Ο Παντοκράτωρ
είναι το πλέον υπερφυές και αποκαλυπτικόν έργον της βυζαντινής
αγιογραφίας. Ο τύπος αυτού είναι πάντοτε αναλλοίωτος. Αλλά, κάθε φοράν
οπού ζωγραφίζεται, είναι πάντοτε νέος, ακόμα κι αν ο ίδιος ζωγράφος, τον
έχη απεικονίσει πολλάκις.Τα τοιαύτα έργα κατέλυσαν τον χρόνον,
βλυστάνοντα ζωήν αθάνατον.
Ο Χριστός ως
Παντοκράτωρ ιστορίζεται, ως προείπομεν, μέσα εις κύκλον και εις την
κορυφήν του τρούλλου, ωσάν να προβάλλη εξ ουρανού, επιβλέπων επί τους
ανθρώπους. Είναι ο ενανθρωπίσας Λόγος του Θεού, και συνάμα ο Θεός ο
κρατών, ο εξουσιάζων τα σύμπαντα, ο Παντοκράτωρ.
Η προσωνυμία
Παντοκράτωρ ευρίσκεται γραμμένη πολλάκις εις την Παλαιάν Διαθήκην,
προπάντων εις τους Προφήτας, άπαξ εις τας Επιστολάς του Αποστόλου
Παύλου, και τρεις ή τέσσαρας φοράς εις την Αποκάλυψιν, ιδία εις την
ακόλουθον ρήσιν· «Εγώ ειμί το Α και το Ω, αρχή και τέλος, λέγει Κύριος, ο
ων και ο ην και ο ερχόμενος, ο Παντοκράτωρ,» (Αποκ. α’, 8).
Ζωγραφίζεται
δε ο Παντοκράτωρ αυστηρός και πράος συγχρόνως. Η κορυφή του είναι
εστηριγμένη πάντοτε κατά τα εσπέρια, ήγουν κατά το βασίλευμα του ηλίου,
ωσάν να βγαίνη εξ ανατολών ο Ήλιος της Δικαιοσύνης.
Φορεί από μέσα
τον χιτώνα, οπού αφήνει να φανή γυμνόν έν μέρος του στήθους Του, και
από επάνω είναι περιτυλιγμένος με πολύπτυχον ιμάτιον, οπού ενθυμίζει τον
δαυϊτικόν ψαλμόν ο όποιος λέγει: «Άβυσσος ως ιμάτιον το περιβόλαιον
Αυτού». Η δεξιά χειρ εγείρεται εις σχήμα ευλογίας, και η αριστερά κρατεί
σφιγκτά επάνω εις το στήθος Του το Ευαγγέλιον, τον θείον Νόμον.
Πυκνά μαλλιά
περιβάλλουν την μεγαλοπρεπή κεφαλήν, κυματίζοντα ελαφρώς, και οι
πλόκαμοι πίπτουν ως ρεύματα ποταμού επάνω εις τον αριστερόν ώμον,
χωρισμένα εις την μέσην. Το μέτωπον του Κυρίου είναι ηγεμονικόν, πλήρες
σοφίας και δυνάμεως. Τα όμματα άγρυπνα και ατάραχα, προσβλέπουν μετά
φιλανθρωπίας και συγκαταβάσεως τους ταπεινούς, αλλά μετ’ αυστηρότητος
τους πονηρούς και υπερήφανους. Η μύτη Του είναι λεπτή και ευθεία. Το
στόμα μικρόν και σοβαρόν. Οι μύστακες λεπτότριχοι και σύμμετροι, κλίνουν
προς τα κάτω, κατά τον φυσικόν ασιατικόν τρόπον, και εκφράζουν
πραότητα. Το γένειόν Του, κτενισμένον και σύμμετρον, ελαφρά χωρισμένον
εις την άκραν. Ο λαιμός Του είναι ευρύς και στερεός, μαζί με εν μέρος
του στήθους Του, οπού είναι γυμνόν. Από όλα τα χαρακτηριστικά του Κυρίου
εκπέμπεται οσμή ευωδίας πνευματικής. Από την ακήρατον κορυφήν Του και
από τα μαλλιά Του εβγαίνει σεμνή μεγαλοπρέπεια. Από τα ομμάτια Του
αγάπη, αλλά και αυστηρότης «του ετάζοντος καρδίας και νεφρούς». Από την
μύτην ευθύτης και ίλεος. Από το στόμα ειρήνη και συγγνώμη. Από τα
μηλομάγουλά Του απλότης και αγαθότης. Από τον λαιμόν και από το στήθος
έλεος και ευσπλαχνία. Από την δεξιάν χείρα ευλογία και χρηστότης. Από
την αριστεράν, οπού κρατεί στερεά το άγιον Ευαγγέλιον, εκπορεύεται Νόμος
ζωοποιός, ανακουφίζων τους κοπιώντας και πεφορτισμένους. Το γυριστόν
σιαγόνι του φανερώνει ημερότητα και μακροθυμίαν. Από τον πώγωνά του
στάζει μύρον αγιότητος. Από τον μανδύαν του, ο οποίος τον τυλίγει ωσάν
το σύγνεφον οπού κρύβει τον ήλιον, διαχύνεται η μεγαλοπρέπεια του
παντός.
