Πρέπει να τιμάμε τους αγίους σαν φίλους του Χριστού, σαν τέκνα
και κληρονόμους του Θεού, όπως λέει ο θεολόγος Ιωάννης ο ευαγγελιστής:
«όσοι τον αποδέχθηκαν, τους έδωσε τη χάρη να γίνουν παιδιά του Θεού».
«Επομένως, καθόλου δεν είναι δούλοι, αλλά παιδιά· και εφόσον είναι παιδιά,
είναι και κληρονόμοι· είναι κληρονόμοι του Θεού και συγκληρονόμοι
του Χριστού. Και ο Κύριος, επίσης, στα ιερά ευαγγέλια
λέει στους αποστόλους: «Εσείς είστε φίλοι μου.
Δεν σας καλώ πλέον δούλους· διότι ο δούλος δεν γνωρίζει τί κάνει
ο Κύριός του». Και αν ο Δημιουργός του σύμπαντος και Κύριος ονομάζεται
«Βασιλιάς των βασιλέων, Κύριος των αρχόντων και Θεός των θεών»,
τότε οπωσδήποτε οι Άγιοι ονομάζονται θεοί, κύριοι και βασιλείς.
Ο Θεός και Κύριος και βασιλιάς είναι και ονομάζεται Θεός αυτών
(των αγίων). Λέει στο Μωϋσή: «Εγώ είμαι ο Θεός του Αβραάμ, ο Θεός
του Ισαάκ και ο Θεός του Ιακώβ. Επίσης, ο Θεός ανέδειξε το Μωϋσή Θεό
του Φαραώ. Λέγοντας θεούς, βασιλείς και κυρίους δεν εννοώ ότι είναι
από τη φύση τους. Επειδή όμως εξουσίασαν και κυριάρχησαν στα πάθη
και διαφύλαξαν απείραχτη τη θεία εικόνα, σύμφωνα με την οποία πλάσθηκαν
–διότι και η εικόνα του βασιλιά βασιλιάς καλείται– και επειδή ενώθηκαν
με το Θεό με τη θέλησή τους και τον δέχθηκαν ένοικό τους και έγιναν
κατά χάρη, με την κοινωνία τους μ’ αυτόν, ό,τι είναι ο ίδιος στη φύση του,
(γι’ αυτό τους ονομάζω έτσι). Πώς, λοιπόν, δεν πρέπει να τιμάμε αυτούς
που έγιναν υπηρέτες, φίλοι και παιδιά του Θεού; Διότι η τιμή
προς τους άξιους συνδούλους μας αποδείχνει την καλή διάθεσή μας
προς τον κοινό Δεσπότη.
Αυτοί έχουν αναδειχθεί καθαρά κατοικητήρια και καταλύματα του Θεού.
Διότι ο Θεός λέει, «θα εγκατασταθώ μέσα τους, θα περπατήσω και θα είμαι
Θεός τους». Και ακόμη η Αγία Γραφή βεβαιώνει ότι «οι ψυχές των δικαίων
είναι στα χέρια του Θεού και ο θάνατος δεν τις αγγίζει· διότι ο θάνατος
των αγίων είναι περισσότερο ύπνος παρά θάνατος. «Κόπιασαν δηλαδή
στη ζωή τους και στο τέλος θ’ απολαύσουν τη ζωή»· και ακόμη (λέει η Αγία
Γραφή): «ο θάνατος των αγίων του Κυρίου είναι πολύτιμος».
Διότι τι πολυτιμότερο υπάρχει από το να βρίσκεται κανείς στα χέρια
του Θεού; Ο Θεός, λοιπόν, είναι ζωή και φως και όσοι βρίσκονται στα χέρια
του Θεού, ζουν μέσα στη ζωή και το φως.
1 σχόλιο:
ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ:
Ἔκδοσις ἀκριβὴς τῆς ὀρθοδόξου πίστεως.
Με το πρωτότυπο κείμενο και με παράλληλη απόδοση στην νεοελληνική γλώσσα.
http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/paterikon/iwannhs_damaskhnos_ekdosis_akribhs.htm
Δημοσίευση σχολίου