1) Ωδή δ΄. Τροπάριον.
Ουρανών υψηλοτέρα, χαίρε, γης το θεμέλιον,
εν τη ση νηδύι, Άχραντε, ακόπως βαστάσασα,
χαίρε κογχύλη πορφύραν, θείαν βάψασα
εξ αιμάτων σου τω βασιλεί των Δυνάμεων.
Νεοελληνική απόδοση τροπαρίου.
Ουρανών υψηλοτέρα, χαίρε μέσα στη μήτρα σου,
της γης το θεμέλιο, βάσταξες χωρίς κόπο, Αμόλυντη,
χαίρε κογχύλι πορφύρας, θείας που έβαψες
στα αίματά σου, τον βασιλιά των Δυνάμεων.
2) Ωδή ε΄. Τροπάριον
Ευρύχωρον σκήνωμα του Λόγου, χαίρε, άχραντε,
κόχλος η τον θείον μαργαρίτην,
προαγαγούσα, χαίρε, Πανθαύμαστε,
πάντων προς Θεόν καταλλαγή των μακαριζόντων σε,
Θεοτόκε, εκάστοτε.
Νεοελληνική απόδοση τροπαρίου.
Ευρύχωρο μέγαρο Σοφίας, χαίρε, πάναγνη.
Όστρακο που θείον μαργαρίτην,
τον μεγαλώνεις, χαίρε Πανθαύμαστε.
Όλων η συμφιλίωση προς Θεόν, όσων Σε δοξάζουνε,
Θεοτόκε, συχνότατα.
Ευρύχωρο μέγαρο Σοφίας, χαίρε, πάναγνη.
Όστρακο που θείον μαργαρίτην,
τον μεγαλώνεις, χαίρε Πανθαύμαστε.
Όλων η συμφιλίωση προς Θεόν, όσων Σε δοξάζουνε,
Θεοτόκε, συχνότατα.
Η Παναγία με το συμβολικό κογχύλι
στο ναό Αγίου Αλυπίου ενορίας Οικονόμου
Καστοριάς (β' μισό 14ου αιώνα).
Δύο
τέτοιες τοιχογραφίες, που χρονολογούνται στον 14ο αιώνα, βρίσκονται και
κοσμούν την κεντρική κόγχη του Αγίου Βήματος δύο βυζαντινών ναών της
Καστοριάς, του Αγίου Νικολάου του Τζώτζα και του Αγίου Αλυπίου ενορίας Οικονόμου. Στις
τοιχογραφίες αυτές παρουσιάζεται η Θεοτόκος σε προτομή ως Πλατυτέρα των
Ουρανών, έχουσα στο στέρνο της ένα συμβολικό ανοιχτό κογχύλι, εντός του
οποίου εικονίζεται ο Ιησούς Χριστός ως τριετές παιδίον.
Θεοτοκίον. (ποίημα Ανδρέου Κρήτης.(650 – 720 μ. Χ.).
Ως εκ βαφής αλουργίδος, άχραντε, η νοητή πορφυρίς, του Εμμανουήλ, ένδον εν τη γαστρί σου, η σαρξ συνεξυφάνθη όθεν Θεοτόκον εν αληθεία σε τιμώμεν.
Σημειώσεις:
Η απόδοση στη Νεοελληνική των δύο παρατιθέμενων τροπαρίων του Ακαθίστου Ύμνου έγινε από τον Αρχιμανδρίτη π. Μελέτιο Ανετάκη.
Μερικοί μελετητές των βυζαντινών μνημείων της Καστοριάς έχουν την άποψη, ότι το αντικείμενο που είναι ζωγραφισμένο επί του στέρνου της Παναγίας, στις εν λόγω δύο τοιχογραφίες, και που περιγράφεται εδώ ως κογχύλι, είναι μάλλον ένα σχηματοποιημένο άνθος.
Γιώργος Τ. Αλεξίου
πηγή
Ο ναός του Αγίου Νικολάου του Τζώτζα,
Καστοριάς, α' μισό του 14ου αιώνα.
Καστοριάς, α' μισό του 14ου αιώνα.
Κλείνοντας
τη γενική παρουσίαση των δύο τοιχογραφιών της Παναγίας, που βρίσκονται
σε ναούς της Καστοριάς κι έχουν στην όψη τους ζωγραφισμένο ένα συμβολικό
κογχύλι, σημειώνουμε εμφαντικά, ότι πρόκειται για δύο υπέροχες και
πολυσήμαντες απεικονίσεις, που ευλόγως συγκινούν τους πιστούς που τις
βλέπουν και τις προσκυνούν.
Επίμετρον.Θεοτοκίον. (ποίημα Ανδρέου Κρήτης.(650 – 720 μ. Χ.).
Ως εκ βαφής αλουργίδος, άχραντε, η νοητή πορφυρίς, του Εμμανουήλ, ένδον εν τη γαστρί σου, η σαρξ συνεξυφάνθη όθεν Θεοτόκον εν αληθεία σε τιμώμεν.
Σημειώσεις:
Η απόδοση στη Νεοελληνική των δύο παρατιθέμενων τροπαρίων του Ακαθίστου Ύμνου έγινε από τον Αρχιμανδρίτη π. Μελέτιο Ανετάκη.
Μερικοί μελετητές των βυζαντινών μνημείων της Καστοριάς έχουν την άποψη, ότι το αντικείμενο που είναι ζωγραφισμένο επί του στέρνου της Παναγίας, στις εν λόγω δύο τοιχογραφίες, και που περιγράφεται εδώ ως κογχύλι, είναι μάλλον ένα σχηματοποιημένο άνθος.
Γιώργος Τ. Αλεξίου
1 σχόλιο:
Αγιογραφικό .
Το αναφερόμενο, δηλαδή,
στην Αγία Γραφή, και...
Αγιο-γράφος...
αρχικά ο...
"βιο-γράφος"
τών Αγίων
και αργότερα ο ...
ι σ τ ο ρ ώ ν τα τών Αγίων,
ζωγράφος, εις τας εικόνας,
με κυρίαρχο στοιχείο, την
μεταφορά ενός ...
παγιωμένου τύπου
όπου ,τα κωδικοποιημένα στοιχεία, τού χαρακτήρα
κάθε Αγίου και κάθε παράστασης
κυριαρχούν,
με περισσότερο
ή λιγότερο τυποποιημένο
τρόπο...-αδιάφορο- πάντα με μιά αξιοθαύμαστη μαστοριά
και υπευθυνότητα...
κι αυτήν την... λακωνική
"διατύπωση" ...
έργα άλλωστε ..."απλοϊκών" τεχνητών...
κι όχι διανοουμένων...
,με τη βαθειά πίστη δεδομένη...
-ο Ρωμηός... δεν κορόιδευε σε κάτι τέτοια...-
Τα θεολογικά στοιχεία
πάντα, το κύριο...
και τα....υφολογικά...
το επουσιώδες!
Η μεταφορά του πνεύματος
και τών νοημάτων
τής υ μ ν ο γ ρ α φ ί α ς
-πάντα κυρίαρχη-
αρδεύει,
τόν ε ι κ ο ν ι σ μ ό
του Θ ε ο ύ, πού πήρε
μ ο ρ φ ή και σ ά ρ κ α ,
με το ...
δικαίωμα και χρέοςε
τού ε ξ ε ι κ ο ν ι σ μ ο ύ ,
αυτού, πού... αποτέλεσε
τον Θρίαμβο τής Ορθοδοξας!
Δημοσίευση σχολίου