
Ἕνα μεγάλο πλεονέκτημα τοῦ παπισμοῦ εἶναι ἡ δυνατότητά του νὰ ἀφομοιώνει τίς «ἀποκλίνουσες» καί «ἐξτρεμιστικές» τάσεις ποὺ ἀναφύονται στὸ ἐσωτερικό του -ἀπὸ τὰ ἀντικοσμικὰ ἐπαιτικὰ τάγματα μέχρι τὴν κοσμικὴ θεολογία τῆς ἀπελευθέρωσης. Δὲν θὰ ἀσχοληθῶ μὲ τὰ δογματικά, ἐπειδὴ θεωρῶ οὕτως ἤ ἄλλως τὸν παπισμὸ αἵρεση, στὴν μιὰ ἤ στὴν ἄλλη μορφή του.
Σὲ σχέση ὅμως μὲ τὸν παπισμό, ἡ ἑλλαδικὴ ἐκκλησία παρουσιάζει τὸ μεγάλο μειονέκτημα νὰ ἐξοβελίζει ἀπὸ τοὺς κόλπους της τίς «ἀντιεξουσιαστικές» τάσεις ποὺ ἐμφανίζονται στὸ ἐσωτερικό της, μὲ χαρακτηριστικὴ περίπτωση τοὺς λεγόμενους «παλαιοημερολογῖτες», τῶν ὁποίων ἡ ἀπηνὴς δίωξη μὲ τὸ ρόπαλο τοῦ χωροφύλακα ἦταν ἀρκούντως ἐνδεικτικὴ γιὰ τὴν ὑποταγὴ τῆς ἐκκλησίας στὸ κράτος, ποὺ χρονολογεῖται ἤδη ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τοῦ (ρωμαιοκαθολικοῦ) Ὄθωνα καὶ τὶς διώξεις τοῦ Φλαμιάτου.
Ἄν ὑπάρχει στὴν Ἑλλάδα ζήτημα μεταξὺ τῶν σχέσεων κράτους-ἐκκλησίας δὲν εἶναι ὁ λεγόμενος διαχωρισμός, ποὺ ὑποστηρίζουν οἱ χαζοάθεοι -συχνὰ χωρὶς νὰ ξέρουν τί ἀκριβῶς σημαίνει-, ἀλλὰ ἡ ἀποκρατικοποίηση τῆς ἐκκλησίας, ποὺ μὲ τὴν ἀσφυκτικὴ πατρωνεία τοῦ νεοελληνικοῦ αὐταρχικοῦ κράτους ἔχει μετατραπεῖ σὲ ΔΕΚΟ, ποὺ «κάνει ὑπακοή» στὴν βούληση τῶν πολιτικῶν της προϊσταμένων.
Ἡ ἀποπολιτικοποίηση τῆς ἐκκλησίας ἦταν μία φροῦδα ἐλπίδα τῆς νεωτερικότητας. Καὶ ὁ τελικὸς διαχωρισμός-ἐκκλησίας κράτους, ποὺ πραγματοποιήθηκε στὴν Δύση, ἦταν ἀποτέλεσμα τῆς προσπάθειας νὰ κρατηθεῖ ἡ ἐκκλησία μακρυὰ ἀπὸ τὴν πολιτική (ὁλόκληρη ἡ πολιτικὴ φιλοσοφία τοῦ Μεσαίωνα ἀφορᾶ τὸ ζήτημα τῶν σχέσεων μεταξὺ κοσμικῆς καὶ θρησκευτικῆς ἐξουσίας).
Ὅμως, στὴν περίπτωση τοῦ νεοελληνικοῦ κράτους τὸ ζήτημα ἦταν νὰ τεθεῖ ἐξαρχῆς ἡ ἐκκλησία ὑπὸ τὴν κηδεμονία καὶ τὴν χειραγώγηση τῆς πολιτικῆς ἐξουσίας, ποὺ διατηρεῖ ἀπὸ τότε σταθερὰ τὰ χαρακτηριστικὰ ἑνὸς ἀπολυταρχικοῦ κράτους. Ἔτσι, οἱ κατὰ καιροὺς ἀποκλίνουσες ἐκδηλώσεις ἀπὸ τὴν καθεστωτικὴ ἀνώτατη ἱεραρχία περιθωριοποιοῦνται καὶ ἐνίοτε νὰ στιγματίζονται, ἀντὶ νὰ ἀφομοιώνονται καὶ νὰ ἐμπεδώνονται.
Ἔτσι μένεις μὲ τοὺς Ἰερώνυμους καὶ τὰ Κολυμπάρια, ἀλλὰ καὶ τοὺς ταπεινοὺς κληρικοὺς ποὺ προσπαθοῦν νὰ κάνουν ὅ,τι μποροῦν γιὰ νὰ φροντίσουν τὸ ποίμνιο τῆς ἐνορίας τους καὶ νὰ σώσουν τὴν τιμὴ τῆς ἐκκλησίας, προσπαθώντας νὰ ἑλιχθοῦν ἀνάμεσα στὸν κρατικὸ δεσποτισμό (ποὺ φθάνει στὸ σημεῖο νὰ ἀπαγορεύει ἀκόμα καὶ τὸ δικαίωμα στὴν λατρεία) καὶ τό βαθειά «ταξικό» καθεστὼς ποὺ χαρακτηρίζει τὸν ἐκκλησιαστικὸ μηχανισμό.
Τὸ Ἔνζυμο
1 σχόλιο:
... με δεδομένη την αγάπη και την εμπιστοσύνη τού λαού
στην εκκλησία του,
τούς ιερείς κι αρχιερείς του
και τον ξεχωριστό του σεβασμό προς τον μοναχισμό και την ασκητικότητα του
απτό .. και ορατό φυτώριο τής Αγιωσύνης,
η κοσμική εξουσία έκανε τα πάντα, απ' τον καιρό ήδη των μπαβαρέζων,
για να μπορέσει να βάλει στο χεράκι της
αυτήν την... ευκαιρία (...)
για εύκολη -ύπουλη- χειραγώγηση τών πολιτών
διαλέγοντας και επιβάλλοντας δυτικοσπουδαγμένους... ημι...άπιστους
για επισκόπους,
ελπίζοντας πως έτσι θα μπορούσε να χειραγωγήσει και σταδιακά να αλώσει... έναν...
"χώρο" συμπαγή...
"αξιοποιώντας" τον
προς ίδιον ώφελος...
και το εγχείρημα,
με... κόπους και (υπόγειες) προσπάθειες
ολοκληρώνεται στις μέρες μας
εν τέλει
αφού πρώτα αφομοιώθηκαν κάμποσες... κεφαλές...
-υπομονετικά κι επίμονα-
με την κατάλληλη εν γένει χειραγώγηση
οργανωμένα
και καλοσχεδιασμένα
κι αποδομήθηκε η εμπιστοσύνη, ενώ χάθηκε η ομόνοια κλήρου και λαού
και ο φυσικός δεσμός τους
ενώ παγιώθηκαν παράλληλα και οι γνωστές κομματικές
διαχωριστικές γραμμές
ώσπου σήμερα πιά
με την τηλεόραση να έχει κατηχήσει με την βοήθεια τών πρόθυμων εκκκοσμικοσυστιμικών
παπαδοψυχολόγων
και λοιπών ακαδημαϊκών
(α)θεολόγων
έναν λαό που... ολόψυχα
πιστεύει στον "εαυτό του"... (!)
τα... "συναισθηματά του"
και θεωρεί οτιδήποτε έξω απ' τα γκρήκλις
ως μία ξένη γλώσσα,
που χρήζει μεταφράσεως...
Δημοσίευση σχολίου