Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2025

*The Age of Anti-Social Media Is Here*

 Πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πλέον επηρεάζουν τις ζωές μας αλλά και τις  επιχειρήσεις

Υπάρχει ένα άρθρο στο The Atlantic με τίτλο *The Age of Anti-Social Media Is Here*
Το άρθρο υποστηρίζει ότι η εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως τη γνωρίσαμε —χώροι για κοινωνική σύνδεση και ανταλλαγή ιδεών— έχει τελειώσει. Αντί για πλατφόρμες που ενώνουν ανθρώπους, τα σημερινά μέσα λειτουργούν όλο και περισσότερο ως εγωκεντρικά, απομονωτικά και εμπορικά περιβάλλοντα, σχεδιασμένα όχι για κοινωνική επαφή, αλλά για έλεγχο προσοχής και κερδοφορία.
Η μετάβαση αυτή, σύμφωνα με τον συγγραφέα, οδήγησε σε διάβρωση του δημόσιου διαλόγου, εξάπλωση παραπληροφόρησης, αύξηση της μοναξιάς και αλλαγή στη συμπεριφορά των χρηστών. Μεγάλες εταιρείες, όπως η Meta, εξακολουθούν να μιλούν για «σύνδεση», αλλά οι πλατφόρμες τους εξυπηρετούν πλέον διαφορετικούς —και πιο σκοτεινούς— σκοπούς.
Ο συγγραφέας καταλήγει ότι αν αυτή η τάση συνεχιστεί, οι κοινωνικές πλατφόρμες θα γίνουν ακόμη πιο αντικοινωνικές, αποξενώνοντας τους χρήστες και επιδεινώνοντας τις κοινωνικές και πολιτικές διαιρέσεις.
Αυτή είναι η μια πλευρά. Η άλλη είναι να δούμε τι οδηγεί σε αυτόν τον εκφυλισμό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Όταν ψάχνεις ένα θέμα για να καταλήξεις με κόπο μερικές φορές σε ένα συμπέρασμα και ο, υποτίθεται συνομιλητής σου, με ελαφρά τη καρδία δεν σχολιάζει επι της ουσίας αλλά αποφαίνεται σύμφωνα με τις ιδεοληψίες του ή το σκονάκι που πήρε, τότε η απομόνωσή σου είναι η μοναδική οδός. Δεν θέλεις να συμμετέχεις.
Όταν κυβερνήσεις σαν και αυτήν του Μητσοτάκη που έχει διαλύσει κάθε αρμό της κοινωνικής ζωής αγοράζει προπαγανδιστές για να μας περνά την προπαγάνδα της, ή τα άλλα κόμματα χρησιμοποιούν τα τρολάκια τους, τότε το πείραμα απέτυχε. Πολλοί δεν ειναι διατεθειμένοι να επικοινωνούν σε ένα τέτοιο περιβάλλον.
Όταν οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σε αποκλείουν, όχι επειδή ασχημονείς αλλά για τις απόψεις που καταθέτεις (π,χ, σε πολεμικές αναμετρήσεις ή όπου αλλου) τότε το πείραμα της κοινωνικής δικτύωσης αρχίζει να αποδομείται.
Περισσότερο αποδομείται όταν οι ιδοκτήτες του το χρησιμοποιούν, κυρίως, για εμπορικούς λόγους.
Πράγματι, περνάμε σε μια άλλη εποχή. Ποια θα είναι θα το δούμε.
 Παντελής Σαββίδης
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: