Μονή Αρετίου: Εδώ βρίσκεται ο μοναδικός ναός Αγίου Λαζάρου στην Κρήτη
Γνωστά τα μοναστήρια της Ορθόδοξης Ανατολής από τον 5ο αιώνα, δεν έπαυσαν διαχρονικά να αποτελούν πόλο έλξης και εξέδρα προσανατολισμού για τους πιστούς χριστιανούς, όπως η Μονή Αρετίου στη Νεάπολη.
Τα παλαιότερα μοναστήρια ιδρύθηκαν στη δεύτερη Βυζαντινή
Περίοδο (961-1204) αφού ήδη από το 1211 μ.Χ., που εγκαταστάθηκαν
οριστικά οι Βενετοί στην Κρήτη, τα λειτουργούντα μοναστήρια στήριξαν την
Ορθοδοξία και φύλαξαν την εθνική συνείδηση των Κρητών. Ένα από τα
σημαντικότερα εκκλησιαστικά μνημεία της Ανατολικής Κρήτης είναι η
ιστορική Ιερά Μονή της Αγίας Τριάδας Αρετίου.
Το Αρέτι χτίστηκε περίπου στο 1600 ανατολικά από το
χωριό Καρύδι, στην επαρχία Μεραμπέλλου του νομού Λασιθίου σε υψόμετρο
530μ. και σε απόσταση έντεκα χιλιομέτρων βορειοανατολικά της Νεάπολης,
όταν ο ευγενής τιμαριούχος Μάρκος Παπαδόπουλος αφιέρωσε σε αυτήν αγρούς
40 μουζουριών.
Η Μονή Αρετίου είναι ανδρική και αφιερωμένη στο όνομα
της Αγίας Τριάδος, ενώ διοικητικά ανήκει στην Ιερά Μητρόπολη Πέτρας και
Χερρονήσου.
H ιστορική πορεία της ξεκινάει στα τέλη του 16ου αιώνα,
τότε ακόμα που η Κρήτη βρισκόταν υπό Ενετική κατοχή. Εκείνη την εποχή
παρουσιάστηκε σημαντική άνθιση του μοναχισμού στην Κρήτη. Αυτό
αποδίδεται, κατά κύριο λόγο, στην αλλαγή της πολιτικής της Βενετίας
απέναντι στους Ορθόδοξους Κρητικούς. Οι Ενετοί βλέποντας αναπόφευκτη μια
τουρκική εισβολή στο νησί ήθελαν να εξασφαλίσουν την υποστήριξη των
Κρητικών κι έτσι έκαναν πολλές παραχωρήσεις.
Tο ιστορικό αυτό γεγονός εξηγεί ότι τότε πολλά παλιά
μοναστήρια ξαναλειτούργησαν και επιπλέον νέα ιδρύθηκαν, όπως η Μονή
Αρετίου, που χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα «περίφημα μοναστήρια, τα οποία
ανεφάνησαν κατά τον 16ο αιώνα, όπως σημειώνει σε άρθρο του για την
κατάσταση της Εκκλησίας της Κρήτης, ο Αρχιμανδρίτης Χρ. Αγγελιδάκης.
Κατά την Επανάσταση του 1821 οι Τούρκοι του Χουμεριάκου
εισέβαλαν στη Μονή καταστρέφοντας και την πλούσια βιβλιοθήκη που
διατηρούνταν εκεί από την εποχή της Ενετοκρατίας.
Στην Επανάσταση του 1878 οι ενοικιαστές των κτημάτων της
Μονής παρέδιδαν τρόφιμα και άλλα προϊόντα στους επαναστάτες και στους
πρόσφυγες.
Το 1881-1882 έγινε μια εκτεταμένη συντήρηση στα κτίρια
της Μονής. Και πάλι το 1940 καταστράφηκε από τα Γερμανικά στρατεύματα
κατοχής, για να ανακαινισθεί περίπου στο 2000 από τον Μητροπολίτη Πέτρας
και Χερρονήσου Μακαριστό Νεκτάριο και παραδόθηκε ξανά στην λατρεία.
?
Σχετικά με την προέλευση της ονομασίας της Μονής
υπάρχουν πολλές παραδόσεις και έχει γίνει αντικείμενο έρευνας μελετητών.
