Σεβαστοί και αγαπητοί μου,
1. Αύριο εορτάζει ο Άγ. Ιερομάρτυρας Μάξιμος Σάντοβιτς
(+1914). Μαρτύρησε υπό τον Ουνιτών «με την κατηγορία ότι ήταν Ορθόδοξος,
ότι χρησιμοποιούσε εκκλησιαστικά βιβλία γραμμένα στα ρωσικά και ότι
συνεργαζόταν με τους Ρώσους εχθρούς των Αυστριακών» (Νέος Συναξαριστής Ι. Μ. Σίμωνος
Πέτρας)!
Τραγικά
επίκαιρος ο Άγιος!
2.
Ο τ. πρόεδρος της
Ουκρανίας Ποροσένκο (πρωτεργάτης της “αυτοκεφαλίας” και συνομιλητής του
Φαναρίου) συμμετείχε σε ουνίτικη λειτουργία στο Κίεβο και μετά το πέρας της
Λειτουργίας δήλωσε στα ΜΜΕ ότι «είναι πολύ
σημαντικό να ενωθούν η Ουκρανική Ελληνο-καθολική Εκκλησία και η Ορθόδοξη
Εκκλησία της Ουκρανίας». [σ.σ. Ο Ποροσένκο ξέρει από
διαδικασίες … ενώσεως των διεστώτων! Νομίζω
οι αρμόδιοι θα προσφύγουν στην εμπειρία του…]
Τόνισε
παράλληλα ότι και οι Ουκρανοί Ουνίτες, προσευχήθηκαν για την απονομή του Τόμου
Αυτοκεφαλίας, υπογραμμίζοντας ότι «είμαι βαθιά πεπεισμένος ότι, όταν ο
Κύριος μας χάρισε τον Τόμο, οι άνθρωποι αυτοί [οι Ουνίτε] είχαν προσευχηθεί για
να γίνει αυτό και ο Κύριος εισάκουσε τις προσευχές μας».
Ο κ. Ποροσένκο αναφέρθηκε και στις σχέσεις του με τον Προκαθήμενο της Ουκρανικής
Ουνιτικής Εκκλησίας, Πατριάρχη Σβιατοσλάβ, τονίζοντας: «Ο
Κύριος μας έστειλε πολύ σοφούς ιεράρχες – τον Πατριάρχη Σβιατοσλάβ και τον
Μακαριώτατο Επιφάνιο. Είναι ευχάριστο ότι συνομιλούν και επικοινωνούν μεταξύ
τους και συντονίζουν τις ενέργειές τους».
[Αναλυτικότερα: romfea]
Κατόπιν
αυτών, ποιος αμφιβάλει ότι μόνο "ευοίωνες" είναι προοπτικές για την Ορθοδοξία εν Ουκρανία.
Η
αναγνώριση της «αυτοκεφαλίας» είναι επιβεβλημένη από όλους!
Όσοι
αντιστέκονται στην πυρά…
π.
Αναστάσιος Γκοτσόπουλος
Άγιος Νεομάρτυς Μάξιμος Σάντοβιτς (†6 Σεπτεμβρίου 1914)
Τον τουφέκισαν μπροστά στα μάτια των γονιών του
Ο άγιος Μάξιμος γεννήθηκε το 1886 στο χωριό Ζντένια της
Καρπαθορωσίας (Ρουθηνίας), στα σημερινά σύνορα Πολωνίας και Σλοβακίας, ή
οποία πριν από τον Α’ Παγκόσμιο πόλεμο υπαγόταν στην Αυστροουγγαρία.Από τα παιδικά του χρόνια διακρινόταν για την πολλή του ευσέβεια. Στο κολέγιο σηκωνόταν πολύ πρωί, για να διάβαση στο δωμάτιο του την ακολουθία του όρθρου και να ψάλει διάφορα τροπάρια. Ο πόθος του ήταν να γίνει ιερεύς ή μοναχός. Για αυτό, μόλις τελείωσε τα γυμνασιακά μαθήματα, εισήλθε ως δόκιμος σε ουνιτικό μοναστήρι της γενέτειρας του [«Ν»: για το τι είναι η Ουνία, παρακαλώ μπείτε εδώ]. Απογοητευμένος όμως από τον τρόπο ζωής της αδελφότητας, υστέρα από τρεις μήνες έφυγε κρυφά και μετέβη στην λαύρα του Ποτσάεφ της Βολυνίας (δυτική Ουκρανία), που ήταν γνωστή τόσο για το αυστηρό τυπικό και την πνευματικότητα της, όσο και για την μαρτυρία της Ορθοδοξίας.
