Σχόλια του Μητροπολίτη Ναυπάκτου π.Ιεροθέου
στον ισχυρισμό του καθηγητή Δ.Κιτσίκη ότι ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς είχε
εντυπωσιασθεί από τον Αλεβισμό, «που τόσο κοντά ευρισκόταν στην Ορθοδοξία»,
ώστε ειλικρινά πίστεψε πως σύντομα οι Τούρκοι θα γίνονταν Χριστιανοί
Ορθόδοξοι...
Ο
Καθηγητής της Ιστορίας του Πανεπιστήμιου της Οττάβας Δημήτριος Κιτσίκης σε
άρθρο του στην «Παράδοση» αναφέρεται στο φαινόμενο του αλεβισμού, που
παρουσιάζεται έντονα στην Τουρκία και δημιουργεί σ’ αυτήν προβλήματα. Μεταξύ
των άλλων λέγεται ότι «ο όρος αλεβισμός» εμφανίστηκε στην Οθωμανική
Αυτοκρατορία μονάχα στον 19ο αιώνα, για να χαρακτηρισθούν οι ετερόδοξοι.
Συνεπώς πρωτύτερα σήμαινε απλώς, όπως και στο Ιράν, οπαδό του σιϊσμού. Πέρα από
την ύπαρξη των Αλεβίδων και του όρου αλεβισμού, ο Καθηγητής παρουσιάζει και
την φυσιογνωμία του αλεβισμού, γράφοντας: «Την ουσία όμως του Αλεβισμού, δηλαδή την σύνθεση σαμανισμού, σιϊσμού και
ελληνοορθοδοξίας τη συναντάμε ήδη στο γενάρχη Οσμάν, η οποία μέσω των σουφιστικών
ταγμάτων θα συνεχισθεί μέχρι τον 20ο αιώνα»1.
Από
τις παρατηρήσεις του Καθηγητού φαίνεται ότι οι Αλεβίδες είναι ένα κράμα
σαμανισμού, σιϊσμού και ελληνορθοδοξίας. Ιδίως αυτό το τελευταίο, αν πραγματικά
συμβαίνει, είναι πολύ ενδιαφέρον σημείο για μας τους Ορθοδόξους. Ο Καθηγητής
χρησιμοποιεί διάφορα παραδείγματα για να υποστηρίξη τις απόψεις του. Δεν έχω
πρόθεση να τα αμφισβητήσω, δεδομένου μάλιστα ότι δεν είμαι επιστήμων ιστορικός,
και φυσικά ούτε ποτέ ασχολήθηκα με το σοβαρό αυτό θέμα.
Οφείλω
όμως να παρατηρήσω ότι κλονίστηκα σημαντικά από την χρησιμοποίηση ενός
παραδείγματος από την ζωή του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, που συνέβη κατά τον
χρόνο της αιχμαλωσίας στους Τούρκους. Οι προσωπικές μου παρατηρήσεις από την
ανάγνωση των επιστολών του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά προς την Εκκλησία της
Θεσσαλονίκης, στις οποίες αναφέρονται οι θεολογικές συζητήσεις, που είχε ο
άγιος Γρηγόριος με τον εγγονό του Ορχάν, τους Χιόνες και άλλους Μωαμεθανούς,
καταλήγουν σε διαφορετικά συμπεράσματα από αυτά του Καθηγητού. Θα ήθελα να
παραθέσω τα όσα λέγονται από τον Κιτσίκη και στην συνέχεια να εκθέσω τα δικά
μου σχόλια και τις προσωπικές μου παρατηρήσεις.
Γράφει
ο Καθηγητής: «Χαρακτηριστικό
παράδειγμα είναι ο ελληνοτουρκικός διάλογος του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά το 1354
στην αυλή του Ορχάν με τον γιό του Οθωμανού ηγεμόνα Ισμαήλ και τους λεγομένους
Χίονες, παρουσία του Έλληνα γιατρού του Ορχάν, του Ταρωνίτη. Άσχετα από το ποια
ακριβώς δοξασία είχαν οι Χίονες, γεγονός είναι πως ο Ορχάν τους χρησιμοποιούσε
για θεολόγους του αντί για ουλεμάδες του σουνιτικού Ισλάμ και ότι αυτοί οι
Χίονες πρέσβευαν κάποια μορφή συγκρητισμού. Γεγονός επίσης είναι πως ο Παλαμάς
τόσο πολύ εντυπωσιάσθηκε από το κατ’ ουσίαν Αλεβισμό της ηγεμονίας του Ορχάν,
ώστε ευρισκόμενος στη Νίκαια και συζητώντας στον δρόμο θρησκευτικά θέματα με
τους περαστικούς έγραψε το περίφημο: «Εις δε τις εκείνων είπεν ως εσταί ποτε
ότε συμφωνήσομεν αλλήλοις· και εγώ συνεθέμην και επευξάμην τάχιον ήκειν τον
καιρόν εκείνον». Με άλλα λόγια ο Παλαμάς είχε σε τέτοιο σημείο
εντυπωσιασθεί από τον Αλεβισμό, που τόσο κοντά ευρισκόταν στην Ορθοδοξία, ώστε
ειλικρινά πίστεψε πως σύντομα οι Τούρκοι θα γίνονταν Χριστιανοί Ορθόδοξοι»2.
Στο
κείμενο αυτό έχουν εισχωρήσει πολλές παρερμηνείες, τις οποίες θα προσπαθήσω να
παρουσιάσω. Αυτό θα καταδείξη ότι στα ιστορικά θέματα χρειάζεται προσεκτική
μελέτη των πηγών και ποτέ δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε διάφορα ιστορικά
γεγονότα για να υποστηρίξουμε μια προσωπική μας άποψη, δηλαδή δεν πρέπει να
στοχαζόμαστε πάνω σε ιστορικά γεγονότα.
1. Πραγματικά ο άγιος Γρηγόριος ο
Παλαμάς είχε τρεις θεολογικές
συζητήσεις με τους Οθωμανούς κατά τον καιρό της αιχμαλωσίας του σ’ αυτούς. Οι
συζητήσεις αυτές, καθώς και όλες οι ταλαιπωρίες και κακουχίες που υπέστη
σκιαγραφούνται θαυμάσια σε δύο επιστολές που απέστειλε ο θείος Γρηγόριος προς
την Εκκλησία του, δηλαδή την Εκκλησία της Θεσσαλονίκης, εκ των οποίων η πρώτη
έχει τίτλο «επιστολή προς την εαυτού Εκκλησίαν», και η
δευτέρα «του
Θεσσαλονίκης ότε εάλω», καθώς επίσης και την διάλεξη του Αγίου
Γρηγορίου «προς
τους αθέους Χιόνας συγγραφείσα παρά Ιατρού του Ταρωνείτου, παρόντος και
αυτηκόου γεγονότος του Παλαμά μετά των Ισμαηλιτών».3. Επομένως
έχουμε την δυνατότητα να δούμε τα ίδια τα κείμενα και να αποκτήσουμε προσωπική
γνώμη. Σ’ αυτά, όπως θα αποδειχθή, νομίζω, δεν φαίνεται πουθενά ο ενθουσιασμός του Αγίου Γρηγορίου για τους
λεγομένους Αλεβίδες. Τα όσα έγιναν κατά τον καιρό της
αιχμαλωσίας του Αγίου Γρηγορίου έχουν κεντρική θέση στην υπόθεση του
αλεβισμού, γιατί όπως ομολογεί ο Καθηγητής Κιτσίκης «εάν δεν λάβουμε υπ' όψη
μας την αλεβίδικη προέλευση των Οσμανιδών πλήθος βασικών γεγονότων της
ελληνοτουρκικής ιστορίας καθίστανται ακατανόητα»4.
2. Ο πρώτος θεολογικός διάλογος διεξήχθη
μεταξύ του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά και του Ισμαήλ. Ο ίδιος ο άγιος Γρηγόριος γράφει: «Ο δε Ισμαήλ, ούτω γαρ ο
του μεγάλου αμηρά υϊδούς εκαλείτο»5. Ο Κιτσίκης λέγει ότι διεξήχθη
διάλογος του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά «με τον γιό του Οθωμανού ηγεμόνα
Ισμαήλ». Όμως ο υϊδούς δεν είναι ο γιος, αλλά ο εγγονός. Κατά τον Πλάτωνα και
άλλους έλληνας συγγραφείς ο υϊδούς είναι ο υιός του υιού, δηλαδή ο εγγονός6.
