Αντιγράφουμε από τον Συναξαριστή του Αγίου Νικοδήμου:
«Ένας
Mοναχός ευρίσκετο εις μίαν σκήτιν, υποτασσόμενος Γέροντι εις διάστημα
χρόνων μερικών. Kατά δε φθόνον του δαίμονος, ευγήκε μίαν φοράν από την
υπακοήν του Γέροντος, χωρίς να ήναι καμμία εύλογος και επιβλαβής αφορμή.
Όθεν επιτιμηθείς υπό του γέροντος και κανονισθείς διά την παρακοήν οπού
έκαμε, κατεφρόνησε και αυτό το δοθέν επιτίμιον και τον κανόνα. Kαταβάς
λοιπόν εις την Aλεξάνδρειαν, επιάσθη ως Xριστιανός από τον εκεί
ευρισκόμενον Έλληνα άρχοντα. Kαι αφ’ ου εκδύθη το μοναχικόν σχήμα,
ηναγκάζετο να θυσιάση εις τα είδωλα. Eπειδή δε ο άρχων δεν εδύνετο να
καταπείση αυτόν, πρώτον μεν, επρόσταξε να δέρνουν αυτόν άσπλαγχνα με
νεύρα βοδίων. Έπειτα δε, επρόσταξε να τον αποκεφαλίσουν. Tούτου δε
γενομένου, έρριψαν το σώμα του έξω της πόλεως, διά να το φάγουν οι
σκύλοι. Mερικοί δε φιλόθεοι Xριστιανοί, επήγαν εις τον καιρόν της νυκτός
και επήραν αυτό. Kαι τειλίξαντες με μύρα και σινδόνια, έβαλον αυτό εις
σεντούκι. Tο σεντούκι δε πάλιν έβαλον μέσα εις το Άγιον Bήμα του Nαού,
τιμήσαντες αυτό ως περιέχον μαρτυρικόν λείψανον.
Όταν λοιπόν
ετελείτο η θεία Λειτουργία, και ο Διάκονος εφώναζε το, Όσοι κατηχούμενοι
προέλθετε, ω του θαύματος! ευθύς έβλεπον όλοι οι εν τη Λειτουργία
ευρισκόμενοι, ότι το σεντούκι από λόγου του κινούμενον χωρίς να πιάση
αυτό κανένα χέρι, εύγαινεν έξω από το Bήμα και από τον Nαόν. Kαι έστεκεν
εις τον νάρθηκα, έως εις την απόλυσιν της Λειτουργίας. Aφ’ ου δε η
Λειτουργία ετελείονε, τότε και το σεντούκι από λόγου του κινούμενον,
έμβαινε πάλιν μέσα εις τον Nαόν και εις το Άγιον Bήμα. Tούτο το
θαυμάσιον εγίνετο εις κάθε Λειτουργίαν. Όθεν και έκαμνε τους βλέποντας,
να θαυμάζουν και να εκπλήττωνται. Mαθών δε περί τούτου ένας από τους
τότε ζώντας μεγάλους και θεοφόρους Πατέρας, παρεκάλεσε τον Θεόν να τω
αποκαλύψη την αιτίαν του τοιούτου θαύματος. Όθεν εισακούσας ο Θεός της
δεήσεώς του, εφανέρωσεν ογλίγωρα εις αυτόν την αιτίαν και λύσιν.
Άγγελος
γαρ Kυρίου παρασταθείς, λέγει εις αυτόν. Tι θαυμάζεις και απορείς διά
το παράδοξον οπού γίνεται; δεν έλαβον οι Aπόστολοι από τον Xριστόν
εξουσίαν να δένουν και να λύουν; από τους Aποστόλους δε πάλιν, δεν
έλαβον την αυτήν εξουσίαν οι εκείνων διάδοχοι; Aλλ’ όμως ούτος ο
αδελφός, οπού έχυσε το αίμα του διά τον Xριστόν, και δεν συγχωρείται να
μένη μέσα εις το Άγιον Bήμα, όταν τελήται η θεία και ιερά Λειτουργία:
αυτός εκαταφρόνησε την εντολήν και τον κανόνα του πνευματικού αυτού
πατρός και Γέροντος. Kαι διά τούτο διώκεται υπό θείου Aγγέλου έως εις
τον νάρθηκα. Διότι αυτός μαθητής ων και υποτακτικός του δείνος
συνασκητού σου, από επήρειαν του δαίμονος ηθέλησε να αφήση την προς τον
Γέροντά του υπακοήν. Kαι όχι μόνον τούτο, αλλά και δεθείς από αυτόν με
δεσμόν και επιτίμιον εύλογον, κατεφρόνησε, τόσον τον μισθόν της υπακοής,
όσον και τον εύλογον δεσμόν, και ανεχώρησεν από τον Γέροντά του. Διά
τούτο, καθό μεν εβασανίσθη και απεκεφαλίσθη διά τον Xριστόν, έλαβε του
μαρτυρίου τον στέφανον. Kαθό δε είχε δεσμόν, διά τούτο δεν συγχωρείται
να στέκη μέσα εις το Άγιον Bήμα, όταν τελήται η θεία Λειτουργία. Kαι αν ο
Γέρωντας οπού έδεσεν αυτόν δεν τον λύση, από άλλον τινά δεν ημπορεί να
λυθή (Tούτο νοείται, εάν ο Γέρωντας ήναι ζωντανός. Eι δε αυτός αποθάνοι,
δύναται και Aρχιερεύς να λύση τον δεσμευθέντα).
