Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025

Προβληματισμοί ως προς την (δήθεν νέα) παράταση ισχύος των μπλε ταυτοτήτων μέχρι 25/9/2027

 

Γράφει ο Κωνσταντίνος Ι. Βαθιώτης

Ι. ΜΙΑ ΑΝΑΚΡΙΒΕΙΑ

Όπως τον περσινό Οκτώβριο1, έτσι και τον φετινό, κυκλοφόρησε στο Διαδίκτυο η είδηση ότι δόθηκε παράταση για την ισχύ των μπλε ταυτοτήτων μέχρι τις 25 Σεπτεμβρίου 2027.

Δυστυχώς, κάποια ιστολόγια ή youtubers εμφάνισαν την μπαγιάτικη αυτή παράταση ως φρέσκια, συνδέοντάς την, μάλιστα, με κάποια τάση υποχώρησης του νεοταξίτικου αφηνιασμού της ηλεκτρονικής δικτατορίας.

Αληθές είναι ότι η παράταση αυτή είχε δοθεί για πρώτη φορά στις 25/9/2024 με σχετική υπουργική απόφαση (επ’ αυτής βλ. υπό ΙΙ.) και παραμένει έκτοτε αμετάβλητη.

Συνεπώς, καμία τάση υποχώρησης δεν παρατηρείται από την πλευρά των υλοποιητών της έξυπνης-υβριδικής δικτατορίας, η οποία στηρίζεται στην χρήση της τεχνολογίας.

ΙΙ. ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟΝ ΨΗΦΙΑΚΟ ΚΟΣΜΟ

Πέρα, όμως, από αυτήν την μπαγιάτικη ανακρίβεια, υπάρχει και δεύτερη ανακρίβεια που φαίνεται πως δεν έχει γίνει αντιληπτή από τους θριαμβολογούντες σχολιαστές της επικαιρότητας. Συνδέεται με το πεδίο εφαρμογής της υπουργικής αποφάσεως, επί τη βάσει της οποίας αναπτύχθηκε η φιλολογία για την παράταση της ισχύος των μπλε ταυτοτήτων με λατινικούς χαρακτήρες.

Η υπουργική απόφαση, λοιπόν, στην οποία βασίζεται η προαναφερθείσα παράταση έχει ως αποκλειστικό πεδίο εφαρμογής την εξ αποστάσεως (ηλεκτρονική) ταυτοποίηση και όχι εν γένει την (φυσική) ταυτοποίηση του πολίτη.

Σύμφωνα με το άρ. 53 παρ. 1 Ν. 4727/2020, η εξ αποστάσεως ταυτοποίηση αφορά τα πιστοποιητικά υπηρεσιών εμπιστοσύνης (ΠΥΕ), τα οποία αποτελούν ηλεκτρονικές βεβαιώσεις που εκδίδονται από έναν πάροχο υπηρεσιών εμπιστοσύνης, με τα οποία καθίσταται δυνατή η χρήση υπηρεσιών εμπιστοσύνης από τον κάτοχο αυτού.

Η ταυτοποίηση του κατόχου του πιστοποιητικού πραγματοποιείται μέσω της επιβεβαίωσης του ονόματος ή του ψευδωνύμου του.

Επίσης, το περιεχόμενο και οι απαιτήσεις των εγκεκριμένων πιστοποιητικών ορίζονται στον Κανονισμό eIDAS και τα Παραρτήματα αυτού.

Σημειωτέον ότι ο κανονισμός eIDAS (electronic Identification, Authentication and Trust Services) είναι το νομικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορά την ηλεκτρονική ταυτοποίηση, την αυθεντικοποίηση και τις υπηρεσίες εμπιστοσύνης για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές στην Εσωτερική Αγορά.

Στόχος του είναι να εξασφαλίσει ότι οι ηλεκτρονικές συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων, πολιτών και δημόσιων διοικήσεων είναι (δήθεν) ασφαλέστερες, ταχύτερες και πιο αποτελεσματικές (πρβλ. το παραπλανητικό τρίπτυχο: γρήγορα – εύκολα – σίγουρα), ενώ παράλληλα διασφαλίζει ότι οι ηλεκτρονικές υπογραφές και άλλες υπηρεσίες εμπιστοσύνης έχουν την ίδια νομική ισχύ με τις αντίστοιχες φυσικές πράξεις.

Μετά από αυτήν την διευκρίνιση, ας δούμε τι προβλέπεται στην υπ’ αριθμ. 32590 ΕΞ 2024 υπουργική απόφαση, επί της οποίας βασίσθηκε η φήμη ότι η ισχύς των μπλε ταυτοτήτων παρατάθηκε μέχρι τις 27 Σεπτεμβρίου 2027.

Με την απόφαση αυτή τροποποιείται προγενέστερη υπουργική απόφαση, η υπ’ αριθμ. 27499 ΕΞ 2021, που έχει τον εξής τίτλο:

«Πρότυπα και απαιτήσεις για τη μέθοδο εξ αποστάσεως ταυτοποίησης φυσικών προσώπων, με σκοπό την έκδοση πιστοποιητικού υπηρεσίας εμπιστοσύνης».

Στο άρθρο 4 παρ. 3 της τροποποιηθείσας υπουργικής απόφασης του 2021 προβλέπεται πλέον ότι:

Άρθρο 4

Κατάλληλα έγγραφα για την εξ αποστάσεως ταυτοποίηση

«3. Για χρονικό διάστημα μέχρι και τεσσάρων (4) ετών από την ημερομηνία έναρξης κυκλοφορίας αντίστοιχων εγγράφων ταυτοποίησης νέου τύπου με προηγμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας, ήτοι έως την 25-9-2027, γίνονται δεκτά ως κατάλληλα έγγραφα ταυτοποίησης, κατά την κρίση του ΠΥΕ [= Πάροχοι Υπηρεσιών Εμπιστοσύνης] και ύστερα από τη διενέργεια ανάλυσης κινδύνου, το ισχύον αστυνομικό δελτίο ταυτότητας, στο οποίο το ονοματεπώνυμο αναγράφεται και με λατινικούς χαρακτήρες, τα δελτία ταυτότητας των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και οι άδειες διαμονής πολιτών τρίτων χωρών που έχουν εκδοθεί δυνάμει του ν. 4251/2014 (Α’ 80) και του π.δ. 106/2007 (Α’ 135) και είναι σε ισχύ κατά τον χρόνο της εξ αποστάσεως ταυτοποίησης». Κατά τα λοιπά ισχύει η υπό στοιχεία 27499 ΕΞ 2021 «Πρότυπα και απαιτήσεις για τη μέθοδο εξ αποστάσεως ταυτοποίησης φυσικών προσώπων, με σκοπό την έκδοση πιστοποιητικού υπηρεσίας εμπιστοσύνης» (Β’ 3682).

Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Μοσχάτο, 25 Σεπτεμβρίου 2024

Ο Υπουργός

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ

Ως εκ τούτου, είναι ζήτημα ερμηνευτικό κατά πόσον η παράταση ισχύος των μπλε δελτίων αστυνομικής ταυτότητας που διαθέτουν λατινικούς χαρακτήρες δύναται να επεκταθεί και πέραν του πεδίου εφαρμογής της ως άνω υπουργικής απόφασης, η οποία ρυθμίζει μόνο την εξ αποστάσεως (ηλεκτρονική) ταυτοποίηση.

Αντιθέτως, είναι αδικαιολόγητη και επικίνδυνη η άκριτη επανάληψη της τάχα βέβαιης είδησης ότι οι μπλε ταυτότητες με λατινικούς χαρακτήρες θα ισχύσουν μέχρι τις 25 Σεπτεμβρίου 2027.

ΙΙΙ. ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟΝ ΦΥΣΙΚΟ ΚΟΣΜΟ

Πάντως, ανεξάρτητα από την ερμηνεία που θα προκριθεί, σχετικά με την ταυτοποίηση των πολιτών στον φυσικό κόσμο μέσω των μπλε ταυτοτήτων, είτε έχουν είτε δεν έχουν λατινικούς χαρακτήρες, είναι κρίσιμη η υπ’ αριθμ. 1602/2021 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο έχει αποφανθεί τα κάτωθι:2

«πριν από τη χορήγηση του διαβατηρίου, οι αρμόδιες υπηρεσίες υποχρεούνται να ελέγχουν μόνον αν υποβλήθηκαν τα απαιτούμενα κατά νόμον δικαιολογητικά, μεταξύ δε αυτών και το δελτίο αστυνομικής ταυτότητας του αιτούντος την έκδοση διαβατηρίου, το οποίο οφείλουν να δεχθούν εφόσον δεν συντρέχει βάσιμη αμφιβολία περί τη γνησιότητά του, όχι δε και να διενεργούν έλεγχο ταυτοπροσωπίας του αιτούντος. Το τελευταίο ρητώς απαιτείται μόνο στην περίπτωση των ανηλίκων κάτω των 12 ετών, καθώς και των Ελλήνων πολιτών άνω των 12 ετών, οι οποίοι διαμένουν μόνιμα στο εξωτερικό και δεν κατέχουν δελτίο αστυνομικής ταυτότητας ούτε ελληνικό διαβατήριο σε ισχύ».

Ειδικότερα, στην κριθείσα περίπτωση, η αστυνομία είχε απορρίψει την αίτηση ενός πολίτη για την έκδοση διαβατηρίου, επειδή η μπλε ταυτότητά του είχε λήξει, λόγω δε της παλαιάς φωτογραφίας που υπήρχε σε αυτήν ήταν αδύνατη η πραγματοποίηση ταυτοπροσωπίας.

Το ΣτΕ δικαίωσε τον αιτούντα (παρασταθεις δικηγόρος: Παναγιώτης Παντελούκας), με το εξής σκεπτικό:

«η παρατιθέμενη ανωτέρω αιτιολογία απορρίψεως του αιτήματος του αιτούντος περί ανανεώσεως του διαβατηρίου του λόγω λήξεως της ισχύος του, δεν είναι νόμιμη. Και τούτο διότι, εν προκειμένω, ο αιτών προσκόμισε ως δικαιολογητικό το δελτίο της αστυνομικής του ταυτότητας, του οποίου ο χρόνος ισχύος ναι μεν είχε υπερβεί τα δεκαπέντε έτη, εντούτοις, κατά τα προεκτεθέντα, το εν λόγω δελτίο μέχρι την αντικατάστασή του θεωρείται κατά νόμον ισχυρό, η δε Διοίκηση ώφειλε να διαπιστώσει μόνον εάν υπεβλήθη τούτο και, να το αποδεχθεί, εκτός αν υφίστατο βάσιμη αμφιβολία περί τη γνησιότητά του, περίπτωση περί της οποίας δεν πρόκειται. Συνεπώς, και ενόψει των όσων έγιναν ανωτέρω δεκτά, μη νομίμως η Διοίκηση στήριξε την απορριπτική της απόφαση περί μη ανανεώσεως του διαβατηρίου του αιτούντος στη διαπίστωση ότι επί τη βάσει του προσκομισθέντος με την αίτηση δελτίου αστυνομικής ταυτότητας δεν κατέστη δυνατή η πραγματοποίηση της ταυτοπροσωπίας του αιτούντος, λόγω της παλαιότητας του δικαιολογητικού αυτού, προϋπόθεση, όμως, η οποία όπως προεκτέθηκε, δεν απαιτείται κατά νόμον για την έκδοση διαβατηρίου, παρά μόνον προκειμένου περί ανηλίκων και Ελλήνων πολιτών άνω των 12 ετών που κατοικούν μόνιμα στο εξωτερικό και δεν κατέχουν δελτίο αστυνομικής ταυτότητας ούτε ελληνικό διαβατήριο σε ισχύ, για τους οποίους απαιτείται η προσκόμιση βεβαίωσης ταυτοπροσωπίας. Κατόπιν τούτων, η υπό κρίση αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα, και να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη 3021/22/113/9811-β΄/19.12.2018 απόφαση του Προϊσταμένου Κλάδου Ασφάλειας του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας, ενώ παρέλκει ως αλυσιτελής η εξέταση των λοιπών προβαλλομένων λόγων ακυρώσεως».

Δυστυχώς, όμως, οι αστυνομικές αρχές, εκτελώντας προφανώς άτυπη οδηγία της κυβέρνησης για προώθηση των νέων ψηφιακών ταυτοτήτων που ενσωματώνουν τον Προσωπικό Δαιμοναριθμό, δεν σέβονται την ανωτέρω απόφαση του ΣτΕ και εξακολουθούν να απορρίπτουν τα σχετικά αιτήματα για την έκδοση διαβατηρίου, εφόσον ο πολίτης προσκομίζει ληγμένη ταυτότητα.

IV. ΣΥΝΟΡΙΑΚΗ ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΗ

Τέλος, σε ό,τι αφορά την ταυτοποίηση των πολιτών όταν επιθυμούν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό (συνοριακή ταυτοποίηση), οι μπλε ταυτότητες που διαθέτουν λατινικούς χαρακτήρες, θα είναι, με βάση τα τωρινά δεδομένα, αξιοποιήσιμες (εφόσον δεν έχουν λήξει προηγουμένως) μέχρι και την 2η Αυγούστου 2026, σύμφωνα με το άρ. 5 παρ. 2 α΄ του κανονισμού 2019/1157 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου προβλέπεται ότι:

«τα δελτία ταυτότητας που δεν πληρούν τα ελάχιστα πρότυπα ασφάλειας που ορίζονται στο μέρος 2 του εγγράφου ICAO 9303 ή που δεν περιλαμβάνουν λειτουργική MRZ, όπως ορίζεται στην παράγραφο 3, παύουν να ισχύουν κατά τη λήξη τους ή το αργότερο στις 3 Αυγούστου 2026, ανάλογα με το ποια ημερομηνία είναι προγενέστερη».

V. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Παρακαλούνται όλοι οι πολίτες να είναι πολύ προσεκτικοί κατά την επιλογή της πηγής της ενημέρωσής τους. Διότι, αρκεί να κάνει ένας το λάθος για να προκληθεί επιδημία παραπληροφόρησης. Μετά, είναι πολύ δύσκολο να πεισθεί η συμπαγής πλειοψηφία ότι η αλήθεια είναι διαφορετική από εκείνη που έχει καρφωθεί στο μυαλό της.

Φαντασθείτε, για παράδειγμα, οδηγούς που σχηματίζουν ουρές χιλιομέτρων ακολουθώντας τον πρώτο «έξυπνο», ο οποίος τους έπεισε ότι γνωρίζει τον δρόμο για να φθάσουν στον προορισμό τους, να βλέπουν ξαφνικά να έρχεται από το αντίθετο ρεύμα ένας μοναχικός καβαλάρης, ενημερώνοντάς τους ότι έχουν λοξοδρομήσει.

Το πιθανότερο είναι ότι ελάχιστοι εκ των λοξοδρομημένων θα πιστέψουν τον καβαλάρη κηλιδώνοντας αυτόν τον ίδιο ως λοξό! Άλλωστε, πώς θα μπορούσαν τόσοι οδηγοί που βρίσκονται ήδη εγκλωβισμένοι σε μια ατελείωτη ουρά να κάνουν αναστροφή και να γυρίσουν πίσω;

Η αυτοεξαπάτηση είναι πολύ βολική αλλά ο ανάποδος κόσμος άκρως επικίνδυνος…

Η θεωρία της γνωστικής ασυμφωνίας3, η οποία ανάγεται στον ψυχολόγο Leon Festinger, μπορεί να εξηγήσει αυτό το περίεργο φαινόμενο. Μελετήστε το!

Δεν υπάρχουν σχόλια: