Τετάρτη 27 Ιουνίου 2018




Στους περίφημους αδελφούς Καραμαζώφ, ο σπουδαίος Ντοστογιέφσκι γράφει πως μια αρχόντισσα πήγε στον στάρετς Ζωσιμά, που ήταν ο άγιος Αμβρόσιος της Όπτινα, και του είπε: «Όλους τους ανθρώπους αγαπώ, αλλά την υπηρέτρια μου δεν την αγαπώ». Και ο στάρετς της απάντησε: «Κανένα δεν αγαπάς!». Η χριστιανική αγάπη δεν είναι ποτέ αόριστη. Οι σύγχρονοι κοσμοπολίτες έχουν μια ανώδυνη αγάπη για όλους, αλλά όχι για τον πλησίον. Είναι ατομιστές και όχι φιλάνθρωποι, κυνικοί και αμοραλιστές. Αγαπώντας την πατρίδα μας, αγαπάμε κι όλο τον κόσμο. Οι πρόγονοι μας, οι γονείς μας, η οικογένεια μας, η πατρίδα μας, η πίστη μας, η παράδοση μας και ο πολιτισμός μας είναι στοιχεία της ταυτότητας μας. Σήμερα δυστυχώς, δεν υπάρχει κοινό όραμα και η εθνική μας ταυτότητα παραποιείται. 

+Μοναχός Μωυσής Αγιορείτης

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Δεν γνωρίζω αν αρχόντισσα και υπηρέτρια ήταν ομοεθνείς. Κατά πόσο δηλαδή, είχαν κοινή καταγωγή, κοινή γλώσσα, κοινή θρησκεία, κοινή ιστορία. Δεν κατάλαβα αν η υπηρέτρια ήταν αλλόθρησκη ή αλλόγλωσση, με αποτέλεσμα να προκαλεί την έχθρα της κυράς της.
Κατάλαβα μόνο πως προυπόθεση για να αγαπάμε όλο τον κόσμο, είναι να αγαπάμε το "πακέτο" που λέγεται "πατρίδα". Και σ' αυτό ανήκει η οικογένεια, τ' αδέλφια, τα χώματα, ο ουρανός, ο ήλιος της πατρίδας.
Σαν δεν μπορώ ν' αγαπήσω τα αδέλφια της Πατρίδας μου, μην περιμένω ν' αγαπήσω τον κόσμο.
Μην περιμένω ν' αγαπήσω τίποτα.

"Έχω μέσα μου την πατρίδα μου.
Κι έχω μες στην καρδιά μου
τους ανθρώπους
απ' όλα τα έθνη της γης."
Νικηφόρος Βρεττάκος