Πάραυτα δεν είμαστε σίγουροι ποια από τις παραδόσεις αντιστοιχεί στην
πραγματικότητα δεδομένου ότι δεν υπάρχουν στοιχεία που να συγκλίνουν στη
μία ή την άλλη εκδοχή.
?
Τοπικές παραδόσεις θέλουν το όνομα να προέρχεται από την
αδερφή ή τη γυναίκα του ιδρυτή Μάρκου Παπαδόπουλου, την οποία αγαπούσε
τόσο πολύ ώστε όταν αυτή πέθανε πρόωρα (ή η αδερφή ή η γυναίκα), ίδρυσε
τη Μονή, την αφιέρωσε στη μνήμη της και της έδωσε το όνομά της. Έτσι το
όνομα της κοπέλας στη συνείδηση του λαού μετατράπηκε σε ουδέτερο και η
Μονή καθιερώθηκε να λέγεται «Αρέτι».
Ο Επίσκοπος Τίτος Ζωγραφίδης
δίνει την δική του εκδοχή λέγοντας πως τα δύο αδέρφια, Μάρκος και
Αρετή, αποφάσισαν από κοινού την ίδρυση της Μονής και ότι συμφώνησαν να
πάρει το όνομα της αδερφής.
Μία άλλη παράδοση θέλει τον ιδρυτή,
μόλις τελείωσε η ανέγερση, να ρωτά τον αδερφό του αν του αρέσει κι
εκείνος να απαντά «μ' αρέσει» κι από τις συνεχείς ερωταποκρίσεις να
προέκυψε η ονομασία «Αρέτι».
Το "μυστικό" παρεκκλήσι του Οσίου Μακαρίου της Μονής.Δύο
ερευνητές ο καθηγητής Γ. Κουρμούλης και ο Στ. Σπανάκης αναφέρουν πως,
εκείνη την εποχή οι Μονές όφειλαν το όνομά τους στα κρητικά τοπωνύμια
και στους ιδιοκτήτες τους.
Το καθολικό της Μονής, που είναι αφιερωμένο στην Αγία
Τριάδα, βρίσκεται σε κεντρικό σημείο του κτιριακού συγκροτήματος και
διασώζει σπάνιες εικόνες και ξυλόγλυπτα ενδεικτικά του μεγαλείου και της
ακτινοβολίας της. Νοτιοανατολικά του Καθολικού της μονής βρίσκεται το Παρεκκλήσιο του Αγίου Λαζάρου (το μοναδικό εκκλησάκι του Αγίου Λαζάρου σε όλο το νησί).
Το Καθολικό της Μονής χωρίζεται από το Ιερό Βήμα με
ένα ξυλόγλυπτο επιχρυσωμένο τέμπλο. Δύο ξυλόγλυπτοι αντωποί δράκοντες
στην κορυφή του τέμπλου υποβαστάζουν τον Εσταυρωμένο και «τα λυπηρά».
Κάτω από αυτά βρίσκεται η ζώνη του Δωδεκαόρτου, χωρισμένη σε ισάριθμα
τμήματα με κάθετους σκαλιστούς κιονίσκους που πλαισιώνουν με αψιδωτή
επίστεψη τις δώδεκα εικόνες με θέματα: α) Εισόδια της Θεοτόκου, β)
Ευαγγελισμός, γ) Γέννηση του Χριστού, δ) Υπαπαντή, ε) Βάπτιση, στ)
Βαϊοφόρος, ζ) Σταύρωση, η) Ανάσταση, θ) Ανάληψη, ι) Πεντηκοστή, ια)
Μεταμόρφωση και ιβ) Κοίμηση της Θεοτόκου.
