Το Κρούσμα, είναι το έκτο ποιητικό βιβλίο του Δημήτρη Κοσμόπουλου. Πρόκειται για ένα ενιαίο ποίημα σε είκοσι τέσσερα μέρη, τα περισσότερα από τα οποία γράφτηκαν από τον Σεπτέμβριο έως τα τέλη Νοεμβρίου του 1989 στην Σκιάθο. Το ποίημα ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2009. Η σχέση του Κοσμόπουλου με τον Παπαδιαμάντη, χρονολογείται παιδιόθεν. Στα προηγούμενα ποιητικά του βιβλία άλλωστε, ο Παπαδιαμάντης είναι διαρκώς παρών. Στο Κρούσμα –τίτλος που παραπέμπει σε παπαδιαμαντικά διηγήματα-ο Κοσμόπουλος χρησιμοποιώντας σύμβολα, ονόματα και τόπους από τον κόσμο του Σκιαθίτη, άλλοτε καταφεύγει στον ασματικά ευρύ διασκελισμό ενός εσωτερικά εμπλουτισμένου έμμετρου στίχου και άλλοτε στα θραύσματα εξιστορήσεων από την προσωπική του περιπέτεια και τις ματαιώσεις της γενιάς του. Σε μιαν απόπειρα όπου το προσωπικό τροφοδοτείται από τα απηχήματα του συλλογικού και οι λέξεις φωτίζονται από την εκκλησιαστική υμνογραφική παράδοση και την αναστάσιμη παπαδιαμαντική εκφραστική.
[1989, γενική πρόγνωση]
Παγετός την νύχτα και νωρίς το πρωί κι η στάχτη, ά
η στάχτινη μνήμη, υγρή μόνωση, ξεφτισμένος τοίχος.
Έρχονται καταιγίδες. Αλλά θάνατος δεν είναι η σταχτιά
απόγνωση των χαμένων. Είναι ο φιδίσιος ήχος
που σέρνεται χαράζοντας τα σπλάγχνα και δαγκώνει.
Ότι η ιστορία είναι η μόνη αστροφεγγιά.
Κορμάκια τσακιστήκανε στου τίποτα το αμόνι,
όμως η αγάπη τους δεν ξεψυχά σε τούτη την φυρονεριά.
Του πόνου Δάσκαλε, άπλωσε το χέρι σου το ανδρείο
κι απ’ την σιωπή σου θαλερή, στείλε τους βόμβους του
φωτός
γιατί δεν κατοικεί ο θάνατος ούτε στον πόνο ούτε στο
κρύο,
αλλά στην ερημιά, έξω απ’ την θύρα του παντός.
Ο Δημήτρης Κοσμόπουλος γεννήθηκε το 1964 στο Κοντογόνι (Παπαφλέσσα) Πυλίας, στη Μεσσηνία. Μεγάλωσε στην Καλαμάτα. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Το Κρούσμα (Κέδρος, 2011) είναι το έκτο ποιητικό του βιβλίο. Έχει εκδώσει επίσης, τρία βιβλία δοκιμίων πάνω σε θέματα λογοτεχνίας. Ποιήματά του έχουν μεταφραστεί σε ευρωπαϊκές γλώσσες και έχουν περιληφθεί σε ελληνικές και ξένες ανθολογίες. Το 2005 του απονεμήθηκε το Βραβείο Έλληνα Λυρικού Ποιητή (Λάμπρος Πορφύρας) της Ακαδημίας Αθηνών. Δοκίμια και μεταφράσεις του έχουν δημοσιευθεί σε λογοτεχνικά περιοδικά και εφημερίδες. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Του ιδίου: Ποίηση: Λατομείο (Κέδρος, 2002), Του νεκρού αδελφού (Κέδρος, 2003), Πουλιά της Νύχτας (Κέδρος, 2005), Ανάστασις του Ανδρέα Ταρκόφσκι (Ερατώ, 2008), Βραχύ χρονικό (Κέδρος, 2009), Κρούσμα (Κέδρος, 2011). Δοκίμια: Τα όρια της φωνής (Κέδρος, 2006), Η πτήση του ιπτάμενου (Ίνδικτος, 2007), Ο απόκρημνος λυρισμός (Ερατώ, 2011).
7 σχόλια:
Δισεβδομαδιαία εφημερίδα της Ύδρας, «πολιτική και φιλολογική», που ασκούσε αδιάλλακτη αντιπολίτευση στον Ιωάννη Καποδίστρια, κατά την τελευταία περίοδο της διακυβέρνησης του.
Ο «Απόλλων» εκδιδόταν σε μεσαίο σχήμα τεσσάρων σελίδων, από τις 11 Μαρτίου ως τις 9 Οκτωβρίου 1831, από τον λόγιο Αναστάσιο Πολυζωίδη (1802-1873), πολιτικό φίλο του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου και ένθερμο υποστηρικτή των δημοκρατικών και συνταγματικών θεωριών της Ιουλιανής Επανάστασης του 1830 στη Γαλλία. Πρόκειται για τον μετέπειτα δικαστικό, που δίκασε τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη το 1834 και αρνήθηκε να επικυρώσει τη θανατική του καταδίκη, με αποτέλεσμα να υποστεί διώξεις και ο ίδιος.
Πολιτικός σύμβουλος του εκδότη ήταν ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος και συνεργάτες σπουδαία ονόματα της εποχής εκείνης, όπως ο λόγιος κληρικός Θεόκλητος Φαρμακίδης, ο πολιτικός και διπλωμάτης Κωνσταντίνος Ζωγράφος και ο ρομαντικός ποιητής Παναγιώτης Σούτσος. Παράλληλα, η εφημερίδα αναδημοσίευε και αντικαποδιστριακά κείμενα ξένων εφημερίδων, ιδίως αγγλικών, που μεταφράζονταν από τον Σκώτο φιλέλληνα Εδουάρδο Μάσσων (Edward Masson), που αργότερα ήλθε σε αντιπαράθεση με τον Πολυζωίδη, ως εισαγγελέας στη δίκη Κολοκοτρώνη.
Ο «Απόλλων» επρόκειτο αρχικά να εκδοθεί στο Ναύπλιο, όπου στις 9 Δεκεμβρίου 1830 κυκλοφόρησε προκήρυξη που διαφήμιζε την έκδοση της εφημερίδας για την Πρωτοχρονιά του 1831. Λίγες ημέρες νωρίτερα, ο Πολυζωίδης κλήθηκε από τον Βιάρο Καποδίστρια, ο οποίος του συνέστησε να αναβάλει την έκδοση της εφημερίδας. Ο Πολυζωίδης επέμενε στην έκδοση της εφημερίδας, αλλά την ώρα που τυπωνόταν το πρώτο φύλλο της, η αστυνομία εμπόδισε την έκδοση, κατάσχοντας όσα αντίτυπα είχαν ήδη εκτυπωθεί, καθώς και τα τυπογραφικά μηχανήματα.
Ο Πολυζωίδης κατέφυγε τότε στην Ύδρα και με την ένοπλη υποστήριξη των «συνταγματικών» που είχαν καταφύγει εκεί, εξασφάλισε την απρόσκοπτη έκδοση της εφημερίδας του. Από τα πρώτα του κιόλας φύλλα, ο «Απόλλων» άσκησε σφοδρή πολεμική κατά της κυβέρνησης και του Καποδίστρια προσωπικά. Στο κύριο άρθρο του 4ου φύλλου τονιζόταν ότι κύριος σκοπός της εφημερίδας ήταν η αναγγελία «εις όλον τον φωτισμένον κόσμον, μάλιστα δ’ εις την Ευρώπην και εις αυτούς τους μεγαλοδυνάμους προστάτας, ότι το ελληνικόν έθνος δεν επιθυμεί άλλως να κυβερνάται ειμή συνταγματικώς». Ως έμβλημα της εφημερίδας υπήρχαν από το 6ο φύλλο κάτω από τον τίτλο οι λέξεις: «Εθνική Συνέλευσις! Σύνταγμα!». Από τον Ιούνιο του 1831 άρχισε να δημοσεύει αναφορές —πλαστές στην πλειονότητά τους— με τις οποίες οι κάτοικοι διαφόρων επαρχιών, ζητούσαν από τον Καποδίστρια να συγκαλέσει την Εθνοσυνέλευση, με σκοπό τη σύνταξη Συντάγματο
Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/983
© SanSimera.gr
Πρῶτα σκοτώνεις τὸν Καποδίστρια καὶ μετὰ γιὰ νὰ μὴν σοῦ πετᾶνε σκατὰ στὸν τάφο σου
ἀφοῦ ἔχεις δολοφονήσει τὸν Ἡγέτη τῆς Ἐπανάστασης γυρίζεις σελίδα καὶ ἀπελευθερώνεις τὸν Κολοκοτρώνη
ποὺ τὸν ἔβαλαν φυλακὴ οἱ ἴδιοι ποὺ χρηματοδοτοῦσαν τὸν Πολυζωίδη καὶ
τὴν φυλλάδα του γιὰ μόνον 8 μῆνες ἴσα -ἴσα γιὰ νὰ δολοφονήσουν τὸν Καποδίστρια.
Νὰ χαρῶ ἐγὼ ἀντίσταση. Ἐγὼ μίλησα γιὰ Πολυζωίδη ὄχι γιὰ Τερτσέτη, ὁ Τερτσἐτης ἔγραψε
τὰ ἀπομνημονεύματα τοῦ Κολοκοτρώνη ὄχι ὁ Πολυζωίδης. Γκέγκε!!
Ὁ Μακρυγιάννης ἔκανε ἐμπόριο καὶ χρηματοδοτοῦσε τοὺς συμπολεμιστές τους,, χαχχαχα
Τί λέτε ρὲ σύντροφοι;;; Σοβαρά;;; Εἶχε δηλαδὴ μυαλὸ businessman τὸ 1821!!!
Τὴν τοκογλυφία ἀπὸ ποῦ τὴν ἔμαθε;
Καὶ γιατὶ δὲν βοήθησε τὸν Νικηταρά ποὺ πέθανε στὴν ψάθα;;
Καλημέρα ! Γιατί παρακαλώ δεν βάλατε το σχόλιό μου , που απαντά στο ανωτέρω σχόλιο του ανωνύμου 8.53 ?
Ωραία . Δεν πρόσεξα οτι το πρώτο σκέλος του σχολίου είναι αντιγραφή . Δεν αλλάζει όμως κάτι . Εγώ δεν αρνήθηκα οτι υπήρχε η αντιπολίτευση πρός τον Καποδίστρια στην οποία συμμετείχε και ο Μακρυγιάννης .
Σας παρακαλώ ανεβάστε το σχόλιό μου για νά δούμε και τί γράφω , άν χρειάχεται τροποποίηση νά γίνει . Το " σαν σήμερα " δεν είναι θέσφατο .
Είπε κανείς στον ανώνυμο , οτι ο Πολυζωίδης έγραψε τα απομνημονεύματα του Κολοκοτρώνη ?
Ξαναγραψτο το έφαγε το σκοτάδι ..το σχολιο
Λοιπόν εν συντομία
Ο Καποδίστριας για νά μπορέσει νά βάλει τάξη στην χαοτική κατάσταση που ανέλαβε , ανέστειλε το Σύνταγμα και πολύ καλά έκανε . Κάτι όμως δεν πήγε καλά ή ο ίδιος δεν έπεισε γι αυτή την ανάγκη ή οι αδελφοί του ήταν προκλητικοί και δημιουργήθηκε αντιπολιτευτικό κίνημα , στο οποίο συμμετείχε ίσως ηγείτο ο Μακρυγιάννης και όπως μας λέει ο αδελφός συμμετείχε και ο Πολυζωίδης . Αυτό όμως δεν σημαίνει οτι αυτοί διλοφόνησαν τον Καποδίστρια . Αλλοίμονο άν αμφιβάλλουμε για τα άδολα κίνητρα ενός Μακρυγιάννη και Πολυζωίδη . Νά το καταλάβω , οτι δεν συνέλαβαν τον πολιτικό νού του Καποδίστρια και την ανάγκη για την πρόσκαιρη άρση του Συνταγματος. Η ίδια οικογένεια που δολοφόνησαν τον Καποδίστρια , δηλαδή οι Μαυρομιχαλαίοι , ήταν αγωνιστές , ποιός δεν γνωρίζει τον αγωνιστή Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη , και κατα γενική ομολογία είχαν δώσει πολύ αίμα στον αγώνα . Ο ίδιος ο νεαρός Γιωργής που καταδικάστηκε και εκτελέστηκε είχε κερδίσει μία μάχη . Αυτή ήταν η μοίρα αυτού του παιδιού που του επεφύλαξε η πατρίδα και η δική του απερισκεψία , ο τουφεκισμός.
