους από τ η σ ά ρ κ α του
άλλωστε
και να ζητήσει
μ ε τ α ν ο η μ έ ν ο ς
το Θ ε ί ο
Έ λ ε ο ς ... !
Νάναι ευλογημένο !!! Απέλασον ! Και πίσω μή γυρνάς , γιατί θα μείνεις στήλη άλατος !
Δημοσίευση σχολίου