Οδηγοί και πρωταγωνιστές τής εκκλησιαστικής ιστορίας
π. Ιωάννη Ρωμανίδη
Η
Εκκλησία δεν είναι μια ανθρωποκεντρική οργάνωση, αλλά το τεθεωμένο Σώμα του
Χριστού και κοινωνία Θεώσεως. Κεφαλή της είναι ο Χριστός και μέλη της είναι οι
κατά διαφόρους βαθμούς μετέχοντες της Θεώσεως, που λέγονται θεούμενοι.
Όσοι
έχουν εμπειρία του Θεού, είναι τα πραγματικά μέλη της Εκκλησίας, αφού η Εκκλησία
«δεν είναι μια αφηρημένη ιδέα», αλλά «οι εμπειρίαν έχοντες». Τα μέλη της
Εκκλησίας δεν καθορίζονται από την ηθική τους συγκρότηση, αλλά από το κατά πόσον
μετέχουν της Θεώσεως και είναι θεούμενοι.
«Οπότε,
δεν έχουμε πλέον έναν άνθρωπο, ο οποίος είναι καλός η κακός. Έχουμε ανθρώπους οι
οποίοι είναι φωτισμένοι ή δεν είναι φωτισμένοι, είναι θεούμενοι ή δεν είναι
θεούμενοι».
Οι
θεούμενοι είναι η αυθεντία στην Εκκλησία, γιατί αυτοί απέκτησαν την αληθινή,
απλανή γνώση του Θεού. Ο λαός που ακολουθεί τους θεουμένους έχει αληθινή πίστη.
Άλλο είναι η γνώση του Θεού και άλλο είναι η πίστη περί του Θεού.
«Εάν
κανείς φθάνει στον φωτισμό και την θέωση, τότε θα έχει την ίδια εμπειρία που
έχουν όλοι οι θεούμενοι και, άρα, ακριβώς την ίδια γνώση που έχουν οι θεούμενοι
και γι' αυτό υπάρχει ταυτότητα γνώσεως του Θεού υφ' όλων των θεουμένων όλης της
Ιστορίας.
Εκείνοι που έχουν γνώσεις περί του Θεού, μέσω των θεουμένων, είναι εκείνοι που
έχουν ορθή πίστη περί του Θεού. Αλλά η ορθή πίστη περί του Θεού δεν σημαίνει και
γνώση του Θεού. Άλλο να γνωρίσουμε τον Θεό "πρόσωπον προς πρόσωπον", άλλο είναι
να πιστεύουμε σωστά περί του Θεού, διότι έχουμε οδηγούς τους θεουμένους, Είναι
όπως είναι ο μαθητής αστρονόμος με τον επιστήμονα αστρονόμο που βλέπει με το
τηλεσκόπιο. Το ίδιο ακριβώς, ίδια σχέση υπάρχει».
Οι
θεούμενοι είναι οι απλανείς διδάσκαλοι στην Εκκλησία, και στην διδασκαλία τους
στηριζόμαστε για να γνωρίσουμε και εμείς εκ πείρας τον Θεό. Η διδασκαλία των
θεουμένων είναι τα κτιστά ρήματα και νοήματα της εμπειρίας τής ακτίστου Χάριτος
που έχουν βιώσει.
«Ο
ίδιος ο θεούμενος έχει μια γνώση που υπερβαίνει την γνώση, αλλά χρησιμοποιεί και
τα ρητά και τα νοήματα για να μιλάει στους άλλους. Γι' αυτό δεν καταργείται η
Αγία Γραφή, χρησιμοποιείται η Αγία Γραφή από τους ίδιους τους θεουμένους, διότι
είναι τα ρητά και τα νοήματα με τα οποία οδηγούνται και οι άλλοι στην ίδια
εμπειρία κο κ».
Επειδή οι
θεούμενοι είναι αυθεντικοί διδάσκαλοι, γι' αυτό και, όταν συνέρχονται σε Τοπικές
ή Οικουμενικές Συνόδους, διατυπώνουν απλανώς, θεοπνεύστως την διδασκαλία της
Εκκλησίας.
«Γι'
αυτό βρίσκουμε θεουμένους Αγίους όχι μόνο στην Ανατολή, αλλά και στην Δύση,
αιώνες ολόκληρους. Αυτοί οι άνθρωποι όταν συνήρχοντο σε Σύνοδο, αμέσως γνωρίζανε
τι είναι η διδασκαλία της Εκκλησίας».
Επειδή
βασικό κριτήριο στην Εκκλησία που καθορίζει την αληθινότητα των μελών της είναι
οι θεούμενοι, γι' αυτό στην αρχαία Εκκλησία παρατηρείται το γεγονός ότι από
αυτούς τους θεουμένους και Προφήτες εκλέγονταν οι Επίσκοποι και Πρεσβύτεροι.
Αυτό το βλέπουμε στις «Πράξεις των Αποστόλων», κατά την εκλογή του Αποστόλου
Ματθία, που κατέλαβε τον τόπο του Ιούδα. Έπρεπε να είναι μάρτυς της Αναστάσεως
του Χριστού.
Άλλωστε,
οι Κληρικοί έπρεπε να ήταν θεούμενοι, γιατί μόνον τότε ήταν οι αληθινοί ιατροί,
γνώριζαν να θεραπεύσουν τους ανθρώπους και από το σκότος του νου να τους
οδηγήσουν στον φωτισμό του νου και την θέωση. Σκοπός της Εκκλησίας και αποστολή
της είναι να κάνει τους ανθρώπους Θεούμενους. Η Εκκλησία, όπως συχνά ως εδώ
έγινε λόγος, ομοιάζει με ένα νοσοκομείο και οι Κληρικοί με τους ιατρούς.
Με αυτήν
την προοπτική πρέπει να δούμε την αρετή της υπακοής. Δεν υπακούουμε σε κάθε
διδασκαλία που εμφανίζεται, αλλά στους θεουμένους, που έχουν εμπειρία Θεού,
διότι κατ’ αυτόν τον τρόπο η υπακοή θα οδηγήσει στην θέωση, στην μέθεξη τής
ακτίστου δόξης του Θεού.
«Στην
Ορθόδοξη Εκκλησία ποτέ δεν ερμηνεύθηκε η υπακοή ως μία τυφλή υπακοή σε μια
αυθεντία από μια χειροτονία, επειδή ένας είναι δεσπότης, επειδή ένας είναι
ηγούμενος κ.ο.κ. Όχι! Η αυθεντία είναι η πνευματική αυθεντία.
Όταν κανείς είναι θεούμενος η φωτισμένος και εξασκημένος στην καθοδήγηση άλλων
ανθρώπων στην θεραπεία, σε αυτόν, μέχρις ότου φθάσουμε εμείς σε ορισμένο σημείο,
θα έχουμε μια υπακοή για να μάθουμε την μέθοδο. Σε αυτόν θα έχουμε υπακοή. Όχι
σε οποιονδήποτε».
Η υπακοή
στους «πείρα μεμυημένους» είναι αναγκαία για την πορεία προς την θέωση. Αυτό δεν
σημαίνει ότι υπονομεύεται και παραθεωρείται ο κανονικός θεσμός της Εκκλησίας.
Ακόμη δε
και η προσευχή στους Αγίους έχει σημασία, γιατί αυτοί παραμένουν θεούμενοι,
είναι φίλοι του Θεού και έχουν παρρησία σε Αυτόν, με αποτέλεσμα να έχουν οι
μεσιτείες τους ενέργεια.
«Ο
θεούμενος, όταν εκδημεί προς Κύριον, παραμένει θεούμενος, δεν παύει να είναι
θεούμενος και μετέχει στην δόξα του Θεού, στην θεοπτία. Και γι' αυτόν τον λόγο
εμείς κάνουμε προσευχές και επικαλούμεθα αυτούς τους ανθρώπους να μεσιτεύουν
υπέρ ημών».
Επομένως,
οι θεούμενοι είναι η βάση και το θεμέλιο της εκκλησιαστικής ζωής, αυτοί έχουν
την ζωή των Πρωτοπλάστων προ της πτώσεως, αλλά μετέχουν και του τεθεωμένου
Σώματος του Χριστού. Οι Πατέρες ερμηνεύουν τα θεολογικά θέματα από εμπειρία και
όχι από στοχασμούς.
Έχει
δημιουργηθεί η εντύπωση ότι η ιστορία της Εκκλησίας είναι τα διάφορα γεγονότα
που έχουν σχέση με την εξωτερική δράση των μελών της, με τους διωγμούς, τις
Τοπικές και Οικουμενικές Συνόδους, με τα σχίσματα και τις διαιρέσεις, με τις
αιρέσεις και τους πολέμους κλπ. Είναι και αυτό ένα τμήμα της ιστορίας που
διδάσκεται στις θεολογικές σχολές και τα σχολεία ως ειδικό μάθημα.
Όμως, η
πραγματική εκκλησιαστική ιστορία είναι η ζωή των Αγίων, η ενέργεια του Αγίου
Πνεύματος στην καρδιά των πιστών, η πορεία από την Κυριακή της Τυρινής έως το
Πάσχα και από εκεί έως την Πεντηκοστή και την εορτή των Αγίων Πάντων. Αυτά τα
γεγονότα δεν είναι εξωτερικά, ιστορικά μόνον, δεν είναι εφάπαξ γεγονότα, αλλά
επαναλαμβάνονται στην ζωή κάθε πιστού, ο οποίος με την μετάνοια και την κάθαρση
της καρδιάς φθάνει στην Πεντηκοστή, δηλαδή μετέχει της θεοπτικής ενεργείας του
Θεού και εορτάζει κατά την εορτή των Αγίων Πάντων.
«Κι
αυτό φαίνεται από το εορτολόγιο της Εκκλησίας, που έχουμε την ημέρα του Πάσχα.
Προηγήθηκαν οι Βαπτίσεις το Μεγάλο Σάββατο. Μετά φθάνουμε μέχρι την Πεντηκοστή,
με το ευαγγέλιο του Ιωάννου, που είναι το "πνευματικό ευαγγέλιο" της Εκκλησίας,
γι' αυτούς που έχουν βαπτισθεί. Μετά φθάνουμε στην ημέρα της Πεντηκοστής και
μετά είναι η Κυριακή των Αγίων Πάντων. Αυτός είναι ο σκοπός της Πεντηκοστής».
«Λοιπόν,
αυτά είναι τα ζωντανά κηρύγματα της Ορθοδοξίας, γι' αυτό η Ορθοδοξία πάντοτε
βασίζεται στους βίους των Αγίων. Οπότε, το αγιολόγιο ήταν η σπονδυλική στήλη της
Ορθοδόξου θεολογίας».
Η Εκκλησία δεν είναι μια ιδεολογία ούτε μια κοινωνική ή θρησκευτική οργάνωση,
αλλά το Σώμα του Χριστού. Ο πιστός που μετέχει στην εκκλησιαστική ζωή, στην
πραγματικότητα μετέχει της ζωής του Χριστού. Αυτό επιτυγχάνεται με τα Μυστήρια,
δια των οποίων ο άνθρωπος δέχεται την άκτιστη Χάρη του Θεού και ενώνεται με τον
Χριστό, τρέφεται από Αυτόν και δοξάζεται. Έτσι καταλαβαίνουμε ότι η Εκκλησία
«σημαίνεται εν τοις μυστηρίοις» και η Χάρη δια των Μυστηρίων ενεργεί
ποικιλοτρόπως στον άνθρωπο. Οι Απόστολοι και οι Πατέρες προσδιορίζουν κάποια
πλαίσια μέσα στα οποία μπορεί να ερμηνευθεί η εκκλησιαστική ζωή.