Επομένως ο Ισμαήλ ήταν υιός του Μουράτ, ο οποίος ήταν υιός του Ορχάν7. Είναι
πολύ χαρακτηριστικό ότι στον διάλογο αυτόν ο άγιος Γρηγόριος κάνει λόγο για Τούρκους και
όχι για Αλεβίδες: «Οι τούρκοι λόγον είναι του Θεού φασί τον Χριστόν...»8.
3. Ο δεύτερος διάλογος του
Αγίου Γρηγορίου διεξήχθη με τους Χιόνες. Πολλά έχουν υποστηριχθή για τους Χιόνες.
Εδώ μόνον πρέπει να παραθέσω την γνώμη του Αγίου Γρηγορίου, όπως φαίνεται στις
επιστολές του. Ο άγιος τους χαρακτηρίζει «ανθρώπους μηδέν άλλο μελετήσαντες και παρά του Σατανά διδαχθέντας
η βλασφημίαν και αναισχυντίαν εις τον Κύριον ημών Ιησούν Χριστόν, τον του Θεού
υιόν»9. Ο δε αμηράς τους χαρακτηρίζει «σοφούς και ελλογίμους»10. Είναι
πολύ χαρακτηριστικό ότι και ο άγιος Φιλόθεος Κόκκινος, σύγχρονος και βιογράφος
του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, τους ονομάζει «νέους παραβάτας και ασεβείς Χιόνας»11.
Δεν επιθυμώ να ενδιατρίψω
στην προέλευση του ονόματος τους, την φυσιογνωμία τους κ.λ.π., γιατί ο αναγνώστης
μπορεί να βρη εκτενή ανάλυση στην κατατοπιστική εισαγωγή του Παναγιώτου
Χρήστου12. Μόνον θα ήθελα να παραθέσω το συμπέρασμα του ανωτέρω Καθηγητού: «Οι Χιόναι είχον βασικώς
αποστή της χριστιανικής πίστεως, αλλ’ ήθελον να έχουν την συνείδησίν των ήσυχον
ότι διετήρουν μέρος αυτής κρυφίως ως κρυπτοχριστιανοί — και τούτο ήθελον να
αποκρύψουν από τον Ορχάν —, ενώ ηδύναντο να εμφανίζωνται και ως Τούρκοι και ως
Ιουδαίοι. Ήσαν μία συγκρητιστική ομάς, διαμορφωθείσα εκ των
στυγνών συνθηκών της τουρκικής εισβολής εις την Μικράν Ασίαν»13.
Είναι πιθανόν ο Ορχάν να χρησιμοποίησε «επίλεκτα μέλη της οικογενείας αυτής εις το υπανάπτυκτον
εκπαιδευτικόν σύστημά του»14.
Η
συζήτηση του Αγίου Γρηγορίου με τους Χιόνες δεν έγινε σε κλίμα ευχάριστο.
Πολλές φορές στον διασωθέντα διάλογο λέγεται ότι οι Τούρκοι και οι Χιόνες
διέκοπταν τον άγιο Γρηγόριο θορυβούντες15. Μάλιστα δε στο τέλος της διαλέξεως
ένας από τους Χιόνες στράφηκε εναντίον του Αγίου Γρηγορίου και τον εράπισε.
«Εις δε των
Χιόνων προσκαρτερήσας ύβρισε τον μέγαν του Θεού αρχιερέα αισχρώς και ορμήσας
επάνω αυτού έδωκεν αυτώ πληγάς κατά κόρρης»16. Βέβαια, οι άλλοι
παριστάμενοι Τούρκοι τον κατηγόρησαν και τον επετίμησαν, αλλά το γεγονός είναι
ότι η συζήτηση δεν έγινε σε ομαλές συνθήκες, όπως θα έπρεπε να γινόταν αν
υπήρχε ευνοϊκότητα σχέσεων μεταξύ των Τούρκων και του Αγίου Γρηγορίου του
Παλαμά.
