
ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ σώμα, όπως γράψαμε, χρησιμοποιείται, χειραγωγείται, αγοράζεται, πουλιέται σαν πράγμα. Η πραγμοποίηση του σώματος λειτουργεί με τη μορφή του φετιχισμού του σώματος. Φετιχοποιώντας το, η μαζική κουλτούρα κατορθώνει να κάνει το σώμα λειτουργικό και εύχρηστο πολιτιστικό αντικείμενο, ενσωματώνοντάς το στον κόσμο των φετίχ που ονομάζονται εμπορεύματα.
Η ΜΑΖΙΚΗ κουλτούρα πραγματοποιεί μια διπλή φετιχοποίηση του σώματος: Τη σεξουαλική φετιχοποίηση και την εμπορευματική. Κάνει το σώμα πραγμοποιημένο, αφηρημένο, γενικό ισοδύναμο τόσο του εμπορεύματος όσο και του σεξ.
Ο ΦΕΤΙΧΙΣΜΟΣ του εμπορεύματος μετατρέπει το σώμα σε απλή ανταλλακτική αξία ενσωματωμένη σε μια σειρά εμπορευματικών αξιών. Χάρη σε αυτή τη φανταστική μορφή, η αξία χρήσης του σώματος διαχωρίζεται από την ανταλλακτική αξία του.
Ο ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΣ φετιχισμός μετατρέπει όλα τα μέλη του σώματος σε σεξουαλικά ισοδύναμα σε μια πολύπλοκη, συνειρμική, συμβολική σειρά. «Το υποκατάστατο του σεξουαλικού αντικειμένου είναι γενικά ένα μέλος του σώματος που έχει ελάχιστη σχέση με κάποιο σεξουαλικό σκοπό (τα μαλλιά, τα πόδια) ή ένα άψυχο αντικείμενο που πλησιάζει κάπως το επιθυμούμενο αντικείμενο και, κατά προτίμηση, το φύλο του (κάποια ρούχα του, τα εσώρουχά του). Αυτά τα υποκατάστατα μπορούν όντως να συγκριθούν με το φετίχ με το οποίο ο άγριος ενσαρκώνει το Θεό του». (Φρόιντ, «τρία δοκίμια για τη Θεωρία της Σεξουαλικότητας).
ΕΙΝΑΙ ολοφάνερο ότι η διαφήμιση είναι αυτή που συγκεντρώνει όλες αυτές τις διαδικασίες. Η διαφήμιση είναι ένας υποβαθμισμένος συμβολισμός του σώματος. Όλα τα αντικείμενα χρησιμοποιούνται σε άμεση ή έμμεση σχέση με το σώμα ή με ορισμένα μέλη του. Το εμπόρευμα έγινε το σεξουαλικό υποκατάστατο και η κατανάλωση έγινε το υποκατάστατο του ελεύθερου ερωτισμού. Η εμπορευματική σεξουαλικότητα γίνεται η κατανάλωση του σεξουαλικού εμπορεύματος, από το πραγματικά εκπορνευόμενο σώμα-εμπόρευμα μέχρι τα λεγόμενα ερωτικά έντυπα που πουλάνε φαντασιώσεις σε φτηνή τιμή…
ΑΝ ΤΟ σώμα είναι πανταχού παρόν στη μαζική κουλτούρα, αυτό οφείλεται στο ότι η μαζική κουλτούρα επιτρέπει να διοχετεύεται κοινωνικά, προς όφελος του κυρίαρχου μηχανισμού, η επιστροφή των απωθημένων ενορμήσεων. Η ικανοποίησής τους επιτυγχάνεται μέσω των εμπορευμάτων. Οι ανάγκες του σώματος μεταφράζονται στη «γλώσσα» του εμπορεύματος. Στις θεμελιακές απαιτήσεις του σώματος (πρόγραμμα της αρχής της ηδονής), το καπιταλιστικό σύστημα ανταποκρίνεται με τις συνεχώς ανανεωνόμενες προτροπές και προτάσεις του εμπορεύματος.
Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ καπιταλιστική κοινωνία, επωφελούμενη από την αυξανόμενη παραγωγικότητα και τις εμπορευματικές αναγκαιότητες, προσφέρει μια πολιτιστική εικόνα της ευτυχίας. Διακηρύσσει ότι η σωματική ευτυχία, προϋπόθεση κάθε ευτυχίας, είναι εφικτή χάρη στις μαγικές ιδιότητες των αντικειμένων-υπηρεσιών-εμπορευμάτων. Η νοσταλγία της ευτυχίας (επιστροφή του απωθημένου) ενισχύει, επομένως, πολιτιστικά το δυναμισμό του εμπορεύματος.
Η ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ του σώματος στη μαζική κουλτούρα είναι η καταπιεσμένη τεχνική ως προς την ευτυχία. Κι αυτός ακριβώς ο φετιχισμός χρησιμεύει για να καμουφλάρονται τα πραγματικά προβλήματα και οι πραγματικές λύσεις…
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου