Ἡ ἀπόφαση τῆς Συνόδου, ὑπογεγραμμένη μὲ ἐντυπωσιακὴ συνέπεια ἀπὸ τοὺς ἐκπροσώπους τῆς λεγομένης «μετριοπαθοῦς» γραμμῆς, δὲν ἀφήνει... περιθώρια παρερμηνείας: τιμωρεῖται ὄχι ἡ παράβαση, ἀλλὰ ἡ ἀκρίβεια· ὄχι ἡ αἵρεση, ἀλλὰ ἡ ὀρθοδοξία· ὄχι ἡ ἀταξία, ἀλλὰ ἡ Ὁμολογία.
Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Γεώργιος, ὡς νέος πλέον «τοποτηρητὴς» τοῦ θρόνου τῆς Πάφου, φαίνεται νὰ μὴν ἄντεξε τὴν παρουσία τοῦ διαδόχου του πού, σὲ ἀντίθεση μὲ αὐτόν, τόλμησε νὰ ἀρνηθεῖ τὴν ἐπίσκεψη τοῦ αἰρεσιάρχου Πάπα στὴν ἐπαρχία του. Τὸ γεγονὸς αὐτὸ φαίνεται πὼς λειτούργησε καταλυτικά: ἡ εὐπρέπεια ἔγινε ἐνοχή, καὶ ἡ συνέπεια, ἀπειλή. Ὅσο γιὰ τὸ «παράπτωμα» ποὺ κατηγορήθηκε ὁ Μητροπολίτης Τυχικός; Ἕνα καὶ μοναδικό: ἡ ἀποτείχιση, δηλαδὴ ἡ διακοπὴ ἐκκλησιαστικῆς κοινωνίας μὲ πρόσωπα πού, κατὰ τὴν ἐκκλησιαστικὴ συνείδηση, ἔχουν ξεπεράσει τὰ ὅρια τῆς ὀρθόδοξης πίστης.
Τὸ τραγικότερο ὅλων, ὅμως, εἶναι ὅτι τίθεται ξεκάθαρο ἐκκλησιολογικὸ ζήτημα! Ἡ ἀποτείχιση, ὡς στάση προφυλάξεως τῆς πίστεως καὶ ὄχι ὡς πράξη διασπάσεως ἢ σχίσματος, δὲν ἀποτελεῖ αἰτία καθαιρέσεως ἢ παύσεως, σύμφωνα μὲ τοὺς ἴδιους τοὺς Ἱεροὺς Κανόνες. Ὁ Τυχικὸς δὲν κατηγορήθηκε γιὰ παράπτωμα ἠθικὸ ἢ διοικητικὸ· ἄρα ἡ ἔκπτωσή του δὲν μπορεῖ νὰ δικαιολογηθεῖ οὔτε κανονικά, οὔτε θεολογικά. Ἡ Ἐκκλησία τιμωρεῖ αὐτὸν ποὺ δὲν ἀνέχεται τὴν αἵρεση. Καὶ ὅλα αὐτὰ μὲ τίς... εὐλογίες καὶ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου, ποὺ φέρεται νὰ εἶχε «προεγκρίνει» τὴν ἀπόφαση.
«Ἀνέχομαι τὰ ψεύδη, τὶς συκοφαντίες, τὴ λάσπη καὶ ὑπομένω. Αὐτὸ ποὺ δὲν ἀνέχομαι εἶναι νὰ ἐπιχειρεῖται μεθοδικὰ ἡ παρουσίαση τοῦ προσώπου μου ὡς εὑρισκόμενου σὲ ἀντιπαράθεση μὲ τὸν Προκαθήμενο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου».
Ὅμως ἡ Ἱερὰ Σύνοδος δὲν πείστηκε. Ὁ Τυχικὸς εἶχε ἤδη καταδικαστεῖ ἀπὸ τὸ «προφίλ» του. Ὁμολογητής, παραδοσιακός, ἀντίθετος στὴν παναίρεση τοῦ οἰκουμενισμοῦ. Ὅ,τι δηλαδὴ δὲν χωράει στὴν Ἐκκλησία τῆς «σύνεσης», τῶν «διαλόγων» καὶ τῶν ἐναγκαλισμῶν μὲ κάθε τι αἱρετικό.
