Ένα
από τα πλέον άγνωστα σημεία του μικρασιατικού δράματος υπήρξε η
απαγόρευση εξόδου των ελληνικών και των υπόλοιπων χριστιανικών πληθυσμών
από την κυβέρνηση Γούναρη-Πρωτοπαπαδάκη. Από τις αρχές του
1922 είχε αρχίσει να συζητιέται σε υψηλά κυβερνητικά κλιμάκια η εκκένωση
της Μικράς Ασίας από τον ελληνικό στρατό. Παρ′ όλα αυτά, όμως, η ελληνική κυβέρνηση αποφασίζει να απαγορεύσει στον ελληνικό πληθυσμό να εγκαταλείψει τη Μικρά Ασία. Η απόφαση αυτή πήρε τη μορφή του νόμου 2870/1922,
ο οποίος προέβλεπε αυστηρές πειθαρχικές και χρηματικές ποινές, στην
περίπτωση σύλληψης πλοίων που θα μετέφεραν πληθυσμό. Ο Νόμος 2870/1922
ψηφίστηκε τον Ιούλιο, λίγο πριν την κατάρρευση του μετώπου. Και αυτό,
ενώ είχαν απορρίψει την Άνοιξη του 1922 τις προτάσεις της οργάνωσης
Μικρασιατική Άμυνα (επικεφαλής ο μητροπολίτης Χρυσόστομος)
για ανακήρυξη Ιωνικού Κράτους, απεμπλοκή από τις συμμαχικές
υποχρεώσεις, δημιουργία μιας ντε φάκτο νέας πραγματικότητας, δημιουργία
ντόπιου στρατού που με την ελλαδική βοήθεια θα δημιουργούσε γραμμή
άμυνας για να σταματήσει τον κεμαλικό στρατό.
Ο
νόμος 2870/1922 ψηφίστηκε «ομοφώνως» στη συνεδρίαση της 14ης Ιουλίου
1922 και υπογράφτηκε στις 16 Ιουλίου 1922 από τον βασιλιά Κωνσταντίνο
και τον Λ.Κ. Ρούφο. Δύο ημέρες αργότερα ετέθη επ’ αυτού η
«μεγάλη του Κράτους σφραγίς» με την υπογραφή του Δημητρίου Γούναρη,
υπουργού Δικαιοσύνης. Άρχισε να ισχύει από τη στιγμή της δημοσίευσής του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, στις 20 Ιουλίου, αριθμός φύλλου 119.Στο εισαγωγικό του νόμου αναφέρεται: «Ψηφισάμενοι ομοφώνως της Γ’ εν Αθήναις Εθνικής Συνελεύσεως απεφασίσαμεν και διατάσσομεν…»Δυστυχώς
δεν είναι δυνατόν να ευρεθεί ποιοι συμμετείχαν στη συνεδρίαση της 14ης
Ιουλίου 1922 οπότε και ψηφίστηκε «ομοφώνως» ο νόμος, εφόσον μεταξύ της
συνεδρίασης στις 3-6-1922 και της 24ης Ιανουαρίου 1924 δεν υπάρχουν
πρακτικά, όπως εμφαίνεται από τη μελέτη του τόμου Εφημερίς των
Συζητήσεων της Βουλής (1862 - 1967). Πιθανότατα, λόγω των έκτακτων
γεγονότων οι αποφάσεις λαμβάνονταν με συνοπτικές διαδικασίες.
Το πρώτο άρθρο του νόμου ανάφερε:
«Απαγορεύεται η εν Ελλάδι αποβίβασις προσώπων ομαδόν αφικνουμένων εξ
αλλοδαπής, εφ’ όσον ούτοι δεν είναι εφωδιασμένοι δια τακτικών
διαβατηρίων νομίμως τεθεωρημένων…» Τα υπόλοιπα άρθρα περιγράφουν τις
τιμωρίες που θα υφίσταντο οι παραβάτες.
Στις 13 Αυγούστου 1922 (με το παλιό ημερολόγιο), ύστερα από τουρκική αντεπίθεση κατέρρευσε το μέτωπο στο Αφιόν Καραχισάρ. Ο ελληνικός στρατός διαλύθηκε μέσα σε λίγες μέρες. Οι υπεύθυνοι δεν είχαν το παραμικρό σχέδιο ανασυγκρότησης και άμυνας. Ο αξιωματικός Σιμιτόπουλος -όπως μας πληροφορεί ο Τάσος Βουρνάς - έγραψε:«Η βλακεία του επιτελείου του στρατού μας ήτο χαρακτηριστικοτάτη». Δεν υπήρχε καμιά πρόβλεψη για την άμυνα της Σμύρνης, ούτε καν για την προστασία της χερσονήσου της Ερυθραίας. Το
μόνο μέλημα των υπευθύνων ήταν να αποκρύψουν την είδηση της κατάρρευσης
του μετώπου από τον ελληνικό πληθυσμό και να εμποδίσουν την αναχώρησή
του.
Η τελευταία εντολή της ελληνικής κυβέρνησης
Υπάρχουν
καταγγελίες για βίαιη εμπόδιση της αναχώρησης των Ελλήνων της Ιωνίας
από τις ελληνικές αρχές της Σμύρνης, λίγες μόνο ημέρες πριν από την
είσοδο σε αυτήν των κεμαλικών στρατευμάτων. Η συμπεριφορά αυτή
βασίζεται στην τελευταία εντολή της κυβέρνησης του Λαϊκού Κόμματος με
την υπογραφή του πρωθυπουργού Πέτρου Πρωτοπαπαδάκη να μην επιτραπεί
στους Έλληνες Μικρασιάτες να αναχωρήσουν από τη Σμύρνη. Μετά
την κατάρρευση του Μετώπου και πέντε ημέρες πριν ο κεμαλικός στρατός
μπει στη Σμύρνη, στις 22 Αυγούστου με το παλαιό ημερολόγιο, ο
Αρμοστής της Ελλάδας στην Ιωνία Αριστείδης Στεργιάδης αποστέλλει προς
την ελληνική κυβέρνηση τηλεγράφημα με το οποίο ζητά εντολές αφού πρώτα
παραθέτει κάποιες προτάσεις. Εξ αρχής ξεκαθαρίζει στο τηλεγράφημα ότι η Σμύρνη πρόκειται να καταστραφεί. Στη συνέχεια κάνει κάποιες προτάσεις. Μια από αυτές είναι:
«Εγκρίνετε εμποδισθώσι αναχωρίσωσι Έλληνες Μικρασιάται δι’ Ελλάδα,
ακόμα και όταν είναι εύποροι δυνάμενοι αναχωρήσωσι με συνήθη ταχυδρομικά
ατμόπλοια.»
Η
κυβέρνηση υιοθέτησε αυτές τις προτάσεις και τις μετέτρεψε σε τελική
κυβερνητική επιλογή. Την ίδια ημέρα (22 Αυγούστου 1922) η ελληνική
κυβέρνηση με την υπογραφή του πρωθυπουργού Πρωτοπαπαδάκη απαντά «Εις
απάντησιν της υπ’ αριθμ 2873 συμφωνούμε μεθ’ υμών…». Μόνο στο σημείο
εκείνο όπου ο Στεργιάδης ζητούσε όπως «Εγκρίνετε
αποσταλώσιν Αθήνας περί τα 500 ορφανά μικράς ηλικίας και τα πλείστα
κοράσια τα οποία εσυντήρει η Υπάτη Αρμοστεία…», ο πρωθυπουργός
της Ελλάδας Π. Πρωτοπαδάκης δήλωσε επιφύλαξη: «…αλλ΄ως προς τον
επισιτισμόν (σ.τ.σ των ορφανών) αδυνατούμε να αναλάβωμεν οιανδήποτε
υποχρέωσιν…» (Η σχετική αλληλογραφία μεταξύ Στεργιάδη και
ελληνικής κυβερνήσεως και η απάντηση της ελληνικής κυβερνήσεως υπάρχει
στο Αρχείο του Υπουργείου).
Τραγική υπήρξε η μοίρα των τροφίμων του Ορφανοτροφείου.