Η
ίδια ατμόσφαιρα σχεδόν επικράτησε και στην τρίτη θεολογική συζήτηση που
είχε ο άγιος Γρηγόριος με τους Τούρκους κατά τον χρόνο της εξορίας του. Στο σημείο
αυτό θα δούμε την μεγαλύτερη απομάκρυνση του Κιτσίκη από το κείμενο του Αγίου.
Ο
Κιτσίκης λέγει ότι ο άγιος Γρηγόριος συζητούσε «στο δρόμο θρησκευτικά θέματα με
τους περαστικούς»17. Γεγονός πάντως είναι ότι η συζήτηση διεξήχθη μεταξύ του
Αγίου Γρηγορίου και του τασιμάνη, που ήταν υπεύθυνος για την λατρεία των
Τούρκων, ύστερα από την κηδεία ενός Μουσουλμάνου, παρουσία βεβαίως μερικών
Τούρκων και Χριστιανών. Και η συζήτηση περιστράφηκε στην διαφορά μεταξύ του
Μωάμεθ και του Χριστού, θέμα που ήταν το κεντρικό σημείο κατά την διάρκεια των
θεολογικών συζητήσεων.
Πράγματι,
κατά την διάρκεια της συζητήσεως αυτής ένας από τους παρισταμένους Τούρκους
είπε: «έσται ποτέ ότε συμφωνήσομεν», δηλαδή θα έλθη καιρός που θα συμφωνήσουμε
μεταξύ μας. Και τότε ο άγιος Γρηγόριος απήντησε: «Και εγώ συνεθέμην και επευξάμην τάχιον
ήκειν τον καιρόν εκείνον», δηλαδή συμφώνησε και ευχήθηκε να έλθη το
ταχύτερο ο καιρός εκείνος18. Το πρόβλημα όμως είναι ότι ο Κιτσίκης το
ερμηνεύει λανθασμένα και δίδει την εντύπωση ότι ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς εντυπωσιάσθηκε
από τον Αλεβισμό «που τόσο κοντά ευρισκόταν στην
Ορθοδοξία, ώστε ειλικρινά πίστεψε πως σύντομα οι Τούρκοι θα γίνονταν Χριστιανοί
Ορθόδοξοι». Από όσα όμως προηγήθηκαν της φράσεως αυτής και από την ερμηνεία
που έδωσε ο άγιος Γρηγόριος σ' αυτήν αποκλείεται να εντυπωσιάσθηκε και
να πίστευσε ε ι λ ι κ ρ ι ν ά ότι γρήγορα οι Τούρκοι θα γίνονταν Ορθόδοξοι
Χριστιανοί. Και εξηγούμαι περισσότερο.
Ο
άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς με τρόπο έξυπνο και ομολογιακό, κατά την διάρκεια της
συζητήσεως, έστρεψε πολύ γρήγορα τον λόγο στην διαφορά μεταξύ του Μωάμεθ και
του Χριστού και τόνισε την υπεροχή του Χριστού έναντι του Μωάμεθ. Αναφέρθηκε
στην διαγωγή του Μωάμεθ και των Μωαμεθανών, που κυρίευσαν τα μέρη εκείνα με
πόλεμο και μάχαιρα, με λεηλασίες, ανδραποδισμούς και φόνους, με ενέργειες,
δηλαδή, που δεν προέρχονταν από τον αγαθό Θεό, αλλά με θέλημα του
ανθρωποκτόνου διαβόλου, ενώ αντίθετα ο Χριστιανισμός απλώθηκε στον κόσμο με
την αγάπη και την εγκράτεια κ.λ.π.19. Στο σημείο αυτό φάνηκε η τεράστια διαφορά
μεταξύ των Χριστιανών και των Τούρκων.
Η
παρατήρηση αυτή του Αγίου Γρηγορίου εξηρέθισε τους παρισταμένους Τούρκους -
Μουσουλμάνους και κινήθηκαν «προς οργήν». Τότε ακριβώς οι παριστάμενοι
Χριστιανοί έκαναν νοήματα στον άγιο Γρηγόριο «παρείναι τον λόγον», δηλαδή να
περατώση τον λόγο. Τότε ο άγιος Γρηγόριος, κάνοντας ιλαρό τον λόγο του και υπομειδιάσας,
είπε: «Ει
γε κατά τους λόγους συνεφωνούμεν ενός αν ήμεν και δόγματος»,
δηλαδή αν συμφωνούσαμε στην διδασκαλία τότε θα ανήκαμε σε ένα δόγμα. Με τον
λόγο αυτόν ο άγιος Γρηγόριος ήθελε να κάνη τον λόγο του ιλαρότερο, να μη
φθάσουν στα άκρα, και φυσικά έδειχνε και την μεγάλη διαφορά που υπήρχε μεταξύ
τους.
Γι'
αυτό σημειώνει ο ίδιος: «Αλλ' ο νοών νοείτω των ειρημένων την δύναμιν»20.
Αφού
χαμήλωσαν οι τόνοι της συζητήσεως, κάποιος από τους παρισταμένους είπε ότι θα
έλθη καιρός που θα συμφωνήσουν. Τότε ακριβώς ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς λέγει
ότι συμφώνησε και ευχήθηκε να έλθη το ταχύτερο. Πρέπει να δούμε τον λόγο αυτόν
στην όλη ατμόσφαιρα που προηγήθηκε και όχι στον ενθουσιασμό του Αγίου
Γρηγορίου του Παλαμά για τον Αλεβισμό «που τόσο κοντά ευρισκόταν στην
Ορθοδοξία». Και φυσικά αυτό φαίνεται καθαρά και από την ερμηνεία που έδωσε ο
ίδιος ο άγιος Γρηγόριος της ιδικής του φράσεως.
Γράφει
ότι συμφώνησε σ’ αυτόν τον λόγο ενθυμηθείς τον λόγο του Αποστόλου Παύλου, «τω ονόματι Ιησού
Χριστού παν γόνυ κάμψει και πάσα γλώσσα εξομολογήσηται ότι Κύριος Ιησούς
Χριστός εις δόξαν Θεού πατρός». Και μάλιστα επεξηγεί στο ποίμνιό
του ότι αυτό θα γίνη κατά την Δευτέρα Παρουσία του Χριστού: «τούτο ο’ έσται πάντως
εν τη δευτέρα παρουσία του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού21».
Μελετώντας
το κείμενο αυτό του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά δεν μπόρεσα πουθενά να δω, όσο
καλή διάθεση και αν είχα, ότι ο άγιος εντυπωσιάσθηκε από τον Αλεβισμό, και ότι
«ειλικρινά
πίστεψε πως σύντομα οι Τούρκοι θα γίνονταν Χριστιανοί Ορθόδοξοι»,
όπως λέγει ο Κιτσίκης. Αντίθετα είδα την φράση του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά
ως μια διπλωματική ενέργεια για να τελειώση καλά η συζήτηση, κατά την οποία
μίλησε με παρρησία και θα έλεγα προκλητικά εναντίον του Μωάμεθ, προξενώντας
οργή στους παρισταμένους Τούρκους.
Από
τις τρεις αυτές θεολογικές συζητήσεις φαίνεται ότι το κεντρικό θέμα τους ήταν
η τεράστια διαφορά μεταξύ του Χριστού και του Μωάμεθ. Ο άγιος Γρηγόριος
πάντοτε επανέφερε την συζήτηση σ’ αυτό το σημείο. Ξεκινούσε από το ότι το
Κοράνιο πίστευε στον Χριστό ως λόγο του Θεού. Η αντίθεσή του ήταν ότι οι
Χριστιανοί δεν μπορούν να δεχθούν τον Μωάμεθ ως Προφήτη. Φυσικά και οι Τούρκοι
ζητούσαν από τους Χριστιανούς να δεχθούν τον Μωάμεθ ως Προφήτη, αφού και το Κοράνιό
τους δέχεται τον Χριστό. Συνεπώς, το ότι οι συζητούντες με τον άγιο Γρηγόριο
τον Παλαμά Τούρκοι φαίνονταν ότι αναγνώριζαν τον Χριστό ως λόγο του Θεού, αυτό
δεν το έκαναν γιατί ήταν φιλικά διακείμενοι προς τους Χριστιανούς, αλλά γιατί
το γράφει το Κοράνιο.