Ἀξίζει νὰ θυμίσουμε ὅτι παρόμοιες Σύνοδοι καθαίρεσαν καὶ τὸν Ἅγιο Ἰωάννη τὸν Χρυσόστομο, τὸν Ἅγιο Ἀθανάσιο, τὸν Ἅγιο Μᾶρκο τὸν Εὐγενικό. Σήμερα, οἱ λειτουργίες τελοῦνται στὸ ὄνομά τους· καὶ ἐκεῖνοι ποὺ τοὺς κατεδίωξαν ἔχουν βυθιστεῖ στὴν ἐκκλησιαστικὴ λήθη.
Ἡ ἀπόφαση κατὰ τοῦ Μητροπολίτου Τυχικοῦ δὲν εἶναι ἁπλῶς ποινή. Εἶναι δηλωτικὴ μιᾶς ἐσωτερικῆς παρακμῆς. Μιᾶς ἐκκοσμικεύσεως ποὺ παριστάνει τὴν «ἐκσυγχρονισμένη Ὀρθοδοξία» καὶ διώκει ἐκείνους ποὺ τολμοῦν νὰ ποῦν: «ὡς ἐδῶ».
Καὶ τὸ ἐρώτημα παραμένει: σὲ ποιά Ἐκκλησία ζοῦμε; Στὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, τῆς Ἀλήθειας, τῆς Ὁμολογίας; Ἢ σὲ μιὰ διοίκηση Ἱεραρχῶν ποὺ λειτουργεῖ μὲ ὅρους πολιτικῆς ἐξουσίας καὶ φιλοπατριαρχικῶν ἰσορροπιῶν;
Ἂν αὐτὴ εἶναι ἡ νέα πραγματικότητα στὴν Ἐκκλησία τῆς Κύπρου – μιὰ πραγματικότητα ἐλέγχου, φίμωσης καὶ ὑποταγῆς – τότε ἡ κρίση δὲν εἶναι διοικητική. Εἶναι πνευματικὴ καὶ βαθιά. Καὶ σὲ μιὰ τέτοια κρίση, κανεὶς δὲν ἔχει τὸ δικαίωμα νὰ σιωπᾶ.
Γιὰ πολλούς, ὁ Τυχικὸς παραμένει ὁ κανονικὸς Ἐπίσκοπος Πάφου. Ὄχι ἀπὸ προσωπολατρία, ἀλλὰ γιατί δὲν συμβιβάστηκε μὲ τὸ ψεῦδος. Ἡ Ἐκκλησία δὲν εἶναι διπλωματία. Εἶναι Σταυρός. Ὁμολογία. Ἀνάσταση!
Κλείνοντας, ἂς μὴν ξεχνᾶμε πὼς τὰ δεινὰ ποὺ κατὰ διαστήματα βρῆκαν τὴν Κύπρο δὲν ἦρθαν τυχαία. Ἦρθαν ὡς φυσικὸ ἐπακόλουθο τέτοιων ἐκκλησιαστικῶν ναυαγίων - ὅταν ἡ αὐθεντικὴ πίστη θυσιάστηκε στὸν βωμὸ τῆς πολιτικῆς, τῆς διπλωματίας καὶ τῶν σκοπιμοτήτων. Ἡ Ἱστορία μᾶς διδάσκει πὼς ὅσοι ἔχουν τὴν εὐθύνη ἀδυνατοῦν νὰ κατανοήσουν τὴν πραγματικότητα· ἂς ἑτοιμάζονται λοιπὸν γιὰ τὴν ἐνδεχόμενη παιδαγωγία, ποὺ ἀποτελεῖ πνευματικὸ νόμο καὶ ποὺ ἐπιμένουν νὰ μὴν ἀντιλαμβάνονται ἐδῶ καὶ καιρό...
Σχόλιο: Αποδόμηση των κατηγοριών κατά του Μητροπολίτη Πάφου Τυχικού και η εξωεκκλησιαστική ανάμειξη:
Η
Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κύπρου, σε μια διαδικασία που θυμίζει
περισσότερο πολιτικό δικαστήριο παρά πνευματική κρίση, προχώρησε σε
κατηγορίες κατά του Μητροπολίτη Πάφου Τυχικού που αποδεικνύονται όχι
μόνο αβάσιμες, αλλά και ενδεικτικές της σύγχυσης και της διοικητικής
ανεπάρκειας που ταλανίζει τη σημερινή διοίκηση της Εκκλησίας.
Ας δούμε τα κυριότερα σημεία των καταγγελιών:
Α. Η χειροτονία ιερωμένου από τους αποτειχισμένους της Θεσσαλονίκης.
Η
καταγγελία περί αποστολής και κάλυψης του συγκεκριμένου ιερωμένου από
τον Μητροπολίτη Τυχικό, ο οποίος μέχρι σήμερα μνημονεύει μόνο τους
αληθινούς κανόνες της πίστης και της ιεροσύνης, δεν είναι παρά μια
προσπάθεια να φιμωθεί η φωνή της πνευματικής ακρίβειας. Το να
καταδικάζεται κάποιος επειδή δεν συμβιβάζεται με τη λογική των
«οικονομικών λύσεων» που προωθούνται στα εκκλησιαστικά υψηλά κλιμάκια,
αποκαλύπτει την αλλοτρίωση της εκκλησιαστικής διοίκησης.
Β. Άρνηση τελέσεως μεικτών γάμων και εκδόσεως πιστοποιητικών.
Η
απόρριψη των μεικτών γάμων και των πιστοποιητικών που προέρχονται από
αιρετικές ή κανονικά ανεπίγνωστες Εκκλησίες, δεν είναι «παράπτωμα», αλλά
πνευματική υποχρέωση. Ο Μητροπολίτης Τυχικός απλώς υπερασπίστηκε την
καθαρότητα της πίστης, αρνούμενος να συμβιβαστεί με την παναίρεση του
οικουμενισμού που κάποιοι άλλοι προωθούν ανοιχτά.
Γ. Εγκαίνια παρεκκλησίου προς τιμήν μη αναγνωρισμένου αγίου.
Η
επίκληση της Αγιοσύνης δεν είναι θέμα συμβάσεων ή πλειοψηφιών, αλλά
καρπός αληθινής πίστης και εκκλησιαστικής παράδοσης. Η κριτική αυτή, που
ακούγεται σαν δικαιολογία για να κρυφτούν βαθύτερα προβλήματα,
αποδεικνύει πόσο εκτός τόπου και χρόνου έχουν βρεθεί οι επικριτές.
Πέραν
αυτών, όμως, το πλέον εντυπωσιακό στοιχείο είναι η εκκλησιαστική
ανάμειξη. Η Υπουργός Παιδείας της Ελλάδος, η Κυβέρνηση της Ελλάδος μέσω
διαφόρων παρεμβάσεων, ακόμη και το Οικουμενικό Πατριαρχείο με τις δικές
του ανησυχίες, φαίνεται να παρεμβαίνουν άμεσα σε μια καθαρά ξένη
εκκλησιαστική υπόθεση. Η κυβέρνηση της Ελλάδος κατήγγειλε τις
«διασπαστικές ενέργειες» στον Πρέσβη της Κύπρου στην Αθήνα, που με τη
σειρά του τις μετέφερε στις αρμόδιες αρχές της Κύπρου. Όσο η Εκκλησία
γίνεται πεδίο διακρατικών παρεμβάσεων και πολιτικής, τόσο απομακρύνεται
από την πνευματική της αποστολή.
Και το πιο αξιοσημείωτο: το
αίτημα της Ιεράς Συνόδου να υποβάλει ο Μητροπολίτης γραπτώς Ομολογία
Πίστεως που να καταδικάζει τον αποτείχισμο. Δηλαδή, αντί να δίνεται
έμφαση στην ουσία της πίστης, επιβάλλεται μια τυπική και πολιτικά
φορτισμένη «κατάφαση» που δεν βασίζεται σε κανένα πραγματικό παράπτωμα
του Μητροπολίτη.
Ας μην ξεχνάμε πως τα πραγματικά προβλήματα της
Εκκλησίας δεν λύνονται με αυθαίρετες εκπτώσεις και πολιτικές πιέσεις,
αλλά με βαθιά πνευματική αναγέννηση και επιστροφή στις αρχές. Καλούμαστε
να δούμε αν η σημερινή διοίκηση είναι έτοιμη να ακούσει την αλήθεια ή
απλώς να διαχειρίζεται εξουσία και διπλωματία, θυσιάζοντας την
πνευματική καθαρότητα.
4 σχόλια:
... κάποιοι θα σπεύδουν
μαθημένοι... ίσως... -καλοεκπαιδευμένοι-
να σταθούν κλαρίνο...
και... κάποιοι άλλοι,
προφανώς παγιδευμένοι,
σε μιά προφανή πιά πλέον
τρικυμία εν τώ κρανίω...
λόγω των αναπάντεχων... υγειονομικών
εμβολιεξελίξεων...
και καθώς
η υστερική παράνοια
αρχίζει να ξεσκεπάζεται,
(τρέμοντας για το τί μπορεί να βγεί στη φόρα)
να ελπίζουν ίσως σε μιά κάποια
τιάρα
κάποιου πάπα...
αγένειου... ευγένειου
ή και ολιγογένειου ίσως...
που θα καλύψει τα ακάλυπτα
-και σε κοινή πιά θέα-
μεταξένια νώτα ...
κι έτσι
αφήνονται και σύρονται
πειθήνεια...
(και κάποιοι ίσως βρίσκουν ευκαιρία
να εκτονώσουν την συσσωρευμένη ζήλεια τους...
κακία... και χολή... )
Μερικές επισημάνσεις:
1. Ο Μητρ. Τυχικός δεν έκανε ποτέ αποτείχιση.
2.Ο Ιερέας που χειροτονήθηκε από τον Τυχικό, εφόσον τον μνημονεύει στην Θεία Λειτουργία, δεν είναι αποτειχισμένος. Μπερδεμένος μπορεί να είναι αλλά αποτειχισμένος δεν είναι.
3. Εφόσον ο Τυχικός με τον Μητρ. Θεσσαλονίκη έχουν Εκκλησιαστική Κοινωνία, το να στέλνει ο Τυχικός Ιερέα στην Θεσσαλονίκη χωρίς την κανονική άδεια του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης αυτό λέγεται εισπήδηση και παρασυναγωγή (εφόσον πάντα θεωρούμε ότι και οι δύο Μητροπολίτες είναι κανονικοί Μητροπολίτες)
Το ζητούμενο πάντως βγήκε... η καταδίκη του αποτειχισμού...
Εδώ είναι που κάνεις καινούργιο συκώτι από τα γέλια!
Ο αχιεπίσκοπος Κύπρου βγήκε έτσι όπως βγήκε στον αρχιεπισκοπικό θώκο... Νομίζει πως έτσι βοηθά την Κύπρο; Θα δοθεί στους Τούρκους και η υπόλοιπη!
Εν αναμονή του λίβελου πίστεως. Εκεί θα φανεί πόσο όντως ΟΜΟΛΟΓΗΤΗΣ είναι ο Τυχικός. Από τις μέχρι τώρα δηλώσεις του όμως, δεν προμηνύεται ότι θα υψώσει ανάστημα και θα αντισταθεί στο παναιρετικό σύστημα. Εν αναμονή....
Δημοσίευση σχολίου