Τὸ ἐντυπωσιακὸ δεδομένο,
ὅσον ἀφορᾶ τὴ χρήση τῆς Ἁγίας Σοφίας
ὡς τεμένους,
εἶναι ὅτι πρόκειται γιὰ μιὰ ἀπόφαση
ἡ ὁποία δὲν λήφθηκε
ἀπὸ κάποια σεσημασμένη ὁμάδα ἐξτρεμιστῶν: Λήφθηκε ἀπὸ ἕνα ἐπίσημο κράτος.
Εἰσάγει μία θέσμιση ποὺ ἐπισημοποιεῖ, δηλαδή, τὸν ἐξτρεμισμὸ ὡς δομικὸ στοιχεῖο τῆς ἰσλαμικῆς θρησκευτικῆς συλλογικότητας. Θὰ μποροῦσε βέβαια νὰ ἀντιτείνει κάποιος, ὅτι δὲν χαρακτηρίζει σύσσωμο τὸ Ἰσλὰμ ἡ ἐπιθετικὴ αὐτὴ ταυτότητα: Ἀφορᾶ συγκεκριμένα τὴ σουνιτικὴ θρησκευτικὴ παράδοση καί, ἀκόμα εἰδικότερα, ἀφορᾶ ἴσως μόνο τὴν ἐθνικῶς τουρκικὴ ἐκδοχή της. (Ὡς πολεμικὴ ἔκφραση ἐναντίον τοῦ ἑλληνικοῦ ἔθνους, φαίνεται νά… συνείγηρε ἕναν εὐρύτερο ὄχλο, μέσα στὴ γείτονα χώρα, σὲ κατάσταση… ἐνθουσιασμοῦ, ἄλλωστε.)
Σὲ κάθε περίπτωση, πάντως, εἶναι μιὰ ἀπόφαση ἡ ὁποία – ἂν τὴν ἐπισκοπήσουμε στὸν διεθνῆ της ὁρίζοντα – χαρίζει στὴν ἑλληνικὴ πλευρὰ ἕνα πασιφανὲς «ἠθικὸ πλεονέκτημα», σὲ αὐτὸ ποὺ ὁ ἀδιάφορος εὐρωπαῖος π.χ. πολίτης ἀντιλαμβάνεται ὡς «ἑλληνοτουρικὴ ἔριδα». Ἐνῷ στὸν στενὰ ἐθνικό μας, τώρα, ὁρίζοντα πείθει ξανὰ πόσο ταυτισμένες – ἐξ ἀντικειμένου – προβαίνουν ἐδῶ οἱ μοῖρες πίστης καὶ ἔθνους.
Μιὰ θρησκεία καὶ ἡ μουσουλμανική· δηλαδὴ μιὰ ἀπόπειρα Νοηματοδότησης τῆς ζωῆς ὡς Κατάφασης. Μὲ τὸ νὰ μὴν ἔχει, ὡστόσο, ὡς ἱδρυτική της μέριμνα τὴν Ἀποτροπὴ τῆς Σταυρώσεως ἀνθρώπου ἀπὸ ἄνθρωπο, ἀφήνει ἀκόμα καὶ τοὺς ἐπιφανέστερους ἐκπροσώπους της ἐπιρρεπεῖς σὲ πάθη τόσο ἀνεξέλεγκτα, ὥστε φτάνουν (ἐκτὸς τοῦ νὰ χάνουν τὸν ἑαυτό τους) νὰ πολιτεύονται ἐπιδεικτικῶς ἐν τέλει αὐτοζημιούμενοι.
Εἰσάγει μία θέσμιση ποὺ ἐπισημοποιεῖ, δηλαδή, τὸν ἐξτρεμισμὸ ὡς δομικὸ στοιχεῖο τῆς ἰσλαμικῆς θρησκευτικῆς συλλογικότητας. Θὰ μποροῦσε βέβαια νὰ ἀντιτείνει κάποιος, ὅτι δὲν χαρακτηρίζει σύσσωμο τὸ Ἰσλὰμ ἡ ἐπιθετικὴ αὐτὴ ταυτότητα: Ἀφορᾶ συγκεκριμένα τὴ σουνιτικὴ θρησκευτικὴ παράδοση καί, ἀκόμα εἰδικότερα, ἀφορᾶ ἴσως μόνο τὴν ἐθνικῶς τουρκικὴ ἐκδοχή της. (Ὡς πολεμικὴ ἔκφραση ἐναντίον τοῦ ἑλληνικοῦ ἔθνους, φαίνεται νά… συνείγηρε ἕναν εὐρύτερο ὄχλο, μέσα στὴ γείτονα χώρα, σὲ κατάσταση… ἐνθουσιασμοῦ, ἄλλωστε.)
Σὲ κάθε περίπτωση, πάντως, εἶναι μιὰ ἀπόφαση ἡ ὁποία – ἂν τὴν ἐπισκοπήσουμε στὸν διεθνῆ της ὁρίζοντα – χαρίζει στὴν ἑλληνικὴ πλευρὰ ἕνα πασιφανὲς «ἠθικὸ πλεονέκτημα», σὲ αὐτὸ ποὺ ὁ ἀδιάφορος εὐρωπαῖος π.χ. πολίτης ἀντιλαμβάνεται ὡς «ἑλληνοτουρικὴ ἔριδα». Ἐνῷ στὸν στενὰ ἐθνικό μας, τώρα, ὁρίζοντα πείθει ξανὰ πόσο ταυτισμένες – ἐξ ἀντικειμένου – προβαίνουν ἐδῶ οἱ μοῖρες πίστης καὶ ἔθνους.
Μιὰ θρησκεία καὶ ἡ μουσουλμανική· δηλαδὴ μιὰ ἀπόπειρα Νοηματοδότησης τῆς ζωῆς ὡς Κατάφασης. Μὲ τὸ νὰ μὴν ἔχει, ὡστόσο, ὡς ἱδρυτική της μέριμνα τὴν Ἀποτροπὴ τῆς Σταυρώσεως ἀνθρώπου ἀπὸ ἄνθρωπο, ἀφήνει ἀκόμα καὶ τοὺς ἐπιφανέστερους ἐκπροσώπους της ἐπιρρεπεῖς σὲ πάθη τόσο ἀνεξέλεγκτα, ὥστε φτάνουν (ἐκτὸς τοῦ νὰ χάνουν τὸν ἑαυτό τους) νὰ πολιτεύονται ἐπιδεικτικῶς ἐν τέλει αὐτοζημιούμενοι.
Γιῶργος Καστρινάκης
1 σχόλιο:
Nα κοιτάξει η δική μας Εκκλησία να πάρει πίσω ως λειτουργικούς χώρους τη Μονή Καισαριανής, την Παρηγορητισσα της Άρτας και τη Μονή Δαφνίου, που ειδικά η τελευταία δεν λειτουργείται ποτέ, και ας αφήσουν οι δεσποταδες μας τις παχιές ανακοινώσεις και τα κουμπουρια από ντενεκε, που κάνουν τον Ερντογαν να πεθαίνει στα γέλια...
Μέχρι και ο Σύρου Δωροθεος (θου Κύριε...) , που καλοσωριζε τους ισλαμοειδεις ψευτοπροσφυγες το 2015 για να γλείψει τον Σύριζα, έσπευσε τώρα να πουλήσει φτηνό "πατριωτισμό", αγορασμένο στα Ματογιαννια της Μυκόνου με την οκα...
Cyclus
Δημοσίευση σχολίου