Τετάρτη 27 Μαΐου 2015

Ποιός είσαι εσύ δάσκαλε, που χαλάς, την πιάτσα;

Ντροπή σου δάσκαλε! Ακούς εκεί! 
Διευθυντής δημοτικού και να έχει στο σχολείο του τέτοιες συνήθειες!

 Νικόλας Σιούτας το όνομά του. Είναι το τελευταίο που ενδιαφέρει. 

Το πρώτο είναι οι συνήθειές του που έχει το “θράσος” να τις επιβάλλει σε μια ολόκληρη γειτονιά. 


Τι κάνει αυτός; 


Μαζί με τους δασκάλους και τους μαθητές του σχολείου, κάπου στη Ν. Σμύρνη, έχουν φτιάξει ένα σχολείο όπου, άκουσον άκουσον, λειτουργούν τα εξής: ταρατσόκηπος με βιολογικούς λαχανόκηπους μαθητών, μετεωρολογικός σταθμός ενταγμένος στο Εθνικό Αστεροσκοπείο, αισθητήρες καταγραφής σεισμών συνεργαζόμενο με το πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, λιοστάσι, σημεία ανακύκλωσης, διαδραστικούς πίνακες, κατοπτρικό τηλεσκόπιο και web radio. 





Επίσης έχει την απίστευτη συνήθεια να διοργανώνει “αστροβραδιές” όπου τα παιδιά με τη βοήθεια ερασιτεχνών αστρονόμων και τηλεσκοπίων παρατηρούν τα άστρα και μαθαίνουν αστρονομία και όχι ζώδια από το Άστρα και Όραμα.





 Σα να μην φτάνουν όλα αυτά, διοργανώνει κάθε Σάββατο απόγευμα κινηματογραφικές προβολές στο home cinema του σχολείου για παιδιά και γονείς, με είσοδο ελεύθερη.Το σχολείο γίνεται ένας χώρος χαράς, κεφιού, δημιουργίας και αγάπης για το χώρο. Και τολμά αυτός ο δάσκαλος να αμφισβητεί με τις πράξεις του εκείνη την τεράστια φιγούρα του σχολείου που γκρινιάζει ολημερίς γιατί δεν έχει μελάνι (“κι εγώ άμα είναι δεν κάνω τίποτα έτσι”), γιατί παίρνει λίγα λεφτά (λες και θα τιμωρήσεις το άσπλαχνο κράτος αν δε δουλεύεις). 


Ντροπή σου δάσκαλε! Χαλάς την πιάτσα! 





Την είδηση μάθαμε από ΤΑ ΝΕΑ απ’ όπου είναι και η φωτογραφία. Το blog του σχολείου του πιατσοχαλαστή αυτού δασκάλου είναι εδώ. Όπου μπαίνεις και ακούγεται Χατζιδάκις! Μήπως να διωχθεί σαν την άλλη τη δασκάλα με τον Κεμάλ;








Νικόλαος Σιούτας Δάσκαλος και εκτός της αίθουσας Στόχος του πριν από δύο χρόνια, όταν έγινε διευθυντής, ήταν να δημιουργήσει ένα σχολείο με όραμα και ανοιχτό στην κοινωνία. Οι προσπάθειές του δείχνουν να έχουν αποτέλεσμα. Το σχολείο είναι περιζήτητο και πολλοί γονείς επιδιώκουν να στείλουν σε αυτό τα παιδιά τους, ενώ παράλληλα λειτουργεί ως κύτταρο ζωής για ολόκληρη τη γειτονιά. 



Ολα αυτά, διότι το σχολείο του ξεφεύγει από τα συνηθισμένα Η εκδήλωση την οποία διοργάνωνε για χθες το βράδυ στο Αλσος Νέας Σμύρνης αποδεικνύει πόσο ανοιχτό στην κοινωνία είναι το σχολείο που διευθύνει. 





Στο Αλσος ήταν προγραμματισμένη η «Αστροβραδιά του 4ου»: οι μαθητές θα παρατηρούσαν τον έναστρο ουρανό με τηλεσκόπια με τη βοήθεια ερασιτεχνών αστρονόμων.





 Ο Νικόλαος Σιούτας, δρ Ψυχολογίας, ειδικός παιδαγωγός και πρώην σχολικός σύμβουλος, γεννήθηκε στις Κομποτάδες Φθιώτιδας από γονείς αγρότες. Η αγάπη του για το παιδί, όπως λέει, τον οδήγησε στην Παιδαγωγική Ακαδημία.





 Δίδαξε σε ορεινά μονοθέσια – διθέσια σχολεία του Νομού Βοιωτίας και έπειτα σε σχολεία της Αθήνας. Επηρεασμένος από τον Αλέξανδρο Δελμούζο άρχισε σύντομα να εφαρμόζει τις παιδαγωγικές αρχές του.





 «Οι ιδέες του με επηρέασαν από την αρχή της εκπαιδευτικής μου πορείας. Θεωρώ ότι ο Αλέξανδρος Δελμούζος είναι μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες στον χώρο της νεοελληνικής εκπαίδευσης. Η αποδέσμευση από την αυθεντία του παραδοσιακού δασκάλου, η ανάδειξη ενός συνεργατικού μοντέλου και η βιωματική μάθηση είναι αυτά που με εκφράζουν», αναφέρει. ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ. 





Ο εκπαιδευτικός, ο οποίος τα τελευταία 30 χρόνια μένει στη Ν. Σμύρνη και είναι πατέρας δύο παιδιών, δεν είναι ένας δάσκαλος κολλημένος στο σχολικό πρόγραμμα, ούτε ένας διευθυντής κλεισμένος στο γραφείο του. Αεικίνητος, από τη στιγμή που βρέθηκε στη θέση του διευθυντή στο 4ο Δημοτικό Ν. Σμύρνης, στη συμβολή των οδών Κράτητος και Αποστολάκη, ψάχνει συνεχώς να βρει καινούργια πράγματα που θα εμπνεύσουν τους μαθητές. 





H λίστα των πρωτοποριακών δράσεων και προγραμμάτων που υλοποιούνται με πρωτοβουλίες του στο 4ο Δημοτικό είναι μεγάλη. Το σχολείο διαθέτει έναν καταπράσινο ταρατσόκηπο όπου εφέτος οι μαθητές φύτεψαν τους δικούς τους βιολογικούς λαχανόκηπους. Εχει μετεωρολογικό σταθμό ενταγμένο στο δίκτυο του Meteo (του Εθνικού Αστεροσκοπείου). 


Εχει δικό του αισθητήρα καταγραφής σεισμών και συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο Στάνφορντ. 


Ο επισκέπτης εντυπωσιάζεται από το λιοστάσι που υπάρχει στο σχολείο, τους διαδραστικούς πίνακες, τα σημεία για ανακύκλωση, το κατοπτρικό τηλεσκόπιο. 







«Ο,τι γίνεται, γίνεται με κέφι. Αφησα μία θέση μεγαλύτερη, του σχολικού συμβούλου. Ηρθα εδώ και έβαλα ένα στοίχημα: Να κάνουμε ένα δημόσιο σχολείο που δεν θα έχει τίποτα να ζηλέψει από ένα ιδιωτικό. Πιστεύω στο νέο σχολείο, στο βιωματικό σχολείο. Από όποιο σχολείο και αν πέρασα είχα την ίδια φιλοσοφία», τονίζει μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο κ. Σιούτας προσθέτοντας ότι το δημόσιο σχολείο δεν ταυτίζεται με το μίζερο. Αισθάνεται όμως την ανάγκη να τονίσει ότι το εκπαιδευτικό αποτέλεσμα στο 4ο Δημοτικό είναι προϊόν συλλογικής εργασίας «όπου ο κάθε εκπαιδευτικός του σχολείου μας δίνει τον καλύτερο εαυτό του. Είναι η καλύτερη ομάδα με την οποία έχω συνεργαστεί στα 35 χρόνια της εκπαιδευτικής μου πορείας». 


Φροντίζει να ενημερώνει για το ποιος είναι ο στόχος του και στην ιστοσελίδα του σχολείου. 





Γράφει πάνω πάνω: «Στοχεύουμε σε ένα σχολείο που θα το αγαπούν τα παιδιά, αλλά και θα το εμπιστεύονται οι γονείς. Ενα σχολείο που θα είναι ανοικτό στις προκλήσεις της σύγχρονης εποχής βάζοντας στο κέντρο τον μαθητή. Ενα σχολείο ανοικτό σε ιδέες και καινοτόμες δράσεις. Ενα σχολείο που θα δίνει τη δυνατότητα στον μαθητή να ανακαλύπτει τη γνώση μέσα από ένα βιωματικό πλαίσιο. Ενα σχολείο που θα καλλιεργεί την περιβαλλοντική συνείδηση, αλλά και θα προετοιμάζει τον μαθητή για τη ζωή». 





Μία από τις καινοτόμες δράσεις του διευθυντή που εξέπληξαν εφέτος γονείς και μαθητές ήταν το… Σινέ Σχολείο. Εκμεταλλεύθηκε την αίθουσα home cinema του σχολείου και διοργάνωσε τέσσερις κινηματογραφικές προβολές με δωρεάν είσοδο, απογεύματα Σαββάτου.