Συνεχίζεται....
Δεν υπήρχαν κερδισμένοι και χαμένοι . Ήταν τα χρόνια σκοτεινά και δύσκολα . Όποιος αγαπά την πατρίδα καταλαβαίνει την τραγικότητα και προσπαθεί νά ξεχάσει και νά συγχωρήσει . Γιατί σκαλίζουμε πράγματα που η ιστορία θέλει νά ξεχάσει . Η ιστορία έχει την τάση νά εξιδανικεύει και πολύ καλά κάνει . Κάποιοι δήθεν αντικειμενικοί επιστήμονες είναι τόσο ρεαλιστές που βλέπουν την επανάσταση ως ταξικό αγώνα και μάλλον οι Ελληνες εξολόθρευαν τους καλούς Τούρκους ώ ! όπως έγινε με την σφαγή της Τριπολιτσάς βεβαίως βεβαίως !
Τον κακό τους τον φλάρο !
Ευχαριστούμε τον σχολιαστή που μας πληροφορεί οτι ο Μακρυγιάννης ήταν τοκογλύφος !
Ή δεν γνωρίζει ιστορία , απλά ήπιε νερό σε βρώμικα νερά ή κινείται απο μιά αριστερή μηδενιστική ιδεολογία προλετάριου .
Αν δεν διαβάσει κανείς μόνος του την ιστορία , για νά νιώσει την αναπνοή της , απο τις γνήσιες πηγές εν προκειμένω υπάρχουν τα απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη , δεν θα μπορέσει νά νιώσει την ιστορία . Θα είναι γι αυτόν νεκρό γράμμα .
Ομολογουμένως πρώτη φορά ακούω οτι ο Μακρυγιάννης ήταν τοκογλύφος . Αυτό ποιός το λέει ? Ο Κορδάτος ?
Απο τον αγώνα ο Μακρυγιάννης βγήκε , ακόμα πολύ νέος ών κάτι γύρω στα τριάντα , κατεστραμμένος και μέ επτά βαριά τραύματα , το ένα στο κρανίο . Έλειπε απο το κρανίο ολόκληρο οστούν πράγμα που του δημιούσε φοβερούς πονοκεφάλους . Ό ίδιος ο Μακρυγιάννης σε αυτή την κατάσταση ήταν απο την κυβέρνηση , βασιλείς και αντιβασιλείς παραπεταμένος και κατατρεγμένος . Τόση αδικία δεν την αντέχει ο άνθρωπος και στο τέλος η ψυχούλα μου ίσως και νά παρανόησε , όχι μονίμως , δεν τρελλάθηκε , απλά τα τραύματα του δημιουργούσαν ορισμένες φορές παραισθήσεις .
Σε αυτή την τραγική θέση λάμβανε μέριμνα για τις χήρες και τα ορφανά των αγωνιστών που σκοτώθηκαν . Διασώζει μία ιστορία . Μία χήρα πήγε νά ζητήσει βοήθεια για τα ορφανά απο κάποιον απο τους ευρωπαίους που ήρθαν νά πάρουν καλοπληρωμένα αξιώματα . Αυτός βρήκε την ευκαιρία νά......Μου ήρθε λέει ο Μακρυγιάννης νά πάω νά του κόψω το κεφάλι νά του το χώσω στον κ....
Ο άγιος Παίσιος θεωρεί τον Μακρυγιάννη άγιο .
Είδα την νεκρική μάσκα του Μακρυγιάννη , που πέθανε κάπου γύρω στα 65 , άν δεν κάνω λάθος . Απο τα πολλα βάσανα πώς αλλοιώθηκε αυτή η ευγενική μορφή !
