Ο Άγιος γεννήθηκε περί το 1360 - 1370 μ.Χ.
και θεωρείται ο κορυφαίος Ρώσος αγιογράφος του Μεσαίωνα. Λίγα είναι
γνωστά για τη ζωή του. Δεν ξέρουμε ούτε πού γεννήθηκε, ούτε ποιο ήταν το
κοσμικό του όνομα, καθώς το όνομα «Ανδρέας» του δόθηκε όταν εκάρη
μοναχός στη Μονή της Αγίας Τριάδας. Η πρώτη αναφορά στο όνομά του
γίνεται το 1405 σε ένα έγγραφο, το οποίο αναφέρει ότι ανέλαβε την
εικονογράφηση του Ναού του Ευαγγελισμού στο Κρεμλίνο μαζί με το Θεοφάνη
τον Έλληνα και κάποιον μαΐστορα Πρόχορο. Αναφερόταν εκεί τελευταίος, και
λόγω ηλικίας και λόγω αρχαιότητας. Λέγεται ότι το 1408 ανέλαβε, μαζί με
το συνεργάτη του Δανιήλ, την αγιογράφηση του Ναού της Αναλήψεως στο
Βλαντίμιρ και από το 1425 ως το 1427 του καθολικού της Μονής του, της
Αγίας Τριάδας ή Αγίου Σεργίου. Τέλος, μετά το θάνατο του συνεργάτη του
Δανιήλ ήρθε στη Μονή Ανδρόνικωφ στη Μόσχα, όπου ανέλαβε την αγιογράφηση
του καθολικού. Θεωρείται ότι πέθανε κατά τη διάρκεια αυτής της εργασίας
σε ηλικία περίπου 70 ετών, στις 29 Ιανουαρίου 1430 (η ημερομηνία
αμφισβητείται). Το 1988 ανακηρύχθηκε Άγιος από τη Ρωσική Εκκλησία ως
Άγιος Ανδρέας ο Εικονογράφος. Ο Αντρέι Ρουμπλιώφ υπήρξε ο επιφανέστερος
Ρώσος αγιογράφος και θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους του κόσμου. Το
έργο για το οποίο αναγνωρίζεται ως ένας από τους κορυφαίους Ορθόδοξους
αγιογράφους, είναι η εικόνα της Αγίας Τριάδος, η οποία είναι το
αριστούργημα της ρωσικής εικονογραφικής τέχνης. Η εικόνα της Αγίας
Τριάδος, γνωστή ως «Φιλοξενία του Αβραάμ», διακρίνεται για τη σύνθεση,
το ρυθμό, το φωτισμό, την αρμονία, την καθαρότητα και την απλότητα.
Αισθητικές κρίσεις για το έργο του είναι δύσκολο να διατυπωθούν με
βεβαιότητα, καθώς τα έργα που του αποδίδονται (εκτός του ότι η πατρότητά
τους είναι αμφίβολη) έχουν υποστεί επιχρωματώσεις από μεταγενέστερους,
καθώς τα υλικά που χρησιμοποιούνταν εκείνη την εποχή στη Ρωσία δεν ήταν
ανεξίτηλα. Σε κάθε περίπτωση διακρίνονται σαφείς επιδράσεις από το έργο
του Θεοφάνη του Έλληνα, αλλά θεωρείται ότι έχει πάει ακόμη παραπέρα από
το Θεοφάνη, αναφορικά με την απεικόνιση της πνευματικότητας στις μορφές.
Η τεχνική του συνδυάζει ασκητισμό και αρμονία κατά το βυζαντινό
πρότυπο. Τα έργα του διακρίνονται από ηρεμία και γαλήνη και θεωρούνται
πρότυπο ορθόδοξης εικονογραφίας.
1 σχόλιο:
Ἀν σᾶς βρεθεῖ καιρός,
δεῖτε τὴν ὁμώνυμη ταινία τοῦ Ταρκόφσκι ...
Δημοσίευση σχολίου