Ενώ ήταν ακόμη δόκιμος, ο μητροπολίτης Κιέβου και Γαλικίας Αντώνιος Χραποβίτσκυ (1863-1936 [«N»: πρώτος ιεράρχης της Ρωσικής Εκκλησίας της Διασποράς]) επισκέφθηκε την λαύρα και ζήτησε από τον ηγούμενο ένα δόκιμο, με σκοπό να τον χειροτόνηση ιερέα, για να εξυπηρετεί τις κοινότητες των Καρπαθίων ορθοδόξων, πρώην Ουκρανών ουνιτών.
Ο κλήρος έπεσε στον Μάξιμο. Εγκατέλειψε κατ’ ανάγκην την επιθυμία του να μονάσει και ακολούθησε τον μητροπολίτη. Παρακολούθησε το ορθόδοξο σεμινάριο στο Ζιτομίρ και μετά τον γάμο του με Λευκορωσίδα ο σεβασμιότατος Αντώνιος τον χειροτόνησε ιερέα (1911). Αναλαμβάνοντας αμέσως τα ποιμαντικά του καθήκοντα, επέστρεψε στην πατρίδα του και τέλεσε στο Κράμπ, κοντά στο χωριό του, την πρώτη ορθόδοξη λειτουργία μετά την επιβολή της Ουνίας στην Καρπαθορωσία (18ος αι.). Όταν επισκέφθηκε το πατρικό του σπίτι, συνελήφθη και καταδικάσθηκε σε βαρύ πρόστιμο και οκτώ ημέρες φυλάκιση. Ο π. Μάξιμος, ανυποχώρητος, μετά την αποφυλάκιση συνέχισε τις λειτουργίες στα γειτονικά χωριά.
Η θαρραλέα του στάση έγινε αφορμή να καταδικασθεί και ο ίδιος αλλά και οι πιστοί που τον βοηθούσαν. Τον Μάρτιο του 1912 μεταφέρθηκε αλυσοδεμένος σε φυλακή του Λβώφ και επί δύο χρόνια περνούσε από αλλεπάλληλες ανακρίσεις, με την κατηγορία ότι ήταν ορθόδοξος, ότι χρησιμοποιούσε εκκλησιαστικά βιβλία γραμμένα στα ρωσικά και ότι συνεργαζόταν με τους Ρώσους, εχθρούς των Αυστριακών. Παρά τις ψευδείς κατηγορίες που εξαπέλυαν εις βάρος του, τον Ιούνιο του 1914 αθωώθηκε και αυτός και ή συνοδεία του και επέστρεψε στο χωριό του με κλονισμένη υγεία από τις κακοποιήσεις, την απομόνωση και τα παντός είδους μαρτύρια.
Τον Αύγουστο, παραμονή του Α’ Παγκοσμίου πολέμου, συνελήφθη πάλι, αυτήν την φορά με την εγκυμονούσα σύζυγο του, τους γονείς του και ορθόδοξους συγχωριανούς του. Με ύβρεις σύρθηκαν όλοι αλυσοδεμένοι στις φυλακές του Γκόρλιτσε. Στις 6 Σεπτεμβρίου 1914 τον έβγαλαν από το κελλί του και του ανακοίνωσαν, χωρίς εξηγήσεις, ότι είχε καταδικασθεί σε θάνατο. Καθώς του έδεναν τα χέρια και τα μάτια, είπε ήρεμα: «Δεν χρειάζεται· δεν πρόκειται να φύγω». Τον τουφέκισαν στην εσωτερική αυλή της φυλακής, μπροστά στα μάτια των γονέων του. Ο μάρτυς πρόφθασε να φωνάξει «Ζήτω η Ορθοδοξία!» και έπεσε στο πλακόστρωτο. Ένας από τους φονείς του τον πλησίασε και τον αποτελείωσε με τρεις ριπές, που τίναξαν τα μυαλά του στους τοίχους της φυλακής.
Το 1922 η λάρνακα με το λείψανο του μεταφέρθηκε στο χωριό του Ζντένια και ενταφιάσθηκε δίπλα στην εκκλησία. Έκτοτε ο τάφος του προσελκύει πολλούς προσκυνητάς και ή τιμή του ως αγίου εξαπλώθηκε μεταξύ των ορθοδόξων Καρπαθορώσων, ακόμη και μετά τον εκπατρισμό αυτού του λαού, για τον οποίο ο άγιος Μάξιμος έγινε το σύμβολο της εθνικής και θρησκευτικής του ταυτότητος.
Τοις αυτού πρεσβείαις, Χριστέ ο Θεός, ελέησον ημάς. Αμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου