Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2020

Ακριβώς έτσι.

«ΜΙΑ ΠΟΛΥΤΙΜΗ ΦΩΝΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΙΚΗ ΕΡΗΜΟ»…
 
 Η εικόνα ίσως περιέχει: 3 άτομα, άτομα που στέκονταιΑν από κάποιον ιεράρχη της Ελλαδικής Εκκλησίας περίμενα να ακολουθήσει το παράδειγμα του Νεοφύτου Μόρφου, ήταν αυτός. Δεν είναι ορμητικός, ούτε θορυβώδης. Είναι ένας γλυκός και ταπεινός παππούλης ηπίων γενικά τόνων (που είχα και τη μεγάλη τιμή να τον επισκεφτώ κάποτε στο μικρό γραφειάκι του στα Κύθηρα και να μιλήσω για αρκετή ώρα μαζί του). Τόσο γλυκός και ήπιος, που τον κάνεις άνθρωπο κυρίως της προσευχής, όχι των πολύ δυναμικών παρεμβάσεων. Όμως είναι ο πιο σεπτός, ο πιο παραδοσιακός, ίσως ο πιο ορθόδοξος όλων. Ορθόδοξος όχι στις θεωρίες ούτε στα…ψιθυριστά, αλλά δια πολλών τεκμηρίων: ως ο μόνος ίσως που αντιδρά εδώ και χρόνια στον επελαύνοντα Οικουμενισμό, ο μόνος που κράτησε ξεκάθαρη και ανυποχώρητη θέση στο θέμα της αναγνώρισης της Ουκρανικής ψευδοεκκλησίας, ο μόνος που διαμαρτύρεται με συνεχείς παρεμβάσεις προς την Ιερά Σύνοδο και για τη βλασφημία των κλειστών ναών. Ο μόνος - την ώρα που οι διαπρύσιοι κήρυκες εσιώπησαν, οι πάλαι ποτέ…λέοντες εσίγησαν και «οι δεινοί συζητηταί εμωράνθησαν». 
 
Αναμενόμενο λοιπόν επιστέγασμα σε όλη αυτή την παρουσία του και οι προ ολίγων ημερών του δηλώσεις σε μεγάλο κανάλι: «Δεν μπορεί κανείς να ανακόψει τη Θεία Λατρεία. Είναι πολύ φοβερό για εμάς. Είναι εντελώς απαράδεκτο. Εμείς θα κάνουμε κανονικά τις Λειτουργίες και ας έρθουν να μας συλλάβουν. Είμεθα αγανακτισμένοι». Και θεωρώ δεδομένο ότι για τον άνθρωπο αυτό τα λόγια δεν θα μείνουν μόνο λόγια.
Ίσως τώρα βέβαια κάποιοι αναρωτηθούν αν αρκούν όλα αυτά. Εγώ θα πω ότι πιθανώς όχι. Κάποιοι ίσως να ρωτήσουν επίσης τι ισχύ μπορεί να έχει η μεμονωμένη παρέμβαση ενός μητροπολίτη μίας απομακρυσμένης και πληθυσμιακά ασήμαντης μητρόπολης, όπως το μικρό νησί των Κυθήρων. 
 
Κάποιοι ίσως πουν ακόμη ότι και φυλακή αν πάει ο γέροντας, τι θα βγει;
 
Θα απαντήσω ξεκάθαρα: δεκτά όλα αυτά. Όμως είναι μία αρχή. Και το παράδειγμα αυτού του σεπτού γέροντα (που είμαι σε θέση να γνωρίζω πως αρκετοί τον υπολήπτονται πολύ μέσα στη Σύνοδο, ασχέτως αν δεν τολμούν να συνταχθούν ανοιχτά μαζί του σε όσα θαρραλέα κατά καιρούς λέει και πράττει) ίσως να ξυπνήσει και κάποιους ακόμη, ίσως να γίνει θρυαλλίδα και εφαλτήριο. Αλλά ακόμη και μεμονωμένη περίπτωση αν μείνει, φαινομενικά περιθωριακή και ασήμαντη, τέτοια πράγματα αλλιώς μετράνε στα ανθρώπινα μάτια κι αλλιώς στα μάτια του Θεού. Ειδικά σε μία εποχή που με τόση αγωνία αναζητούνται πραγματικοί υπερασπιστές της πίστης, που με τόση λαχτάρα ψάχνουμε να βρούμε έστω και ένα σύγχρονο Μάξιμο Ομολογητή ή Μάρκο Ευγενικό. 
 
Κάθε αντίσταση, κάθε μαρτυρία, κάθε ομολογία, εγγράφει πνευματικές παρακαταθήκες, αποταμιεύει θησαυρούς εν ουρανοίς, φέρνει πνευματικούς μισθούς, ποτίζει το μισοξεραμένο δέντρο της ορθόδοξης πατρίδας Λίγο άλας που να μην έχει μωρανθεί δεν ψάχνουμε; Λίγους κόκκους έστω μονάχα. Και λίγη μόνο ζύμη.
 Αυτή που κάποια στιγμή ίσως να ξαναζυμώσει όλο το φύραμα…

 

Νεκτάριος Δαπέργολας

3 σχόλια:

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

Γιατί ο Θεός ζητά από τους
Μακκαβαίους

να στείλουν το μεγαλύτερο
μέρος τού στρατού τους
πίσω στο σπίτι
και να κρατήσουν
μιά ελαχιστη μικρή μερίδα...

ό χ ι των... πιό εκλεκτών...;

...

Μήπως για να φανεί η ..αξία τού: "ούτοι εν άρμασι
και ούτοι εν ίπποις,
ημείς δε εν ονόματι
Κυρίου του Θεού ημών
επικαλεσώμεθα" ;





ΣΩΤΗΡΗΣ. είπε...

Συμφωνώ και επαυξανω

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΚΗΣ είπε...

Eυτυχώς δεν είναι τόσο...παππούλης (γεν.1950).