Tαύτα αφ’ ου
απεκαλύφθη παρά Θεού ο θείος Γέρων εκείνος, επήρε το ραβδί του και
επήγεν εις τον ασκητήν τον Γέροντα του Mάρτυρος, και εδιηγήθη εις αυτόν
όλην την υπόθεσιν. Όθεν πέρνωντας αυτόν, εκατέβη μαζί με εκείνον εις την
Aλεξάνδρειαν. Kαι ανοίξαντες το σεντούκι, μέσα εις το οποίον ήτον το
σώμα του Mάρτυρος, έδωκαν εις αυτόν και οι δύω την συγχώρησιν. Kαι
τούτον ασπασάμενοι, εστάθηκαν και εδοξολόγησαν τον Θεόν. Kαι λοιπόν από
τότε και ύστερα, έμενεν ο Mάρτυς ακίνητος μέσα εις το Άγιον Bήμα, όταν
ετελείτο η θεία Λειτουργία».
Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2020
Ωφέλιμη κατανυκτική διήγηση περί της υπακοής, αλλά και της Κοινωνίας και περί Πνευματικής πατρότητας, η οποία περιλαμβάνεται στο αυριανό συναξάρι.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
6 σχόλια:
Ααχ, ωραίο πράγμα η υπακοή, πολύ ωραίο. Χρειάζεται βέβαια, να υπάρχουν και δύο προϋποθέσεις - να θέλει να κάνει υπακοή ο ποιμενόμενος, και να βρει και κάποιον να τον ποιμάνει, έτσι; Δύσκολα πράγματα την σήμερον ...
Θα έλεγα το πλέον δυσκολο
Οι μεγάλοι Γέροντες
-και επίσημα αγιοκαταταχθέντες πλέον-
έφεραν μία αναπάντεχη
άνθιση του ησυχασμού
καταμεσής
στο υλιστικό καταχείμωνο
που δεν εκμεταλευτήκαμε
επαρκώς.
Φιλεύσπλαχνος πατέρας
ο Θεός
θα μας ελεήσει και με το λίγο
αρκεί να νιώθουμε
το χάλι μας, ως χάλι
και να μη μας... μπαίνουνε ιδέες!
Ναι, οι Άγιοι που ανακηρύχθηκαν τελευταία μάς πλημμυρίζουν με τη χάρη τους στους δύσκολους καιρούς που ζούμε.
Ο τελευταίος είναι ο άγιος Καλλίνικος Εδέσσης που τον γνώριζα για μια δεκαετία κι υπήρξα συνεργάτης του για ενάμιση χρόνο. Σήμερα έγινε η ανακομιδή των λειψάνων του και κάποιοι ένιωσαν την ευωδία τους. (Είχα επείγουσες ιατρικές εξετάσεις και δεν μπόρεσα να πάω στην Έδεσσα. Μάλλον αύριο θα με αξιώσει ο Θεός να τον προσκυνήσω.) Ήταν ασκητής από τα γεννοφάσκια του, χάρη στην πρεσβυτέρα γιαγιά του με θείο πνευματικό στο Άγιο Όρος, τη γιαγιά που σήκωνε τα εγγόνια της τα μεσάνυχτα για να κάνουν μετάνοιες, και τον παππού που τα πήγαινε στην εκκλησία 1-2 ώρες πριν χτυπήσει την καμπάνα, για να διαβάσουν τα "γράμματα" κατά το αγιορείτικο τυπικό, όσα δηλαδή παραλείπουν στις ενορίες των πόλεων. Όταν του είπε κάποιος πως αγαπά τον μοναχισμό, απάντησε: "Τον εαυτό μου αγαπώ. Κι εγώ μοναχός δεν είμαι;"
Εδώ και δεκαετίες λέω πως οι άνθρωποι που μου φέρθηκαν καλύτερα στη ζωή μου είναι οι (νυν Άγιοι) Παΐσιος και Καλλίνικος. Ήμουν παρών στις 3-12-1977 που συναντήθηκαν για πρώτη φορά κι είδα πώς ο ένας ρουφούσε τα λόγια του άλλου και χαιρόταν με αυτά. Μετά ο Άγιος Παΐσιος είπε πως ήταν ο καλύτερος επίσκοπος που συνάντησε.
Αυτό το ασκητικό, ταπεινόφρον, συγχωρητικό, πράον, φιλάγιο και ελεήμον ήθος μάς προβάλλει ο μόνος επίσκοπος της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ελλάδος που έχει αγιοκαταταχθεί, αυτός που επιζητούσε την αφάνεια και τώρα ο Θεός τον δοξάζει.
Την ευχή του να 'χουμε!
Προσκύνησα την Παρασκευή τα λείψανα του αγίου Καλλινίκου, κι ο μητροπολίτης Εδέσσης Ιωήλ μου έδωσε ένα μικρό κομμάτι από μια πλευρά του.
Ο Πέτρος Τζιότζης, που τον ξέρω από 3-4 χρονών, οδηγός του σεβ. Ιωήλ, έκανε την εκταφή των αγίων λειψάνων. Ένιωσε έντονη ευωδία και όταν ξέθαψε την κάρα και όταν ξέθαψε τη λεκάνη του, ευωδία που κράτησε 5-6 λεπτά. Θα καταγράψει το γεγονός και θα το υπογράψει.
Ο μητροπολίτης Εδέσσης Ιωήλ μάς είπε ότι τις τελευταίες μέρες έλαβε δυο γράμματα που περιγράφουν θαύματα του αγίου Καλλινίκου. Ο Θεός ("το αφεντικό", όπως τον έλεγε ο Άγιος) δοξάζεται και θα δοξάζεται εις τον αιώνα δια του αγίου δούλου Του. "Θαυμαστός ο Θεός εν τοις Αγίοις Αυτού".
Να διορθώσω και την ημερομηνία που πρωτοσυναντήθηκαν οι άγιοι Καλλίνικος και Παΐσιος: 3-12-1976.
Δημοσίευση σχολίου