Πηγή:
"Εμπειρική Δογματική τής
Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας κατά τις προφορικές παραδόσεις τού π.
Ι. Ρωμανίδη" Τόμος Β΄.
8 σχόλια:
Ο ίδιος δέν είχε τήν εμπειρία τού θεού.Γιατί νά τρέχουμε σέ δεύτερο χέρι καί νά μήν μαθητεύουμε στόν Αγιο Συμεών; Δές πώς κατάντησαν οι μαθητές του. Πρόσεχε.
Επειδή έχω γνωρίσει προσωπικά μερικούς από τους Οσίους του εικοστού αιώνα, έχω καταλάβει ότι:
Αυτοί οι άνθρωποι ΑΡΝΟΥΝΤΑΙ τον αμαρτωλό εαυτό τους, σε κάθε στιγμή και σε κάθε λεπτομέρεια.
Επίσης προσπαθούν να ασκούν τις αρετές, όταν τους δίνεται η ευκαιρία.
Οι καταστάσεις δεν είναι τόσο απλές, όσο φαίνονται.
...ο... γνωστός μ α θ η τ ή ς του,
ο ...γνωστών...καταβολών...
και προφανώς, ο ταλαίπωρος,
έχων τίς...γνωστές κοσμικές...
δ ι α σ υ ν δ έ σ ε ι ς...
και που ώς γνωστόν, εδέχτηκε τίς...γνωστές...επισκέψεις
τού γνωστού πρέσβεως...
τής γνωστής υπερδυνάμεως...
που... φαινεται πώς...
έχει τον τρόπο της...
(γνωστο κι αυτό...)
και ζεμένος πλεον στο καρότσι της...
βλέπει ακόμη και τον γάϊδαρο...
να πετάει...
-κατά συρροήν...κατ'επάγγελμα-
ο Θεός ας τον φωτίσει να μην
ξεφτιλίζεται τόσο...
και να μετανοήσει...ισως κάποτε...
-εγκαίρως-
ο...ταλαιπωρος...
...
Για το θ ε ο λ ο γ ι κ ο μέγεθος και το κύρος, Άγιου Συμεών φυσικά,
ούτε λόγος...!
τρις λαλουν και δυο χωρευουν εισαι ρε αμεθυστε συνεχης μισος για μια ψυχη που ξυπνησε τους οδοδεικτες μας μονο θλιψη ...
Ο παπά-Γιάννης δέν εκφράζει μιά δική του θεολογία, του στοχασμού και της ακαδημαϊκής φιλοσοφίας, αλλά τήν γνήσια εμπειρική θεολογία τής Ορθοδοξίας. Στηρίζεται στήν βιωματική εμπειρία τών Αγίων, όπως εκφράζεται διά τής καθάρσεως, τού φωτισμού καί τής θεώσεως.
Είναι Επόμενος των Μεγάλων Πατέρων, σε θεολογική σκέψη, ανάλυση και εμπειρία.
Δεν διδάσκει ''ξερά γράμματα'', διδάσκει νοερά προσευχή και ξεδιαλύνει τα μυστικά της οσο λίγοι Πνευματικοί Πατέρες. Εξηγεί την διαφορά της κυκλικής λειτουργίας της νοεράς ενέργειας στήν καρδιά, (τότε η ευχή λειτουργεί σωστά), απο την ευθεία της κίνηση και λειτουργία, κατά την οποία εισχωρεί η πλάνη...
Κάτι που συχνά παραβλέπετε και δεν λαμβάνεται καν υπόψην απο όσους χάριτι Θεού αποκτούν εμπειρίες της χάριτος, ελεύσεις της νοεράς ενέργειας στή καρδιά ευκαίρως-ακαίρως, εισερχόμενοι στό στάδιο του πρωτοφωτισμού.
