Ένας ευαίσθητος ποιητής, ένας πληγωμένος αετός του πνεύματος, ένας υμνητικός ερωδιός της εσταυρωμένης Αγάπης, υψιπέτης και ουρανόφρων ησυχαστής που μόνο με ένα βλέμμα του σιωπηλό αναχαίτισε τους εχθρούς του… ο Γρηγόριος. Ποιος τον γνώρισε, έστω και λίγο και δε σαγηνεύτηκε, δε τον αγάπησε!
Η ευαισθησία
χαρακτήριζε το είναι του και τον οδηγούσε σε αλλεπάλληλες
απογοητεύσεις, σ’ ένα είδος συνεχούς φυγής από καταστάσεις… γιατί δεν
μπορούσε ν’ αντέξει τις δολοπλοκίες, τις ίντριγκες. Ποιητής με ευγενική
και βαθειά ψυχή. Εκ φύσεως έρρεπε προς τη σιωπή και την αποχώρηση, και
πάντα ζητούσε την απομόνωση για να μπορέσει να αφιερωθεί στην προσευχή. Η
μόνωση, έλεγε ο ιερός «αετός» της θεολογίας, αποτελεί «έρως του καλού
της ησυχίας και της αναχωρήσεως». Σε άλλο έργο του σημειώνει ότι η
απομόνωση από τον κόσμο είναι η συνεργός και η μητέρα της θείας και
θεοποιού αναβάσεως. Μόνο έτσι η ψυχή θα μπορέσει να προσεγγίσει το Θεό. Η
«απραξία», δηλαδή ο μοναχικό βίος που σκοπό έχει τη θεοπτία θεωρείται
για το Γρηγόριο ως η μέγιστη πράξη της ζωής του.
Πίστευε ότι «μεγίστη πράξις εστιν η απραξία» (Επιστ. 49), ο θεωρητικός ή θεοπτικός βίος.
Η αλλαγή του κόσμου αρχίζει από την εσωτερική μας αλλαγή: “Καθαρθήναι
δεί πρώτον, είτα καθάραι∙ σοφισθήναι και ούτω σοφίσαι∙ γενέσθαι φως και
φωτίσαι∙ εγγίσαι Θεώ και προσαγαγείν άλλους∙ αγιασθήναι και αγιάσαι,
χειραγωγήσαι μετά χειρών, συμβουλεύσαι μετά συνέσεως”.(Λόγος 3.
71. PG 35. 480 B).
Απέφευγε συστηματικά την δραστηριοποίηση του στο έργο
της Εκκλησίας, αλλά τελικά και ποιμαντική φροντίδα ανέλαβε και τα
μεγάλα θεολογικά προβλήματα αντιμετώπισε.
Γράφει ο ιερός νηπτικός: «Ποιος θα μού δώσει», λέει ο θείος Δαβίδ δυσκολευόμενος από τα κατ’ αυτόν, «φτερά σαν του περιστεριού, για να πετάξω και να ηρεμήσω;»
(Ψαλμ. 54.7) Προκειμένου να απομακρυνθεί από τα παρόντα κακά, επιζητεί
φτερά περιστεριού• είτε επειδή είναι ελαφρύτερα και ταχύτερα, γιατί
τέτοιος είναι ο κάθε δίκαιος• είτε επειδή σκιαγραφούν το Άγιον Πνεύμα, με μόνη την βοήθεια του οποίου αποφεύγουμε τα δεινά. (PG 35.965 εξ.Τίς δώσει μοι πτέρυγας ωσεὶ περιστεράς;)
Ο άγιος
Γρηγόριος, ένας πληγωμένος ποιητής, ένας αποτραβηγμένος στην ερημιά
πατέρας, για την ειρήνη της Εκκλησίας. Εξυμνώντας σε μια ομιλία του την
ειρήνη, αναφωνεί: «Ειρήνη φίλη, το γλυκύ και πράγμα και όνομα… Ειρήνη το
εμόν μελέτημα και καλλώπισμα… Ειρήνη φίλη, το παρά πάντων μεν
επαινούμενον αγαθόν, υπ’ ολίγων δε φυλασσόμενον..».
