Πέμπτη 30 Απριλίου 2020

"Αἰτεῖτε καί δοθήσεται ὑμῖν", σεβασμιώτατε Μεσογαίας


Εὐάγγελος Στ. Πονηρός, Δρ Θ., Μ.Φ.
Συντονιστής Ἐκπαιδευτικοῦ Ἔργου Θεολόγων Ἀττικῆς

Παρακολουθήσαμε προσφάτως διαδικτυακή συνέντευξη τοῦ σεβασμιωτάτου μητροπολίτου Μεσογαίας καί Λαυρεωτικῆς κου Νικολάου[1]. Δέν εἴχαμε πληροφορηθεῖ σχετικῶς, ὥσπου μᾶς τήν ἔθεσε ὑπ΄ ὄψη μία συνάδελφος ἐκπαιδευτικός, μή θεολόγος, ἡ ὁποία εἶχε ἀντιρρήσεις ὡς πρός ὁρισμένα ἐξ ὅσων λέγονται στή συνέντευξη αὐτή καί ἀναζητοῦσε θεολογική θεμελίωση.
            Βεβαίως ὑπακοῦμε ἐπακριβῶς στό βιβλικό κέλευσμα "ἄρχοντα τοῦ λαοῦ σου οὐκ ἐρεῖς κακῶς[2]". Τό κέλευσμα ὅμως αὐτό ἀσφαλῶς δέν σημαίνει ὅτι ἔχουμε ὑποχρέωση καί νά συμφωνήσουμε μέ τόν ἄρχοντα τοῦ λαοῦ μας σέ ὅσα σημεῖα ὁ λόγος του στερεῖται βιβλικῆς καί πατερικῆς θεμελιώσεως καί γι΄ αὐτό χωλαίνει θεολογικῶς.
            Τό θέμα τῆς συνεντεύξεως ὁριζόταν ὡς ἑξῆς: ""Θανάτῳ θάνατον πατήσας", Ἀνάσταση ἐν μέσῳ πανδημίας". Τό θέμα, ὅπως καθίσταται ἀντιληπτό, ἀφοροῦσε τή χριστιανική λατρεία ἐν μέσῳ τῆς λεγόμενης "πανδημίας" τοῦ περιβόητου "κορονοϊοῦ".
            Τό ἄν πράγματι πρόκειται γιά πανδημία καί ἄν πράγματι εἶναι τόσο ἐπικίνδυνη καί ἄν ἐν τέλει δικαιολογεῖται ὁ παγκόσμιος πανικός, ἄς τό κρίνει κάποια στιγμή ἡ ἱστορία. Ἐμᾶς μᾶς ὠθεῖ σέ σκέψεις καί μόνο τό γεγονός ὅτι ἡ λεγόμενη πανδημία εἶχε μέχρι σήμερα, 29/4/2020, 224.562 νεκρούς παγκοσμίως καί ὅσοι συνῆλθαν εἶναι τετραπλάσιοι, ἐνῷ ἡ κοινή γρίπη ἔχει ἐτησίως 350.000 - 600.000 νεκρούς ἐτησίως, ὅπως μᾶς πληροφοροῦν οἱ εἰδικοί.
            Ἄς ἐπιστρέψουμε ὅμως στή συνέντευξη τοῦ σεβασμιωτάτου Μεσογαίας. Προφανῶς δέν διαφωνοῦμε πρός ὅλα ὅσα εἰπώθηκαν κατά τή διάρκειά της. Βεβαίως εἰπώθηκαν καί πολλά σωστά ἀπό τόν σεβασμιώτατο κο Νικόλαο. Ὅπως τό ὅτι ἔγινε "ἀστυνόμευση τῆς λατρείας, αὐτό δέν ἦταν καλό καί μποροῦσε νά ἀποφευχθεῖ"[3] Ὅπως ἐπίσης, ὅτι οἱ ἀντιδράσεις εἰς βάρος τῆς θείας κοινωνίας ἀποσκοποῦν σέ "ἀποδόμηση τῆς πίστεως" καί ὅτι "ἐξαγριώθηκαν αὐτοί πού δέν θέλουν τήν Ἐκκλησία στόν ὁρίζοντά τους, βγάζοντας πολύ ἔντονη προσβολή, θά τό ἔλεγα καί ὕβρη, σέ ὅ,τι ἱερότερο μπορεῖ νά ὑπάρχει καί στήν Ἐκκλησία καί στή ζωή ἑνός πιστοῦ καί στά βιώματα τοῦ πιστοῦ"[4]. Ὅπως καί τό ὅτι "πάντα θά ὑπάρχουν αὐτοί πού θά ἀποδομοῦν τήν πίστη ἤ θά τήν ἐξορθολογίζουν μέ λάθος τρόπο"[5]. Ὅπως ἐπίσης τό ὅτι, "ὅσοι πιστεύουμε στόν Χριστό ἀναστημένο, νά ζήσουμε τήν ἀνάσταση στίς καρδιές μας μεταμορφώνοντας τή ζωή μας"[6]
            Ὅμως θά διαφωνήσουμε σέ δύο σημεῖα. Τό πρῶτο ἀφορᾶ στό ὅτι ὁ σεβασμιώτατος ἀνέφερε τό "μή μοῦ ἅπτου", τό ὁποῖο πρόφερε ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός πρός Μαρία τήν Μαγδαληνή παραλληλίζοντάς το μέ τήν ἐφετινή κατάσταση. Δηλαδή μέ το γεγονός ὅτι ἡ πολιτική ἡγεσία ἀποφάσισε νά ἀπαγορεύσει τήν εἴσοδο τῶν πιστῶν στίς ἐκκλησίες καί ἡ ἐκκλησιαστική ἡγεσία ἁπλῶς δέχθηκε αὐτή τήν ἀπόφαση ἀδιαμαρτύρητα. Παραλληλίζοντας αὐτά τά δύο περιστατικά, τό βιβλικό καί τήν πολιτική ἀπαγορευτική ἀπόφαση εἶπε ὁ σεβασμιώτατος κος Νικόλαος: "εἶναι κι ἐμεῖς σάν κάτι τέτοιο νά θέλαμε, "κύριε νά σ΄ ἀγκαλιάσουμε", "ὤπ, μή μ΄ ἀκουμπάτε", αὐτό μᾶς εἶπε ἐφέτος."[7]
            Ὁ ὡς ἄνω παραλληλισμός δέν μᾶς βρίσκει σύμφωνους. Δέν εἶναι δυνατόν νά χρεώνουμε στόν Χριστό τόν ἴδιο ἀποφάσεις ἀνθρώπων, γιά τίς ὁποῖες θά ἀπολογηθοῦν "ἐπί τοῦ φοβεροῦ βήματός" Του καί ἐλπίζουμε κι εὐχόμεθα νά πείσουν γιά τίς καλές τους προθέσεις καί ἐν τέλει γιά τήν ἀθωότητά τους. Δέν θά κρίνουμε βεβαίως ἐμεῖς τούς πολιτικούς καί τούς ἐκκλησιαστικούς ἡγέτες, ἁπλῶς θά ἀναφέρουμε ὅτι ἐμφανίσθηκαν κληρικοί στά μέσα ἐνημερώσεως καί δήλωσαν ὅτι θά ἦταν δυνατή ἡ προσέλευση τῶν πιστῶν στούς ναούς μέ τήρηση ὁρισμένων κανόνων, οἱ ὁποῖοι θά ἀπέτρεπαν τή δημιουργία συνωστισμοῦ.
            Ἕνα ἀκόμη σημεῖο στό ὁποῖο δέν μποροῦμε παρά νά διαφωνήσουμε, εἶναι ἡ ἑξῆς δήλωση στήν ὁποία προέβη ὁ σεβασμιώτατος ἀναφερόμενος στή θεία κοινωνία: "Αὐτό δέν εἶναι δικαίωμα νά τό διεκδικήσουμε, γιατί εἴμαστε ἀνάξιοι. Ἀλλά τί εἶναι: εὐθύνη τῆς Ἐκκλησίας νά μᾶς τό χορηγήσει. Μόλις ἡ Ἐκκλησία βρεῖ τόν τρόπο νά μᾶς ἀνοίξει τίς πόρτες νά κοινωνήσουμε, θά πᾶμε νά κοινωνήσουμε."[8]
            Ἄς δοῦμε ὅμως τί λέγει ἡ ἐπί τοῦ ὄρους ὁμιλία τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ: "Αἰτεῖτε καί δοθήσεται ἡμῖν, ζητεῖτε καί εὑρήσετε, κρούετε, καί ἀνοιγήσεται ὑμῖν· πᾶς ὁ αἰτῶν λαμβάνει καί ὁ ζητῶν εὑρίσκει καί τῷ κρούοντι ἀνοιγήσεται. ἤ τίς ἐστιν ἐξ ὑμῶν ἄνθρωπος, ὅν ἐάν αἰτήσῃ ὁ υἱός αὐτοῦ  ἄρτον, μή λίθον ἐπιδώσει αὐτῷ; εἰ οὖν ὑμεῖς, πονηροί ὄντες, οἴδατε δόματα ἀγαθά διδόναι τοῖς τέκνοις ὑμῶν, πόσῳ μᾶλλον ὁ πατήρ ὑμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς δώσει ἀγαθά τοῖς αἰτοῦσιν αὐτόν;"[9]
            Ὁ ἄνθρωπος λοιπόν ἔχει κατά τόν κυριακό λόγο δικαίωμα νά αἰτεῖ. Καί σημειωτέον ὅτι ἡ ἀναξιότητα τοῦ ἀνθρώπου ἐπισημαίνεται στόν ὡς ἄνω κυριακό λόγο, ὅπου ὁ ἄνθρωπος χαρακτηρίζεται "πονηρός". Παρ΄ ὅλα αὐτά, μολονότι πονηρός ὁ ἄνθρωπος, ἔχει τό δικαίωμα νά ζητεῖ ἀπό τόν Θεό. Πιστεύουμε μάλιστα, ὅτι ἀκριβῶς ἐπειδή εἶναι πονηρός ἔχει δικαίωμα νά ζητεῖ. Διότι "οὐ χρείαν ἔχουσιν οἱ ἰσχύοντες ἰατροῦ, ἀλλ΄ οἱ κακῶς ἔχοντες"[10] Πῶς λοιπόν ὁ "κακῶς ἔχων" ἄνθρωπος δέν θά ζητεῖ τήν θεία εὐχαριστία, ἡ ὁποία κατά τούς πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας εἶναι "φάρμακον ἀθανασίας"; Ποιός ἀσθενής δέν ζητεῖ φάρμακο γιά νά θεραπευθεῖ;
            Ἡ δέ Ἐκκλησία δέν φέρει ἁπλῶς εὐθύνη νά μᾶς τήν χορηγεῖ, ἀλλά ἔχει ὑποχρέωση νά τό πράττει. Καί ἄν δέν ἀνταποκριθεῖ στήν ὑποχρέωσή της αὐτή, τότε θά εἶναι ὑπόλογη στόν ἴδιο τόν Κύριο ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστό.
πηγή



[1]              Ἡ συνέντευξη δημοσιεύθηκε στό www.youtube.com ὑπό τόν τίτλο "Συνέντευξη του Μητροπολίτου Μεσογαίας κ. Νικολάου στην κα Βίκυ Φλέσσα - Πάσχα 2020", ἀνήκει δέ στή διαδικτυακή πλατφόρμα τοῦ οἰκονομικοῦ φόρουμ τῶν Δελφῶν καί ἔχει τήν ἑξῆς διαδικτυακή ταυτότητα: https://www.youtube.com/watch?v=snMhL3m0d5g



[2]              Ἔξ. 22, 27, Πρ. 23, 5.
[3]                40' τῆς συνεντεύξεως.
[4]                45', 46'.
[5]                47'.
[6]                42'.
[7]                56'.
[8]                61'.
[9]                Μτ 7, 7-11.
[10]           Μτ 9,12.

8 σχόλια:

Ηλιάδης Σάββας είπε...

Μπορεί να μιλάει ώρες ολόκληρες και η καρδιά να μένει και να περιμένει... άδεια, πεινασμένη! Θεωρίες φοβερής γλωσσικής ακροβατικής σχοινοβασίας! Αλλά πάντα με αίσιο τέλος. Και ζήσαμε κι εμείς ... χειρότερα!

Ανώνυμος είπε...

Όταν παίρνω φόρα, φόρα, κατηφόρα, ο Θεός ο ίδιος δε με σταματά...εξαιρετικά αφιερωμένο στον Σεβασμιώτατο. Τελικά, θα ήταν καλή ιδέα να είχε μείνει στη NASA ή όπου αλλού διέπρεπε...

Λωρίτου Ελένη είπε...

Ο Χριστός παρέδωσε το Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας άπαξ στην εκκλησία ! Τούτο ποιείτε εις την εμήν ανάμνησιν ! Και ποιός είσαι εσύ άνθρωπε που το αναστέλλεις και το ανακόπτεις ; Ποιός σου έδωσε την εξουσία γι αυτό ; Ένας καλός θεολόγος παρακαλώ νά μας πεί πώς λέγεται αυτή η καραμπινάτη αίρεση . Εμένα μου θυμίζει τον Μέγα Ιεροεξεταστή . Μήπως ο Θεός σε όρισε επίτροπό του επι της γής και εκείνος αποχώρησε απο την εκκλησία , ώστε κατά το δοκούν νά τελείς και νά μεταδίδεις τά Μυστήρια στούς πιστούς ; Τα πρωτοπαλλήκαρα της Ιεράς Συνόδου οι σεβ.Ναυπάκτου και Μεσογαίας βγαίνουν νά δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα και μας λένε κοτσάνες , που άν τις καλοαναλύσεις παραπέμπουν σε αιρέσεις και κακαδοξίες . Ίσως μετά το Κολυμπάρι και την αναγνώριση του Ουκρανικού μορφώματος τους παρέδωσε ο Θεός σε αδόκιμο νού . Βρέ γιατί δεν σκέφτεστε το πολύ απλό ! Ποιός μπορεί νά καθήσει χειμώνα καιρό στο προαύλιο του ναού και νά ακούει την Θεία Λειτουργία απο μεγάφωνο ; Πόσοι απο
το εκκλησίασμα υπολογίζουν οτι μπορούν νά τό κάνουν ; Όποιοι μπορούν ας το κάνουν ! Όμως δεν θά υπάρχουν και τίποτα πλήθη που θα συνωστίζονται . Είχαν πεί οτι θα ανοίξουν τις εκκλησίες της Αποδόσεως . Τα μάτια μας δεκατέσσερα γιατί θα αρχίσουν πάλι απο το φθινόπωρο νά ισχύουν τα μέτρα . Έτσι και αλλιώς μας έδωσαν ένα δείγμα πόσο μπορούν νά διαχειριστούν τις προκλήσεις .

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

Τους έπιασαν στον ύπνο!

Δεν κάνουν όλοι
γιά επίσκοποι.

Σύμφωνα με τους
Ιερούς Κανόνες,
ο επίσκοπος
πρέπει να γνωρίζει
από στήθους

το Ψαλτήρι

και μην το δούμε
επιφανειακά...
αφού το Ψαλτήρι
σημαίνει
Μ ε τ ά ν ο ι α
και
Ά σ κ η σ η !

Ελένη είπε...

Σεβασμιώτατε....ένα μεγάλο Συγνώμη να μας λέγατε......και μεις πάλι θα σας εμπιστευόμαστα!!!Τώρα;;;;;

Ανώνυμος είπε...

Όσοι έχετε ακούσει δημοφιλείς συνεντεύξεις του θα πρέπει να έχετε παρατηρήσει το εξής:
αναλώνεται στην περιαυτολογία και αυτοπροβολή τουλάχιστον στο 1/3 της κάθε συνέντευξης.
Ο αυθεντικά πιστός εργάτης του Χριστού δεν προβάλλει ποτέ τον εαυτό του, δεν εξιστορεί τη ζωή του. Μόνο αυτομέμφεται.
Βλέπε για παράδειγμα ομιλίες του π. Σάββα Αγιορείτη.

Αρτζι είπε...

Ο ανθρωπος μαζι με τον ψαλτη του ειναι κραχτες της ισχυς και της δυναμεως της επιστημης εναντιον αυτης του Θεου που "υπηρετουν".
Να τι εικονιζουν αμφοτεροι:ειμαστε λειτουργοι της ανωτερης επιστημης και λειτουργοι του υψιστου,γνωριζουμε και τον Θεο και τον ιο και την επιστημη και λεμε:βαδιστε συμφωνα με την επιστημη και φοβηθειτε τον ιο εναντι του Θεου.

Ανώνυμος είπε...

Σταματήστε την σύγκριση 600 χιλιάδων παγκοσμίως νεκρών από την γρίπη εν συγκρίσει με τους 250 χιλιάδες από τον κορωνοϊό. Οι νεκροί της γρίπης είναι το άθροισμα των απωλειών καθόλη την περίοδο της γρίπης δηλ. από Οκτώβριο - Απρίλιο, 7 μήνες, οι νεκροί του κορωνοϊού σε Ευρώπη και Αμερική είναι μέσα σε 1,5-2 μήνες και μάλιστα συνθηκες καραντίνας. Αν θέλετε οι κοσμικοί να σας ακούσουν για τα υπόλοιπα θεολογικά θέματα τα οποία σωστά θίγετε, να έχετε διάκριση και να αφήσετε τις θεωρίες συνωμοσίας που διακινούνται είτε από ακραίους κύκλους της αμερικανικής δεξιάς είτε από προτεστάντες φονταμενταλιστές