Το Ορφανοτροφείο βρισκόταν υπό την εποπτεία του Τμήματος Κοινωνικής
Προστασίας της Ελληνικής Αμοστείας της Σμύρνης. Αυτός ήταν ο λόγος που
συμπεριελήφθησαν στις προτάσεις Στεργιάδη προς την ελληνική κυβέρνηση.
Φαίνεται ότι με την άφιξή τους στην Ελλάδα στεγάστηκαν σ’ ένα πρόχειρο
ορφανοτροφείο στο Πολύγωνο Αθηνών και μετά μεταφέρθηκαν στο
Ορφανοτροφείο Βουλιαγμένης. Όμως το ορφανοτροφείο στο Πολύγωνο δεν είχε
δυνατότητα φιλοξενίας άνω των 100 ατόμων, ενώ σύμφωνα με την επιστολή
Στεργιάδη στη Σμύρνη υπήρχαν 500 ορφανά.
Η ερευνήτρια Διονυσία Νέδα
υποστηρίζει ότι αυτά που μεταφέρθηκαν με ασφάλεια στην Ελλάδα είναι
αυτά που φιλοξενήθηκαν στα ορφανοτροφεία της Ελλάδας. Τα υπόλοιπα
βρέθηκαν μετέωρα την εποχή της καταστροφής της Σμύρνης. Κάποια από αυτά
περιπλανήθηκαν μόνα τους στη φλεγόμενη Σμύρνη και όσα γλύτωσαν τα
μετέφεραν με ένα πλοίο στην Ελλάδα. Κάποια από αυτά με την άφιξή τους στον Πειραιά τα διοχέτευσαν στο κρατικό πορνείο των Βούρλων της Δραπετσώνας.Το ακίνητο των Βούρλων ανήκε στην οικογένεια Πιπινέλη, η οποία το είχε νοικιάσει στο κράτος και εισέπραττε το ενοίκιο. Η
δημιουργία του κρατικού πορνείου έγινε το 1875 και ο εργολάβος που
ανέλαβε να κατασκευάσει το συγκρότημα κτιρίων ονομαζόταν Νικόλαος
Μπόμπολας.Είναι γνωστό ότι ιδιοκτήτρια του ακινήτου κατά τη δεκαετία του ’30 ήταν η μητέρα του πολιτικού Παναγιώτη Πιπινέλη.
Η εκτίμηση των ερευνητών είναι ότι υπήρχε δίκτυο συνεργασίας μεταξύ κρατικών υπαλλήλων, αστυνομικών και προαγωγών.
Το γεγονός της προώθησης μικρών κοριτσιών από το Ορφανοτροφείο Σμύρνης
στο πορνείο των Βούρλων φαίνεται ότι υπήρξε ανεξάρτητο από το εμπόριο
λευκής σαρκός, που άνθισε με την άφιξη των Μικρασιατών προσφύγων.
Ειλημμένη απόφαση εγκατάλειψης
Όλα
αυτά υπήρξαν αποτέλεσμα της ειλημμένης πολιτικής εγκατάλειψης των
Ελλήνων της Μικράς Ασίας στο έλεος των νικητών του Μουσταφά Κεμάλ. Μόνο
σ’ αυτό το πλαίσιο μπορεί να γίνει κατανοητός ο διάλογος
Παπανδρέου-Στεργιάδη, που παραθέτει ο ιστορικός του μεσοπολέμου Γρηγόρης
Δαφνής στο δίτομο έργο του Η Ελλάς μεταξύ δύο πολέμων: Όταν ο
Στεργιάδης ανακοίνωσε στο νεαρό τότε πολιτικό Γεώργιο Παπανδρέου την
επερχόμενη καταστροφή, δέχθηκε την ερώτηση: «Γιατί δεν ειδοποιείτε τον
κόσμο να φύγει;» Η απάντηση του «Ελληνα αρμοστή Σμύρνης» ήταν η εξής:
«Καλύτερα να μείνουν εδώ να τους σφάξει ο Κεμάλ, γιατί αν πάνε στην
Αθήνα θα ανατρέψουν τα πάντα!»