Σε επιστολή (20)
προς τον αδελφό του Καισάριο, που πέρασε κάποια δοκιμασία, γράφει: «Κάμνουσα… ψυχή εγγίζει Θεώ». Το
κέρδος του πόνου είναι ότι η ψυχή στον πόνο της προσεγγίζει το Θεό.
Και
αλλού γράφει: Η μόνωση, είναι η συνεργός και η μητέρα της θείας και
θεοποιού αναβάσεως. Μόνο έτσι η ψυχή θα μπορέσει να προσεγγίσει το Θεό. «Εμοί δε μεγίστη πράξίς εστιν η απραξία». Απεχώρησε για να πάη να βρη “την φίλη του ησυχία”. Έγραψε στον Βοσπόριο, επίσκοπο Καισαρείας, «θα αποσυρθώ στο Θεό, που είναι ο μόνος καθαρός και χωρίς δολιότητα. Θα αποσυρθώ στον εαυτό μου. Η
παροιμία λέγει ότι μόνον οι ανόητοι σκοντάφτουν δυο φορές στην ίδια
πέτρα». «Είναι καλό να ακολουθείς το Χριστό, όταν εκείνος διώκεται». «Καλύτερα να προσεύχεται ο άνθρωπος και να συνομιλεί με το Θεό, παρά ν’ αναπνέει• και
αν μπορεί κανείς να πει και τούτο, πως πρέπει κανείς να μην κάνει
τίποτε άλλο παρά τούτο μονάχα το έργο, δηλαδή να προσεύχεται».
«Τι
είναι αυτό που έπαθα, φίλοι και μύστες και συνεραστές της αλήθειας;
Έτρεχα για να κατανοήσω τον Θεό και έτσι ανέβηκα στο όρος (την θεολογία)
και πέρασα μέσα από τη νεφέλη και βρέθηκα μέσα… Όταν δε κοίταξα, μόλις
και είδα τα οπίσθια του Θεού… και εκεί έσκυψα». (28ο λόγο). Και λέγει ο
υμνωδός σε ένα τροπάριο «Τω της θεολογίας όρει προσέβης, τα θεία
μυσταγωγούμενος, θεοφάντορ Γρηγόριε∙ και τον άδυτον υπελθών γνόφον, την
θεοτύπωτον εδέξω νομοθεσίαν, ομοούσιον, εγγεγραμμένην Τριάδα» (Ανέβηκες
στο όρος της θεολογίας, οδηγούμενος στη μύηση των θείων, θεοφάντορ
Γρηγόριε. Κι αφού μπήκες μέσα στο μυστήριο του φωτός του Θεού, δέχτηκες
την θεοτύπωτη νομοθεσία, γραμμένη ως ομοούσια Τριάδα). Οπως παλιά ο
Μωυσής, πόθησες και αυτός να δει τον αιώνιο Θεό. Και αξιώθηκε να δει τα
«οπίσθια» Αυτού.
Αποσύρθηκε
για τέσσερα περίπου χρόνια στη Σελεύκεια (Ισαυρίας) στον εκεί ναό της
αγίας Θέκλας, πραγματοποιώντας το παλαιό του όνειρο για μοναστική ζωή,
νηπτικό βίο, ησυχία και θεωρία. Εκεί τον βρήκε ο θάνατος του αγαπημένου
φίλου του Βασιλείου και η λύπη του υπήρξε άρρητη, γιατί λόγω ασθενείας
δεν μπόρεσε να τον προπέμψει.
