Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Σε
άρθρο του κ. Παναγιώτη Μπούμη, Ομότιμου Καθηγητή του Πανεπιστημίου
Αθηνών, που δημοσιεύτηκε στη romfea.gr και που τιτλοφορείται ‘’Θετικά αποτελέσματα – βήματα της Πανορθοδόξου Συνόδου’’, αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής, σχετικά με την αιρετική προσθήκη του filioque: «Η
ολοκλήρωση και η τελική συμφωνία επ’ αυτού, νομίζουμε, είναι ευχερής
και δυνατή εφ’ όσον ως επιστήμονες α) ακολουθήσομε τους κανόνες της
γραμματικής των δύο βασικών γλωσσών Ελληνικής και Λατινικής, και β)
διορθώσουμε τα μεταφραστικά λάθη στα σχετικά κείμενα της Αγίας Γραφής
και του λατινικού Συμβόλου της Πίστεως». Επ’ αυτού κάνει σχετικό σχολιασμό των ρημάτων ‘’εκπορεύεσθαι και procedere’’.
Δεν
μπορεί να παρουσιάζεται η αιρετική προσθήκη του Filioque, σαν
αποτέλεσμα μεταφραστικού λάθους ή σαν λεκτική παρεξήγηση, ούτε φυσικά
μπορεί κάποιος να παρουσιάσει την κακόδοξη προσθήκη σαν ‘’αδυναμία’’ της λατινικής γλώσσας να αποδώσει τον ρηματικό τύπο ‘’εκπορεύεται’’. Οι
θεολογικές τοποθετήσεις των παπικών στο θέμα τούτο της αιρετικής
προσθήκης του Filioque, καταδεικνύουν σαφώς ότι πρόκειται για θεολογική
κακοδοξία και όχι λεκτική παρερμηνεία ή γλωσσική ‘’αδυναμία’’. Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, ομιλώντας περί του Αγίου Νικηφόρου του Ομολογητού αναφέρει: «του εξ Ιταλών μεν έλκοντος το γένος, καταγνόντος δε της εκείνων κακοδοξίας και τη καθ’ ημάς Ορθοδόξω προσχωρήσαντος Εκκλησίας» (Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά – Υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων, Λόγος 2,2).
Αν προστρέξει κανείς στην «Κατήχηση της καθολικής εκκλησίας»
(Catechismo della Chiesa Cattolica) των Παπικών (Αρθρο 1, Εδάφια
245-248), θα διαπιστώσει την Παπική εμμονή στην αιρετική προσθήκη του
Filioque, με την ανυπόστατη αναφορά ότι ‘’το Σύμβολο της Πίστεως χωρίς την προσθήκη αυτή ανήκε στην Ανατολική όπως αναφέρει Παράδοση’’.
Αυτό
καταρρίπτεται και από την Εκκλησιαστική Ιστορία. Τόσους αιώνες δεν
είναι το Σύμβολο της Πίστεως που είχε θεσπίσει η Β΄ Οικουμενική Σύνοδος,
που απαγγελόταν σε Ανατολή και Δύση, χωρίς την αιρετική προσθήκη; Η
Εκκλησία είχε πάντοτε το Σύμβολο της Πίστεως που απαγγέλλομε εμείς οι
Ορθόδοξοι. Αν ήταν γλωσσική παρερμηνεία και όχι θεολογική δογματική
θέση, το πρόβλημα θα ελύετο για τους Έλληνες Παπικούς, των οποίων η
μητρική γλώσσα είναι η ελληνική, και δεν θα απάγγελλαν το Σύμβολο της
Πίστεως με την αιρετική προσθήκη του Filioque.
Θα
πρέπει να ληφθεί υπόψη και το γεγονός της ύπαρξης Παπών ελληνικής
καταγωγής, όπως του Πάπα Κλείτου (76-88), του Πάπα Ευάρεστου (97-105),
του Πάπα Υγίνου (136-141), του Πάπα Ελευθέριου ή Ελεύθερου (175-189),
του Πάπα Σίξτου (257-258), του Πάπα Ζώσιμου (417-418), του Πάπα Θεόδωρου
Α΄ (γεννηθέντος στα Ιεροσόλυμα από Έλληνες γονείς) (642-649), του Πάπα
Ιωάννη Στ΄ (687-705), αλλά και Παπών Ελλήνων της Κάτω Ιταλίας και
Σικελίας. Το γεγονός αυτό δεν αφήνει περιθώρια γλωσσικών παρερμηνειών.
Η
κύρια αιτία που έχουν αποκοπεί οι Παπικοί από την Εκκλησία ήταν η
αιρετική προσθήκη του Filioque. Αυτό έγινε αιτία να θέσουν εαυτούς
εκτός Εκκλησίας. Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς αναφέρει το εξής: «το των Λατίνων φρόνημα, δι’ ο των της καθ’ ημάς Εκκλησίας απελήλανται περιβόλων» (Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά – Υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων, Λόγος 3,1).
Ο
λίβελλος τον οποίο κατέθεσε στην Αγία Τράπεζα της Αγίας Σοφίας στην
Κωνσταντινούπολη ο Καρδινάλιος Ουμβέρτος στις 15 Ιουλίου 1054, ως
απεσταλμένος του Πάπα, το δογματικό αυτό θέμα του Filioque ανέφερε ως
αιτία. Στον λίβελλο των Παπικών κατηγορούντο οι Ορθόδοξοι ως
Πνευματομάχοι και Θεομάχοι, καθότι απόκοψαν από το σύμβολο της Πίστεως
την αιρετική προσθήκη «και εκ του Υιού», που είχε θεσπίσει τάχα η Β΄ Οικουμενική Σύνοδος.
«Η αίρεσις του Filioque», σημειώνει ο Αρχιμανδρίτης Γεώργιος Καψάνης «έχει τας συνεπείας της εις την εκκλησιαστικήν και την προσωπικήν ζωήν, αι οποίαι γίνονται επίσης ανθρωποκεντρικαί», και ότι «οι
παρεκκλίσεις από την πίστιν δεν αλλοιώνουν την Θεολογίαν μόνο της
Εκκλησίας, αλλά και διαστρέφουν και αυτήν την πνευματικήν κι
εκκλησιαστικήν ζωήν» (’Ορθοδοξία και Παπισμός). Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν και την προέκταση της αιρετικής αυτής προσθήκης.
Η αναφορά επίσης σε ‘’λατινικό Σύμβολο της Πίστεως’’,
δημιουργεί σε αρκετούς την εντύπωση της διαχρονικότητας. Η Εκκλησία
είχε πάντοτε το Σύμβολο της Πίστεως που απαγγέλλομε εμείς οι Ορθόδοξοι. Ο
Πάπας Σέργιος Δ΄ (1009-1012 μ.Χ.) έβαλε την αυθαίρετη προσθήκη του
filioque, ενώ προηγουμένως ο Πάπας Λέων Γ΄ (796-816 μ.Χ.) Ορθοδόξως την
πολέμησε. «Ο μεν γαρ Πατήρ αναίτιος και αγέννητος· ου γαρ εκ τινος,
εξ εαυτού γαρ το είναι έχει. Ο δε Υιός εκ του Πατρός γεννητώς. Το δε
Πνεύμα το Άγιον και αυτό μεν εκ του Πατρός, αλλ’ ου γεννητώς, αλλ’
εκπορευτώς», αναφέρει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός.
«Η
και ‘’εκ του Υιού’’ εκπόρευσις του Αγίου Πνεύματος εισάγει την διαρχίαν
ή τον ημισαβελλιανισμόν εις την Αγίαν Τριάδα, υποτιμά το Άγιον Πνεύμα
και παραποιεί όλην την Τριαδολογίαν» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Αρχιμανδρίτης Γεώργιος Καψάνης (’Ορθοδοξία και Παπισμός). Αλλού σημειώνει στο ίδιο σύγγραμμα: «Δια
του Filioque η Δύσις προσεπάθησε να κατανοήσει ‘’λογικώς’’ το μυστήριον
της Αγίας Τριάδος καταργούσα την αντινομίαν του Τριαδικού μυστηρίου και
δεικνύουσα τον ανθρωποκεντρικόν χαρακτήρα της θεολογίας της». Η αιρετική προσθήκη του filioque αποτελεί μεγάλη κακοδοξία.
3 σχόλια:
"Ο αγών των αγίων Πατέρων της Εκκλησίας μας ήταν να διατηρήσουν ακαινοτόμητο την παραδοθείσα πίστι, γιατί εγνώριζαν ότι έστω και μικρά παραχάραξις της πίστεως οδηγεί σε μεγαλύτερες παραχαράξεις και ότι το λανθασμένο δόγμα οδηγεί σε λανθασμένη ζωή και ποιμαντική, και διακυβεύει την σωτηρία του ανθρώπου.
Σἠμερα υπό την επίδρασι της εκκοσμικεύσεως, παραθεωρείται το δόγμα και η παραδοθείσα ορθόδοξος Εκκλησιολογία και επιδιώκεται η ένωσις των "Εκκλησιών"επί πρακτικού και πραγματιστικού επιπέδου, χωρίς να θεωρείται αναγκαία η ενότης της πίστεως.
Απλά και σοφά είπε ένας Αγιορείτης Γέροντας:"τα δεν μπαίνουν στην Κοινή Αγορά (ΕΟΚ). Άλλος Αγιορείτης είπε:"πώς είναι δυνατόν να δεχθούμε τους Λατίνους, χωρίς να αλλάξουν σε τίποτε και συγχρόνως να ανάβουμε κάθε μέρα το καντήλι εμπρός στο Πρωτάτο, στον τόπο που εθανατήθησαν οι ελέγξαντες τους Λατινόφρονας μάρτυρες μοναχοί και λαϊκοί, που τιμάμε ως αγίους;" Λέγουν επίσης συχνά οι Αγιορείτες Γέροντες: "Αν σιωπήσουμε για την πίστι που κινδυνεύει, τότε γιατί καθόμαστε τόσα χρόνια στα βράχια αυτά;"
ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΣ & ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ (σελ.43-44)
ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΚΑΘΗΓΟΥΜΕΝΟΥ Ι.ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ 1998
Ας πρεσβεύει αδιαλείπτως για τα χάλια μας, από κει που είναι!
"Τα δόγματα δεν μπαίνουν στην Κοινή Αγορά", συγγνώμη έφαγα τα "δόγματα"
ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΚΕΙΜΕΝΟ.
Δημοσίευση σχολίου