Με τον τρόπο αυτό οι
εξελίξεις και η πολιτική της μοναρχικής ελληνικής κυβέρνησης
επιβεβαίωσαν με τον πιο δραματικό τρόπο την ευχή που είχε κάνει ένα
χρόνο πριν ο πρίγκηπας Ανδρέας σε επιστολή του προς τον Ιωάννη Μεταξά:
«Απαίσιοι πραγματικώς είναι οι εδώ Έλληνες, εκτός ελαχίστων.….. Θα ήξιζε πράγματι να παραδώσωμεν την Σμύρνην εις τον Κεμάλ δια να τους πετσοκόψη όλους αυτούς τους αχρείους…»
Τα συναισθήματα που έτρεφαν οι ελίτ της Παλαιάς Ελλάδας για τους Έλληνες της Μικράς Ασίας είχαν δημιουργήσει ένα
κλίμα αδιαφορίας για τα τεκταινόμενα στην Ανατολή. Το κλίμα αυτό
περιέγραψε εύγλωττα ο φιλομοναρχικός δημοσιογράφος Κώστας Φαλτάιτς τις
μέρες της καταστροφής της Σμύρνης:
«…Το άγγελμα της μεγάλης σφαγής διαδίδεται τώρα τας πρώτας βραδυνάς ώρας στας Αθήνας… Τα θέατρα σήμερα την νύχτα είναι και πάλι ανοιχτά και παίζουν. Ο κόσμος στο θέατρο της Κυβέλης γελά και η μουσική χτυπά εύθυμα τραγουδάκια. Μπήκα μέσα να δω την ψυχαγωγία του κόσμου και έφυγα αηδιασμένος…. Είναι λοιπόν και αι Αθήναι, η άτιμη και πουλημένη πόλις που προορίζεται να καταστραφεί αφού δεν αισθάνθηκε την συγκίνηση της καταστροφής (της Σμύρνης) και την σφαγήν και καταστροφήν όλου του ελληνισμού της Μικράς Ασίας. Η αηδία μου ήταν περισσότερο από μεγάλη…».
(*)
Ο Βλάσης Αγτζίδης είναι διδάκτωρ σύγχρονης Ιστορίας-μαθηματικός. Το
θέμα αυτό αναπτύσσεται στο βιβλίο του «Η Μικρασιατική Καταστροφή πίσω
από τις Λευκές Σελίδες. Προσεγγίζοντας την ιστορία μέσα από τις θέσεις
της Ρόζας Λούξεμπουργκ, του Δημήτρη Γληνού, του Ίωνα Δραγούμη, του
Γεωργίου Σκληρού, του Αβραάμ Μπεναρόγια… του τραύματος και της Μνήμης»
εκδ. Historical Quest, 2018
13 σχόλια:
Ισως να πληρωσαν αμαρτιες οι Μικρασιατες. Ποιος ξερει:
Παντως,
-διορθώστε με
αν κάνω λάθος-
νομίζω πως
ο Κόντογλου
ποτέ του δεν
κλαψούρισε
για τις...
εκατόμβες
(πήγα να πώ...
ολοκαυτο...ξέρετε...)
των σφαγιασθέντων...
Ποιες αμαρτιες πληρωσαν ακριβως οι Μικρασιατες , Ποντιοι και Πολιτες του 22 ? Εσεις κυριε των 1και 42 πρεπει να ξερεται γιατι δεν τυγχανεται ορθολογιστης και αλλοτριωμενος εκ δυτικων επιροων ως εγω ο ταλας , οποτε θα εχεται το προορατικο ομου και το διορατικο .Οσο για τον κυριο Δον Κιχ ο τις που την μνημη εκατονταδων χιλιαδων σφαγιασθεντων Ελληνων φανερων χριστιανων ενω το μονο ευκολο ηταν εντος οθωμανικης επικρατειας να δηλωνουν Μεχμετ και Αχμετ και Χασαν και ως κρυπτοχριστιανοι να εχουν και κανα εικονισμα στο υπογειο ( δηλαδη τον Θεο στο υπογειο και στην προσοψη τον Αλλαχ , αυτο ειναι το ρωμιοορθοδοξο ηθος που λατρευουν οι υβριστες της μνημης των σφαγιασθεντων ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ στα φανερα απο τους ημιαγαπητους τους Τουρκους που τους δικαιολογουν και για τις σφαγες φταιγαν καποιοι ανυπαρκτοι Μογγολοι ) τον κυριο αυτον λοιπον που ειρωνευεται την μνημη εκατονταδων χιλιαδων Ελληνων και την αναμνηση της σφαγης την θεωρει κλαψουρισμα μην ταιριαζουσα προφανως στο super ανατολιτικο νηπτικο φρονημα του γνησιως ρωμαιικο βρε αδερφε τοσο ρωμαιικο που οπως οι κρυπτοχριστιανοι και φανεροτουρκοι δεν θα το εχει και τιποτα αν γινει ο μισος πληθυσμος της πολης που μενει μωαμεθανικος να γινει Μεχμετ να κανει ναμααζι στα φανερα και λειτουργιες στα κρυφα . Λες και η θεια λειτουργια ειναι χασισοποτεια την καναν κρυφα οι κρυπτοχριστιανοι και φανερομουσουλμανοι συναδελφοι στην σφαγη των νετα σκετα Τουρκων . Αυτες τις αμαρτιες πληρωσαν λοιπον αγαπητε ( λεμε τωρα ) των 1και 42 . Οτι ηταν στο κρατος των Οσμανληδων φανερα χριστιανοι . ΑΜ
"τις... εκατόμβες"; Προς τι τα αποσιωπητικά κε. Δον Κιχ Ό,τι Να 'ναι; Μας αναπτύσσετε λίγο παραπάνω τη σκέψη σας με άλλο ένα από τα λυρικότητα σχόλιά σας;
Όσο για τον πρώτο σχολιαστή: ίσως ο Θεός να θυσίασε τόσους μικρασιάτες και να ξερίζωσε τους υπόλοιπους από τις εστίες τους για να έρθουν να μπολιάσουν την ελλαδική Νινευή που είχε ξεχάσει πώς να κάνει το σταυρό της και να της δώσουν λίγες ευκαιρίες ακόμα να θυμηθεί τη ρίζα της (του κάκου, προφανώς). Πώς σας φαίνεται αυτό το σενάριο;
Βρές μου ένα
παράδειγμα από την
Γραφή, λοιπόν
που ένα κακό, πλήτει
τον αγαπημένο
λαό του Θεού
άνευ λόγου
(και μη μου πείς
για τον Ιώβ)
κι εγώ θα δεχτώ
όλα τα ειρωνικά
που μου σούρνεις
γιατί θα μου αξίζουν.
Ιδού λοιπόν η Ρόδος...
1:31!
Γιατι ρε φιλε; Εδω δεν ηταν Χριστιανοι οι ανθρωποι; Μονο 'ευχαριστω' χρωστανε οι Μικρασιατες στους ντοπιους Ελληνες. Τιποτα περισσοτερο , τιποτα λιγοτερο.
Η άποψη ότι ο ευσεβής προκόπτει και ο αμαρτωλός τιμωρείται από το Θεό με τις πληγές του Φαραώ είναι καραπροτεσταντική και μάλιστα γιαχωβάδικη. Και μόνο ότι ζητάτε παράδειγμα από την Παλαιά Διαθήκη δείχνει το πνευματικό σας μπέρδεμα. Αν δεν το καταλάβατε βρισκόμαστε στην εποχή της χάριτος πλέον. Το κακό το δημιουργούν οι άνθρωποι και όχι ο Θεός. Αν κάνετε τον κόπο να διαβάσετε το κείμενο θα διαπιστώσετε ότι οι Έλληνες της Μικράς Ασίας δε σφάχτηκαν επειδή ο στρατός ηττήθηκε, αλλά επειδή οι Έλληνες κυβερνήτες της Παλαιάς Ελλάδος ΣΚΟΠΙΜΑ και με ΕΠΙΣΗΜΕΣ αποφάσεις τους εμπόδισαν να φύγουν έγκαιρα, ακριβώς γιατί ήθελαν να σφαχτούν. Κι ακόμα και τα ορφανά τα άφησαν στην τύχη τους και κατέληξαν στο ΚΡΑΤΙΚΟ ΠΟΡΝΕΙΟ. Κι έρχονται σήμερα κάποιοι άξιοι επίγονοί τους, χριστιανούληδες της πρόζας και της πόζας, να κουνήσουν σε μισό εκατομμύριο νεκρούς το δάχτυλο και να αποφανθούν ότι τους άξιζε το φριχτό τέλος τους! Τόση αγάπη και πνευματικότητα που ακόμα δεν κατάλαβαν ότι αυτοί που σφάχτηκαν ήταν αίμα τους, αδερφοί τους, ΔΙΚΟΙ ΤΟΥΣ. Όπως είναι και κάθε άνθρωπος. Είναι να ξερνάει πια κανείς με την ελληνική διχόνοια... Καληνύχτα, κυριολεκτικά και μεταφορικά.