Διδάσκει εμπειρική θεολογία των ελλάμψεων του Ακτίστου φωτός, και της πλήρης θέας Του Θεού, αναλύοντας με απλότητα τα στάδια μετοχής και τις διαφορές της κάθε τάξης και μετοχής στίς Άκτιστες ενέργειες του Θεού...
Ίσως βέβαια, να χρειάζεται και μια μικρή, ελάχιστη πείρα και γεύση απο τις τρείς τάξεις της χάριτος, για να καταλάβει κανείς την θεολογία του παπα Γιάννη, και τι ξεδιαλύνεται στα μάτια του μπροστά. Αυτός όμως είναι ξεκάθαρα και ο σκοπός της διδασκαλίας του. Η επανάληψη της εμπειρίας, το να οδηγήσει τον αναγνώστη στήν βίωση των όσων λαμβάνει απο την ανάγνωση των θεραπευτικών κειμένων του...
Λόγος λιτός και περιεκτικός σε αποκαλυπτικές αλήθειες της Ορθοδοξίας που δύσκολα συναντά πια κανείς, μέσα σε μια Εκκλησία που σήμερα μοιάζει παράλυτη εξαιτίας της πνευματικής της επιφανειακότητας, μιάς στείρας τυπολατρίας, και μιάς ανευλαβούς υπακοής, στα διατάγματα του Καίσαρος της κάθε εποχής...
Έλεγε xαρακτηριστικά:
''Άλλο είναι να γνωρίσει κανείς κάτι περί του Θεού, και άλλο να γνωρίσει τον ίδιο τον Θεό. Δεν είναι το ίδιο πράγμα. Περί του Θεού μπορεί κανείς να γνωρίσει και από την φαντασία του, μπορεί να φαντάζεται πράγματα περί Θεού...
Μπορεί να ακούει πράγματα περί του Θεού, μπορεί να διάβασει την Αγία Γραφή, μπορεί να λέει ό,τιδήποτε περί του Θεού. Αυτό το ακούω και πιστεύω περί Θεού μπορεί να έχει ακρίβεια, μπορεί να μην έχει ακρίβεια...
Αν κανείς δεν έχει δική του αποκαλυπτική εμπειρία, δέχεται την εμπειρία των θεουμένων, των φίλων του Θεού. Αυτοί είναι η αυθεντία.
Γι’ αυτό, λοιπόν, αν έχης εμπειρία, καλώς. Αν όχι, τουλάχιστον να έχης έναν φίλο, που έχει αυτός την εμπειρία του Ακτίστου Φωτός και αυτός ο φίλος σου να σε διαβεβαίωση ότι το είδε, και τότε να το δεχθής...'' (Εμπειρική Δογματική)
Κάθε λόγος του, κάθε μικρό απόσπασμα των συγγραμμάτων του παπα Γιάννη, αναπαύει, ξεδιαλύνει, τακτοποιεί την καρδιά του αναγνώστη, και κατηχεί Ορθοδόξως.
Θεολογία Αποκαλυπτική και Αναστάσιμη.
Ο λόγος του παπα Γιάννη Ρωμανίδη, ίσως είναι σήμερα πιο αναγκαίος απο ποτέ για να ξεδιαλύνει τα σκοτάδια της εποχής μας, και να καθοδηγήσει στή αποκάλυψη της αλήθειας στήν ζωη μας.
''Οι Ορθόδοξοι θεολόγοι, που έχουν προσωπική πείρα του Θεού, έχουν πάντοτε την ίδια θεολογία, δεν την αλλάζουν, όπως το κάνουν οι φιλόσοφοι.