Βέβαια,
πρέπει να πούμε ότι την εποχή εκείνη οι Μουσουλμάνοι δέχονταν διάφορες
επιρροές τόσο από τον νεοπλατωνισμό όσο και από τον χριστιανικό ασκητισμό.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Τζαλαλουντίν Ρουμί22. Αυτός ο επηρεασμός και
συγκρητισμός, που είναι φαινόμενο που παρουσιάζεται σε κάθε εποχή και σε οπαδούς
διαφόρων ομολογιών και θρησκειών, είναι ένα καθολικό φαινόμενο. Φαίνεται όμως
από το περιστατικό του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά ότι δεν πρόκειται για κάποιο
πλησίασμα των Μουσουλμάνων προς τον Χριστιανισμό, αλλά μάλλον το αντίθετο,
δηλαδή φανερώνεται η επιθετική τους διάθεση. Και το ότι μερικοί εξαναγκάζονταν
να προσχωρήσουν στον Μουσουλμανισμό, όπως φαίνεται εν μέρει και στους Χιόνας,
δείχνει τις φονικές και εχθρικές
διαθέσεις των Τούρκων, και όχι τόσο την φιλία
τους.
Σε
πολλά σημεία των επιστολών που απέστειλε ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς προς το
ποίμνιο της Θεσσαλονίκης, συναντούμε πολύ βαρεία επίθετα για τους Τούρκους, οι οποίοι
υποτίθεται, κατά τον Κιτσίκη, είχαν ενθουσιάσει τον άγιο Γρηγόριο. Τους
Ονομάζει βαρβάρους,
και μάλιστα «τοις πάντων βαρβάρων βαρβαρωτάτοις»23. Οι
Τούρκοι αποτελούν «το δυσεβές και θεομισές και παμμίαρον τούτο γένος»,
που ο Θεός παρέδωσε σε αδόκιμο νου και πάθη ατιμίας, «ώστε βιούν αισχρώς και
απανθρώπως και θεομισώς»24. Αισθάνεται ο άγιος Γρηγόριος
ότι οδηγείται από χέρια άνομα: «...αρπαγέντες οίον χερσίν άνομων εκείθεν»25. Γράφει
ότι οι Τούρκοι χρησιμοποιούσαν τους Χριστιανούς πολύ σκληρά. Η φράση «άγοντας,
αγομένους όρων»26 δείχνει μια φρικτή πραγματικότητα. Όλα αυτά δεν θα τα έλεγε ο
άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς εάν «είχε εντυπωσιασθεί από τον Αλεβισμό, που τόσο κοντά ευρισκόταν
στην Ορθοδοξία», ούτε βέβαια ότι «ειλικρινά πίστεψε πως σύντομα οι Τούρκοι
θα γίνονταν Χριστιανοί Ορθόδοξοι». Άλλωστε, μπορούμε να υποθέσουμε
ότι διαψεύσθηκε τόσο γρήγορα ο μέγας αυτός Πατήρ της Εκκλησίας;
Βέβαια,
το θέμα του αλεβισμού στην σύγχρονη εποχή πρέπει να μελετηθή. Δεν μπορώ να
αμφισβητήσω τυχόν πραγματικά στοιχεία του Καθηγητή Κιτσίκη, ούτε να σταματήσω
την προσπάθεια να βρεθούν ειρηνικές λύσεις για την περιοχή μας. Αλλά αυτό
πρέπει να γίνεται με τις απαραίτητες προϋποθέσεις. Η μία, ότι δεν πρέπει να
αλλοιώνουμε τα ιστορικά γεγονότα και να παραποιούμε τα κείμενα των Αγίων
Πατέρων, για να γίνουν υποστηρίγματα των απόψεών μας. Η άλλη, ότι δεν πρέπει να
μειώνουμε ή να περιφρονούμε την ορθόδοξη διδασκαλία.
Πραγματικά,
δεν μπορεί ποτέ η Ορθόδοξη Εκκλησία να χρησιμοποιείται, και μάλιστα
παραποιημένα, σε πολιτικές σκοπιμότητες.