Ανωνυμε 1.42.
Μακάρι η αμαρτία νά περιοριζόταν στούς Μικρασιάτες και μέ αυτη την σφάγη νά λυτρώνοταν ο Ελληνισμός.
Αμ δέ όμως!!!
θυμήσου τί είχε πεί ο άγιοσ Παίσισος...όταν έφτασαν στόν Πειραιά καί άκουσαν τόν κόσμο να βλαστημάει.
Καί σαν Πόντιος τρίτης γενίας θυμάμαι τήν εξόριστη γιαγία Κ παππού πού μού έλεγαν..."ΟΤΙ ΚΑΝΕΤΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΣΤΗ ΖΩΗ ΣΑΣ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΤΕ ΜΟΝΟΙ ΣΑΣ.ΑΠΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ κ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΜΗΝ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΑΙ ΤΙΠΟΤΑ''
Ο ΠΟΝΤΙΟΣ
" Ευχαριστώ " γιατί ; Επειδή δέχτηκαν τους ομοφύλους των ύστερα απι αυτήν την τραγωδία ;
Μήν ψάχνετε νά βρείτε απάντηση . Είναι τα κρίματα του Θεού . Το θέμα ανάγεται στην Αποκάλυψη του Ιωάννου . Ο Θεός ό, τι λέει δεν το ξεχνά . Ταρακούνησε τις λυχνίες των εκκλησιών της Ιωνίας . Γιατί δεν ξέρουμε ! Πόσο θα έπρεπε νά τιμωρήσει ο Θεός εμάς σήμερα για την τρυφή που λίγο πολύ όλοι ζούμε και αναρτάνουμε .
Εμείς ζούμε στη Χάρη...
κλασσικό στρίβειν...
κι εγώ να πρέπει να
αππδείξω οτι δεν σκέφτομαι
προτεστάντικα...
Επειδή ο πόνος
είναι πολύς,
να ζητήσω
συγνώμη για
την ειρωνία μου.
Θα διατηρήσω τις
απόψεις μου,
άλλωστε είναι καιρός
μετανείας για τα
ήδη υφιστάμενα κακά
και για τα ενδεχόμενα
να...προκύψουν
γιατί
οι εκτρώσεις
τα σαρκικά
οι μαγείες
η σκληροκαρδία
ακόμη κι αν δεν
χαρακτήριζαν
κάποιους αδελφούς μας
στο παρελθόν
εμάς μας χαρακτηρίζουν
υπερβολικά
και...
"χριστιανική" τύποις ζωή
και αποκτήνωση
δεν συνιστά
ζωή μέσα στη Χάρη.
Καλή μετάνοια!
Επίσης!
Τα ψεματα του “αντικειμενικοτατου” μαθηματικοιστορικου Αγτζιδη τελειωσαν, διοτι πλεον υπαρχει βιβλιο που απαντα με συντιρπτικα στοιχεια σε αυτα! Αν μπορει ο κος Αγτζιδης ας το αντικρουσει!
https://www.istorikathemata.com/2020/08/28701922.html
Δημοσίευση σχολίου