Γράφει προς τον φίλο του τον ρήτορα Ευδόξιο αυτήν την εποχή: «Ερωτάς, πώς τα ημέτερα. Και λίαν πικρώς. Βασίλειον ουκ έχω, Καισάριον
ουκ έχω, τον πνευματικό αδελφό και σωματικόν. «Ο πατήρ μου και μήτηρ
μου εγκατέλειπόν με;» μετά του Δαβίδ φθέγγομαι. Τα του σώματος πονηρώς
έχει, το γήρας υπέρ κεφαλής, φροντίδων επιπλοκαί, πραγμάτων επιδρομαί,
τα των φίλων άπιστα, τα της Εκκλησίας αποίμαντα. Έρρει τα καλά, γυμνά τα
κακά, ο πλους εν νυκτί, πυρσός ουδαμού, Χριστός καθεύδει. Τί χρη
παθείν; Μία μοι των κακών λύσις, ο θάνατος. Και τα εκείθεν μοι φοβερά,
τοις εντεύθεν τεκμαιρομένω». (Βλ. Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου συγγράμματα, ἐκδ. ΕΠΕ, 7, σ. 152). Δηλαδή,
«Ρωτάς, πώς πάνε τα δικά μου; Πολύ
άσχημα! Δεν έχω τον Βασίλειο, δεν έχω τον Καισάριο, τον πνευματικό μου
αδερφό, και το σωματικό. Ο πατέρας και η μητέρα μου μ’ εγκαταλείψαν,
λέγω κι εγώ μαζί με το Δαυίδ. Το σώμα μου είναι σε κακή κατάσταση, το
γήρας βαραίνει το κεφάλι μου, οι φροντίδες περιπλέκονται, τα ζητήματα
επιτίθενται, η φιλία δεν έχει εμπιστοσύνη, η Εκκλησία χωρίς ποιμένες.
Έφυγαν τα καλά, τα δεινά προκαλούν, το ταξίδι μας μέσα στη νύχτα, φάρος
πουθενά, ο Χριστός κοιμάται. Τι μου μέλλεται τάχα; Μια μόνο βλέπω λύση
των συμφορών, το θάνατο. Και τα εκεί όμως τα βλέπω ζοφερά,
συμπεραίνοντας από τα εδώ».
Πώς
να μην αγαπήσεις αυτόν τον αγιασμένο άνθρωπο της λεπτότητας, τον
τρυφερό και ευαίσθητο ποιητή, τον αληθινό και στοργικό φίλο, τη βαθειά
ευγενική ψυχή, που ολόκληρη είναι ένας πόνος, μια πληγή για όλους μας
και για όλα!!! Αετός υψιπέτης του πνεύματος και της Θεολογίας αλλά και
τόσο ανθρώπινος!
2 σχόλια:
Πάντα ματαιότης τα ανθρώπινα....
Θεολόγος υπάρχων,
με τήν π λ ή ρ η έννοια τού όρου,
εβίωσε μεν την αλήθειαν αυτή, τής Γραφής,
αλλά...και φανέρωσε με την βιωτή του,ίσως...
όσο κανείς άλλος...
...
φεύγον δε την δόξαν τών
ανθρώπων
ώς γνώστης τών απορρήτων τού Θεού
κι ώς εκ τούτου τών ανθρωπίνων
πραγμάτων και καταστάσεων
την ανώφελη τύρβη...
ακέραιος... ως η περιστερά
τής οποίας τάς πτέρυγας επεθύμει
και επί πλείον...
και υπερ τούτου
τού εχαρίσθηκαν...
τού υψιπέτου αετού
οι αναβάσεις...
https://papailiasyfantis.wordpress.com/2021/07/10/e%ce%ba%ce%ba%ce%bb%ce%b7%cf%83%ce%af%ce%b1-%cf%87%cf%81%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%8d-%ce%ae-%ce%b5%ce%ba%ce%ba%ce%bb%cf%85%cf%83%ce%af%ce%b1-%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%af%cf%87%cf%81%ce%b9%cf%83%cf%84/
Δημοσίευση σχολίου