Είτε στον καμβά είτε σε τρούλους, ο πατήρ Σταμάτης, που δηλώνει επηρεασμένος από τον Ματίς και τον Βαν Γκογκ, κάνει πραγματικότητα το πάθος του για τη ζωγραφική
Οταν δεν ασκεί τα ιερατικά του καθήκοντα στην Αγία
Σκέπη του Παπάγου, πιάνει τα πινέλα του και δημιουργεί. Πότε σε καμβάδες
γυρίζοντας τον κόσμο, πότε σε τρούλους εκκλησιών.
Η έμπνευσή του αστείρευτη, αφού δεν χάνει ευκαιρία να ταξιδέψει, είτε στα εθνικά πάρκα της Αμερικής όπως το Γκραν Κάνιον, είτε στο Μαυροβούνιο, την Ιορδανία και οπουδήποτε αλλού νιώθει ότι η «τέχνη» τον καλεί.
Ο πατήρ Σταμάτης Σκλήρης, ιερέας τα τελευταία 36 χρόνια, συνδυάζει με απίστευτη αρμονία αρκετές ιδιότητες.
Σπούδασε γιατρός, στη συνέχεια θεολόγος, παρακολούθησε μαθήματα σχεδίου και ελαιογραφίας σε σχολή καλών τεχνών στο Παρίσι.
Είναι μελετητής του Ελ Γκρέκο και δηλώνει φανατικός ερμηνευτής των έργων του Τσαρούχη.
Ζωγραφικές επιρροές του, ο Ανρί Ματίς και ο Βαν Γκογκ. Ενας κοσμοπολίτης ορθόδοξος ιερέας, που έχει καταφέρει να υπηρετεί τη θρησκεία χωρίς συντηρητισμό, αλλά με την ανοιχτή ματιά του ανθρώπου που έχει γυρίσει όλο τον κόσμο.
Είναι φίλος με τον ζωγράφο Αλέκο Φασιανό, από την εποχή που σπούδαζε στο Παρίσι, αλλά και με τον σκηνοθέτη Εμίρ Κουστουρίτσα.
Στην ουσία μπορεί να τον κέρδισε η Εκκλησία, την οποία και υπηρετεί, όμως ταυτόχρονα δεν εγκαταλείπει τη μεγάλη του αγάπη: τη ζωγραφική.
Ανοίγει την ψυχή
Από νεαρή ηλικία έμαθε ότι η θρησκεία δεν είναι στατική, αντιθέτως ανοίγει ψυχή και μυαλό. Αναζητά τρόπους, συνδυάζοντας την κοσμική με τη θρησκευτική ζωγραφική.
Σήμερα στα 70 του χρόνια συνεχίζει ακούραστος να ανεβαίνει σε σκαλωσιές, ζωγραφίζοντας ακόμα και για δέκα ώρες, τρούλους εκκλησιών.
Αυτή την εποχή ολοκληρώνει την αγιογράφηση του Αγίου Νεκταρίου Βούλας, μια τεράστια σύνθεση που απεικονίζει τη σταύρωση του Χριστού.
«Υπάρχει διπολικό στοιχείο στη ζωγραφική μου. Τα έργα είναι βυζαντινών επιδράσεων αλλά με μια ματιά της σύγχρονης αντιλήψεως για τη ζωγραφική», αναφέρει ο πατήρ Σταμάτης.
Πώς το καταφέρνει αυτό; Καταρχήν, όπως ο ίδιος λέει, αντιμετωπίζει τις εκκλησίες, ως γκαλερί. Οσο για το πώς συνδυάζει την εκκλησία με την τέχνη, παραπέμπει σε δήλωση του σκηνοθέτη Βολανάκη.
«Οταν αναζητούσαν οι μαθητές του τρόπους να μπούνε στο κλίμα του αρχαίου δράματος, αυτός τους καλούσε να πάνε στην εκκλησία. Γιατί η λειτουργία είναι συνέχεια του αρχαίου δράματος. Διαβάζουμε κείμενα από τη γλώσσα του Ομήρου και έχουμε τους ιερείς ως συνέχεια του χορού».
Για το έργο του πατέρα Σταμάτη Σκλήρη έχουν γυριστεί δύο ντοκιμαντέρ,
ενώ πρόσφατα συμμετείχε σε συνέδριο στη Ερζεγοβίνη, με θέμα τις σχέσεις
της ορθόδοξης πίστης με την κουλτούρα, το οποίο διηύθυνε ο φίλος του
Εμίρ Κουστουρίτσα.
Ο πατήρ Σταμάτης έκανε περιγραφή των έργων του Ελ Γκρέκο, ο οποίος είχε βρει τον τρόπο να απαλλάξει την ύλη από τη βαρύτητα. Μια γέφυρα που ενώνει την εκκλησιαστική ζωγραφική με την κοσμική.
Παράλληλα στη Σερβία έχει γυριστεί για τον πατέρα Σταμάτη ντοκιμαντέρ βασιζόμενο σε κείμενο που είχε γράψει ο ίδιος με τίτλο «περί ευαισθησίας».
Το ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε στη Σερβία, στον Πειραιά και στο Αγιον Ορος, πήρε το βραβείο ταινίας μικρού μήκους στο φεστιβάλ Χέρτσεγκ Νόβι της Σερβίας.
previous
Ντοκιμαντέρ
Επίσης και στην Ελλάδα γυρίστηκε ένα ακόμα ντοκιμαντέρ για τον ιερέα Σταμάτη Σκλήρη, από τη σκηνοθέτιδα Στέλλα Αρκέντη, το οποίο είναι ως μάθημα αγιογραφίας καθώς τον δείχνει να ζωγραφίζει ανάποδα σε σκαλωσία τον τρούλο της Ευαγγελίστριας στο Χαλάνδρι.
Εργα του έχουν
εκτεθεί σε αρκετές αίθουσες τέχνης της Αθήνας και του εξωτερικού, ενώ
την περίοδο αυτή ετοιμάζει μία ακόμα έκθεση στο τέλος του χρόνου στην
πρωτεύουσα.
Αφροδίτη Καρίμαλη
Η έμπνευσή του αστείρευτη, αφού δεν χάνει ευκαιρία να ταξιδέψει, είτε στα εθνικά πάρκα της Αμερικής όπως το Γκραν Κάνιον, είτε στο Μαυροβούνιο, την Ιορδανία και οπουδήποτε αλλού νιώθει ότι η «τέχνη» τον καλεί.
Ο πατήρ Σταμάτης Σκλήρης, ιερέας τα τελευταία 36 χρόνια, συνδυάζει με απίστευτη αρμονία αρκετές ιδιότητες.
Σπούδασε γιατρός, στη συνέχεια θεολόγος, παρακολούθησε μαθήματα σχεδίου και ελαιογραφίας σε σχολή καλών τεχνών στο Παρίσι.
Είναι μελετητής του Ελ Γκρέκο και δηλώνει φανατικός ερμηνευτής των έργων του Τσαρούχη.
Ζωγραφικές επιρροές του, ο Ανρί Ματίς και ο Βαν Γκογκ. Ενας κοσμοπολίτης ορθόδοξος ιερέας, που έχει καταφέρει να υπηρετεί τη θρησκεία χωρίς συντηρητισμό, αλλά με την ανοιχτή ματιά του ανθρώπου που έχει γυρίσει όλο τον κόσμο.
Είναι φίλος με τον ζωγράφο Αλέκο Φασιανό, από την εποχή που σπούδαζε στο Παρίσι, αλλά και με τον σκηνοθέτη Εμίρ Κουστουρίτσα.
Στην ουσία μπορεί να τον κέρδισε η Εκκλησία, την οποία και υπηρετεί, όμως ταυτόχρονα δεν εγκαταλείπει τη μεγάλη του αγάπη: τη ζωγραφική.
Από νεαρή ηλικία έμαθε ότι η θρησκεία δεν είναι στατική, αντιθέτως ανοίγει ψυχή και μυαλό. Αναζητά τρόπους, συνδυάζοντας την κοσμική με τη θρησκευτική ζωγραφική.
Σήμερα στα 70 του χρόνια συνεχίζει ακούραστος να ανεβαίνει σε σκαλωσιές, ζωγραφίζοντας ακόμα και για δέκα ώρες, τρούλους εκκλησιών.
Αυτή την εποχή ολοκληρώνει την αγιογράφηση του Αγίου Νεκταρίου Βούλας, μια τεράστια σύνθεση που απεικονίζει τη σταύρωση του Χριστού.
«Υπάρχει διπολικό στοιχείο στη ζωγραφική μου. Τα έργα είναι βυζαντινών επιδράσεων αλλά με μια ματιά της σύγχρονης αντιλήψεως για τη ζωγραφική», αναφέρει ο πατήρ Σταμάτης.
Πώς το καταφέρνει αυτό; Καταρχήν, όπως ο ίδιος λέει, αντιμετωπίζει τις εκκλησίες, ως γκαλερί. Οσο για το πώς συνδυάζει την εκκλησία με την τέχνη, παραπέμπει σε δήλωση του σκηνοθέτη Βολανάκη.
«Οταν αναζητούσαν οι μαθητές του τρόπους να μπούνε στο κλίμα του αρχαίου δράματος, αυτός τους καλούσε να πάνε στην εκκλησία. Γιατί η λειτουργία είναι συνέχεια του αρχαίου δράματος. Διαβάζουμε κείμενα από τη γλώσσα του Ομήρου και έχουμε τους ιερείς ως συνέχεια του χορού».
Ο πατήρ Σταμάτης έκανε περιγραφή των έργων του Ελ Γκρέκο, ο οποίος είχε βρει τον τρόπο να απαλλάξει την ύλη από τη βαρύτητα. Μια γέφυρα που ενώνει την εκκλησιαστική ζωγραφική με την κοσμική.
Παράλληλα στη Σερβία έχει γυριστεί για τον πατέρα Σταμάτη ντοκιμαντέρ βασιζόμενο σε κείμενο που είχε γράψει ο ίδιος με τίτλο «περί ευαισθησίας».
Το ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε στη Σερβία, στον Πειραιά και στο Αγιον Ορος, πήρε το βραβείο ταινίας μικρού μήκους στο φεστιβάλ Χέρτσεγκ Νόβι της Σερβίας.
previous
Επίσης και στην Ελλάδα γυρίστηκε ένα ακόμα ντοκιμαντέρ για τον ιερέα Σταμάτη Σκλήρη, από τη σκηνοθέτιδα Στέλλα Αρκέντη, το οποίο είναι ως μάθημα αγιογραφίας καθώς τον δείχνει να ζωγραφίζει ανάποδα σε σκαλωσία τον τρούλο της Ευαγγελίστριας στο Χαλάνδρι.
Αφροδίτη Καρίμαλη
6 σχόλια:
Στην τρίτη από πάνω προς τα κάτω εικόνα, δείχνει τον Χριστό σε στάση γιόγκα; για προσέξτε λίγο τα δάχτυλά του; ιδέα μου είναι;
Ιδέα σου..
οκ
Δεν είναι ο Χριστός, ο Αδάμ είναι, και τα δάκτυλα σε θέση ευλογίας.
Άν καί δέν έχω δεί κάποιο ναό εικονογραφημένο από τον π. Σκλήρη ή κάποια έκθεση ,έχω την ιδέα οτι χρησιμοποιεί την πλέον ακραία ισορροπία χρωμάτων που έχει άλλωστε υιοθετήσει ο ιμπρεσσιονισμός Αυτά όμως ως προς την κοσμική τέχνη για νά έχωμε μέσα στά σπίτια μας έργα που νά μας δημιουργούν χαρά , ουδεμία αντίρρηση Δέν ξέρω όμως πώς θα μοιάζει ένας ναός εικονογραφημένος όλος μέ χρώματα που φωνάζουν τόσο πολύ καί τόσο έξαλλα Φυσικά δέν είμαστε υπέρ της στατικότητος ,αλλά ίσως η βυζαντινή τεχνοτροπία και αντίληψη όπως άλλωστε καί η κλασσική γλυπτική συνάντησαν την τελειότητα κατά έναν αξεπέραστο τρόπο ,δυστυχώς γιατί δέν άφησαν περιθώρια νά συμπληρώσουν κάτι οι επόμενοι Τά χρώματα του θεοφάνους του Κρητός εκφράζουν την σεμνότητα ,την μυστικότητα ,τό απόκοσμο Αυτό βέβαια δέν σημαίνει οτι οι αγιογράφοι θά πρέπει νά περιορίζονται σέ μία μίμηση καί σέ ένα ξεπατίκωμα που τελικά κάνει τά εργα νά μοιάζουν πεθαμένα
Δεν μου αρέσουν οι έντονες χρωματικές αντιθέσεις.
Δημοσίευση σχολίου