Εδώ στην ματιά σας δώδεκα εικόνες, οι οποίες, λόγω εποχής και έντονης επιθυμίας να ανακουφίσουμε όσους διαβάζουν αυτές τις σελίδες εγκλωβισμένοι στην πόλη, είναι καλοκαιρινές, γεμάτες θάλασσα, πεύκα και δροσιά..
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΛΕΑΣ, «Σαντορίνη»,π.1924-25, Εθνική Πινακοθήκη Επηρεασμένος ιδιαίτερα από τον μεταϊμπρεσιονισμό, ο Κωνσταντίνος Μαλέας ανήκει στους καλλιτέχνες που με γενναιότητα εισήγαγαν στην Ελλάδα τις νέες αντιλήψεις της μοντέρνας ζωγραφικής, ακόμη και αν οι κριτικοί τις περισσότερες φορές δεν ήταν με το μέρος του.Η «Σαντορίνη» είναι από τα σπουδαιότερα και πιο γνωστά έργα του.
ΠΟΛ ΓΚΟΓΚΕΝ, «Λουόμενες»,1897, Εθνική Πινακοθήκη Ουάσιγκτον Είναι γνωστή η περιπέτεια του Πολ Γκογκέν στην Πολυνησία.Αγάπησε τα ασυνήθιστα για τον Ευρωπαίο τοπία,αλλά κυρίως τις πολυνήσιες γυναίκες με τη στιλπνή μελαψή επιδερμίδα,οι οποίες περιφέρονταν γυμνές χωρίς ντροπή προκαλώντας τον θαυμασμό του.
ΖΟΡΖ ΣΕΡΑ, «Πορτ αν Μπεσέν,το λιμάνι με παλίρροια»,1888, Μουσείο Ορσέ,Παρίσι Από τους πρωτοπόρους της νέας τεχνικής του πουαντιλισμού και μεγάλος αναλυτής της λειτουργίας του χρώματος,ο Ζορζ Σερά θεωρείται από τους συνεχιστές του ιμπρεσιονισμού- ή «μεταϊμπρεσιονιστής»- και δημιουργός ορισμένων από τα πιο όμορφα καλοκαιρινά τοπία.
ΘΕΟΦΡΑΣΤΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ, «Δυο παιδιά στην παραλία»,1919, Εθνική Πινακοθήκη Επί μακρόν θεωρούμενος ως ηθογράφος και μάλλον από τους λιγότερο γνωστούς καλλιτέχνες της Γενιάς του ΄30, στην οποία ανήκει χρονολογικά αν και αρνήθηκε τον ελληνοκεντρισμό πολλών από τους ομοτέχνους του,ο Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης μάς θυμίζει εδώ τον πίνακα της Μαίρης Κάσατ «Παιδιά που παίζουν στην παραλία».
ΓΚΥΣΤΑΒ ΚΑΓΕΜΠΟΤ, «Σκάφη στην Αρζαντέιγ»,1888, Μουσείο Ορσέ,Παρίσι Αλλη μια παραγνωρισμένη μορφή του ιμπρεσιονισμού,ο Γκυστάβ Καγεμπότ έγινε κυρίως γνωστός ως πάτρωνας των άλλων,διασημότερων ζωγράφων και φίλων του.Ηταν όμως ιδιαίτερα καλός ζωγράφος και ο ίδιος,όπως μπορεί κανείς να διαπιστώσει σε αυτή την ειδυλλιακή σκηνή.
ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΜΠΟΥΝΤΕΝ, «Παραλία στην Τρουβίλ»,1864-65, Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον Σε αντίθεση με τη διαδεδομένη άποψη που θεωρεί τον Μανέ πατέρα του ιμπρεσιονισμού,πολλοί πιστεύουν ότι πρωτοπόρος εμπνευστής υπήρξε ο Ευγένιος Μπουντέν.Τούτη η εικόνα από την παραλία της Τρουβίλ ενέπνευσε γενεές ζωγράφων οι οποίοι θέλησαν να απεικονίσουν φιγούρες σε τοπία.
ΕΝΤΟΥΑΡ ΜΑΝΕ, «Στην παραλία»,1873,Μουσείο Ορσέ,Παρίσι Ενας από τους πρώτους ζωγράφους που εδραίωσαν νέες προσεγγίσεις στη μοντέρνα τέχνη,ο Εντουάρ Μανέ ξεδιπλώνει εδώ τη δεξιοτεχνία του στην τοπιογραφία.
ΠΟΛ ΣΙΝΙΑΚ, «Κόκκινη σημαδούρα»,1895, Μουσείο Ορσέ, Παρίσι Επίσης από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του πουαντιλισμού,μαζί με τον Ζορζ Σερά,ο Σινιάκ λάτρευε τη θάλασσα.Και πόσο προσφέρεται η τεχνική του με τις μικρές πινελιές καθαρού χρώματος για την απόδοση των παιχνιδιών του φωτός πάνω στην άστατη επιφάνεια της θάλασσας!
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΡΘΕΝΗΣ, «Το λιμάνι της Καλαμάτας»,1911,Εθνική Πινακοθήκη Ζωγράφος που επηρεάστηκε και από τον συμβολισμό και από τον μεταϊμπρεσιονισμό και ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες της νεοελληνικής ζωγραφικής,ο Κωνσταντίνος Παρθένης επιδεικνύει εδώ τον απόλυτα ιδιαίτερο χειρισμό του χρώματος που τον διακρίνει,σε ένα από τα διασημότερα έργα του.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, «Υδρα»,1930, Εθνική Πινακοθήκη Ατυχος στη ζωή καθ΄ ότι έπασχε από σύφιλη και υποτιμημένος ως καλλιτέχνης,ο Μιχάλης Οικονόμου εκτιμήθηκε μετά τον θάνατό του ως εξαιρετικός τοπιογράφος και ένας από τους λίγους γνήσιους εκπροσώπους του ιμπρεσιονισμού στην Ελλάδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου