Τρίτη 23 Ιουλίου 2013

Από το Βυζάντιο στη σύγχρονη τέχνη




Οι επιρροές της Βυζαντινής τέχνης έχουν αποτυπωθεί ανεξίτηλα σε όλες τις εκφάνσεις της νεώτερης τέχνης. Απόδειξη αυτού, η έκθεση «Ιστορώντας την Υπέρβαση. Από την παράδοση του Βυζαντίου στη νεώτερη τέχνη» που φιλοξενείται μέχρι τις 29 Σεπτεμβρίου στο Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Άνδρο.

Η έκθεση, την οποία επιμελήθηκε ο Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Νικόλαος Ζίας, περιλαμβάνει έργα των εξής καλλιτεχνών, οι οποίοι ζωγράφισαν με θρησκευτική ευαισθησία, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό στην αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος για τη βυζαντινή τέχνη: Κωνσταντίνου Παρθένη, Φώτη Κόντογλου, Νίκου Εγγονόπουλου, Γιάννη Τσαρούχη, Σπύρου Παπαλουκά, Σπύρου Βασιλείου, Πολύκλειτου Ρέγκου, Κωνσταντίνου Αρτέμη, Δημήτριου Πελεκάση, Αγήνωρα Αστεριάδη, Πολυχρόνη Λεμπέση, Δημήτρη Μπισκίνη, Στέφανου Αλμαλιώτη, Αναστάσιου Λουκίδη, Νίκου Νικολάου, Ράλλη Κοψίδη, Κωνσταντίνου Φανέλλη, Παντολέωνα και Νικόλαου Γ. Ζωγράφου και των χαρακτών Δημήτριου Γαλάνη, Λυκούργου Κογεβίνα, Ευθύμιου Παπαδημητρίου, Αλεβίζου Αναστάσιου (Τάσσου), Γιώργου Σικελιώτη, Βάσως Κατράκη.
Τα 130 και πλέον έργα προέρχονται από Κρατικά και Εκκλησιαστικά Μουσεία, Ιδρύματα, Ιερούς Ναούς και ιδιωτικές συλλογές, όπου κοινό χαρακτηριστικό είναι η ιστορική διάπλαση της σύγχρονης τέχνης μέσα από το πνεύμα του Βυζαντίου.
Το Βυζάντιο, συμβάλλοντας ιστορικά στη διάπλαση της πολιτιστικής μας ταυτότητας και παραμένοντας επί μακρού ένας κόσμος κλειστός, δέχθηκε την τέχνη ως αισθητικό αποτέλεσμα με προέκταση και νοήματα υπερφυσικά.


 
Μέσα σε ένα λιτό, απέριττο και αποψιλωμένο απ’ ό,τι το περιττό δισδιάστατο χώρο υποδοχής οι ασκητικές μορφές ζωγραφίζονται μετωπικά, με έκφραση πνευματικής πληρότητας και με τρόπο που να δίνεται έμφαση στο βλέμμα, στην πραότητα, την προσήνεια και τη μειλιχιότητα του αγιογραφούμενου προσώπου.
Οι έντονες χρωματικές κλίμακες, οι γραμμικές εκτελέσεις και τα γεωμετρικά μοτίβα, η μετωπική διάταξη των μορφών, η έλλειψη τρίτης διάστασης, η σχηματοποιημένη γεωμετρίζουσα πτυχολογία, οι στερεομετρικοί όγκοι και η κατανομή τους στο χώρο είναι χαρακτηριστικά που ως προδρομικά ζωγραφικά στοιχεία ευθέως παραπέμπουν στον κυβισμό, το φοβισμό, τον υπερρεαλισμό ή και τον εξπρεσιονισμό.
Πληροφορίες: Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, Χώρα Άνδρου, τηλ. 22820 22444, fax 22820 22490, info@goulandris.gr , www.moca-andros.gr , διάρκεια έκθεσης: έως 29 Σεπτεμβρίου, ώρες λειτουργίας: 10:00 έως 14:00 και 18:00 έως 20:00, εκτός της Τρίτης και του απογεύματος της Κυριακής.

Δεν υπάρχουν σχόλια: