.
Ο Αλεσάντρο Στραντέλα (Alessandro Stradella) γεννήθηκε στο Νέπι της επαρχίας Λάτσιο στις 3 Απριλίου 1639. Η οικογένειά του είχε αριστοκρατική καταγωγή από την Τοσκάνη. Προτού κλείσει τα είκοσί του χρόνια ήταν ήδη ένας καταξιωμένος συνθέτης εκκλησιαστικής μουσικής και φημισμένος εραστής.
Το 1667 αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη Ρώμη για πρώτη φορά, επειδή καταχράστηκε ένα μεγάλο ποσό από την παπική Εκκλησία. Επέστρεψε λίγα χρόνια μετά, αλλά οι διάφορες ερωτικές του περιπέτειες με κυρίες της καλής κοινωνίες της Αιώνιας Πόλης και οι απειλές που δεχόταν από τους συζύγους τους τον ανάγκασαν να την εγκαταλείψει οριστικά.
Το 1677 βρέθηκε στη Βενετία, όπου μίσθωσε τις υπηρεσίες του σ’ ένα ευγενή της περιοχής, τον Αλβίζε Κονταρίνι, προκειμένου να διδάξει μουσική την ερωμένη του Ανιέζε βαν Ούφελε. Ο Στραντέλα δεν άργησε να τα φτιάξει μαζί της και να την πάρει μαζί του στο Τορίνο, όπου αναζήτησε νέα στέγη. Όταν το έμαθε ο απατημένος εραστής έβαλε μία συμμορία να τον σκοτώσει. Για καλή του τύχη, ο Στραντέλα επέζησε και χρειάστηκαν μήνες για να γίνει καλά. Τελικά, συμφιλιώθηκε με τον Κονταρίνι, που, εν τω μεταξύ, είχε γοητευτεί από τη μουσική του.
Δεν συνέβη το ίδιο στις 25 Φεβρουαρίου 1682, όταν ένας επαγγελματίας δολοφόνος τον μαχαίρωσε μέχρι θανάτου στην Πιάτσα Μπάνκι της Γένοβας, κατ’ εντολήν ενός άλλου απατημένου συζύγου. Ανώνυμες επιστολές που ήλθαν στο φως της δημοσιότητας αναφέρουν ως ηθικό αυτουργό τον Τζιοβάνι Μπατίστα Λομελίνο και πέτρα του σκανδάλου μία ηθοποιό, την οποία είχε αφήσει έγκυο και η οποία τον εγκατέλειψε για τα μάτια του συνθέτη.
Η μυθιστορηματική ζωή του Αλεσάντρο Στραντέλα, που ήταν ένα ακατέργαστο λιμπρέτο από μόνη της, ενέπνευσε το 1844 τον γερμανό συνθέτη Φρίντριχ φον Φλότοβ στην όπερά του Αλεσάντρο Στραντέλα.
Όσον αφορά τη μουσική προσφορά του Αλεσάντρο Στραντέλα, αυτή ήταν σημαντική στην εξέλιξη του κοντσέρτου, αν και η συνεισφορά του γρήγορα ξεχάστηκε με την έλευση των Αρκάντζελο Κορέλι και Αντόνιο Βιβάλντι. Θεωρείται ότι δημιούργησε το κοντσέρτο γκρόσο, αν και τον όρο τον πρωτοχρησιμοποίησε ο Αρκάντζελο Κορέλι. Συνέθεσε πάνω από 200 έργα.
1 σχόλιο:
Συνηθισμένος τρόπος ζωής, γιά τους
αριστοκράτες
που έχοντας ξ ε π ε ρ α σ τ ε ί
στην τέχνη τού πολέμου,
από σ τ ρ α τ ο ύ ς εξοπλισμένους
πλέον με π υ ρ ο β ό λ α όπλα
(μουσκετοφόρους κ. α.)
στρατούς επανδρωμένους
όχι πά από αριστοκράτες
αλλά από μάχιμους άνδρες
α σ τ ι κ ή ς καταγωγής
οι οποίοι αργότερα θα έβαζαν
γιά πάντα στην πάντα
τούς... ερωτομανείς...
παρηκμασμένους...
και όχι σπάνια θηλυπρεπείς
ψευτοαριστοκράτες
τούς απογόνους των...
αρειανοφρόων βαρβάρων, που είχαν κάτι αιώνες πρίν πλημμυρίσει την...
α ν α λ ό γ ω ς παρηκμασμένη τότε, δυτική ρωμαϊκή ατοκρατορία
και είχαν μεν γίνει με το σπαθί τους, τα καινούρια αφεντικά,
αλλά ο κύκλος τους είχε πιά κλείσει
και άλλοι...τώρα...
με τα πυροβόλα τους όπλα
αλλά...και τά μεγαλύτερά τους όπλα
το... κεφάλαιο δηλαδή
και τον... τ ό κ ο...
θα κατάφερναν να τούς πάρουν τα κεφάλια
και να βάλουν μπροστά τον λ α ό
που θά είχε λέει πιά... δικαιώματα
αν και... οι άδειες του τσέπες...
διαχρονικά...
δεν θα μπορούσαν ποτέ να αγοράσουν έναν δικηγόρο τής προκοπής
απέναντι στούς δικηγόρους
τής...
ν έ α ς...α ρ ι σ τ ο κ ρ α τ ί α ς
τού...χ ρ ή μ α τ ο ς...!
που οι χαμηλές τις θέσεις... ήταν τώρα ανοιχτές
γιά όποιον ήταν έτοιμος να κάνει...
τα πάντα...γιά το χρήμα...!
...
κι έτσι...
φτάσαμε ώς εδώ...
που μία κάστα...
διεφθαρμένων διαφθορέων...
απο τον αρχέκακο
ετοιμάζεται να γκρεμίσει
τα πάντα...
για να τα ξαναχτίσει από τήν αρχή...
χ ε ι ρ ό τ ε ρ α ... !
Ο Χ ρ ι σ τ ο ς
σ τ ή τ ω
μ ε θ'η μ ώ ν ... !
Δημοσίευση σχολίου