Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024

Μέγα μάθημα τῆς ταπείνωσης εἶναι γιά μᾶς, ἀδελφοί μου, ἡ Γέννηση τοῦ Χριστοῦ.

 Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Μέγα μάθημα τῆς ταπείνωσης εἶναι γιά μᾶς, ἀδελφοί μου, ἡ Γέννηση τοῦ Χριστοῦ. Ποῦ γεννήθηκε; Μέσα σὲ μία φάτνη, σ’ ἕνα παχνὶ νὰ ποῦμε καλύτερα, γιὰ νὰ νοιώσουμε βαθύτερα τὴν ἀνείπωτη συγκατάβαση τοῦ Θεοῦ, γιατί τ’ ἀρχαῖα λόγια κάνουνε νὰ φαίνουνται στὰ μάτια μας πλούσια καὶ τὰ φτωχὰ πράγματα. Ἡ μητέρα του, ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος, μακριὰ ἀπὸ τὸ σπίτι της, ξένη σὲ ξένον τόπο, πῆγε καὶ τὸν γέννησε μέσα σ’ ἕνα μαντρί. Τὸ βόδι καὶ τὸ γαϊδούρι τὸν ζεστάνανε μὲ τὴν ἀνασαμιά τους. Τσομπάνηδες τὸν συντροφέψανε. Μαζὶ μὲ τὰ νιογέννητα ἀρνιὰ λογαριάστηκε ὁ ἀμνὸς τοῦ Θεοῦ, ποὺ ἦρθε στὸν κόσμο γιὰ νὰ σώσει τὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὴν κατάρα τοῦ Ἀδάμ. Ποιὸς ἄνθρωπος γεννήθηκε μὲ μεγαλύτερη ταπείνωση;
Ὁ Ἅγιος Ἰσαὰκ ὁ Σύρος γράφει, στὸν Λόγο του γιὰ τὴν Ταπεινοφροσύνη, τὰ παρακάτω ἐξαίσια λόγια: «Θέλω ν’ ἀνοίξω τὸ στόμα μου, ἀδελφοί μου, καὶ νὰ λαλήσω γιὰ τὴν ὑψηλὴ ὑπόθεση τῆς ταπεινοφροσύνης, κ’ εἶμαι γεμάτος φόβο, σὰν ἐκεῖνον τὸν ἄνθρωπο ποὺ ξέρει πὼς θὰ μιλήσει γιὰ τὸν Θεό. Γιατί ἡ ταπεινοφροσύνη εἶναι στολὴ τῆς θεότητας. Γιατί ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ ποὺ ἔγινε ἄνθρωπος, αὐτὴ ντύθηκε, κ’ ἦρθε σὲ συνάφεια μαζί μας μ’ αὐτή, παίρνοντας σῶμα σὰν τὸ δικό μας. Κι ὅποιος τὴ ντύθηκε, ἀληθινὰ ἔγινε ὅμοιος μ’ Ἐκεῖνον, ποὺ κατέβηκε ἀπὸ τὸ ὕψος Του, καὶ ποὺ σκέπασε τὴν ἀρετὴ τῆς μεγαλωσύνης Του καὶ τὴ δόξα Του μὲ τὴν ταπεινοφροσύνη. Κι αὐτὸ ἔγινε γιὰ νὰ μὴν κατακαεῖ ἡ κτίση ἀπὸ τὴ θωριά Του. Γιατί ἡ κτίση δὲν μποροῦσε νὰ τὸν κοιτάξει, ἂν δὲν ἔπαιρνε ἕνα μέρος ἀπ’ αὐτὴ (τὸ σῶμα), κ’ ἔτσι μίλησε μ’ αὐτή. Σκέπασε τὴ μεγαλωσύνη Του μὲ τὴ σάρκα, καὶ μ’ αὐτὴ ἦρθε σὲ συνάφεια μαζί μας, μὲ τὸ σῶμα ποὺ ἐπῆρε ἀπὸ τὴν Παρθένο καὶ Θεοτόκο Μαρία. Ὥστε, βλέποντάς τον ἐμεῖς πὼς εἶναι ἀπὸ τὸ γένος μας καὶ πὼς μᾶς μιλᾶ σὰν ἄνθρωπος, νὰ μὴν τρομάξουμε ἀπὸ τὴ θωριά Του. Γι’ αὐτό, ὅποιος φορέσει τὴ στολὴ ποὺ φόρεσε ὁ Κτίστης (δηλαδὴ τὴν ταπεινοφροσύνη), τὸν ἴδιον τὸν Χριστὸ ντύθηκε».
Ἡ φάτνη εἶναι ἡ ταπεινὴ καρδιά, ποὺ μοναχὰ σ’ αὐτὴ πηγαίνει καὶ γεννιέται ὁ Χριστός.
κύρ Φώτης Κόντογλου

4 σχόλια:

Θαλασσινός είπε...

Της Ταπείνωσης το μεγαλειώδες τοπίο είναι και να κρατάμε σθεναρά τα Άγια Δόγματα. Να μην τα αλλάζουμε αλλά από τις πηγές ορμώμενοι να τα διορθώνουμε όπου η εκκοσμίκευση τα αλλοιώνει.
Έτσι και κατά την Αγία Γέννηση ο Χριστός αναφής, (Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος,) ουδείς τον άγγιξε ούτε ο Άγιος Ιωσήφ.
Έτσι και μάνα καί μαία και τροφός ήταν και είναι σε κάθε Αγία Γέννηση η Κα Θεοτόκος.
Ούτε κοσμικές μαίες, ούτε λουτρά με ξεπλύματα για το Θείον Βρέφος.
Ο Χριστός Αναφής και κατακαθαρος, απαλλαγμένος από τα αίματα και τα υγρά τής κατά κόσμο γέννας.
Η Κα Θεοτόκος, Παρθένος προ, κατά, και μετά την Αγία Γέννηση.

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

... αὐτό μὲ τὴν μαῖα πάντως μὴν τὸ δένεις...

εἶναι θεολογούμενο...

αϕοῦ πάντα ὑπῆρχε τὸ λουτρό, στὶς εἰκόνες τῆς γεννήσεως

ἀλλά ἀπό τὴν ἄλλη, σωστά τὸ θέτει καὶ ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης...

Θαλασσινός είπε...

Δεν υπήρχε πάντα, εμφανίστηκε αυτή η εικόνα το 2ο μισό του 4ο αιώνα μ.χ. όταν εμφανίστηκε ο μονοφυσιτισμος που πίστευε και κήρυττε μια φύση τού Χριστού, την Θεΐκή. Η Αγία Δ΄Οικουμενική Σύνοδος συγκλήθηκε για αυτόν τον λόγο από τον Αυτοκράτορα Μαρκιανό και τη σύζυγό του, Αυγούστα Πουλχερία το 451 μ.Χ. στην Χαλκηδόνα
Επειδή όμως παρά την σύγκλιση της Συνόδου πολλοί εκ των λαών, δεν πίστεψαν στις αποφάσεις και παρέμειναν μονοφυσίτες. Έτσι οι αγιογράφοι, κατά παράβαση τής Θεολογίας, ζωγράφισαν εικόνες της Γεννήσεως για να πείσουν τους απλοϊκούς χωρικούς μονοφυσίτες πως ο Χριστός έχει και ανθρώπινη φύση και να προσέλθουν στην Αγία Ορθοδοξία. Δυστυχώς όμως και μέχρι σήμερα υπάρχουν μονοφυσίτες.

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

... ἀν εἶναι νὰ λέμε ἀνέκδοτα...

νὰ τὰ λέμε... νὰ γελᾶμε...

ὅμως τὸ θέμα εἶναι σοβαρό... !