Οι φιλοσοφούντες αλλάζουν την παράδοση εξ αιτίας λογικών σχημάτων που κάνουν, έχουν πιο πολύ εμπιστοσύνη στην λογική τους, παρά στην εμπειρία των θεουμένων, γι’ αυτό συλλαμβάνουν κάτι με την λογική τους και ταυτίζουν αυτό με την πραγματικότητα περί Θεού. Όλες οι αιρέσεις προέρχονται από τέτοια εσφαλμένη βάση.''(Εμπειρική Δογματική)
Η αξία της θεραπευτικής θεολογίας του Πνευματικού πατρός Ιωάννη Ρωμανίδη, σαφώς και δεν δύναται να αποτυπωθεί μέσα σε ενα μικρό κείμενο που η αγάπη μου καταθέτει, ως μικρόν αντίδωρο και ευχαριστήρια για το πνευματικό όφελος που έλαβα απο τον ανερμήνευτο πλούτο των θεολογικών του κειμένων.
Είθε να βρεθούμε άξιοι συνεχιστές της πνευματικής του παρακαταθήκης.
Ας έχουμε την ευχή του!
Είς μνήμην πατρός Ἰωάννου Ρωμανίδη
Δημήτρης Ρόδης
Ευχαριστούμε αδερφέ μας
γιά τον κόπο σου...
σίγουρα ο π.Ιωάννης
ξεβόλεψε πολλούς με τίς αλήθειες,
που βοήθησε να ξανακουστούν,
εκεί που... μόνον ο στείρος
ακαδημαϊσμός, είχε θρονιαστεί
αναπαυτικά...αλλοιθωρίζωντας
προς τα...δυτικά...
συμβιβασμένος...
νανουριστικός...
θνησιμαίος...!
Ο πατέρας Ιωάννης Ρωμανίδης μιλά εκ πείρας ως είναι γνωστό εκ του βίου του.Και όπως λέει κάποιος παρακάτω φτάνει με το μίσος !
Είναι αλήθεια βέβαια οτι ο π.Ιωαννης ειχε υποστηρίξει ότι οι Μονοφυσίτες οι λεγόμενοι αντιχαλκιδονιοι ειναι οι μόνοι που είμαστε πιο κοντά και μπορούσε να κουβεντιάσει και να τον καταλάβουν .Και αγωνιζοταν σε μια μορφη διαλογου μηπως και καταφερει να απαλαγουν απο τις αιρεσεις τους και ενωθουν με την Μια Εκκλησια .Υπηρχε δε την εποχη εκείνη και μια κόντρα θεολογικη με τον μακαριστο ηγουμενο Γεωργιο Καψανη, μια κοντρα με πολυ πλουσια αλληλογραφία .Προς τιμή του ο π.Ιωάννης στο τέλος έλεγε οτι τελικά ήταν μεγάλο το λάθος του διοτι αυτοι οι μονοφυσιτες εναι αμετανόητοι !Τωρα στις μερες κάποιοι τύποι του στιλ "αμεθυστος" προσπαθουν με αεορολογιες και θεολογικους ακροβατισμους σε καθε ευκαιρια να μιωσουν τον Μεγαλο αυτον ανδρα .
Δηλ απο την μια οι οικουμενιστες που βγαζοπυν σπυρια με το γνησιο θεολογικο πατερικο λογο και απ την αλλη οι "παραδοσιακοι" οπως φαινεται με ασβεστο μισος ...που τελικα αναρωτιετα κανεις τι παιχνίδια παίζονται .
Ο π.Ιωαννης ειναι μοναδικος και η θεολογια του που δεν ειναι δικια του διασωζει την ομορφια των αγιων μας καθ της οδου για την βασιλεια του Θεου .Την ευχη του ναχουμε .Αμην.
υσ.Προς την παραγκα ,τετοια θεματα πρεπει να κλειδώνονται δεν επιτρέπεται ο καθε ψυχασθενης να λεει την ανοησια του αυτη ειναι η ταπεινη μου γνωμη .
Δημοσίευση σχολίου