 Στις προτεραιότητές του είναι να κάνει το σχολείο ελκυστικό και ευχάριστο στα παιδιά. Ετσι, το 4ο Δημοτικό υποδέχεται τους μαθητές με μουσική, ενώ μουσική ακούγεται και στα διαλείμματα.





 Επιδίωξη του κ. Σιούτα, ακόμη, είναι το σχολείο να μην είναι εσωστρεφές αλλά να συνεργάζεται αρμονικά με την ευρύτερη τοπική κοινωνία. Με πρότασή του ξεκίνησε να λειτουργεί εφέτος το Σύγχρονο Λαϊκό Πανεπιστήμιο του Δήμου Νέας Σμύρνης όπου είναι και υπεύθυνος.





 Το 2007 ο κ. Σιούτας επελέγη ως σχολικός σύμβουλος στην 7η Περιφέρεια Αθήνας. Επειτα από τέσσερα χρόνια όμως αποφάσισε να αφήσει τη θέση του σχολικού συμβούλου. Επέστρεψε στις διδακτικές αίθουσες και ανέλαβε διευθυντής στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Σμύρνης.





 Η απόφασή του εξέπληξε τους συναδέλφους του. «Διαφώνησα στην απόφασή του να επιστρέψει ως διευθυντής εγκαταλείποντας μια θέση θεσμικά ανώτερη. Ο Νίκος όμως είχε αποφασίσει να επιστρέψει σε χώρους που τον γεμίζουν πραγματικά και με τις καινοτόμες υπερβάσεις του να δημιουργήσει ένα δημόσιο σχολείο που το αγαπούν τα παιδιά και το εμπιστεύονται οι γονείς», θα πει ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Σχολικών Συμβούλων Ιωάννης Κάππος. Αλλά και ως σχολικός σύμβουλος ο κ. Σιούτας, θυμάται ο κ. Κάππος, «συνεχώς αναζητούσε την καινοτομία και την ενίσχυση της πρωτοβουλίας των εκπαιδευτικών, ώστε το σχολείο να ξεφύγει από το συμπεριφοριστικό μοντέλο και να γίνει ένα πραγματικό σχολείο εργασίας». 





ΚΟΝΤΑ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ. Ο διευθυντής προσπαθεί να εκμεταλλεύεται την 35χρονη εμπειρία του στην εκπαίδευση, αλλά και τις γνώσεις του στην ψυχολογία. Στο μπλογκ του σχολείου «ποστάρει» συχνά συμβουλές και προτρέπει τους γονείς να επικοινωνούν μαζί του. «Μη διστάσετε να μου γράψετε στο e-mail θέματα που θέλετε να συμπεριλάβουμε και να αναπτύξουμε», τους γράφει. Συμβουλές προς τους γονείς δίνει και μέσω του ιντερνετικού ραδιοφωνικού σταθμού του σχολείου που εγκαινίασε εφέτος.





 Οι δράσεις του και η συμβουλευτική προς τους γονείς είχαν ξεκινήσει αρκετά νωρίτερα. Οταν δίδασκε το 1983 στο διθέσιο Δημοτικό Σχολείο Υψηλάντη Βοιωτίας είχε συνεργαστεί με τη Νομαρχιακή Επιτροπή Λαϊκής Επιμόρφωσης σε προγράμματα στήριξης των γονέων. Στην πορεία του στον χώρο της παιδαγωγικής προσπάθησε να είναι πάντα δίπλα στα παιδιά και στους γονείς, εντός και εκτός σχολείου. 





Διαθέτει γνώσεις και για τα παιδιά με αναπηρία, αφού έχει μετεκπαιδευτεί σε αυτόν τον τομέα στο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης. 





Στο παρελθόν έχει ασχοληθεί και με την τηλεόραση, όπου και εκεί επίκεντρο των δύο εκπομπών που παρουσίαζε («Παιδικά χαμόγελα» και «Γονεϊκές ιχνηλασίες») ήταν το παιδί και οι γονείς. Επίσης, στο Πάντειο μετά το διδακτορικό του στην Ψυχολογία δίδαξε το μάθημα Τηλεόραση και Παιδική Ηλικία. 

πηγή

ΣΥΝΕΝΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΣΚΑΙ

null

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Το σημερινό σχολείο ασχολείται με την ανακύκλωση, με τον σχολικό λαχανόκηπο και την αγωγή υγείας και τον "ρατσισμό",
αλλά δεν εμφυτεύει ιδανικά στα παιδιά μας. Ιδανικά και αξίες.
Αυτές που είχαν οι προγόνοι μας.
Που είναι οι Άγιοι της πίστης μας, που είναι οι νεομάρτυρες; Που είναι η ένδοξη ιστορία μας; Την ιστορία την μαθαίνουν ως ημερομηνίες για να μην αποτελέσει αφορμή αγώνα.
Καλοί κι οι λαχανόκηποι δεν λέω, αλλά αν χρειάζεται κάτι το σημερινό Ελληνόπουλο είναι "ψυχή".

Ανώνυμος είπε...

Το σχολείο χρειάζεται εκπαιδευτικούς που πραγματικά να αγαπάνε τα παιδιά. Τίποτα άλλο.

Σαλογραια η Ευαν.Παναγοπούλου-Κουτσούκου είπε...

Συμφωνώ με τον ανώνυμο που προ-λάλησε!
;-)

penelope είπε...

Παντου τα παντα προαιρεσις!
Εδω ,πρωην νηπτικοι γιναν εμποροι,αμπελουργοι κ περιβολαριδες..πρωην ασκητες εξεπεσαν σε πλανες και βρισκονται με τους Διοσκουρους κ τους Ωριγενιστες κλπους.Αλλοι εριξαν το σχημα κ παντρευτηκαν...
Στην πολη ,οποιο παιδι ειναι λιγο συντηριτικο δεχεται ονειδισμους απο τους αλλους.Μηπως στο συγγενικο περιβαλλον δεν εχετε εχθρους;;; Δεν ομολογειται εκει η πιστις μας,δεν δεχεσαι και απο κει συκοφαντιες;
Σπερνει ο δαιμονας την ασελγεια και οι νεοι τον κοιτουν στα ματια...επειτα λεμε γιατι ειναι τα παιδια απειραστα.Ποιοςεκατσε εκπαιδευτικος να μιλησει στα παιδια γι'αυτα;;Ακομα κ την ευχη,πριν λιγα χρονια ηταν για τους λιγους,πολυ δε περισσοτερο οι ασκητικες εμπειριες. Και αυτο γιατι γνωριζουν οι ασκητες πως στην πολη ο κοσμος ζει αλλα! Εχει να κανει μεχιλιους δυο δαιμονους,τον κακο γειτονα που επειδη παρκαρεις το αυτοκινητο σου εξω απο το πεζοδρομειο του σε ευτελιζει μπροστα στους αλλους,,,εχεις τον κακο εργοδοτη που σε πληρωνει καπου καπου μπας κ φιλοτιμηθεις κ φυγεις απο μονς σου..εχεις...εχεις...ασθενειες...εχεις αναγκες επιβιωσης,να πληρωσεις τους φορους σου κ καλεισαι να ζησεις κ να τα βγαλεις περα σεολα.Και Ο Κυριος ,αν δεν σου μιλησει καποιος βαθυτερα, αναμενει την ωριμοτητα σου!Αναμενει τελος παντων,τα παθηματα να σου γινουν μαθηματα!
Αναμενει να πιστευεις οπως πρεπει! Και στην τελικη ,αναμενει να εννοησεις την πτωση,το βαθος της αμαρτιας...αναμενει τη μετανοια...
Τι αλλο να πουμε;;
Οσα και να πουμε εδω καλοι μου φιλοι κ αδελφοι, θα ηταν λιγα...εδω καλυτερα να πεις
''Ειναι καλυτερο να διδαχτω,.....παρα να διδαξω''.....πην

Ανώνυμος είπε...

Δέ θέλω νά τό πᾶμε στήν ἔννοια τῆς πλάνης. Ἁπλά στέκομαι στό πνεῦμα τοῦ ἄρθρου. Γνωρίζω ἀπό προσωπική ἐμπειρία τίς κακές σχολικές συνθῆκες τῶν δημοτικῶν τῆς Νέας Σμύρνης καί ἀπό ἐκπαιδευτικούς πού κρύβουν τήν ἀνικανότητά τους πίσω ἀπό τό στερεὸτυπο δῆθεν τοῦ ἐπιστήμονα διδασκαλίας καί πίσω ἀπό τό διδακτικό πρόγραμμα, χωρίς νά ἐνδιαφέρεται πραγματικά νά ἀναπτύξει τά "τάλαντα" τῶν παιδιῶν. Τό ἄρθρο δέν ἀνέφερε κάτι γιά θρησκευτική διδασκαλία καί δέν ὑπῆρχε λόγος νά ἐπεκταθῶ ἐκεῖ.

Ὁ προηγούμενος ἀνώνυμος.