Στο μοναστήρι φυλάσσονται σημαντικές εικόνες όπως: η
Αγία Τριάδα, η Παναγία ως Κυρία των Αγγέλων και η Πεντηκοστή (στο τέμπλο
του Καθολικού), ο Άγιος Νικόλαος, ο Επιτάφιος Θρήνος, η Κοίμηση της
Θεοτόκου, ο Ευαγγελισμός, η Ανάσταση του Λαζάρου, ο Άγιος Ευλάμπιος και η
Αγία Ευλαμπία και άλλες, οι οποίες χαρακτηρίζονται ως εικόνες
«ακραιφνούς κρητικής τεχνοτροπίας». Ρεπορτάζ: Μαρία Αγαπάκη
π. Ἰωάννης Ρωμανίδης: "Ἐλεύθερος κατὰ τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος βρίσκεται σὲ κατάσταση φωτισμοῦ"
Μονή Σπηλαίων του Πσκώφ
Μονή Σπηλαίων του Πσκώφ
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΠΟ ΣΕΙΣΜΟ
«Χριστὸς μὲθ΄ἠμῶν στήτω» Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος όταν έγιναν οι μεγάλοι σεισμοί της Αντιόχειας και ήταν ακόμα ιερέας πριν γίνει Επίσκοπος είπε στους Χριστιανούς: Να πάτε να γράψετε όλοι επάνω στους τοίχους «Χριστός μεθ' ημών στήτω» και εννοούσε ότι: «Ο Χριστός είναι μαζί μας, σπίτι μου να σταθείς, όχι να πέσεις». Όσοι Χριστιανοί τον άκουσαν τα σπιτικά τους δεν έπεσαν.
ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ -(+) από τον μακαριστό π. Κωνσταντίνο Στρατηγόπουλο
Άσηπτη θεολογία ή θεολογία της μολύνσεως;_ Με αφορμή την μεγάλη αλλοίωση της Ορθόδοξου εμπειρίας των αγίων μας που συμβαίνει τον τελευταίο καιρό από Συνόδους ,Επισκόπους ,Ιερείς ,Λαϊκούς .Παρατηρούμε δε και εδώ στην παράγκα μας καθημερινά σχεδόν να "βομβαρδιζόμαστε από σχολαστή /ες" από ψυχοπαθολογικές απνευμάτιστες ερμηνείες απιστίας ,είπαμε , να ξαναθυμηθούμε δυο πολύ καλές τοποθετήσεις που εκφράζουν την Ορθόδοξη πίστη και με επιστημονικό λόγο ,προς στηριγμό, όσων κρατάμε ανοικτές τις ψυχές μας είτε υγιείς είτε άρρωστοι σωματικά .Και ας φωτίσει ο Θεός όσους αδυνατούν να έχουν καθαρό νου ,το έχουμε τόσο πολύ ανάγκη όλοι μας και για τα ερχόμενα...
Βαδίζοντας προς την αυτάρκεια
Σοβαρές και απειλητικές για τη ζωή παρενέργειες από τη χρήση μάσκας προσώπου
Η διοικούσα Εκκλησία της Ελλάδος δυστυχώς κινείται σε ολισθηρό έδαφος.
Όταν σε αφήνουν να πεθαίνεις απ την πείνα αλλά θέλουν να σε σώσουν από τον κορωνοϊο!
Η αδυναμία Επισκόπων να αντιληφθούν το διακύδευμα της κρίσης του κορόϊδο-ιού
.
Τα Χριστούγεννα στη λογική του Νέου Προγράμματος Σπουδών στα Θρησκευτικά
.
Οι Πατέρες της Εκκλησίας ως πρότυπα της Οικουμενικής Κινήσεως. Απάντησις εις τα κατάπτυστα δημοσιεύματα των Ζηλωτών ενάντια στο Κολυμπάριον
Σταράτες κουβέντες που οι οσφυόκαμπτες, μεγαλόσχημοι ρασοφόροι σκέφτονται, αλλά δεν λένε!
.
ΕΠΟΙΚΙΣΜΟΣ ΤΕΛΟΣ!
.
Σκέψεις με αφορμή κάποιες προτάσεις από το άρθρο του Δοσιθέου Τατάρνας
Σχόλια σε μερικές από τις θεολογικές θέσεις του Μεσσηνίας Χρυσοστόμου
Σχόλια σε θεολογικές θέσεις του Μεσσηνίας Χρυσοστόμου
«Είδα ψυχές που έρεπαν με μανία στους σαρκικούς έρωτες. Αυτές λοιπόν αφού έλαβαν αφορμή μετανοίας από την γεύση του αμαρτωλού έρωτος, μετέτρεψαν αυτόν τον έρωτα σε έρωτα προς τον Κύριο. Έτσι ξεπέρασαν αμέσως κάθε συναίσθημα φόβου και εκκεντρίσθηκαν στην άπληστη αγάπη του Θεού. Γι αυτό και ο Κύριος στην αγνή εκείνη πόρνη (Λουκ. ζ΄37-40) δεν είπε ότι εφοβήθηκε, αλλά «ότι ηγάπησε πολύ» και κατόρθωσε εύκολα να αποκρούσει τον ένα έρωτα με τον άλλον.»
Αγίου Ιωάννου της'' Kλίμακος"
O ΚΥΡ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Ancient Faith Radio - Orthodox
Are you Amazed?
Στηρίξτε τους πολύτεκνους
"Τα δέντρα που έχουν καρπούς πετροβολάνε" Θ.Κολοκοτρώνης
η τέχνη
Ο μεν βίος βραχύς, η δε τέχνη μακρή, ο δε καιρός οξύς, η δε πείρα σφαλερή, η δε κρίσις χαλεπή. Δει ου μόνον εαυτόν παρέχειν τα δέοντα ποιεύοντα, αλλά και τον νοσέοντα, και τους παρεόντας, και τα έξωθεν.
Kιβωτός του κόσμου
Λευτεριά στην Παλαιστίνη!
Αϊ σιχτίρ -για την «ελεύθερη» δημοσιογραφία,την καταστροφή του Γένους.
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΟΤΙ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΕΛΟ-ΓΙΑΝΝΗ
αλλά μην νοιώθετε «λύπη» που αντιγράφουμε τα δικά σας , χωρίς να σας ρωτήσουμε...
Για την παράγκα μας
είναι γ ε λ ο ι ό τ η τ α η λεγόμενη «δεοντολογία περί πνευματικών δικαιωμάτων!»
βρε αντε
Εθνική βιβλιοθήκη
Καλάμι-Aνεξάρτητη έκδοση onLine
Το χαμόγελο του παιδιού
Τα απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη
Παλαμάς
Χρωστάμε σε όσους πέρασαν ,θα ρθούνε, θα περάσουν,κριτές θα μας δικάσουν οι αγέννητοι και οι νεκροί.
Δεν συμμετέχω στον "σκοταδισμό" της παγκόσμιας οικολογικής ελιτείας
το ξέρασμα της υπεραξίας
Η εκδίκηση των γουρουνιών
Ερωτήσεις Χριστιανών σε Ισλαμιστές για τις πηγές του Ισλάμ
Όχι στη φίμωση των blogs
Γιάννης Τσαρούχης
Γενικά οι Έλληνες είναι αγράμματοι και αγνοούν τους θυσαυρούς της πατρίδας τους.Θα γίνουν θρήσκοι όσο μορφώνονται ,αντίθετα με άλλους που όσο μορφώνονται παύουν να είναι θρήσκοι.
ΣΥΛΛΟΓΗ ΥΠΟΓΡΑΦΩΝ
(κάντε κλίκ στην εικόνα)
ενάντια στη φασιστική νοοτροπία της Google
πάπα-Γιάννης Ρωμανίδης : «Από τώρα και στο εξής το πρόβλημα θα είναι οι Δεσποτάδες μας.
«Υπάρχουν δύο είδη θεολογίας: το έν -ευρέως γνωστόν κατά τους παρελθόντας αιώνας- είναι η επαγγελματική καθέδρα του πολυμαθούς, το άλλο η συσταύρωσις μετά του Χριστού, η γνώσις Αυτού εν τοις ενδομύχοις της καρδίας.
Το πρώτον είδος είναι προσιτόν εις το πλήθος των διανοητικώς πεπροικισμένων ανθρώπων, των προτιμώντων την φιλοσοφικήν προσέγγισιν της θεολογίας.
Η πραγματική δε πίστις εις την Θεότητα του Χριστού, ήτις εκφράζεται δια ζωής συμφώνου προς το πνεύμα των εντολών Αυτού, δεν είναι απαραίτητος δι’ αυτούς.
Το δεύτερον είδος είναι θεολογία ομολογίας, ήτις γεννάται δια του βαθέος φόβου του Θεού εν τω πυρί της φλογεράς μετανοίας, ήτις εισάγει εις την οντολογικήν πραγματικότητα δια της εμφανίσεως του Ακτίστου Φωτός.
Η ακαδημαϊκή θεολογία εν συνδυασμώ μετά της ζώσης πίστεως δίδει αγαθά αποτελέσματα. Ευκόλως όμως «εκφυλίζεται», αποβαίνει αφηρημένη θεωρία, παύει να είναι εκείνο, όπερ παρατηρείται εν τη ζωή των Αποστόλων, των Προφητών και των Πατέρων ημών, τουτέστιν άμεσος ενέργεια του Θεού εν ημίν …
Η Αγία Τριάς είναι Θεός Αγάπης. Η αγάπη, περί της οποίας γίνεται λόγος εν τω Ευαγγελίω, είναι άκτιστος ζώσα ενέργεια της ανάρχου Θεότητος. Ίδιον αυτής είναι να ενοί ημάς εν αυτώ τούτω τω είναι. ….. φυσική αύξησις εν τω Πνεύματι μέσω της διαμονής εν τω Θείω χώρω δια της τηρήσεως των εντολών του Χριστού.
Ο νους αίφνης αποκτά γνώσιν και εκφράζει αυτήν δι’ ανθρωπίνων όρων. Τούτο έρχεται ως λάμψις αστραπής, όταν η καρδία πυρούται δια της αγάπης. Τούτο είναι το “θαυμαστόν φως” της αιωνιότητος, εις το οποίον πάντες ημείς εκλήθημεν.
Η συσσώρευσις τοιούτων στιγμών ελλάμψεως της συνειδήσεως ημών εν τη πείρα της Εκκλησίας ωδήγησεν οργανικώς εις την σύνθεσιν αυτών εις έν όλον. Ούτως εμφανίζεται η πρώτη απόπειρα συστηματοποιήσεως της ζώσης θεολογίας, ήτις εγένετο υπό του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού, ανδρός ωσαύτως πλουσίου και κατά την προσωπικήν αυτού πείραν.
Η ματαίωσις της θαυμαστής αυτής αναβάσεως προς τον Θεόν … προέκυψεν εις εποχάς παρακμής της ζώσης πείραςδια της τάσεως υποβολής των δεδομένων της Αποκαλύψεως εις την κριτικήν του λογικού ημών, δια της στροφής προς την “φιλοσοφίαν της θρησκείας”. Έπακόλουθον τούτου είναι τα σχολαστικά συστήματα θεολογίας, εν τοις οποίοις επικρατεί η φιλοσοφία και ουχί το πνεύμα της ζωής.
Aνάθεμα Ρωσικής Εκκλησίας της Διασποράς κατά του Οικουμενισμού
Those who attack the Church of Christ by teaching that Christ's Church is divided into so-called "branches" which differ in doctrine and way of life, or that the Church does not exist visibly, but will be formed in the future when all "branches" or sects or denominations, and even religions will be united into one body;
and who do not distinguish the priesthood and mysteries of the Church from those of the heretics, but say that the baptism and eucharist of heretics is effectual for salvation; therefore, to those who knowingly have communion with these aforementioned heretics or who advocate, disseminate, or defend their new heresy of Ecumenism under the pretext of brotherly love or the supposed unification of separated
Christians, Anathema!
Mην παίρνετε τον εαυτό σας πολύ στα σοβαρά!!
Πως είπατε κυρ Γιάννη;
«.Ελπίζω ότι όσοι εξ' υμών συμμετάσχουν εις την Κυβέρνησιν θέλουν γνωρίσει μεθ' εμού ότι εις τας παρούσας περιπτώσεις, όσοι ευρίσκονται εις δημόσια υπουργήματα δεν είναι δυνατόν να λαμβάνουν μισθούς αναλόγως με τον βαθμό του υψηλού υπουργήματός των και με τας εκδουλεύσεις των, αλλ/ ότι οι μισθοί ούτοι πρέπει να αναλογούν ακριβώς με τα χρηματικά μέσα, τα οποία έχει η Κυβέρνησις εις την εξουσίαν της.»
«.εφ'όσον τα ιδιαίτερα εισοδήματά μου αρκούν διά να ζήσω, αρνούμαι να εγγίσω μέχρι και του οβολού τα δημόσια χρήματα,
ενώ ευρισκόμεθα εις το μέσον ερειπίων και ανθρώπων βυθισμένων εις εσχάτην πενίαν».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου