Το Συναξάρι του Τριωδίου μας λέει με απλά λόγια ότι ο λόγος που θεσπίστηκε από τους Πατέρες να διαβάζετε η αυριανή περικοπή μέσα στο Τριώδιο είναι η ΑΠΟΦΥΓΗ ΤΗΣ ΑΠΟΓΝΩΣΗΣ, "η οποία είναι γέννημα της αλαζονείας".
Μεταφέρω σε εντελώς ελεύθερη απόδοση τον πρόλογο του αυριανού Συναξαρίου.
"Επειδή υπάρχουν κάποιοι οι οποίοι αναγνωρίζουν την αθλιότητα τους , ότι δηλαδή έπεσαν από την νεαρή τους ηλικία στην ασωτία και περνούσαν τον καιρό τους με μεθύσια και ασέλγεια και με αυτόν τον τρόπο βυθίστηκαν στην κακία, έρχονται σε απόγνωση για την σωτηρία τους, η οποία είναι γέννημα της αλαζονείας.
Σε αυτήν τους την κατάσταση λοιπόν δεν έχουν καθόλου θέληση να επιμεληθούν πια την αρετή, προβάλλοντας ως δικαιολογία το πλήθος των κακών τους και μάλιστα βυθίζονται ολοένα στην αμαρτία, έχοντας την πεποίθηση ότι είναι πια χαμένοι.
Οι άγιοι Πατέρες λοιπόν έχοντας φιλάνθρωπη και πατρική φροντίδα και για
αυτό το είδος των ανθρώπων και θέλοντας να τους τραβήξουν από το φρικτό
κακό της απόγνωσης και να τους διεγείρουν στην επιμέλεια κάθε αρετής,
προβάλλουν αυτήν εδώ την παραβολή του Ασώτου μετά την παραβολή του
Τελώνη και του Φαρισαίου,(η οποία επίσης πραγματεύεται τον κίνδυνο της
αλαζονείας και την αξία της μετάνοιας).
Γιατί η παραβολή του Ασώτου δείχνει ακριβώς ότι ο υπεράγαθος και Φιλάνθρωπος Θεός σπλαχνίζεται και αυτούς ακόμα που βυθίστηκαν τελείως στην αμαρτία και σε πολλά έφταιξαν απέναντι Του και ότι ακόμα δεν υπάρχει καμία αμαρτία η οποία μπορεί να νικήσει και να ξεπεράσει την Φιλάνθρωπη γνώμη του Θεού".
Συνεπώς, η αυριανή παραβολή είναι ένα ευαγγέλιο ελπίδας, θεραπείας από την απόγνωση. Παραβολή η οποία συστήνει τον αληθινό Θεό στους αμαρτωλούς και ξεκαθαρίζει ότι δεν είναι στην ενοχή η σωτηρία και ο δρόμος της επιστροφής, αλλά μάλλον η ενοχή οδηγεί σε απελπισία, αλλά στην συναίσθηση ότι ο Κύριος είναι φιλάνθρωπος και δέχεται την ειλικρινή μετάνοια των ανθρώπων, σε όποια κατάσταση και αν βρίσκονται. Και αυτή λοιπόν η συναίσθηση γεννά την συντριβή και ελκύει το έλεος του Θεού, όπως από την ελιά που συνθλίβεται παράγεται το αγνό λάδι, το οποίο είναι η ευγενέστερη και πλέον ευπρόσδεκτη θυσία...
π.Π.
Γιατί η παραβολή του Ασώτου δείχνει ακριβώς ότι ο υπεράγαθος και Φιλάνθρωπος Θεός σπλαχνίζεται και αυτούς ακόμα που βυθίστηκαν τελείως στην αμαρτία και σε πολλά έφταιξαν απέναντι Του και ότι ακόμα δεν υπάρχει καμία αμαρτία η οποία μπορεί να νικήσει και να ξεπεράσει την Φιλάνθρωπη γνώμη του Θεού".
Συνεπώς, η αυριανή παραβολή είναι ένα ευαγγέλιο ελπίδας, θεραπείας από την απόγνωση. Παραβολή η οποία συστήνει τον αληθινό Θεό στους αμαρτωλούς και ξεκαθαρίζει ότι δεν είναι στην ενοχή η σωτηρία και ο δρόμος της επιστροφής, αλλά μάλλον η ενοχή οδηγεί σε απελπισία, αλλά στην συναίσθηση ότι ο Κύριος είναι φιλάνθρωπος και δέχεται την ειλικρινή μετάνοια των ανθρώπων, σε όποια κατάσταση και αν βρίσκονται. Και αυτή λοιπόν η συναίσθηση γεννά την συντριβή και ελκύει το έλεος του Θεού, όπως από την ελιά που συνθλίβεται παράγεται το αγνό λάδι, το οποίο είναι η ευγενέστερη και πλέον ευπρόσδεκτη θυσία...
π.Π.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου