“Καλή Παναγιά” σημαίνει “καλή παρηγοριά”,
“καλή απαντοχή”, ”καλή ελπίδα”,
“καλό ταξίδι στην πορεία…
“Καλή Παναγιά” πάει να πει να βγούμε να Την συναντήσουμε
στους δρόμους που έχει πάρει για να βρει Εκείνη τους αναγκεμένους.
“Καλή Παναγιά”…..ωραία που ακούγεται το Όνομά Της και η ευχή….
δάκρυα, ψίθυροι, ικεσίες, υψωμένα χέρια, βεβαιωμένες ελπίδες, λουλούδια, τα καλύτερα των κήπων, στολίζουν τα εικονίσματα της…
..................
Μητέρα της δικής μας Ειρήνης,
Μητέρα της δικής μας Χαράς,
Μητέρα της δικής μας Ελπίδας και δικής μας Αγάπης.
Μητέρα Αυτού που υπάρχει,
Αυτού που ουσιώνει τα πάντα.
Μητέρα Άχραντε,
το ύψος της δικής σου αγνότητας δεν μπορεί να φαντασθεί η δική μας ακάθαρτη ψυχή.
Μητέρα Παμμακάριστε,
την αγαθότητά σου δεν μπορεί να συλλάβει ο νούς του ανθρώπου.
Μητέρα πάντων των χριστιανών,
οι εικόνες σου είναι σε κάθε πόλη και κάθε χωριό και μαρτυρούν τη γρήγορη βοήθεια που προσφέρεις σε μας.
Να είσαι και για μένα τον αμαρτωλό και τρισάθλιο γρήγορη βοήθεια και προστάτρια στους πόνους, στις θλίψεις και στους πειρασμούς!
Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης
Χρόνια Πολλά ! Καλή Παναγιά !
17 σχόλια:
Για τη βάφτιση στη Γλυφάδα, δεν είχε να μας πει τίποτα ο δέσποτας; Καλά του τα λέτε. Ένας λαϊκός νεολογισμός είναι το "καλή Παναγιά", ούτε κι εμένα μου πολυάρεζε καθότι συντηρούκλας που δεν υιοθετώ εύκολα τους νεολογισμούς. Αλλά άμα ζορίζεται ο Βλάχος, να ένας καλός λόγος να το χρησιμοποιώ κι εγώ! Καλή Παναγιά, λοιπόν!
Καλή Παναγιά λοιπόν!
καὶ πάντα ὑπὸ τὴν σκέπη της!
(...εἶχα κιʹ ἑγώ κάπως παραξενευτεῖ
εὐχαριστοῦμε...!)
Δυστυχώς, από την ψευτοσύνοδο και μετά, ο μητροπολίτης Ναυπάκτου - που
κάποτε τον θεωρούσα πνευματικό κεφάλαιο - μου θυμίζει την φράση της Αποκαλύψεως "..αστέρες εκ του ουρανού πεσόντες . .."
Ένώ η "αγιά Σωτήρα " στέκεται γραμματικά και θεολογικά !
Και όμως στέκεται και ακούγεται τόσο όμορφα ! Δεν θα σκοτώσουμε
την λαική λαλιά που γίνεται δημώδης ποίηση . Ο Ναυπάκτου καταλαβαίνει οτι δεν στέκεται πλέον εκκλησιαστικά το προφίλ του και θέλει νά το ισιώσει . Δεν μπορούμε νά τον βοηθήσουμε σε αυτό , άν δεν βοηθήσει μόνος του τον εαυτόν του .
Το νησί Άη Στράτης το άκουσα πρώτη φορά απο το στόμα του Θεοδωράκη . Οι λέξεις λειαίνονται σαν βότσαλα .
Μας φταίει ο γάιδαρος και βαράμε το σαμάρι . Άλλα φταίνε και όχι το " καλή Παναγιά " . Σίγουρα οι εκκλησιαστικοί ταγοί μπαίνουν στο διαδίκτυο και βλέπουν την ελληνική γλώσσα νά πνέει τα λοίσθια και δεν πονάνε , αλλά επιχαίρουν . Σίγουρα βλέπουν το υποθετικό " ει μή " ως ρήμα " ειμί " το επίρρημα " κατ' οίκον " ως γενική " κατοίκων " και πλήθος άλλα μαργαριτάρια , αλλά πέρα βρέχει .... ενίοτε συμβάλλουν και οι ίδιοι στην κατρακύλα .
Καλή Παναγιά Δέσποτα άσχετε...
Καλή Παναγιά κι ας τον βάλουμε στην προσευχή μας.
Που φτάσαμε Κύριε, τ'ακούσαμε κι αυτό.
Μήπως κάτι δεν πάει καλά μέ την υγεία του ? Πάντα λέμε " καλά Χριστούγεννα " , " καλό Πάσχα " . Αυτό σημαίνει οτι υπάρχουν και κακά Χριστούγεννα και κακό Πάσχα ; Είπε μία κοτσάνα εκ παραδρομής . Ας μήν τον κρεμάσουμε γι αυτό . Έχει πεί πολύ χειρότερα .
"Καλή Παναγιά"
τη λέμε σαν ευχή:
"Να περάσεις καλά,
πνευματικά και να
τιμήσεις την ημέρα
της Παναγίας"
Στον σεβασμιότατο
να ευχηθούμε και
"ΚΑΛΟ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ"
...πάει, δεν πάει.
Χρόνια Πολλά σε όλους.
ΚΑΛΗ ΠΑΝΑΓΙΑ Σ'ΟΛΟΥΣ !!!
Καλή Παναγια! Γιατί το λέμε και ξεκουραζεται η ψυχή μας. Γεμίζουμε ελπίδα ότι η Μάνα Παναγία δεν θα μας εγκαταλείψει ότι κι αν γίνεται σε αντίθεση με άλλους...
Ηλιθιότητας το εγκώμιο από μέρους του ψευδεπισκόπου - διαφημιστή των φαρμακευτικών
Δεν άκουσα το συγκεκριμένο, λαλίστατο για άλλα ζητήματα μητροπολίτη, να στιγματίζει την αναληφθείσα επιχείρηση εκκλησιαστικής νομιμοποίησης του σοδομισμού από την πλευρά κληρικών και θεολόγων.
Αν είναι δυνατόν να "βασανίζουμε" θεολογικά μια τόσο πηγαία έκφραση της λαϊκής ευσέβειας.
Τοση ξεφτίλα :Μας εγκαλούν για την ευχή ''Καλη Παναγία΄΄αυτοί που μας ευχόνταν ΄΄Καλή ανοσία''!!!!!!
http://agios-panteleimon.blogspot.com/2022/08/blog-post_16.html
Τα λέει όλα...
Ηλίθιο μ'....
"Καλή Παναγιά"
Μια ευχή -από τις πολλές- που προκαλεί αντιδράσεις
Γράφει κάποιος, κάπου: «Η ευχή "Καλή Παναγιά" είναι και εννοιολογικά και θρησκευτικά ανόητη. Δεν υπάρχει κακή Παναγιά… Σταματήστε να βανδαλίζετε την γλώσσα και την θρησκεία».
Τα έχουμε ξαναπεί:
Κάθε χρόνο τέτοιες μέρες η ίδια ευχή, κάθε χρόνο οι ίδιες αντιδράσεις.
Κάθε χρόνο οι μεν λέμε "Καλή Παναγιά", κάθε χρόνο οι δε μας διορθώνουν.
Θεωρώ ότι η γλωσσοδιορθωτική στάση κάποιων, όσον αφορά την ευχή "Καλή Παναγιά" (και μερικές ακόμα), οφείλεται στην πεποίθησή τους ότι έτσι προστατεύουν τη γλώσσα και τους κανόνες της. Μόνο που τέτοιοι κανόνες δεν υπάρχουν. Είναι δικής τους εμπνεύσεως.
Η έκφραση-ευχή "Καλή Παναγιά" είναι ολόσωστη. Όπως ολόσωστες είναι και οι άλλες σχετικές ευχές "Καλό Παράδεισο", "καλή επιτυχία", "καλή όρεξη", "καλή λευτεριά", "καλή αυριανή", "καλό ξημέρωμα", "καλή προκοπή", "καλή πατρίδα" κ.λπ. Αποτελούν καθιερωμένα σχήματα και παγιωμένους τύπους έκφρασης ευχών.
Η γλώσσα, και ιδίως στις παγιωμένες της εκφράσεις, θέλει και τον πλεονασμό και την υπερβολή. Η υπερβολή και ο πλεονασμός είναι στοιχεία της, δεν είναι λάθη. Δεν είναι μαθηματικά η γλώσσα, τρεις πέντε, δεκαπέντε. Δεν υπάρχουν σ’ αυτήν κανόνες απαράβατοι.
Έχει καταντήσει γραφικό το επιχείρημα όσων νομίζουν ότι διορθώνουν κάποιο "λάθος": «Υπάρχει και κακή Παναγιά;», «Υπάρχει και κακός Παράδεισος;».
Δεν πάει έτσι! Το "καλή / καλός" εδώ δεν επέχει θέση αυστηρώς επιθετικού προσδιορισμού στο ουσιαστικό που ακολουθεί. Απλώς δίνει έναν τόνο επίτασης στην όλη έκφραση. Δεν υπάρχει λόγος να αναλύουμε την κυριολεξία της.
Όταν λέμε "Καλή Παναγιά" στην πραγματικότητα ευχόμαστε «με το καλό να έρθει η γιορτή της Παναγίας», δηλαδή «με το καλό να έρθει ο Δεκαπενταύγουστος» ή αλλιώς "Καλό Δεκαπενταύγουστο". Όπως ακριβώς λέμε "Καλή Ανάσταση", "Καλά Χριστούγεννα", "Καλό Πάσχα". Δεν πρόκειται, δηλαδή, για μια δυαδική αντίθεση καλού-κακού με αναφορά στο πρόσωπο της Παναγίας, αλλά για μια ευχή, με την οποία προσδιορίζουμε την περίοδο του Δεκαπενταύγουστου, που τελειώνει την ημέρα της γιορτής της, όχι το ίδιο το πρόσωπό της. Προσδιορίζουμε, δηλαδή, χρόνο, όχι πρόσωπο ("Της Παναγίας θα πάρω την άδειά μου", λέμε).
Η ευχή "Καλή Παναγιά" είναι μια απλή, παλιά ευχή, που μπορεί να μην την έλεγαν στα χωριά όλων μας, την έλεγαν όμως σε πολλά άλλα, νησιωτικά κυρίως. Ούτε νεολογισμό αποτελεί ούτε αδόκιμη είναι. Πριν από 2 χρόνια, μάλιστα, στις 15 Αυγούστου 2020, ο κ. Μπαμπινιώτης από τη σελίδα του στο fb ευχόταν σε όλους "Καλή Παναγιά". Ερωτώ, λοιπόν: Και αυτός «βανδαλίζει τη γλώσσα και τη θρησκεία» με μια ευχή που είναι «εννοιολογικά και θρησκευτικά ανόητη»; Και οι Ιεράρχες μας που τη λένε κάθε χρόνο, όπως ο Δημητριάδος Ιγνάτιος; (https://www.youtube.com/watch?v=ULqtzA0QL1Y) Και αυτοί κάνουν το ίδιο; Και οι Αγιορείτες, που λένε την ευχή; Και αυτοί κάνουν το ίδιο; Έγραφε η μεγάλη μας ποιήτρια και πεζογράφος Μαρία Λαμπαδαρίδου - Πόθου στις 14 Αυγ. 2019: «ΚΑΛΗ ΠΑΝΑΓΙΑ! Είπαν οι ιερομόναχοι που ήρθαν εδώ στη Λήμνο από την Ιερά Μονή της Σίμωνος Πέτρας του Αγίου Όρους να συνλειτουργήσουν με τους ντόπιους του νησιού στην μεγάλη γιορτή της Ορθοδοξίας. Κάθε χρόνο σαν σήμερα έρχονται...».
Παρομοίως, όταν λέμε "καλό Παράδεισο", στην πραγματικότητα ευχόμαστε «με το καλό να φτάσει στον Παράδεισο». Ευχόμαστε δηλαδή ο προορισμός του να είναι ο καλύτερος δυνατός: ο Παράδεισος. Τη φράση τη χρησιμοποιεί και ο Παπαδιαμάντης και ο Κρυστάλλης.
Η ευχή "καλή επιτυχία" έχει την έννοια «με το καλό να έρθει η επιτυχία», "καλή όρεξη" σημαίνει «με το καλό να σας έρθει η όρεξη» κ.λπ.
Όσοι βρίσκουν λάθη στις παραπάνω ευχές λανθάνουν οι ίδιοι. Γιατί δεν υπάρχει λάθος για να διορθώσουν.
συνεχιζεται..
Κάθε τέτοια προσπάθεια "προστασίας" της γλώσσας μας είτε αυτή εκφράζεται ως λαθολογία είτε ως κινδυνολογία, δεν προσφέρει στην πραγματικότητα καμία προστασία στη γλώσσα. Απεναντίας, δείχνει λειψή γνώση της γλώσσας, ευνοεί τη συντήρηση και δεν συμβάλλει στην εξέλιξή της. Γιατί η γλώσσα δεν μένει ασάλευτη, ούτε μπαίνει σε καλούπια. Μιλάει και μιλιέται, δοκιμάζει, συγχωρεί λάθη, προχωρεί ενσωματώνοντάς τα και εξελίσσεται χάρις στις προσαρμοστικές της ικανότητες και στην μεγάλη της ευλυγισία.
Οι παραπάνω ευχές, είτε αυτές έχουν εδραιωθεί στη γλώσσα του λαού μας είτε αποτελούν νεολογισμούς (π.χ. "καλή συνέχεια" [σε ό,τι κάνεις]) είναι ευπρόσδεκτες κι ας θεωρούνται από μερικούς λανθασμένες. Όπως ευπρόσδεκτες είναι και πολλές άλλες εκφράσεις, καθιερωμένες πλέον, οι οποίες αν και πλεοναστικές ή υπερβολικές ή ό,τι άλλο, δεν θεωρούνται λανθασμένες: λέμε π.χ. "κατέβα κάτω" (λες και μπορεί κανείς να κατέβει πάνω, άρα το "κάτω" περισσεύει), ή "βγες έξω" (το "έξω" προφανώς είναι περιττό, διότι κανείς δεν μπορεί να βγει μέσα) ή "ευτυχισμένος ο καινούργιος χρόνος" (ο χρόνος να είναι ευτυχισμένος ή εμείς κατά τη διάρκειά του;).
Τελειώνοντας:
Κάθε ευχή είναι καλοδεχούμενη. Απ’ όπου κι αν προέρχεται, απ’ όποιον κι αν προέρχεται, όποτε κι αν εκφράζεται, όπως κι αν εκφράζεται. Σημασία έχει να βγαίνει εκ βάθους καρδίας και να είναι ειλικρινής.
Αν μια ευχή δεν μας εκφράζει, κανείς δεν μας υποχρεώνει να τη χρησιμοποιούμε. Όταν όμως την απευθύνουν σε μας, οφείλουμε να την καλοδεχτούμε.
Σεβόμενος κάθε άποψη και χωρίς καμία διάθεση αντιπαραθέσεων, εύχομαι...
... Καλή Παναγιά σε όλους και χρόνια πολλά σε όσες και όσους γιορτάζουν.
Δημοσίευση σχολίου