[ ιερομόναχος Ζαχαρίας Ι.Μ.Τιμίου Προδρόμου έσσεξ : Ὁ Χριστὸς δὲν ἦλθε νὰ καταργήσει τὴν ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου…… ] .
Ἐρώτηση : Ἂν ὁ Χριστὸς ἦλθε καὶ μᾶς ἀνέπλασε σὲ « καινὴ κτίση », γιατί ὁ νόμος τῆς ἁμαρτίας ἐξακολουθεῖ νὰ εἶναι τόσο ἐνεργὸς μέσα μας ;
Ἀπάντηση : Ὁ Χριστὸς δὲν ἦλθε νὰ καταργήσει τὴν ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου. Ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἀκόμα ἐλεύθερος νὰ Τὸν δεχθεῖ ἤ νὰ μὴν Τὸν δεχθεῖ . Ὁ Χριστὸς ἦλθε καὶ ἔφερε σωτηρία σὲ ὅλους , ἔδειξε τὴν ὁδὸ καὶ τὴν ἀγάπη Του μέχρι τέλους μέσῳ τῆς προσευχῆς Του στὴ Γεθσημανὴ γιὰ τὴ σωτηρία ὅλων τῶν ἀνθρώπων , μὲ τὴν ἐλπίδα ὅτι ἡ θυσία Του θὰ φέρει ὅλους σὲ φιλότιμο , οὕτως ὥστε νὰ ἑλκύονται ὅλοι πρὸς Αὐτόν .
Δὲν ἀναγκάζει κανέναν νὰ ἔρθει σὲ Αὐτόν, μόνο ἑλκύει . Πρέπει νὰ θυμόμαστε , ὅτι ἡ ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου εἶναι ἡ τραγωδία του.
Ὁ Θεὸς ἀνέλαβε μεγάλο ρίσκο , ὅταν δημιούργησε ἕνα τόσο ὑπέροχο πλάσμα , ὅπως ὁ ἄνθρωπος , καὶ νὰ τοῦ δώσει τέτοια ἐλευθερία . Ἦταν τὸ «ρίσκο τῆς δημιουργίας», ὅπως τὸ ἀποκαλεῖ ὁ ἅγιος Σωφρόνιος.
Ὡστόσο, ἄξιζε τὸ ρίσκο αὐτό . Δισεκατομμύρια
καὶ τρισεκατομμύρια ἄνθρωποι θὰ ἔρθουν στὴ ζωὴ αὐτὴ καὶ ἴσως μόνο
μερικὰ ἑκατομμύρια θὰ γίνουν ἅγιοι . Ὡστόσο, ἀξίζει τὸ ρίσκο τῆς
δημιουργίας ἀκόμη καὶ γιὰ μερικοὺς ἁγίους , ἐπειδὴ αὐτοὶ δικαιώνουν τὸν
Θεὸ ὡς Δημιουργὸ καὶ Σωτῆρα , καὶ αὐτὴ εἶναι ἡ δόξα Του.
Ὁ Θεὸς δοξάζεται «ἐν συναγωγῇ ἁγίων» (Ψάλμ. 81,1). Ὁ Κύριος ἤξερε πολὺ καλὰ τί ἔκανε . Πῆρε ἕνα ρίσκο γιὰ ἐκείνους τοὺς ἐκλεκτοὺς ποὺ θὰ δέχονταν ἐλεύθερα νὰ Τὸν ἀκολουθήσουν καὶ θὰ περιφρονοῦσαν τὰ παθήματα τοῦ κόσμου αὐτοῦ , τὰ ὁποῖα δὲν μποροῦν νὰ συγκριθοῦν μὲ τὴν δόξα ποὺ θὰ τοὺς ἀποκαλυφθεῖ στὴ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ . Οἱ ἅγιοι δικαιώνουν τὸν Θεό , ἐπειδὴ ἔγιναν ἱκανοὶ νὰ βαστάζουν τὴ δόξα Του , ποὺ εἶναι καὶ ὁ πρωταρχικὸς σκοπὸς τῆς δημιουργίας τοῦ ἀνθρώπου : νὰ γίνει μέτοχος τῆς δόξας τοῦ Θεοῦ.