Κάθε
χώρα πρέπει να χρησιμοποιή τα κατάλληλα μέσα και τους καλύτερους τρόπους για
να εξασκή την εξωτερική της πολιτική. Και στην εποχή μας το φαινόμενο του
αλεβισμού πρέπει να προσεχθή και να ερευνηθή με προσοχή και σοβαρότητα. Δεν
θεωρώ όμως σωστό να εντάσσουμε την Ορθόδοξη Εκκλησία στην προσπάθεια αυτή.
Γιατί τότε, εκτός των άλλων, δεν μπορούμε να κάνουμε ούτε ρωμαίικη πολιτική,
ούτε φυσικά και επιστημονική έρευνα.
_____________________
1 Παράδοση Απρίλιος - Ιούνιος 1993. τεύχος 2. σελ. 142
1 Παράδοση Απρίλιος - Ιούνιος 1993. τεύχος 2. σελ. 142
2
Παράδοση, ένθ. ανωτ. σελ. 145
3
βλ. Γρηγορίου Παλαμά Συγγράμματα, τόμος Ο', επιμέλεια Παναγιώτου Χρήστου. σελ.
120-165
4
Παράδοση ένθ. ανωτ. σελ. 145
5
Γρηγορίου Παλαμά, Συγγράμματα, ένθ. ανωτ. σελ. 128
6
Liddel-Scott: Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσης, εκδ. Σιδέρης, Αθήνα, τόμ. ΕΝ,
σελ. 1416
7
Γρηγορίου Παλαμά Συγγράμματα, ένθ. ανωτ. σελ. 128, σημ. 1
8
ένθ. ανωτ. σελ. 128
9
ένθ. ανωτ. σελ. 130
10
ένθ. ανωτ. σελ. 130
11
Φιλοθέου Κοκκίνου, Βίος Γρηγορίου Παλαμά, ΕΠΕ σελ. 374
12
βλ. Γρηγορίου Παλαμά Συγγράμματα, ένθ. ανωτ. σελ. 68 και εξής.
13
ένθ. ανωτ. σελ. 62-63
14
ένθ. ανωτ. σελ. 63
15
ένθ. ανωτ. σελ. 158-159
16
ένθ. ανωτ. σελ. 165
17
Παράδοση ένθ. ανωτ. σελ. 145
18
Γρηνοοίου Παλαμα Συγγράματα. ένθ. ανωτ. σελ. 138
19
ένθ. ανωτ. σελ.σελ. 137
20
ένθ. ανωτ. σελ. 138
21
ένθ. ανωτ. σελ. 138
22
βλ. Αρχιμ. Ιεροθέου Βλάχου: Ρωμηοί σε Ανατολή και Δύση, έκδ. Ιεράς Μονής
Γενεθλίου της Θεοτόκου (Πελαγίας). σελ. 113 και εξής.
23
Γρηγορίου Παλαμά Συγγράμματα, ένθ. ανωτ. σελ. 121
24
ένθ. ανωτ. σελ. 124-126
25
ένθ. ανωτ. σελ. 126
26
ένθ. ανωτ. σελ. 121
Από το βιβλίο: «Παρεμβάσεις
στην σύγχρονη κοινωνία», Τόμος Α'- Ιερά Μονή Γενεθλίου της Θεοτόκου (Πελαγίας),
σελ. 201-211
πηγή
1 σχόλιο:
O καθηγητής Κιτσίκης θεωρεί τους Αλεβίδες εξισλαμισμένους Ρωμηούς και θεωρει οτι επαληθεύεται η προφητεία του Αγίου Κοσμά περί των τριων τρίτων του τουρκικού πληθυσμού Δέν διάβασα μέ πολύ προσοχή τί λέει ο σεβ. Ιερόθεος Εκείνο που παραξενεύει στον κ. Κιτσίκη ειναι η άποψη οτι η βασιλεία του Μωάμεθ θα έπρεπε να θεωρηθεί ως μία φάση της ίδιας της βυζαντινής αυτοκρατορίας μάλλον της Ανατολής εναντίον της Δύσεως Εν πάσει περιπτώσει είναι θετικό - έστω μέ μικρές αμφισβητήσεις - επιστήμονες να συνδέουν την επιστημονική έρευνα μέ την εκκλησιαστική παράδοση των αγίων
Δημοσίευση σχολίου