Κύριοι καὶ Κυρίες ὅσοι ἔχετε τὸν χρόνο νὰ διαβάζετε αὐτὸν τὸν ἱστότοπο, πρέπει νὰ βγάλετε ἀπὸ
τὸ μυαλό σας τὴν ἱστορία ποὺ μᾶς μᾶθανε στὸ δημοτικὸ καὶ στὸ γυμνάσιο.
Πρέπει νὰ βγάλουμε τὶς παρωπίδες τοῦ νοῦ μας καὶ νὰ δοῦμε κατάματα τὴν ἀλήθεια ὅσο πικρή καὶ ἂν εἶναι.
Ἔλεος πιὰ μὲ τὴν ψεύτικη ἱστορία, τὴν ἐπίσημη ποὺ μᾶς ξεφουρνίζουνε παντοῦ καὶ πάντα.
Ἔλεος μὲ αὐτὰ ποὺ μᾶς μαθαίνανε ὅταν ἐγὼ πήγαινα σχολεῖο καὶ πιστεύω μαθαίνουνε ἀκόμα στὰ παιδιά.
Εἴμαστε στὸ 2022 καὶ ὄχι στὸ 1940.
Ὅλοι οἱ Ἕλληνες δὲν εἶναι πατριῶτες καὶ δὲν ἔχουν στὴν καρδιά τους τὸ ἔθνος.
Ὅπως εἶναι καὶ σήμερα ἔτσι ἦταν πάντα οἱ ἄνθρωποι, τὰ ἀνθρώπινα πάθη ἦταν,
εἶναι καὶ θὰ εἶναι πάντα τὰ ἴδια σὲ ὅλες τὶς ἐποχὲς.
Σήμερα δὲν λέμε ποῦ εἶναι ἕνας πατριώτης νὰ σώσῃ τὸ ἔθνος;
Ἂν αὐτὸς ὁ κάποιος ποὺ ἔχει τὴν δύναμη, οἰκονομική, πολιτική, νομική,
νὰ γράψῃ τὴν ἱστορία πεῖ ὅτι ὁ Μητσοτάκης, ὁ Τσίπρας,
ὁ Βαρουφάκης, ὁ Παπανδρέου καὶ ὅλα αὐτὰ τὰ δίποδα ποὺ μᾶς πίνουν τὸ αἷμα,
ἂν γράψῃ λοιπὸν στὰ βιβλία τοῦ μέλλοντος ὅτι ἦταν πατριῶτες οἱ μαθητὲς τοῦ μέλλοντος
δὲν θὰ τὸ πιστέψουν; Φυσικὰ καὶ θὰ τὸ πιστέψουν. Ἄρα ἐμεῖς εἴμαστε οἱ ψεῦτες.
Ὁ Καποδίστριας τί πρωτοεῖπε ὅταν πάτησε τὸ πόδι του στὴν Αἴγηνα; Κλείσιμο τῆς Βουλῆς!
Ἐδῶ ἐμεῖς δὲν λέμε νὰ καῇ, νὰ καῇ τὸ μπουρδέλο ἡ Βουλή; Τί προσφέρει αὐτὸ τὸ ἴδρυμα; Τίποτες!! Τίποτες!!
Καταστρέφει τὸ ἔθνος. Τὸ καταλαβαίνετε;;
Τὰ τσιράκια του συστήματος ἀντιδράσανε, σοῦ λέει αὐτὸς θὰ μᾶς κόψει τὴν μάσα!!!
Συμβαίνει τὸ ἴδιο καὶ σήμερα;;
Μὲ τὶς μυστικὲς ἐγκυκλιους του, Ἀριθμὸς 2953, Ἀριθμὸς 4286 ἀπαγορεύει τὴν εἴσοδο τῶν δημόσιων ὑπαλλήλων
σὲ μυστικὲς ἑταιρεῖες, δηλαδὴ σὲ μασωνικὲς στοές. Ποιός πολιτικός, ἀνώτατος δικαστής, ἐπίσκοπος, ἀξιωματικὸς
τοῦ Ε.Σ σήμερα δὲν εἶναι σὲ αὐτές; Μὴν ἀρχίσουμε γιὰ Μπονᾶνο, Ἀραπάκη, Παπανικολάου, Γαλατσᾶνος!!
Ἀποφασίζει νὰ ἐκδόσῃ τὸν Φοίνικα ὡς νόμισμα τὸν Ἰούλιο τοῦ 1831 μετὰ τὸ Δ´ Ἐθνοσυνέλευση
στὸ Ἄργος καὶ τὸν Σεπτέμβριο τὸν δολοφονήσανε.
Ὁ Μιαούλης μαζὶ μὲ τὴν συμμορία τῶν 14, Ἀλέξανδρο Μαυροκορδᾶτο, Λάζαρο Κουντουριώτη,
Ὀρλάντο, Πολυζωίδη, Γεώργιο Σιαχίνη, Γεώργιο Κουντουριώτη, Θεόκλητο Φαρμακίδη, Δημήτριο Βούλγαρη,
Νικόλαο Γκίκα, Ἀντώνιο Κριεζή, Ἰωάνη Κριεζή, Δημήτριο Κριεζή, Ἰωσὴφ Φαλάγκα ποὺ ἀνατινάξανε ἑλληνικὰ πλοῖα
ποὺ τὰ πῆραμε μὲ δάνεια ἀπὸ τοὺς Ἄγγλους, λὲς καὶ ἦταν τσιφλίκι τους, ἤθελαν τὴν δολοφονία τοῦ Κυβερνήτη.
Ὁ ψευτοήρωας Μακρυγιάννης στὰ Ἀπομνημονευματά του, Ἐκδόσεις Μπάυρον, σελίδα 320,
ἀναφέρει : Οἱ μεγάλοι ἄνθρωποι κάνουν μεγάλα λάθη, κι᾽ ὁ Κυβερνήτης ἐχάθη ἀπὸ τὰ μεγάλα λάθη του.
(Ἀλήθεια ποὺ ἔκανε τὰ λάθη ὁ Κυβερνήτης; Δὲν ἤθελε τὴν μάσα μήπως; Ἢ δὲν ἦταν δημοκράτης;)
Καὶ ἡ καϊμένη πατρίδα, ἡ ἀθώα, θὰ συντριφτῇ, ὅτι πίσου οἱ λύκοι θὰ φᾶνε τὰ πρόβατα...
Ἂν ἔδιναν τοῦ Μιαούλη (ποιανοῦ; τοῦ τρομοκράτη) τὶς δύο χιλιᾶδες τὰ τάλαρα,
νὰ παίρναμεν τὸ Παλαμῆδι, τίποτε δὲν θὰ γένεταν, οὔτε ὁ Κυβερνήτης νὰ χαθῇ,
οὔτε τόσοι ἄνθρωποι νὰ σκοτωθοῦν... Ἀλλὰ μοῦ παραγγέλνουν μὲ τὸν Μιούλη <>.
Εὔγε σας, καλοὶ πατριῶτες, ὅπου θὰ λευτερώσετε πατρίδα καὶ θὰ γένουμε κ᾽ ἐμεῖς ἔθνος..
Γίναμε ἔθνος κύριοι καὶ κυρίες καὶ μᾶς κυβερνᾶνε ὁ Μητσοτάκης, ὁ Τσίπρας, ὁ Παπνδρέπου, ὁ Καραμνλής κ.ο.κ
Γειά σου μεγάλε πατριώτη Μακρυγιάννη ποὺ θὰ γένει ἀλλῶς τὸ πρᾶγμα.
Ἔγινε ἀλλιῶς καὶ δολοφονήσανε τὸν Καποδίστρια.
Καλὴ Σαρακοστὴ καὶ περιμένετε μέχρις νὰ ἔρθῃ ὁ σωτήρας μας!!!
Γιὰ μερικοὺς ποὺ θὰ ἀντιτάξουνε ὅτι καὶ ὁ Καποδίστριας καὶ πολλοὶ
ὁπλαρχηγοὶ ἀνῆκαν σὲ στοὲς καὶ ὅτι ὁ Ἅγιος Παΐσιος θεωρεῖ τὸν Μακρυγιάννη Ἅγιο
τοὺς προτείνω νὰ πιοῦνε καὶ κάποιο ποτηράκι παραπάνω μέρες ποὺ εἶναι!!
Οκ Ευχαριστούμε .
Δημοσίευση σχολίου