Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2021

Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός: Ο Ομολογητής της Ορθοδοξίας

ΤΟ ΕΙΛΗΤΑΡΙΟΝ: ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ Ο ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ

Στις 19 Ιανουαρίου εορτάζει η Εκκλησίας μας την ιερή μνήμη ενός από τους μεγαλύτερους ομολογητές της πίστεώς μας, του αγίου Μάρκου του Ευγενικού. Μιας μεγάλης μορφής, την οποία η Θεία Πρόνοια πρόβαλλε στη συγκεκριμένη και κρίσιμη εκείνη εποχή, προκειμένου να υπερασπισθεί και να σώσει την Ορθοδοξία.

Γεννήθηκε το 1392 στην Κωνσταντινούπολη από ευγενείς και ευσεβείς γονείς, οι οποίοι τον μεγάλωσαν και τον ανάθρεψαν με παιδεία και νουθεσία Κυρίου. Το βαφτιστικό του όνομα ήταν Εμμανουήλ. Φρόντισαν οι γονείς του να του δώσουν σπουδαία μόρφωση. Η Ιδιωτική σχολή του πατέρα του υπήρξε καθοριστική για την πνευματική του πορεία.

Δυστυχώς έμεινε ορφανός με τον αδελφό του Ιωάννη, ο πατέρας τους πέθανε όταν ήταν ακόμη παιδί. Η μητέρα του φρόντισε να μαθητεύσει κοντά σε φημισμένους δασκάλους της εποχής του, όπως τον περίφημο Ιωάννη Χορτασμένο, τον μετέπειτα μητροπολίτη Σηλυβρίας και τον γνωστό μαθηματικό και φιλόσοφο Γεώργιο Γεμιστό – Πλήθωνα, πριν παρεκκλίνει στον παγανισμό.

Στην αρχή ο νεαρός Εμμανουήλ ανέλαβε τη σχολή του πατέρα του και της έδωσε αίγλη, συγκεντρώνοντας σε αυτή σπουδαίους μαθητές, όπως τον Γεώργιο Σχολάριο, μετέπειτα πρώτον οικουμενικό πατριάρχη μετά την άλωση της Πόλης. Αλλά ο θείος έρως για τη μοναχική ζωή οδήγησε τον Εμμανουήλ να εγκαταλείψει τη σχολή και τα εγκόσμια και να γίνει μοναχός, παίρνοντας το όνομα Μάρκος. Αποσύρθηκε στη νήσο Αντιγόνη στα Πριγκιποννήσια, όπου ασκήθηκε εκεί για δύο χρόνια. Κατόπιν εγκαταβίωσε στη Ιερά Μονή του αγίου Γεωργίου των Μαγγάνων της Κωνσταντινούπολης, όπου συνέχισε την άσκησή του και χειροτονήθηκε πρεσβύτερος, κατόπιν πιέσεων. Απέκτησε τη φήμη του καλού πνευματικού, στον οποίο συνέρρεαν χιλιάδες άνθρωποι να ζητήσουν τη βοήθειά του. Εκεί έγραψε ο άγιος Μάρκος τα περισσότερα από τα θεολογικά και αντιαιρετικά έργα του, κυρίως εναντίον των αιρετικών Λατίνων και των αντιπάλων του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά.

Στα 1436 ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας τον διόρισε αντιπρόσωπό του στη σύνοδο που συγκλήθηκε για την ένωση των Εκκλησιών. Τον ίδιο χρόνο ο αυτοκράτορας Ιωάννης Παλαιολόγος τον ανάγκασε να δεχτεί τον χηρεύοντα μητροπολιτικό θρόνο της Εφέσου. Παράλληλα ο αυτοκράτορας τον όρισε γενικό έξαρχο της συνόδου, επειδή τον εκτιμούσε και έλπιζε ότι θα είχε πρωταγωνιστικό ρόλο στην κρίσιμη εκείνη σύνοδο. Έτσι ο άγιος Μάρκος αναγκάστηκε να ακολουθήσει την ορθόδοξη αντιπροσωπεία και τον αυτοκράτορα στην Φεράρα της Ιταλίας, όπου άρχισαν οι εργασίες της συνόδου. Πήγε με τις καλλίτερες προθέσεις έναντι των άτεγκτων παπικών, οι οποίοι άρχισαν τους εκβιασμούς για την ένωση με τους δικούς τους όρους, προκειμένου να βοηθήσουν το Βυζάντιο, το οποίο κινδύνευε από ώρα σε ώρα να πέσει στα χέρια των Οθωμανών.

Πολλοί ορθόδοξοι είχαν παρεξηγήσει τη στάση του αγίου Μάρκου για ενδοτισμό. Αλλά γρήγορα φάνηκε η βαθιά προσήλωσή του στην Ορθοδοξία. Ο άγιος Μάρκος με σαφήνεια και κρυστάλλινο λόγο άρχισε να αναιρεί μία προς μία τις κακοδοξίες των Λατίνων, οι οποίες ήταν το εμπόδιο για την πολυπόθητη ένωση των δύο Εκκλησιών. Αυτό ενθουσίασε τους ορθοδόξους και προσωπικά τον αυτοκράτορα, ο οποίος έλπιζε ότι θα έπειθε τους αιρετικούς Λατίνους. Αντίθετα δημιούργησε αντιπάθεια και αγανάκτηση στους Λατίνους, οι οποίοι έμεναν πεισματικά αμετακίνητοι στις θέσεις τους και άρχισαν να μεταχειρίζονται πλάγιους, σκοτεινούς και ανήθικους τρόπους να σταματήσουν τον άγιο Μάρκο. Άρχισαν να εφαρμόζουν τακτική ψευδολογιών και συκοφαντιών. Κυκλοφόρησαν μάλιστα και φυλλάδιο με λίστα 54ων υποτίθεται αιρετικών δοξασιών των Ορθοδόξων! Η εκβιαστική και ανήθικη στάση των Λατίνων εξόργισε τους Ορθοδόξους, οι οποίοι είχαν συνταχθεί γύρω από τον άγιο Μάρκο. Ο αυτοκράτορας πίεζε να υπογραφεί η ένωση, διότι η επέλαση των Οθωμανών γινόταν πιο ασφυκτική, γι’ αυτό και κάποιοι Ορθόδοξοι δραπέτευσαν να αποφύγουν τις αφόρητες πιέσεις. Γι’ αυτό η σύνοδος μεταφέρθηκε στη Φλωρεντία για να αποφευχθούν δραπετεύσεις. Παράλληλα οι Λατίνοι άρχισαν τους ωμούς εκβιασμούς, στερώντας και αυτή την τροφή στους άτεγκτους Ορθοδόξους! Πολλοί πέθαναν από τις στερήσεις και τις κακουχίες και πολλοί αυτομόλησαν στους Λατίνους, όπως ο γνωστός επίσκοπος Νικαίας Βησσαρίων, ο οποίος αναγορεύτηκε προκλητικά καρδινάλιος! Για τον άγιο Μάρκο οι Λατίνοι διέδωσαν τη φήμη ότι τρελάθηκε και πως δεν έπρεπε να τον παίρνουν πια στα σοβαρά! Μάλιστα όταν αποκάλεσε τους παπικούς αιρετικούς απειλήθηκαν επεισόδια και κάποιοι χειροδίκησαν εναντίον του!

Μετά από αφόρητες πιέσεις στις 5 Ιουλίου του 1439 υπογράφηκε η ένωση κατόπιν αφόρητων πιέσεων των Ορθοδόξων, οι οποίοι υπέγραψαν από το φόβο του αυτοκράτορα, σύμφωνα με τις επιταγές των παπικών. Περιχαρείς οι παπικοί πήγαν στον πάπα να του αναγγείλουν την ένωση, αλλά όταν εκείνος πληροφορήθηκε ότι δεν υπέγραψε ο άγιος Εφέσου Μάρκος, αναφώνησε: «λοιπόν εποιήσαμεν ουδέν»! Γεμάτος υπεροψία και απερίγραπτο θυμό απαίτησε από τον αυτοκράτορα να δικάσει τον άγιο Μάρκο και να τον καθαιρέσει!

Αλλά η επιστροφή των Ορθοδόξων στην Κωνσταντινούπολη έκρυβε μεγάλη έκπληξη γι’ αυτούς. Στην προκυμαία τους περίμενε σύσσωμος ο πιστός λαός της Βασιλεύουσας, ο οποίος τους αναθεμάτιζε για την προδοσία τους να υπογράψουν την ένωση! Αντίθετα υποδέχτηκαν τον άγιο Μάρκο ως ομολογητή της Εκκλησίας!

Ο άγιος Μάρκος μετέβηκε στην Έφεσο, όπου ποίμανε την τουρκοκρατούμενη επισκοπή του για λίγο καιρό. Οι ενωτικοί σε συνεργασία με τους τούρκους θέλησαν να τον σκοτώσουν και ο άγιος Μάρκος κατάκοπος και άρρωστος αποφάσισε να αποσυρθεί στο Άγιον Όρος, όμως τελικά περνώντας από τη Λήμνο αναγνωρίστηκε και συνελήφθη και φυλακίστηκε για δύο χρόνια κατά διαταγή του αυτοκράτορα. Κατόπιν εγκαταβίωσε στη Μονή των Μαγγανών στην Κωνσταντινούπολη όπου έδινε τον αντιπαπικό του αγώνα. Κοιμήθηκε στις 23 Ιουνίου 1444 σε ηλικία μόλις 52 ετών. Η Εκκλησία μας τον ανακήρυξε αμέσως άγιο και ομολογητή. Η μνήμη του εορτάζεται στις 19 Ιανουαρίου.

 ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητού

Σχολιο:
« Στην προκυμαία τους περίμενε σύσσωμος ο πιστός λαός της Βασιλεύουσας, ο οποίος τους αναθεμάτιζε για την προδοσία τους να υπογράψουν την ένωση! Αντίθετα υποδέχτηκαν τον άγιο Μάρκο ως ομολογητή της Εκκλησίας! » – – – Η Ιστορία επαναλαμβάνεται, μέ τήν μόνη διαφορά ότι ο λαός σήμερα έχει άγνοια καθώς έχασε τήν Ορθόδοξη Πατερική διδασκαλία από τήν έλλειψη κατήχησης καί τήν δυτική επέλαση τής εκκοσμίκευσης. Η μετάνοια τού λαού είναι αυτή πού θά τόν κάνει νά αντιδράσει καί πάλι υγιώς καί κυρίως μέ τό Ορθόδοξο βίωμα πού είχε καί τότε !

πηγή

8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πολύ σωστά αναφέρθηκε πώς έχουμε χάσει την επαφή μας με την Ορθόδοξη πατερική διδασκαλεία για την οποία και έχουμε πλήρη άγνοια....
Απορία μου άν μπορεί λοιπόν να υπάρξει μετάνοια κατά Θεόν.
Διότι η πραγματική μετάνοια προϋποθέτει γνώση της Πατερικής διδασκαλίας.
Κάποιοι γραφικοί φωνάζαμε πρίν από πολλά χρόνια πως οι περισσότεροι που δηλώνουμε Χριστιανοί Ορθόδοξοι είμαστε ακατήχητοι και εκεί είναι το πρόβλημα με το οποίο θα πρέπει να ασχοληθούν οι ποιμένες.
Πολλοί από τους πιστούς μας ΄΄στολίζανε΄΄ με κοσμητικά επίθετα και πολλοί από τον κλήρο μας κουνούσαν το δάχτυλο λέγοντας να κοιτάμε την δουλειά μας.
Τώρα απλά θερίζουμε ότι σπείραμε....
Ευχής έργον να βρεθεί ΕΝΑΣ ΜΑΡΚΟΣ ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ για να μπορέσουμε να βγούμε από τα αδιέξοδα.
Ο ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΣ

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

Υπάρχει αδερφέ μου!

Ο Μόρφου Νεόφυτος...

αλλοιώς
δεν θα υπήρχαμε όλοι εμείς
που έστω με τις μικρές μας φωνές

-πού όμως όλες μαζί παίρνουν υπόσταση-

και
λέμε μιά γνώμη...
έναν λόγο...

να νιώσουμε έστω
πώς δεν είμαστε μόνοι

σε καιρούς
που η απομόνωσή μας
είναι το
ισχυρότερο όπλο τού εχθρού!

Να είσαι πάντα γερός
εσύ και η οικογένεια σου!


SCRIPTA MANENT είπε...

Μην ψάχνετε αλλού, παρά μόνον μέσα μας. Ο Καθένας μας, να λιώσει το σαρκιο του, να λιώσει στην ταπείνωση, να γίνει φλόγα Πυρός Πίστεως και Πατρίδας. Εμείς τα απομεινάρια των Ελλήνων ψάχνουμε έναν Άγιο Μάρκο Ευγενικό και έναν Κωνσταντινο Κατσίφα για να κρυφτούμε πίσω τους.

Όχι αγαπητοί μου, ο Άγιος Μάρκος μας παρέδωσε το Αριστείδην πρώτον της Αγίας Πίστεως την καθαρότητα, και τον αγώνα του ως ορίζοντα και πυξίδα για να τον μοιάζουμε, και ο Κωνσταντίνος Κατσιφας εχυσε το γενναίο αίμα του και παρέδωσε την καρδιά του στην πνευματική ιδιοκτησία του Ουρανού για την Ελλάδα.

Όποιος ψάχνει Άγιο Μάρκο και  Κατσιφα, είναι γιατί είναι δειλός και ψάχνει άρμα πίσω του να κρυφτεί, για να συνεχίσει να διαθλάται ανάμεσα στα ψόφια φίδια, και να πορεύεται να διαλάθει και να γελιεται νομίζοντας πως οι άλλοι θα αγωνιστούν γι αυτόν, για να μην τον πάρει σβάρνα ο οδοστρωτήρας της νέας τάξης πραγμάτων.

Όχι αγαπητοί, όλοι μας, εφόσον μας δίδεται Δωρεάν Το Πανάγιο Πνεύμα όλοι μας επιβάλλεται να γίνουμε ο καθένας ξεχωριστά στο ταμείο του, Και Άγιος Μάρκος Ευγενικός και  Κωνσταντινος Κατσιφας.

Φτάνουν οι της υποκρισίας τα αληθορισματα, οι περιστάσεις μας καλούνε όλους...

Όποιος ψάχνει αλλού, δεν θα βρει ποτέ τον εαυτόν του.

Μολών Λαβέ με Την Χάριν Του Κυρίου...

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

Τώρα...
μας την είπες
μέν...

αλλά...

και πώς να κρυφτώ δεν ξέρω...

Δ ι' ε υ χ ώ ν !

Λωρίτου Ελένη είπε...

Σ' ευχαριστώ Δόν , που μέ πληροφορείς οτι ωφείλω την ύπαρξή μου στον Μόρφου Νεόφυτο ! Δεν το είχα πάρει μέχρι τώρα είδηση !

Εκτός του ότι ο Μόρφου είναι ο καινούργιος άγιος Μάρκος ο Ευγενικός -- χωρίς καμμία αντιπαπική δράση βεβαίως - βεβαίως -- έχει και κάποιο άλλο προτέρημα έναντι αυτού του αγίου ! Είναι και αριστερός ! Ενώ ο άγιος δεν ήταν αριστερός , δεν είχε εφευρεθεί ακόμα η αριστερά ! Αυτό πού το βάζεις !

Όμως δεν υπάρχει πρόβλημα , δηλαδή ως πρός τί ο Μόρφου Νεόφυτος διαδέχεται τον άγιο Μάρκο Ευγενικό στα αντιπαπικά ! Φαίνεται , ο Μόρφου Νεόφυτος τα αντιπαπικά τα έψαλλε εσωτερικώς δια της προσευχής και των γονάτων ! Δεν μπορώ νά πώ δια του ακτίστου φωτός , δεν τον άκουσα νά λέει τοιούτες βλασφημίες ο ιεράρχης !

Απο την πόλη έρχομαι
και στην κορφή κανέλλα
Και βγάζω τα παπούτσια μου
Να μή βραχεί η ομπρέλα !

Βρέ Δόν ! Μή λές τοιούτες μ...! Το έχουμε ξαναματαπεί . Αν δεν έχουμε νά πούμε κάτι απλά δεν λέμε τίποτα .

Υ.Γ. Δεν έχουμε τίποτα μέ τον σεβαστό ιεράρχη π. Νεόφυτο Μόρφου . Μας στηρίζει και μας χαροποιεί η ομολογία του ! Είναι αδελφός και πατέρας . Το πρόβλημά μας είναι η αμετροέπεια κάποιων !

Λωρίτου Ελένη είπε...

Κύριε Μάνη συμφωνώ μέ όσα λέτε ! Κάποιος άγιος το είπε , ο καθένας μας είναι υπεύθυνος για όλη την εκκλησία . Όμως έλα που χρειάζονται και οι ηγέτες . Όχι για νά κρυφτούμε , οι πραγματικοί πατέρες δεν καπελλώνουν , αλλά για νά συγκροτηθεί η χαρισματική εκκλησία μέσα στα χαρισματικά όρια της εκκλησίας .

Αν η πρόνοια του Θεού δεν είχε χορηγήσει στξν εκκλησία αυτά τα ηγετικά πρόσωπα δεν το λέω ούτε ως πιθανότητα τί θα μπορούσε νά συμβεί , γιατί απλούστατα δεν υπάρχει αυτή η πιθανότητα . Δεν υπάρχει η πιθανότητα η εκκλησία νά χαθεί και νά διαλυθεί ως ένα εγκόσμιο σωματείο .

Δεν ξέρω στον χώρο σας τί συμβαίνει . Στον δικό μας χώρο δόξα τω Θεώ δεν μας άφησε ο Θεός μόνους . Ο Θεός είχε προετοιμάσει αυτά τα ηγετικά πρόσωπα που δεν μας πέφτουν λίγοι . Δεν μας πέφτει λίγος ο π. Θεόδωρος Ζήσης μετά του κατά σάρκαν υιού του π. Σεραφείμ Ζήση και των μετα αυτώ πατέρων της Θεσσαλονίκης . Δεν μας έπεσε λίγος ο μακαριστός π. Γεώργιος Μεταλληνός ! Μόλις έσκασε μύτη ο επιθετικός οικουμενισμός υπήρχε έτοιμη η ομάδα πιυ συγκροτήθηκε εκ των ενόντων της εκκλησιαστικής επάρκειας . Η εκκλησία φάνηκε ετοιμοπόλεμη . Τα αντανακλαστικά της εκκλησίας λειτούργησαν και υπήρχε ένας εργώδης παροξυσμός αντιρρητικού αγώνα . Κάποια απο αυτά τα πρόσωπα απελάκτισαν αγαπήσαντες τον νύν αιώνα όπως ο Ιερόθεος Ναυπάκτου , ο οποίος μας άφησε μόνο τα πρακτικά της Συνόδου της Κρήτης , για νά θυμόμαστε την παρουσία του στον χώρο . Ως διάττων αστέρας στον χώρο πέρασε και ο Γόρτυνος Ιερεμίας . Λέω μερικά ονόματα ενδεικτικά , δεν ήταν οι μόνοι ούτε οι πιό σπουδαίοι .

Για νά πεί κανείς οτι είναι ηγέτης πρέπει νά υπάρχει η επάρκεια και το έργο . Όλα τα άλλα είναι αφέλειες . Συνέχεια .....

Λωρίτου Ελένη είπε...

Ο π. Θεόδωρος Ζήσης ήδη συμμετείχε στους διαλόγους μέ τους παπικούς και είχε επιτύχει την καταδίκη της Ουνίας . Αυτό όμως δεν άρεσε και τον απέβαλαν απο τους διαλόγους , γιά νά ξαναφέρουν πάλιν το θέμα της Ουνίας σε ισχύ . Εσείς προσωπικά νομίζω οτι τα ξέρετε αυτά , τα λέμε απλώς για την ιστορία και για κάποιους σπουδαιοφανείς αφελείς περί την πίστιν . Επί είκοσι χρόνια τώρα δεν παύει νά μιλά , νά οργανώνει συνέδρια , νά διαφωτίζει , νά στηρίζει ένα έκαστον , νά γράφει άρθρα και βιβλία ανιοικουμενιστικού περιεχομένου . Το περιοδικό " Θεοδρομία " που εκδίδει είναι η
ραψωδία του αντιοικουμενιστικού έπους της εκκλησίας . Είναι καταγεγραμμένη όλη η πρόσφατη εκκλησιαστική ιστορία . Επί ένα έτος οι αναλύσεις του στο αρχονταρίκι του Αγίου Αντωνίου στη Θεσσαλονίκη ήταν αφιερωμένες στον αγιο Μάρκο τον Ευγενικό και στην σύνοδο της Φερράρας Φλωρεντίας απο τα πρακτικά του Σίλβεστρου Συρόπουλου . Η
αποτύπωση του έργου του υπάρχει στην συνείδηση της εκκλησίας . Συνέχεια ....

Λωρίτου Ελένη είπε...

Έχει μόνο ένα ελλάττωμα ο π. Θεόδωρος . Είναι πολύ μορφωμένος και κάτοχος της ακαδημαικής θεολογίας . Αφήνω βέβαια το γεγονός , οτι ο κάθε καθως πρέπει άνθρωπος πρέπει νά έχει περάσει απο την αριστερά . Αλλιώς δεν λογιέται για άνθρωπος ! Προτιμούμε τον άγιο Σπυρίδωνα που έστιψε το κεραμίδι και θεωρούμε οτι ο κάθε αγράμματος είναι άγιος Σπυρίδων . Κουταλιανός μπορεί νά είναι , αλλά αγιος Σπυρίδων απο πού ως πού ?

Βρε Δόν ! Κάθε μέρα μας κάνεις επίδειξη γνώσεων επί παντός επιστητού και τώρα σε πείραξε η μόρφωση ? Άν κάνεις προσευχή για τα παιδιά σου , για τα εγγόνια σου , για όλο τον κόσμο , αυτό είναι ένα δικό σου εσωτερικό θέμα , που δεν μας αφορά . Μήπως θές να μας κάνεις και επίδειξη αγιότητος ? Απο ό, τι γνωρίζω το παρόν ιστολόγιο δεν ασχολείται μέ τσιτάτα : προσευχή , άκτιστον φώς κ.τ.λ. !

Η εκκλησία δεν είχε μόνο αγίους που έστιβαν το κεραμίδι , αλλά είχε και Μεγάλους Φωτίους και Μεγάλους Βασιλείους . Ο άγιος Σπυρίδων δεν πήγε μόνος στην πρώτη οικουμενική Σύνοδο , αλλά πήγαν και άλλοι που ήξεραν νά στίβουν τις λέξεις , τα νοήματα και τα δόγματα .

Κύριε Μάνη , επειδή έκανα μία αναφορά στον " χώρο σας " και στον " χώρο μας " ξεχάστε το ! Δεν υπάρχει ! Ομομήτριοι είμαστε !