Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς.
Οι άγιοι είναι οι περισσότερον τέλειοι χριστιανοί, διότι έχουν αγιασθή εις τον μέγιστον, κατά το δυνατόν, βαθμόν διά της ασκήσεως της πίστεως εις τον Αναστάντα και αιωνίως ζώντα Κύριον Ιησούν. Πράγματι, αυτοί είναι οι μοναδικοί και αληθινοί αθάνατοι μέσα εις το ανθρώπινον γένος, διότι με όλον το είναι των ζούν εν τω Αναστάντι και διά τον Αναστάντα Χριστόν, και ουδείς θάνατος έχει εξουσίαν επάνω των. Η ζωή των ολόκληρος είναι εκ του Χριστού, και δι᾽ αυτό όλη είναι χριστο-ζωή. η σκέψις των είναι χριστο-σκέψις. η αίσθησίς των χριστο-αίσθησις. Ο,τι είναι ιδικόν των είναι πρώτα του Χριστού και κατόπιν ιδικόν των. Αν είναι η ψυχή, αυτή είναι πρώτα του Χριστού και μετά ιδική των. Εις αυτούς δεν είναι αυτοί, αλλά τα πάντα και εν πάσι Χριστός Κύριος.
..Ζώντες εν Χριστώ οι άγιοι κάνουν τα έργα του Χριστού, διότι δι᾽ Αυτού γίνονται όχι μόνον δυνατοί αλλά και παντοδύναμοι: «Πάντα ισχύω εν τω ενδυναμούντί με Χριστώ» (Φιλ. 4, 13). Κατ᾽ αυτόν τον τρόπον γίνεται πραγματικότης ο λόγος της Αυτοαληθείας, του Χριστού, ότι οι πιστεύοντες εις Αυτόν θα κάνουν έργα τα ιδικά Του και ακόμη μεγαλύτερα: «Αμήν, αμήν λέγω υμίν, ο πιστεύων εις εμέ, τα έργα α εγώ ποιώ κακείνος ποιήσει, και μείζονα τούτων ποιήσει» (Ιωάνν. 14, 12). Και όντως η σκιά του Αποστόλου Πέτρου θεραπεύει τους αρρώστους. ο άγιος Μάρκος ο Αθηναίος με τον λόγον του μετακινεί το όρος και πάλιν το σταματά… Όταν ο Θεός έγινεν άνθρωπος, τότε η Θεία Ζωή έγινε και του ανθρώπου ζωή. η Θεία Δύναμις έγινε και δύναμις του ανθρώπου. η Θεία Αλήθεια και του ανθρώπου αλήθεια και η Θεία Δικαιοσύνη και του ανθρώπου δικαιοσύνη. όλα τα του Θεού, έγιναν και του ανθρώπου.
…..Οι άγιοι είναι οι άνθρωποι, οι οποίοι επί της γης ζούν τας αγίας, αιωνίας, θείας αληθείας. … Με την αγίαν ζωήν των και με τα άγια πρόσωπά των οι άγιοι του Θεού, επιβεβαιώνουν κατά τρόπον πειστικόν και αληθινόν και όλα τα άλλα δόγματα, όπως: περί της Εκκλησίας, περί της χάριτος, περί των αγίων μυστηρίων, περί των αγίων αρετών, περί του ανθρώπου, περί της αμαρτίας, περί των ιερών λειψάνων, περί των αγίων εικόνων, περί της μελλούσης ζωής, περί όλων των άλλων, που αποτελούν την θεανθρωπίνην οικονομίαν της σωτηρίας. Ναί, οι «βίοι των Αγίων» είναι η εμπειρική Δογματική. Είναι η βιωματική Δογματική, Δογματική η οποία έχει γίνει βίωμα μέσα εις την αγίαν ζωήν των αγίων του Θεού ανθρώπων.
2 σχόλια:
Ομιλία του π. Βασιλείου Βολουδάκη, την Κυριακή των Αγ. Πάντων, 27 Ιουνίου 2021.
http://www.ypakoh.gr
Χαίροις Θεανθρώπου ὁ ὑμνητής, καὶ φιλοσοφίας, ἀληθοῦς ὁ ὑφηγητής· χαίροις Ἰουστῖνε, ὁ μύστης τῶν δογμάτων, γραφὶς θεολογίας, ἡ θεοκίνητος.
Εὐωδία δέδειξαι τοῦ Χριστοῦ, θεῖε Ἰουστῖνε, διὰ βίου καὶ συγγραφῶν· ὅθεν εὐωδία, τοῦ θείου σου λειψάνου, ἐγνώσθη ὀρθοδόξοις, ἡ πολυποίκιλος.
Ἦχος πλ. α´. Τὸν συνάναρχον Λόγον.
Εἰς Χριστὸν ἀποβλέπων διὰ τῆς πίστεως, χριστοποθήτους ἀσκήσεις ἀναλαβὼν ἐν χαρᾷ, Ἐκκλησίας ἐν τῷ σκάμματι διέπρεψας· ὅθεν ἐδέξω πρὸς Θεοῦ, εἰς ἀντάμειψιν ζωῆς, ἁγίας καὶ συγγραφῶν σου, θεῖον στέφος ὁμολογίας, ὦ Ἰουστῖνε ὀρθοδόξων κρηπίς.
Ἦχος δ´. Ἐπεφάνης σήμερον.
Τοῦ σεπτοῦ λειψάνου σου, ταῖς εὐωδίαις, οἰκουμένης πέρατα, καθωραΐζεις ἐν Χριστῷ, ὦ Ἰουστῖνε θεόσοφε, θεολογίας, γραφὶς θεοκίνητε.
Δημοσίευση σχολίου