Τρίτη 31 Αυγούστου 2021

ΔΩΡΕΑΝ e-book: Αρχαία Ελλάδα και Βυζάντιο

“Όπως υπογραμμίζει ο Νίκος Σβορώνος, ο ενδέκατος αιώνας αποτελεί μία κομβική στιγμή στη βυζαντινή ιστορία διότι ο μεσαιωνικός βυζαντινός ελληνισμός αρχίζει να μετασχηματίζεται σε νεώτερο ή εθνικό ελληνικό, ενώ επανασυνδέεται σε διευρυνόμενη κλίμακα και με την αρχαία ελληνική παράδοση.

Το βα­σι­κό χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό της πε­ριό­δου αυτής που, αν θέλουμε να της δώ­σου­με μια συμ­βα­τι­κή χρο­νο­λο­γι­κή α­φε­τη­ρί­α, θα μπο­ρού­σα­με να δια­λέ­ξου­με το έ­τος 1071 (έ­τος των δυο με­γά­λων ητ­τών στην Α­να­το­λή και στη Δύση) ή, α­κό­μα, το 1081, έ­τος της α­νό­δου στο θρό­νο του Α­λε­ξί­ου Κο­μνη­νού, του ι­δρυ­τή της πρώ­της κα­θα­ρά ελ­λη­νι­κής δυ­να­στεί­ας, και που διαρ­κεί ως την ά­λω­ση της Κων­στα­ντι­νού­πο­λης α­πό τους Σταυ­ρο­φό­ρους (1204), εί­ναι η βαθ­μιαί­α α­νε­ξαρ­τη­το­ποί­η­ση ό­λων των μη ε­ξελ­λη­νι­σμέ­νων στοι­χεί­ων.

Το μό­νο συ­στα­τι­κό στοι­χεί­ο της μέ­νει ο Ελ­λη­νι­σμός που, α­πο­μο­νω­μέ­νος και πε­ρι­κυ­κλω­μέ­νος α­πό ε­χθρι­κούς πλέ­ον λα­ούς-ε­θνό­τη­τες, παίρ­νει βα­θύ­τε­ρη συ­νεί­δη­ση του ε­αυ­τού του ως ι­διαί­τε­ρης πο­λι­τι­κής και πο­λι­τι­σμι­κής οντότητας. Η ελ­λη­νι­κή ι­δέ­α, που εί­χε αρ­χί­σει ν’ α­πο­κα­θί­στα­ται α­πό πριν, πα­ρου­σιά­ζε­ται στους ση­μα­ντι­κό­τε­ρους συγ­γρα­φείς σαν δι­κή τους κλη­ρο­νο­μιά για την ο­ποί­α εί­ναι υπερήφανοι. Το ό­νο­μα Έλ­λην αρ­χί­ζει και ξα­να­παίρ­νει το δι­πλό πο­λι­τι­στι­κό και ε­θνο­λο­γι­κό του περιεχόμενο. Έλ­λην εί­ναι ό­ποιος με­τέ­χει ελ­λη­νι­κής παι­δεί­ας και έ­χει ελ­λη­νι­κή καταγωγή. Για άλ­λη μια φο­ρά οι Βυ­ζαντι­νοί λό­γιοι χω­ρί­ζουν τον κό­σμο σε Έλ­λη­νες και βαρβάρους.”

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

  1. Εισαγωγή
  2. Κ. Παπαρρηγόπουλος, Απόπειρα εθνικής αυτοκτονίας
  3. Ν. Σβορώνος, Παράδοση και μεσαιωνικός ελληνισμός
  4. Κ.Κ.Ε., Ρίζες και διαμόρφωση του ελληνικού έθνους
  5. Γ. Καραμπελιάς, Ελληνική Παιδεία και Βυζάντιο
  6. Θ. Ζιάκας, Γιατί γίναμε Ρωμαίοι
  7. Κ. Παπαϊωάννου, Αρχαία Ελληνική και Βυζαντινή τέχνη
  8. Κ. Όλερ, Η συνέχεια στην ελληνική φιλοσοφία
  9. Από τον Ρ. Τζένκινς στον Σ. Μάνγκο
  10. Ελληνική ιστοριογραφία και Βυζάντιο
  11. Σ. Ράνσιμαν, Το Βυζάντιο κι εμείς
  12. Γ. Κοντογιώργης, Ο Ελληνισμός ως έθνος – κοσμοσύστημα

ΕΔΩ

2 σχόλια:

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

Είναι αλήθεια
πώς η μανία της "ελληνοποίησης"

στά πλαίσια τού καλπάζοντος φυλετισμού του18ου αιώνα

αξιοποίησε όποιο .. σπάραγμα
ελληνολογίας... μπορούσε να
απομονώσει στο βυζάντιο
(αυτό το παλιόπαιδο, που έβγαζε τήν γλώσσα του...
στούς... μεγαλόπρεπους
τολμητίες...)

και η ταραγμένη εποχή του σχίσματος
φαίνεται πώς προσφερόταν γιά
τέτοιες αναζητήσεις...

απορώ μάλιστα, πως τούς ξέφυγε
τότε ο βαρλααμ ο Καλαβρός
που στις μέρες μας...τελικά...
ξεσκονίτηκε από αρχιμανδρίτη τινά
κι αναμένονται χοντρές...πλάκες...

όχι ομως γιά γέλια
αλλά γιά κλάματα...!


Γρηγορης Αυξεντιου είπε...

Ένας από τους μεγαλύτερους ιστορικούς. Αν και ανήκε στην Ανανεωτική Αριστερά μίλησε με σεβασμό για την Ελλάδα και την Ορθοδοξία. Αποστομώνει αυτούς που μηρυκαζουν τις βλακειες του Φαλμεραιρερ.