Παρασκευή 4 Ιουλίου 2025

Εν ὄρει ψευδομετανοίας

 Σχόλιο για την επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στο Άγιον Όρος

 Μπορεί να είναι εικόνα 12 άτομα

Η χώρα έχει πάψει προ πολλού να παράγει πολιτική. Αυτό που παράγει είναι εικόνες διαχείρισης της ενοχής. Κι αν κάποτε η συγγνώμη είχε τη μορφή της αποδοχής της ευθύνης, σήμερα δεν είναι παρά εργαλείο ανακύκλωσης της ισχύος. Όταν όλα έχουν συμβεί — οι νεκροί των Τεμπών, οι υποκλοπές, οι σκιές στον ΟΠΕΚΕΠΕ, η ευτέλεια των κοινοβουλευτικών θεσμών, η ακρίβεια ως σταυρός καθημερινός — ο πρωθυπουργός επιλέγει να ανεβεί στον Άθωνα. Όχι για να μετανοήσει, αλλά για να μεταθέσει. Όχι για να σωπάσει, αλλά για να επικυρώσει το ψευδές με το ένδυμα του ιερού.
 
Δεν υπάρχει τίποτα πιο επικίνδυνο για τη δημοκρατία από μια εξουσία που επιστρατεύει το θείο για να σωπάσει το πραγματικό. Η ανάβαση στο Όρος, μέσα σε αυτή την κρίσιμη στιγμή, δεν είναι πράξη ευλάβειας, είναι μια νέα μορφή θεολογικής εργαλειοποίησης. Είναι η προσπάθεια να καλυφθεί η διάβρωση της πολιτείας πίσω από τους τοίχους των μονών, να συγκαλυφθεί το ὑπόγειον ἔργον τῆς ἀνομίας πίσω από το πρόσχημα της «πνευματικότητας».
 
Η διοικούσα Εκκλησία, όταν σιωπά, δεν είναι ουδέτερη. Είναι συμμέτοχη. Αν οι αντιπρόσωποι των μονών τον υποδεχτούν χωρίς διάκριση, αν του προσφέρουν ευλογία χωρίς αναφορά στο κόστος της πολιτικής του, τότε δεν προδίδουν απλώς το πνεύμα της Ορθοδοξίας, προδίδουν την ίδια την ἐκκλησιολογικὴν ἀλήθειαν που είναι σώμα σταυρωμένο, όχι σύστημα εξουσιαστικής κανονικότητας.
«ἐὰν σιωπήσωσιν οὗτοι, οἱ λίθοι κεκράξονται» (Λουκ. 19,40)
Και πράγματι. Οι πέτρες του Άθωνα έχουν περισσότερη αίσθηση ιερότητας από τις γλώσσες που διστάζουν να φωνάξουν. Γιατί εκείνος που ασεβεί στον άνθρωπο, δεν μπορεί να προσκυνά τον Θεό. Εκείνος που εμπορεύεται τη ζωή, δεν δικαιούται να ακουμπήσει στο χώμα του Αγίου Παύλου του Ξηροποταμηνού, του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά, του Αγίου Μάξιμου του Καυσοκαλυβίτη.
 
Δεν είμαστε σε εποχή σκανδάλων. 
Είμαστε σε εποχή λειτουργικής απονέκρωσης του νοήματος. 
Η αλήθεια δεν καίγεται μονάχα από την προπαγάνδα· καίγεται όταν κανείς προσποιείται πως μπορεί να τη συγκολλήσει με το θυμιατό και την εικόνα. Ο Άθως δεν είναι χώρος διπλωματίας. Είναι τόπος απογύμνωσης, τόπος “ὀδύνης ψυχῆς” (Βαρούχ 3,1), όχι τόπος «συναντήσεων εργασίας».
 
Η εικόνα ενός πρωθυπουργού που επισκέπτεται την αγιωνυμική πολιτεία συνοδεία ασφαλείας, ελικοπτέρων και φωτογραφικών φακών, αποτελεί σύμπτωμα της απόλυτης κρίσης του ιερού. 
Ο Χριστός δεν πήγε στην έρημο με φρουρά, δεν ήπιε καφέ με τον Πιλάτο. Ο Χριστός ἐκένωσεν ἑαυτόν μορφὴν δούλου λαβών (Φιλιπ. 2,7).
Ο Μητσοτάκης δεν εκενώνεται… εμφανίζεται. Παρίσταται. Επιτελεί. Δεν πενθεί. Παρίσταται στο μυστήριο σαν να πρόκειται για πολιτιστικό γεγονός. Όμως η πνευματική πολιτεία δεν είναι ούτε απολίθωμα παραδόσεως, ούτε σκηνικό επανανομιμοποίησης της εξουσίας. Είναι αυτό που στέκεται απέναντι στο ρεύμα της ιστορίας ως μαρτυρία, όχι ως σιγή.
Η Ορθοδοξία δεν έχει ανάγκη την επιβεβαίωση του κράτους. Το κράτος είναι που έχει ανάγκη την κάλυψη της Εκκλησίας για να νομιμοποιήσει την απώλεια του προσώπου. Μα το πρόσωπο δεν είναι συμβολικό. Είναι ὑπόστασις ἀνυπόκριτος, δεν φορεί την μάσκα του πολιτικώς ορθού.
«Κατὰ τοῦ αἰῶνος τούτου» εἶναι ἡ ἀληθινὴ ἐκκλησιαστική φωνή.
Ὄχι «κατὰ τῆς ἀμαρτίας τῶν ἄλλων» ἀλλὰ κατὰ τῆς δικῆς μας συνενοχῆς.
Γι’ αυτό, ας το πούμε ρητά:
Η επίσκεψη αυτή είναι προσβολή της κοινής αίσθησης του ιερού. Είναι βεβήλωση με λευκά γάντια. Είναι το τελευταίο στάδιο της παρακμής, όταν πια ούτε η ντροπή δεν συγκρατεί το θέαμα. Η μετάνοια δεν είναι σκηνή, δεν είναι δελτίο Τύπου, δεν είναι διανυκτέρευση με wifi στο ηγουμενείο. Είναι συντριβή καρδίας.
Κι αν δεν το πουν οι μοναχοί,
θα το πουν οι πέτρες,
θα το πει το χώμα,
θα το πει ο ίδιος ο Άθως με τον πυρετό της σιωπής του.
Ο Θεός δεν χρειάζεται να επιθεωρηθεί.
Και η Εκκλησία δεν διακοσμεί την εξουσία – την κρίνει.
Μ.Λ.
 
μας τοστειλε το mail.

5 σχόλια:

σαλός είπε...

..θα βγουν όντως σύντομα φωτογραφίες,
με τον κακόμοιρο τον Κυριάκο,
να κοκορεύεται,
...που θα του χτυπούν ...καμπάνες;

το ότι η αγάπη της Παναγίας,
τον δέχεται στο Περιβόλι Της,
το καταλαβαίνω,

αλλά το ότι θα προβάλλει η
"διοικούσα" αρχή του Όρους,
τιμές στο "Πρόσωπο" της εξουσίας,
που θέλει να καταπατήσει ολοκληρωτικά,
κάθε Πρόσωπο Έλληνα Χριστιανού,

και να μην κατανοεί,
πως οι κωδωνοκρουσίες,
για μια πολύ μεγάλη μερίδα του λαού,
που υποφέρει πραγματικά,
να αποτελούν τελικά μουσική ...οδύνης,
συγχωράτε με,
με πονά και με πληγώνει.

ευτυχώς,
υπάρχουν και άλλες αγιορείτικες φωνές,
υπάρχουν πάντα Άγιοι,
στο Άγιον Όρος!

Π. ΤΕΛ. είπε...

Σωστά!

The Cave Dweller είπε...

Σήμερα 4th of July είναι η ημέρα ανεξαρτησίας των Αμερικανών αλλά ταυτόχρονα και η ημέρα ανεξαρτησίας του σκεπτόμενου ποιμνίου από το μασωνοκρατούμενο ράσο !

Χρόνια Πολλά !

Βασίλειος είπε...

Το είπε πολύ σωστά ο Γέροντας Γαβριήλ πριν λίγες ημέρες όσον αφορά τον σκόπο της επισκέψεως του πρωθυπουργού στο Άγιον Όρος : να εκπλυθεί επικοινωνιακά για να υφαρπάξει πάλι τις ψήφους των "δεξιών". Στη Τήνο πέρυσι τον Δεκαπενταύγουστο του παρέδωσε ο εκεί μητροπολίτης να κρατάει την Ιερά εικόνα της Μεγαλόχαρης μπροστά από τις κάμερες και λίγους μήνες μετά εγκαινιάστηκε η έκθεση "στη σαγήνη του σατανά " στην Εθνική Τερατοθήκη προσβάλλοντας την Μητέρα του Σωτήρος , Μητέρα και Προστάτιδα όλων και για επιβράβευση ανανέωσαν πρόσφατα τη θητεία της υπεύθυνης διευθύντριας.
Γιαυτό , προσωπικά, ενώ είχα προγραμματίσει να επισκεφθώ τον εν λόγω χώρο με τη σύζυγο δεν σκοπεύουμε να πατήσουμε ποτέ το πόδι μας σε αυτό τον χώρο της βεβήλωσης και μακάρι ποτέ κανένας Έλληνας Ορθόδοξος, πόσο μάλλον σχολεία - μαθητές και εκπαιδευτικοί.
Είδατε τι έγινε στη Τουρκία πριν μια εβδομάδα για ένα σκίτσο σε ένα περιοδικό που απεικόνιζε τον Μωάμεθ μαζί με τον Αβραάμ ; Πήγαν να κάψουν τις εγκαταστάσεις του περιοδικού και συνελήφθησαν αυθημερόν σκιτσογράφος και υπεύθυνοι έκδοσης. Εδώ επιτρέπεται η προσβολή των Ιερών και των Οσίων των Ορθοδόξων Ελλήνων, αλλά ουαί και αλλίμονον αν προσβάλεις την ιουδαική ή μουσουλμανική θρησκεία ή αν αναφέρεις ότι τα τέσσερα τέρατα που βίασαν ομαδικά ένα δεκατετράχρονο κορίτσι στο Πειραιά προχθές ήταν Ρομά που θεωρείται από το κράτος των αντινατιβιστών ευάλωτη και ευπαθής κοινωνική ομάδα ...

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

... τὸ ἐθνικό μας σκιάχτρο

τὸ ἀχάμπαρο...

(και... νέος πορθητής μας... )


μία σημαία ἀπὸ νάϋλον,
ἄξια τοῦ ψευτορωμαίηκου
ποὺ ἀπολαμβάνει τὸν ϕραπέ του...

τσιμπημένο...

γλυκά ἐξαγορασμένο
μ 'ἐπιδοτούμενα νανουρητά
(γαλάζια... πράσινα... ροζέ... )
χρόνια καὶ χρόνια...


ἕνας θεσμός σὲ ἀποσύνθεση
περήϕανα καβαλημένος,
(μὲσα σὲ μία θάλασσα μικρή... ἀκόλουθων... βασιβουζούκων... )

ἀποβιβάζεται

καὶ τὄχει γιὰ σκοπό νὰ δρέψει τοὺς ὥριμους καρπούς...
ποὺ οἱ τριανταριές €ὐραργυρίων
θὲ νὰ ἀποϕέρουν...

μιά σίγουρη καλή σοδειά
ποὺ θὰ γκρεμίσει κάστρα ἄπαρτα

...

σὲ νέες ἐπικίνδυνες ἀποστολές
λοιπὸν

μὲ στόχο,
τὸ πιό γλυκό νανούρισμα
συνείδησης
(τὸ πιό μετέωρο κι ἀπελπισμένο)

ποὺ εὐχόμαστε
νἄναι τὸ τελευταῖο του...
καὶ... τελευταῖο τους...


ἀν κι ἡ ϕαιδρά μεταπολίτευση
χτισμένη μὲ ἀμέτρητες καραβιές
ζεστά δολλάρια,

ϕράγκα... καὶ μᾶρκα...
(καὶ ὰχνιστά €ὐρώπουλα)

πολύχρωμα χαρτιά μαυλιστικά,

ὄνειρα μὲ ἀχνη ἄϕθονη πασπαλιζούμενα
καὶ μουσικές ἐξαίσιες καὶ καινοτόμες,

τραγούδια πρωτοπόρα... πούπουλο,
(ἐδώδιμα ἀποικιακα... ἐντόπια καὶ εἰσαγόμενα...)
μὲ συναισθήματα ἀϕρᾶτα καὶ τὰ βελούδινα βαθειά ἱδεολογήματα ἀλλά καὶ κλᾶμα
(μιά ἔξυπνη ρεκλάμα γιὰ τοῦ λαοῦ... τὸ... κᾶρμα... )

μὲ κινηματοθέατρα καὶ θέατρα

ὅλα γιὰ τὸν ἐλεύτερο πλέον πολίτη
ποὺ ἔβγαζε τὰ στενάχωρα χακί γιὰ νὰ ἐνδυθεῖ μπλοῦ-τζήν...

ἐρύχωρα, καμπανιστά, ὀνειρεμένα...

καὶ τώρα... μετὰ ἀπὸ τὴν ὑπερπολύχρωμη, ξέϕρενη πανδαισία,
κάποιος... κάπως νὰ πρέπει νὰ μᾶς πεῖ καὶ νὰ μιλήσει

γιὰ τὴν... κρυϕή γοητεία πάλι τῶν χακί...

ποὺ μᾶς ξανάρχονται μὲ βία...


ἀϕοῦ τὸ λέγαν κι οἱ ἀρχαίοι... πὼς

"πόλεμος  πατήρ πάντων  "...

(κι ἐτοῦτος δῶ...
δὲν μοιάζει γιὰ ψυχρός... )



ὁ Θεός νὰ μᾶς λυπηθεῖ... !