Ο Παντοκράτωρ
σταλάζει μέσα εις την ευλαβικήν ψυχήν όλα τα άγια αισθήματα, όντας
Μέγας, Δυνατός, Παντουργος, Παντεπόπτης, Πράος, Φιλάνθρω¬πος, Σωτήρ,
Κριτής, Ταπεινός, Αυστηρός, Ίλεως. Είναι κατά το ρήμα του προφήτου
Ιεζεκιήλ, «ο Αετός ο Μέγας, ο μεγαλοπτέρυγος» οπού πετά επάνωθεν από τον
φθειρόμενον κόσμον, αιώνιος, άφθαρτος. Δι’ αυτόν «χίλια έτη ως ημέρα η
χθες, ήτις διήλθεν». Σύγνεφον βαρύ είναι διά τους πονηρούς, πλην διά
τους πιστούς και ταπεινούς είναι ο Αθάνατος Ήλιος, η Πηγή της Ζωής, ο
Ζωοδότης. Εγείρουν τους οφθαλμούς των προς Αυτόν, κράζοντες με
αγαλλίασιν: «Εν τω φωτί της δόξης του προσώπου Σου πορευσόμεθα εις τον
αιώνα.»
Εκεί επάνω
γρηγορεί ημέρας και νυκτός, πρωί και εσπέρας, χειμώνα και θέρος,
αναλλοίωτος, αιώνιος, προ πάντων των αιώνων και εις τον αιώνα του
αιώνος. Ο αισθητός ήλιος ανατέλλει και δύει, πλην ο Κύριος δεν
κουράζεται να εύλογη, εξ ετοίμου κατοικητηρίου Του, τον αμαρτωλόν
κόσμον.
Οι άνεμοι
πνέουν με βοήν γύρω εις τον αγιασμένον πύργον, μέσα εις τον οποίον
κατοικεί ο Κύριος. Η βροχή, ο κρύσταλλος, η χιών, η χάλαζα, πνεύμα
καταιγίδος, περνούν επάνωθέν Του. Εκείνος ευλογεί ησύχιος και
μακρόθυμος, ο Άρχων της Ειρήνης. Ο ήλιος φλογίζει το κατοικητήριόν Του, ο
λίβας ξηραίνει τα χόρτα οπού έχουν φυτρώσει επάνω εις την σκεπήν Του. Ο
Κύριος ατάραχος αγρυπνεί επάνω εις τον κόσμον, ημέρας και νυκτός, εις
τον αιώνα του αιώνος.
«Κατ’ αρχάς,
Σύ, Κύριε, την γην εθεμελίωσας, και έργα των χειρών σου εισίν οι
ουρανοί. Αυτοί απολούνται, Συ δε διαμένεις, και πάντες ως ιμάτιον
παλαιωθήσονται, και ωσεί περιβόλαιον ελίξεις αυτούς και αλλαγήσονται. Συ
δε ο αυτός ει, και τα έτη σου ουκ εκλείψουσιν.» (Ψαλμ. ρα’, 26.)
3 σχόλια:
Το επόμενο κείμενο γράφηκε από τον Καθηγούμενο της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου Αγίου Όρους, Αρχιμανδρίτη Γέροντα Εφραίμ.
Το κείμενο πρέπει να μελετηθεί ΠΟΛΥ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ, διότι εμμέσως αλλά σαφώς, διαλύει-ακυρώνει διάφορες "Θεολογικές" ΠΛΑΝΕΣ που διαδίδονται από όχι λίγους Θεολογούντες της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
«Τα έργα του Θεού και των Αγίων Του, που δεν μπορεί να ερμηνεύσει και να εξηγήσει η ανθρώπινη λογική, λέγονται θαύματα. Ο Θεός συνεχώς θαυματουργεί. Αυτό φανερώνει ο λόγος του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, «ο Πατήρ μου έως άρτι εργάζεται…» (Ιωάν. 5,17). Με τις άκτιστες ενέργειές Του ο Θεός προνοεί, συντηρεί, και συγκρατεί όλη την κτίση, όλη την δημιουργία. Ο Θεός δηλαδή κρατεί την κτίση όπως την δημιούργησε, την συντηρεί και την προστατεύει με την θεια φροντίδα του.
Έτσι μέσα στον φυσικό κόσμο συνεχώς και αδιαλείπτως εκδηλώνονται οι άκτιστες ενέργειες του Θεού που παράγουν φυσικά, κτιστά αποτελέσματα. Ζούμε λοιπόν ένα αδιάκοπο θαύμα. Όλες οι ικανότητες που έχουμε ενεργοποιούνται με το θέλημα του Θεού. Εάν ο Θεός πάρει την ενέργειά Του από μια ικανότητά μας, τότε την χάνουμε. Τώρα έχω την ικανότητα της οράσεως. Βλέπω, γιατί το θέλει ο Θεός. Εάν ο Θεός αφαιρέσει την ενέργειά Του, μένω τυφλός.
Σύμφωνα με την διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας δεν υπάρχουν φυσικοί νόμοι (με τους οποίους κυβερνάται η φύση), αλλά πνευματικοί ή άκτιστοι λόγοι. Η κτίση ζεί, γιατί μετέχει στην δημιουργική, προνοητική και ζωοποιό ενέργεια του Θεού. Ο Θεός, που δημιούργησε τον κόσμο από το μηδέν, δεν τον εγκατέλειψε, αλλά τον κυβερνά με τις ενέργειές Του. Πολλές φορές βλέπουμε μια σταθερότητα στην εκδήλωση και φανέρωση των ακτίστων ενεργειών Του.
Έτσι θέλει να ενεργεί ο Θεός. Στην προσπάθεια που κάνει ο άνθρωπος να γνωρίσει τον φυσικό κόσμο ανακαλύπτει αυτήν την σταθερότητα, την καταγράφει και την ονομάζει «φυσικούς νόμους». Γι’ αυτό και όταν βλέπουν οι άνθρωποι την πραγματοποίηση των θαυμάτων την εξηγούν ως επέμβαση του Θεού στην λειτουργία των φυσικών νόμων.
Το θαύμα όμως δεν είναι παρέμβαση του Θεού στην λειτουργία των φυσικών νόμων, αλλά αποτέλεσμα της άκτιστης Χάριτός Του στην κτίση που δημιούργησε: «Ανοίξαντός σου την χείρα τα σύμπαντα πλησθήσονται χρηστότητος, αποστρέψαντος δε σου το πρόσωπον ταραχθήσονται» (Ψαλμ. 103,28-29).»
Πηγή:
https://www.vimaorthodoxias.gr/vivlia-ekdiloseis/thavmata-tis-agias-zonis-nea-ekdosi-gia-to-xechoristo-vivlio
Ωραια και σωστά
τα λέει κι ο ηγούμενος, αν και λιγάκι, παλιότερα,
κάπως μας τα μπέρδεψε.
Να τον φιλάει ο θεός γιατί πέρασε κι αυτός πολλά!
Ενδιαφέρον είναι το επόμενο βιβλίο του Αγίου Σέρβου Επισκόπου Νικολάου Βελιμίροβιτς (υπήρξε Δρ. Θεολογίας και Δρ. Φιλοσοφίας), με τίτλο “Περί Νόμου του Θεού”, εκδόσεις Χρόες.
Στο βιβλίο αυτό λέγει ο Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς, ότι ΔΕΝ υπάρχουν "φυσικοί νόμοι", αλλά ΜΟΝΟ η ΗΘΙΚΗ (που είναι ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ Νόμος του Θεού) καθορίζει την ιστορική πορεία των λαών.
http://hroes.yolasite.com/books.php
https://www.youtube.com/watch?v=51Pi6UlRs_I
Δημοσίευση σχολίου